Oostenrijk. Wetteksten per 25.12

Ik heb er nog even over nagedacht, de uitleg van @WV1001 lijkt me juist. (@Vinceg)

UPDATE. Kort samengevat luidt het dan als volgt:

  • 3 prikken=booster
  • Hersteld, prik, prik=booster

Gelijkgesteld aan booster:

  • Prik, hersteld, prik
  • Prik, prik, hersteld
    In deze laatste twee gevallen mag het herstelbewijs niet ouder dan 180 dagen.

In alle gevallen sowieso PCR (of verklaring van arts bij recente besmetting).

DrPhil op 26 dec 2021 10:52

Als je de NL ambassade in Wenen, AGES en inreisformulier checkt klopt dat idd. Echter nu heeft de Oostenrijkse ambassade in NL er als extra eis bij staan dat de besmetting niet langer dan 270 dagen geleden mag zijn.

Dus zeg het maar… Die extra eis is natuurlijk raar, zeker omdat in alle situaties naar de termijn wordt gekeken van de 2e gebeurtenis (vac of genezen) en alleen in deze situatie niet. Maar goed, dat staat alleen in de FAQ vd ambassade, op alle andere plaatsen is idd rec > vac > vac voldoende als booster.

Vinceg op 26 dec 2021 13:08

Op zich is de gedachte niet gek, zelfs volkomen logisch. Immers, bij een echte booster mag de eerste prik ook niet ouder zijn dan 270 dagen.
Verder kan de ruimere uitleg leiden tot bijzonder vreemde uitkomsten. Bv besmetting maart 2020, 1e prik augustus 2021, 2e november 2021. Dan zou je vanaf besmetting geteld een absurd lange periode hebben.
Ik ben dus wel voor die uitleg.

Schiet me net iets te binnen.
Situatie hersteld, prik, prik. Hiervoor geconcludeerd dat de 2e prik dan als echte booster wordt gezien (in de zin van Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d).
Maar dan moet er dus wel 120 dagen tussen prik 1 en 2 zitten!
Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d, verwijst mbt die 120 dagen immers zowel naar a (de standaard 2 prikken) als c (prik na herstel).

Dat is wel iets om even op te letten.

Maar! Als dat niet zo is, niet getreurd. Dan kan het soms toch: nl als het herstelbewijs minder dan 180 dagen oud is. Dan is de gelijkstellingsregeling van toepassing. Voorbeeld.
Situatie: hersteld, prik, prik,
Eerste voorbeeld. Datum: herstel juli 2021, eerste prik oktober 2021, tweede prik december 2021. Voldoet niet aan de echte boostereis (want minder dan 120 dagen tussen 1e en 2e=boosterprik.)
Voldoet echter wel aan de gelijkstellingsregeling! (=Herstelbewijs en 2 prikken, herstelbewijs niet ouder dan 180 dagen).

Tweede voorbeeld:
Datum: herstel februari 2021, eerste prik augustus 2021, tweede prik oktober 2021. Voldoet niet aan de echte boostereis (want minder dan 120 dagen tussen 1e en 2e prik.)
Voldoet ook niet aan de gelijkstellingsregeling! (Want herstelbewijs ouder dan 180 dagen)

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 dec 2021 13:48

Kan de green check app niet helpen? Scan je QR code en die zegt ok of niet. Lijkt geupdate te zijn. Bij ‘einreise’ kan je kiezen tussen landen uit groep 1, groep 2 en overige landen. Iemand enig idee bij welke groep welk land hoort?

DrPhil, dus met Janssen in juni en hersteld in november mag ik in januari met PCR test Oostenrijk in? Wij hebben de 15e een trip gepland, ik kom vanwege de hersteldatum niet in aanmerking voor de booster, en mijn vrouw is van 78 dus zal vermoedelijk overmorgen de afspraak mogen plannen.

Dat zou wel heel mooi zijn.

marklit op 26 dec 2021 12:34

Volgens de huidige regeling idd. Maar ik weet niet hoe ze na 3/1 omgaan met Janssen en hersteld.

