Geruchten oostenrijk

Kende jij niet ook een brandweerman @Maxwell ?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Laten we het hier over de geruchten / nieuws over Oostenrijk hebben.

Click. Click. Peace

De maatregelen zijn duidelijk:
In de toekomst is de Groene Pas nog maar zes maanden geldig.
De quarantaine wordt ingekort tot vijf dagen, waarna een gratis test mogelijk is.
Buiten is een FFP2-masker verplicht als er geen twee meter afstand kan worden gehouden.

Daarnaast geven ze aan dat er (veel) strenger gecontroleerd gaat worden.

Bron: https://www.derstandard.at/jetzt/livebericht/2000132344075/h…

*bericht bewerkt door SteefB op 06 jan 2022 14:48

Hoera!! De Bundeskanzler kondigt op de persconferentie maatregelen aan om een lockdown te VOORKOMEN.
De maatregelen tot nu toe komen overeen met die te lezen zijn in https://www.oe24.at/oesterreich/politik/das-sind-die-neuen-c…

Zou er ook nieuws komen over regels voor toeristen/Nederlanders ? Geen PCR? Of blijft het zoals het is?

Ze hebben niets genoemd over de hoog risico landen eraf halen omdat Omikron daar nu ook dominant is toch?

Ik moet nog een PCR voor morgenochtend inplannen maar had het nog even afgehouden voor het geval dat ze NL eraf zouden halen.

Zou er ook nieuws komen over regels voor toeristen/Nederlanders ? Geen PCR? Of blijft het zoals het is?

Tolrick op 06 jan 2022 14:51

Dat soort specifieke zaken komen meestal na verloop van tijd op de website van de lokale overheden.

Aantekening :
Extra controle ffp2
Buiten ook ffp2
Quarantaine maatregelen aangepast
Maar zeker nog niet lockdown afgeschaft
ze roepen bevolking op om tezamen alles te doen om lockdown te voorkomen
Ze verwachten volgende week en weken erna 17k besmettingen
Kan dan alsnog nog lockdown komen als kritische infrastructuur in gevaar komt
Voor aankomende week zal het wel ok zijn maar daarna mijn hart vast
Lockdown voor niet gevaccineerden
Mochten bedrijven zich er niet aanhouden dan kunnen ze gesloten worden

Jepe

Hij is wel duidelijk: leef de maatregelen na, anders wordt de kans op een lockdown alleen maar groter. De noodzaak voor een lockdown blijft een reëel scenario als de situatie veranderd. Maar voor nu dus niet aan de orde :)

Lijkt me niet dat de pcr voor ons afgeschaft wordt, eerder uitbreiding naar alle landen. Er zijn al heel wat landen in Europa die deze eis stilzwijgend hebben ingevoerd.

Life is what happens while you were checking your phone

Kan er zo goed mee leven, ben zelfs blij met strengere controles en uitbreiding mondkapjes verplichting. Word t voor mezelf ook veiliger

@Jep “Buiten ook ffp2”. Alleen op plaatsen waar de 2m afstand niet mogelijk is. Als voorbeelden worden genoemd “Fussgangerzone und Warteschlangen.”

Is er al iets nieuws bekend over de verplichte booster? Mede-reisgenoot mag helaas nog geen booster in Nederland halen (laatste prik was eind november).

Is er al iets nieuws bekend over de verplichte booster? Mede-reisgenoot mag helaas nog geen booster in Nederland halen (laatste prik was eind november).

BartvK op 06 jan 2022 15:04

Niets over gezegd. Er is een topic met de wijzigingen in de maatregelen geopend.

Is er al iets nieuws bekend over de verplichte booster? Mede-reisgenoot mag helaas nog geen booster in Nederland halen (laatste prik was eind november).

BartvK op 06 jan 2022 15:04

Deze vraag heb ik ook, wel hebben wij al Corona gehad in april vorig jaar en hebben 2 prikken gehad

En nou maar hopen dat het iets doet (of in elk geval niet verslechterd in zijn geheel), zodat ze niet over 3 weken alsnog een lockdown afkondigen…

Ze gaan gelukkig nog strenger controleren op inentingen en of mensen wel in quarantaine zijn gegaan. Goed om te horen!
Komen zwaardere controles en ze geven aan dat het tot sluiting voor hotels en restaurants kan zorgen als ze niet actief controlreen.

En nou maar hopen dat het iets doet (of in elk geval niet verslechterd in zijn geheel), zodat ze niet over 3 weken alsnog een lockdown afkondigen…

peterf op 06 jan 2022 15:08

Die kans is erg groot als ze het van het aantal besmettingen laten afhangen. Zelf in ons eigen kikkerlandje, met de strengste lockdown van heel Europa, lopen de besmettingen op.

Is er al iets nieuws bekend over de verplichte booster? Mede-reisgenoot mag helaas nog geen booster in Nederland halen (laatste prik was eind november).

BartvK op 06 jan 2022 15:04

Deze vraag heb ik ook, wel hebben wij al Corona gehad in april vorig jaar en hebben 2 prikken gehad

Fleur_hoeben op 06 jan 2022 15:08

Dan heb je geen booster nodig om Oostenrijk in te mogen.