DrPhil op 26 dec 2021 12:45

Ik weet in ieder geval dat deze dan niet meer geldig is voor 2G, maar door het herstelbewijs weer wel. Wat dat betekent voor het omreizen is dan weer niet bekend.

Ik heb er nog even over nagedacht, de uitleg van @WV1001 lijkt me juist. (@Vinceg)

UPDATE. Kort samengevat luidt het dan als volgt:

  • 3 prikken=booster
  • Hersteld, prik, prik=booster

Gelijkgesteld aan booster:

  • Prik, hersteld, prik
  • Prik, prik, hersteld
    In deze laatste twee gevallen mag het herstelbewijs niet ouder dan 180 dagen.

In alle gevallen sowieso PCR (of verklaring van arts bij recente besmetting).

DrPhil op 26 dec 2021 10:52

Als je de NL ambassade in Wenen, AGES en inreisformulier checkt klopt dat idd. Echter nu heeft de Oostenrijkse ambassade in NL er als extra eis bij staan dat de besmetting niet langer dan 270 dagen geleden mag zijn.

Dus zeg het maar… Die extra eis is natuurlijk raar, zeker omdat in alle situaties naar de termijn wordt gekeken van de 2e gebeurtenis (vac of genezen) en alleen in deze situatie niet. Maar goed, dat staat alleen in de FAQ vd ambassade, op alle andere plaatsen is idd rec > vac > vac voldoende als booster.

Vinceg op 26 dec 2021 13:08

Op zich is de gedachte niet gek, zelfs volkomen logisch. Immers, bij een echte booster mag de eerste prik ook niet ouder zijn dan 270 dagen.
Verder kan de ruimere uitleg leiden tot bijzonder vreemde uitkomsten. Bv besmetting maart 2020, 1e prik augustus 2021, 2e november 2021. Dan zou je vanaf besmetting geteld een absurd lange periode hebben.
Ik ben dus wel voor die uitleg.

DrPhil op 26 dec 2021 13:16

In principe was de richtlijn, 1 prik bij genezing in de afgelopen 6 maanden, anders volledige vaccinatie, dus maart 2020 zou sowieso niet moeten kunnen met 1 prik ;-)

In principe was de richtlijn, 1 prik bij genezing in de afgelopen 6 maanden, anders volledige vaccinatie, dus maart 2020 zou sowieso niet moeten kunnen met 1 prik ;-)

Vinceg op 26 dec 2021 13:46

Ja, maar die eis stelt Oostenrijk niet. Dus mijn voorbeeld zou wel aan de Oostenrijkse wettekst voldoen.
In de vraag van @jan-w van 12:02 zit er 10 maanden tussen genezing en eerste prik. Dus het komt in de praktijk ook voor.
Maar mijn gedachtengang klopt sowieso niet, want de 270 dagen begint bij de reguliere prikken ook pas te lopen vanaf de 2e prik. Dus bij herstel+prik zou de termijn dan ook pas moeten gaan lopen vanaf de prik, en niet vanaf het herstel. Gedachtenkronkel van mijn kant dus. Tijd om iets anders te gaan doen 😜

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 dec 2021 14:16

@DrPhil: heb je toevallig de link naar de verordening, waar het onderstaande is te vinden. In de eerdere twee links vond ik de tekst niet:
Maar! Er is ook een gelijkstelling.
5) Liegt sowohl ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. a oder b als auch ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 4 vor, ist dies einem Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. d gleichgestellt.“
Dit is een combinatie van twee prikken en een herstelbewijs.
Abs, 1, Z 1 en 2 luiden:
a)
Zweitimpfung, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf und zwischen dieser und der Erstimpfung mindestens 14 Tage verstrichen sein müssen,
b)
Ablauf von 21 Tagen seit der Impfung bei Impfstoffen, bei denen nur eine Impfung vorgesehen ist, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf,
Abs 1, Z 4 luidt:
4. Genesungsnachweise über eine in den letzten 180 Tagen überstandene Infektion.

@wv1001, zie de allereerste link in mijn openingsbericht. Dat is de 11. Novelle tot wijziging van de inreisverordening. Helaas wel technisch.

null

“Abs, 1, Z 1 en 2” in mijn bericht moet zijn: Abs. 1 Z 3 lit. a oder b.
(Geen idee waarom ik daar Z 1 en 2 heb geschreven)
Voor Abs. 1 Z 3 lit. a oder b heb ik de oude teksten (uit link 2) gepakt. Die wijzigen niet. Dat is par. 2.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 dec 2021 15:38

@wv1001, zie de allereerste link in mijn openingsbericht. Dat de is 11. Novelle tot wijziging van de inreisverordening. Helaas wel technisch.

null

“Abs, 1, Z 1 en 2” in mijn bericht moet zijn: Abs. 1 Z 3 lit. a oder b.
Daarvoor heb ik de oude teksten (uit link 2) gepakt. Die wijzigen niet. Dat is par. 2.

DrPhil op 26 dec 2021 15:27

Dank!

Ja, dus geen idee waarom ik daar Z 1 en 2 heb geschreven.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 dec 2021 16:08

Kom gewoon lekker skiën, geen controle aan de grens…
In restaurants op de piste heb ik nog geen QR check gehad en bij de lift al helemaal niet…

Marco-Paul op 25 dec 2021 16:33

Dan heb je toch wat uit te leggen als je ziek wordt of een klappertje maakt, en vervolgens medische bijstand nodig hebt… (En daarbij ben je gewoon een ontiegelijke l*l als je weigert om je aan de regels te houden: door zulk soort mensen worden ze alleen maar strenger.)

AartvanEs op 25 dec 2021 21:42

Precies. Iedereen is een vakantie gegund, maar als er te veel ‘smokkelaars’ tegen de lamp lopen kan het zó maar eens gebeuren dat de deur voor álle Nederlanders weer dicht gaat.

Life is what happens while you were checking your phone

Kan de green check app niet helpen? Scan je QR code en die zegt ok of niet. Lijkt geupdate te zijn. Bij ‘einreise’ kan je kiezen tussen landen uit groep 1, groep 2 en overige landen. Iemand enig idee bij welke groep welk land hoort?

gh3500 op 26 dec 2021 13:31

In een ander artikel op het forum had iemand daar iets over gepost.
Het heeft te maken met de landen die de Oostenrijkers als “virus veilige” beschouwd, group 2 zouden de virusvariantenlanden zijn…

Mijn Belgische qr scant idd groen bij de groep 1 landen en rood bij de groep 2 landen. Idem voor de dubbel gevaccineerde tieners. Dus … Als dat telt zijn wij bij de gelukkigen

Schiet me net iets te binnen.
Situatie hersteld, prik, prik. Hiervoor geconcludeerd dat de 2e prik dan als echte booster wordt gezien (in de zin van Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d).
Maar dan moet er dus wel 120 dagen tussen prik 1 en 2 zitten!
Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d, verwijst mbt die 120 dagen immers zowel naar a (de standaard 2 prikken) als c (prik na herstel).

Dat is wel iets om even op te letten.

Maar! Als dat niet zo is, niet getreurd. Dan kan het soms toch: nl als het herstelbewijs minder dan 180 dagen oud is. Dan is de gelijkstellingsregeling van toepassing. Voorbeeld.
Situatie: hersteld, prik, prik,
Eerste voorbeeld. Datum: herstel juli 2021, eerste prik oktober 2021, tweede prik december 2021. Voldoet niet aan de echte boostereis (want minder dan 120 dagen tussen 1e en 2e=boosterprik.)
Voldoet echter wel aan de gelijkstellingsregeling! (=Herstelbewijs en 2 prikken, herstelbewijs niet ouder dan 180 dagen).

Tweede voorbeeld:
Datum: herstel februari 2021, eerste prik augustus 2021, tweede prik oktober 2021. Voldoet niet aan de echte boostereis (want minder dan 120 dagen tussen 1e en 2e prik.)
Voldoet ook niet aan de gelijkstellingsregeling! (Want herstelbewijs ouder dan 180 dagen)

DrPhil op 26 dec 2021 13:25

Ik heb mei en juni mijn vaccinaties gehad, november Corona. Nagevraagd bij AGES omdat ik het ondanks al het uitzoekwerk wat al gedaan is, toch onduidelijk blijf vinden.
Dit is hun reactie:
wenn Sie 2. Impfungen erhalten haben und danach an Corona erkrankt sind zählt dies in Österreich nicht als Booster. Allerdings war Ihre Coronainfektion in den letzten 90 Tagen und hier gibt es Ausnahmen.