Is er al iets nieuws bekend over de verplichte booster? Mede-reisgenoot mag helaas nog geen booster in Nederland halen (laatste prik was eind november).

BartvK op 06 jan 2022 15:04

ik zit in dezelfde situatie, nog op zoek naar een antwoord

Sowieso dus uitsel van executie vrees ik, de besmettingen gaan alleen maar stijgen.
In Engeland krijgen ze nu problemen in de ziekenhuizen door groot aantal besmettingen en uitval personeel.
Ik hoop dat ze het redden in Oostenrijk(en andere skilanden) zonder lockdown

Is er al iets nieuws bekend over de verplichte booster? Mede-reisgenoot mag helaas nog geen booster in Nederland halen (laatste prik was eind november).

BartvK op 06 jan 2022 15:04

ik zit in dezelfde situatie, nog op zoek naar een antwoord

svoney op 06 jan 2022 15:10

Je hebt gewoon de booster nodig. Of de quarantaine. Ze willen een lock down voorkomen, dus gaat zeer actief gecontroleerd worden.

Weet iemand of een PCR speeksel test ook goedgekeurd wordt dit voor onze dochter?

Is er al iets nieuws bekend over de verplichte booster? Mede-reisgenoot mag helaas nog geen booster in Nederland halen (laatste prik was eind november).

BartvK op 06 jan 2022 15:04

Deze vraag heb ik ook, wel hebben wij al Corona gehad in april vorig jaar en hebben 2 prikken gehad

Fleur_hoeben op 06 jan 2022 15:08

Dan heb je geen booster nodig om Oostenrijk in te mogen.

BatMuts op 06 jan 2022 15:10

Hoef je dan ook niet in quarantaine ?
Had iets gelezen dat je binnen 180 dagen na dat je positief was getest was als je dan gevaccineerd was dat je geen booster nodig had en dat je niet in quarantaine hoeft

@Jep “Buiten ook ffp2”. Alleen op plaatsen waar de 2m afstand niet mogelijk is. Als voorbeelden worden genoemd “Fussgangerzone und Warteschlangen.”

No4951 op 06 jan 2022 15:04

Klopt

Jepe

Is er al iets nieuws bekend over de verplichte booster? Mede-reisgenoot mag helaas nog geen booster in Nederland halen (laatste prik was eind november).

BartvK op 06 jan 2022 15:04

Deze vraag heb ik ook, wel hebben wij al Corona gehad in april vorig jaar en hebben 2 prikken gehad

Fleur_hoeben op 06 jan 2022 15:08

Dan heb je geen booster nodig om Oostenrijk in te mogen.

BatMuts op 06 jan 2022 15:10

Hoef je dan ook niet in quarantaine ?
Had iets gelezen dat je binnen 180 dagen na dat je positief was getest was als je dan gevaccineerd was dat je geen booster nodig had en dat je niet in quarantaine hoeft

Fleur_hoeben op 06 jan 2022 15:16

Jawel, je hoeft alleen niet in quarantaine als je de booster hebt gehad. In de andere gevallen wel.
Je moet sowieso je reis hier aanmelden, zie: https://entry.ptc.gv.at/en.html
Dan zie je ook gelijk dat je in quarantaine moet…

Controle wordt gedaan op het adres wat je opgeeft

Ik denk niet dat het zo storm zal lopen met een lockdown daar. Het zijn veelal buitenlanders die daar (positief testen) skiën en het virus mee naar huis nemen. Zij zullen nooit de ziekenhuizen gaan bezetten. Dus dat belangrijke cijfer zal waarschijnlijk blijven afnemen. Daarbij is omikron een milde vorm van corona waardoor ziekenhuisopnames sowieso niet zo snel zullen stijgen. Waarschijnlijk zullen ze er alles aan doen om alles open te houden, er gaat bovenal (te) veel geld in om.

*bericht bewerkt door ruudjoosten op 06 jan 2022 15:19

Iemand gehoord wanneer ze een nieuwe persconferentie gepland hebben?

Ik denk niet dat het zo storm zal lopen met een lockdown daar. Het zijn veelal buitenlanders die daar (positief testen) skiën en het virus mee naar huis nemen. Zij zullen nooit de ziekenhuizen gaan bezetten. Dus dat belangrijke cijfer zal waarschijnlijk blijven afnemen. Daarbij is omikron een milde vorm van corona waardoor ziekenhuisopnames sowieso niet zo snel zullen stijgen.

ruudjoosten op 06 jan 2022 15:19

De ziekenhuisbezetting is niet het grootste probleem bij stijgende coronabesmettingen. Het probleem is dat mensen met essentiële beroepen of bijvoorbeeld in sectoren als de horeca thuis komen te zitten door de quarantaineregels. Hierdoor neemt de capaciteit in de essentiële sectoren drastisch af waardoor er problemen ontstaan. Dat willen ze zoveel mogelijk beperken.

Iemand gehoord wanneer ze een nieuwe persconferentie gepland hebben?

Ruman op 06 jan 2022 15:22

Als ik me niet vergis over 2 weken weer.

Plaats een reactie