Sie müssen eine ärztliche Bestätigung gemäß Anlage H oder I vorweisen (zusätzlich zu den Impfnachweisen), für diese Personen entfällt dann der zusätzliche PCR Test und Quarantäne

*bericht bewerkt door StephanieON op 26 dec 2021 17:56

null

Ik heb nu deze reactie van AGES gekregen.

Schiet me net iets te binnen.
Situatie hersteld, prik, prik. Hiervoor geconcludeerd dat de 2e prik dan als echte booster wordt gezien (in de zin van Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d).
Maar dan moet er dus wel 120 dagen tussen prik 1 en 2 zitten!
Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d, verwijst mbt die 120 dagen immers zowel naar a (de standaard 2 prikken) als c (prik na herstel).

Dat is wel iets om even op te letten.

Maar! Als dat niet zo is, niet getreurd. Dan kan het soms toch: nl als het herstelbewijs minder dan 180 dagen oud is. Dan is de gelijkstellingsregeling van toepassing. Voorbeeld.
Situatie: hersteld, prik, prik,
Eerste voorbeeld. Datum: herstel juli 2021, eerste prik oktober 2021, tweede prik december 2021. Voldoet niet aan de echte boostereis (want minder dan 120 dagen tussen 1e en 2e=boosterprik.)
Voldoet echter wel aan de gelijkstellingsregeling! (=Herstelbewijs en 2 prikken, herstelbewijs niet ouder dan 180 dagen).

Tweede voorbeeld:
Datum: herstel februari 2021, eerste prik augustus 2021, tweede prik oktober 2021. Voldoet niet aan de echte boostereis (want minder dan 120 dagen tussen 1e en 2e prik.)
Voldoet ook niet aan de gelijkstellingsregeling! (Want herstelbewijs ouder dan 180 dagen)

DrPhil op 26 dec 2021 13:25

Ik heb mei en juni mijn vaccinaties gehad, november Corona. Nagevraagd bij AGES omdat ik het ondanks al het uitzoekwerk wat al gedaan is, toch onduidelijk blijf vinden.
Dit is hun reactie:
wenn Sie 2. Impfungen erhalten haben und danach an Corona erkrankt sind zählt dies in Österreich nicht als Booster. Allerdings war Ihre Coronainfektion in den letzten 90 Tagen und hier gibt es Ausnahmen.

Sie müssen eine ärztliche Bestätigung gemäß Anlage H oder I vorweisen (zusätzlich zu den Impfnachweisen), für diese Personen entfällt dann der zusätzliche PCR Test und Quarantäne

StephanieON op 26 dec 2021 17:54

Wanneer heb je dat gevraagd? Voor of na 25.12?

null

Ik heb nu deze reactie van AGES gekregen.

Jan-W op 26 dec 2021 18:15

Mooi. Dat klopt dan toch? (is ook conform mijn update; zie openingsbericht)

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 dec 2021 18:50

null

Ik heb nu deze reactie van AGES gekregen.

Jan-W op 26 dec 2021 18:15

Mooi. Dat klopt dan toch? (is ook conform mijn update; zie openingsbericht)

DrPhil op 26 dec 2021 18:45

Yep, klopt helemaal, maar een geprint mailtje mee is wel zo fijn als je aan de grens een controle hebt :-)

Zeker waar. En ook fijn voor mij dat het klopt.

Overigens met dank aan @wv1001.

Schiet me net iets te binnen.
Situatie hersteld, prik, prik. Hiervoor geconcludeerd dat de 2e prik dan als echte booster wordt gezien (in de zin van Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d).
Maar dan moet er dus wel 120 dagen tussen prik 1 en 2 zitten!
Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d, verwijst mbt die 120 dagen immers zowel naar a (de standaard 2 prikken) als c (prik na herstel).

Dat is wel iets om even op te letten.

Maar! Als dat niet zo is, niet getreurd. Dan kan het soms toch: nl als het herstelbewijs minder dan 180 dagen oud is. Dan is de gelijkstellingsregeling van toepassing. Voorbeeld.
Situatie: hersteld, prik, prik,
Eerste voorbeeld. Datum: herstel juli 2021, eerste prik oktober 2021, tweede prik december 2021. Voldoet niet aan de echte boostereis (want minder dan 120 dagen tussen 1e en 2e=boosterprik.)
Voldoet echter wel aan de gelijkstellingsregeling! (=Herstelbewijs en 2 prikken, herstelbewijs niet ouder dan 180 dagen).

Tweede voorbeeld:
Datum: herstel februari 2021, eerste prik augustus 2021, tweede prik oktober 2021. Voldoet niet aan de echte boostereis (want minder dan 120 dagen tussen 1e en 2e prik.)
Voldoet ook niet aan de gelijkstellingsregeling! (Want herstelbewijs ouder dan 180 dagen)

DrPhil op 26 dec 2021 13:25

Ik heb mei en juni mijn vaccinaties gehad, november Corona. Nagevraagd bij AGES omdat ik het ondanks al het uitzoekwerk wat al gedaan is, toch onduidelijk blijf vinden.
Dit is hun reactie:
wenn Sie 2. Impfungen erhalten haben und danach an Corona erkrankt sind zählt dies in Österreich nicht als Booster. Allerdings war Ihre Coronainfektion in den letzten 90 Tagen und hier gibt es Ausnahmen.

Sie müssen eine ärztliche Bestätigung gemäß Anlage H oder I vorweisen (zusätzlich zu den Impfnachweisen), für diese Personen entfällt dann der zusätzliche PCR Test und Quarantäne

StephanieON op 26 dec 2021 17:54

Wanneer heb je dat gevraagd? Voor of na 25.12?

DrPhil op 26 dec 2021 18:44 Dit heb ik vandaag gevraagd, had juist gewacht tot na 25.12

Thx. Vreemd antwoord dan. Dat is de oude regeling.

Kan de green check app niet helpen? Scan je QR code en die zegt ok of niet. Lijkt geupdate te zijn. Bij ‘einreise’ kan je kiezen tussen landen uit groep 1, groep 2 en overige landen. Iemand enig idee bij welke groep welk land hoort?

gh3500 op 26 dec 2021 13:31

Die app is blijkbaar, volgens de website van die app, nog op basis van de inreisregels van eind november :( Vraag me af hoe ze die qr codes uberhaupt gaan controleren als ze niet eens een up to date app hebben voor controle.

Zoveel informatie dat het me beetje duizelt.
Vraag die ik heb:
Juni 2021 vaccinatie met Janssen.
November Corona, herstelbewijs via GGD.
Wintersport half januari in Oostenrijk gepland staan. Wat is dan de exacte stand van zaken?

Zoveel informatie dat het me beetje duizelt.
Vraag die ik heb:
Juni 2021 vaccinatie met Janssen.
November Corona, herstelbewijs via GGD.
Wintersport half januari in Oostenrijk gepland staan. Wat is dan de exacte stand van zaken?

JAtA op 26 dec 2021 20:32

Volgens de wettekst van de inreisverordening wordt dat gelijkgesteld met een booster (gelijkstellingsregeling).
In de antwoorden van de diverse instanties worden verschillende antwoorden gegeven. Daarvoor moet je het topic even teruglezen.

Omdat er veel onduidelijk is, heb ik de wetteksten per 25.12 gezocht en zojuist gevonden.
Het gaat om de wijzigingen per 25.12. Deze zijn hier te vinden: https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/BgblAuth/BGBLA_2021_II_5…

De tekst van de verordening inclusief de aanpassing heb ik helaas nog niet gevonden. Daarom heb ik een ook link opgenomen naar de oude tekst. Die is hier te vinden: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundes…

Met een beetje puzzelen leidt dat tot de volgende conclusies:

Het is nogal technisch. Het gaat om dit stuk:

18. Personen, die einen Nachweis gemäß § 2 Abs. 1 Z 3 lit. d und zusätzlich ein negatives Testergebnis oder ein ärztliches Zeugnis über die genannten Nachweise mitführen, wobei die Probenahme im Zeitpunkt der Einreise nicht länger als 48 Stunden zurückliegen darf.“*

Als je hieraan voldoet hoef je (vanuit Nederland) niet in quarantaine.

Par. 2 Abs. 1 Z 3 lit. d, luidt:
d)
weitere Impfung, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf und zwischen dieser und einer Impfung gemäß lit. a oder c mindestens 120 Tage oder einer Impfung gemäß lit. b mindestens 14 Tage verstrichen sein müssen.

Dit is zeg maar de derde prik.

Maar! Er is ook een gelijkstelling.
5) Liegt sowohl ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. a oder b als auch ein Nachweis gemäß Abs. 1 Z 4 vor, ist dies einem Nachweis gemäß Abs. 1 Z 3 lit. d gleichgestellt.“

Dit is een combinatie van twee prikken en een herstelbewijs.
Abs, 1, Z 1 en 2 luiden:

a)
Zweitimpfung, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf und zwischen dieser und der Erstimpfung mindestens 14 Tage verstrichen sein müssen,
b)
Ablauf von 21 Tagen seit der Impfung bei Impfstoffen, bei denen nur eine Impfung vorgesehen ist, wobei diese nicht länger als 270 Tage zurückliegen darf,

Abs 1, Z 4 luidt:
4. Genesungsnachweise über eine in den letzten 180 Tagen überstandene Infektion.

Dus de combinatie van 2 prikken en een herstelbewijs mag dus ook.

De door sommigen hier voorgestane lezing van uitsluitend 3 prikken klopt dus niet.

Let op! Gezien de wettekst lijkt de volgorde van de 2 prikken en het herstelbewijs bij eerste lezing niet uit te maken. Dat is wel opmerkelijk te noemen omdat een herstelbewijs ná de 2 prikken onder de oude regeling juist niet als booster geaccepteerd.

UPDATE: Een herstel gevolgd door twee prikken wordt (vermoedelijk) óók gezien als booster. In dat geval mag het herstelbewijs ouder dan 180 dagen zijn. Zie mijn bericht van 10:52 op pag. 2

DrPhil op 25 dec 2021 15:44

Dank @DrPhil, met gerust hart naar Oostenrijk afgereisd. (Overigens nul controle bij Kufstein)

In hoeverre denk je dat ze controleren op die 120 dagen voor de booster?
We hebben 1 persoon in het gezelschap die stipt op 3 maanden moet/mag prikken.
Of denk je dat ze vooral kijken of je een booster hebt + PCR.

Dank @DrPhil, met gerust hart naar Oostenrijk afgereisd. (Overigens nul controle bij Kufstein)

Recco op 26 dec 2021 20:41

Mooi, veel plezier!

Aangezien de internet politie hier weer ongenuanceerd een van mijn berichten in een ander topic heeft zitten verwijderen, stop ik met mijn hulp hier.
Ik hoop de regels duidelijk te hebben uitgelegd.
Allemaal veel succes bij het toepassen ervan op je eigen situatie.

Vandaar mijn vraag om een eenduidig antwoord…
Teveel wisselende antwoorden…

Zoveel informatie dat het me beetje duizelt.

Vraag die ik heb:
Juni 2021 vaccinatie met Janssen.
November Corona, herstelbewijs via GGD.
Wintersport half januari in Oostenrijk gepland staan. Wat is dan de exacte stand van zaken?

JAtA op 26 dec 2021 20:32

Volgens de wettekst van de inreisverordening wordt dat gelijkgesteld met een booster (gelijkstellingsregeling).
In de antwoorden van de diverse instanties worden verschillende antwoorden gegeven. Daarvoor moet je het topic even teruglezen.

DrPhil op 26 dec 2021 20:37

Plaats een reactie