Oostenrijkgangers in Frankrijk

Wij hebben omgeboekt van Oostenrijk naar Frankrijk en we zitten tot onze verbazing in een schattig oud wintersportdorpje, vlakbij de skilift, voor 1400 euro minder dan in Oostenrijk met vijf personen. Ons appartement is 70 m2 dus beslist geen bezemkast. Qua gezelligheid doet dit niet onder voor Oostenrijk maar wij zijn geen après-skiërs. De route naar ons appartement was geheel filevrij, ook een zegen. Ik kan me zomaar voorstellen dat we hier terugkomen. Ook al omdat we dol zijn op kaasfondue ;

Judithvm65 op 06 jan 2022 16:37

En waar mag dit dan wel niet zijn?

Mr. Slow

Oostenrijk heeft één groot voordeel. Het bier is er halve prijs.

null

Let even op de prijs van het bier.

Oostenrijk heeft één groot voordeel. Het bier is er halve prijs.

null

Let even op de prijs van het bier.

DrPhil op 06 jan 2022 17:12

En let ook even op de prijs van de plat du jour … 3x duurder dan normaal. Het is dan ook Courchevel. Dat is zeker niet de norm in Frankrijk.

Het plat du jour was Coquilles saint-jacques.

Maar goed?
Crêpe bij l’Altiport was destijds ook niet goedkoop, maar wel lekker.

Het plat du jour was Coquilles saint-jacques.

DrPhil op 06 jan 2022 17:30

En dan daar een halve liter bier bij weghakken. Cultuurbarbaar…
Terwijl je er ook een Wagyu filet kunt eten met een prima flesje St Emilion…

*bericht bewerkt door Hessel op 06 jan 2022 17:49

Oostenrijk heeft één groot voordeel. Het bier is er halve prijs.

null

Let even op de prijs van het bier.

DrPhil op 06 jan 2022 17:12

In Courcevel, een 4 sterren zaak. Zo kan ik het ook. Wat een misleidende info.
Mss de prijzen v/d grootste verblijfplaatsen ook even vermelden.

Of wil je dat niemand naar Frankrijk gaat.
Had ik niet verwacht van u.

Nou niet overdrijven @monoskito
Vergeleken met sommige andere restaurants is le tremplin meer een fast food hut.
Maar de kinderpizza (truffel) is best binnen te houden.

@Rogier,

Misschien is het interessant om straks in maart / april hierover een pol te houden onder de frankrijkgangers om te zien wie van gedachten cq vooroordeel afgeholpen is bij de switch van Oostenrijk naar Frankrijk.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de resultaten!

*bericht bewerkt door Denktank op 06 jan 2022 18:16

Paul

Wij zitten momenteel in st Martin de Belleville, een gemoedelijk dorpje met directe aansluiting op het grote Trois Vallee gebied.
Voor ons maakt het weinig uit, AU of FR, in Oostenrijk genieten we van het standaard eten, schnitzel/ grost, de gezelligheid op de piste, maar in FR maken we zoveel meer kilometers en eten we weer heerlijk Canard…
We zitten nu zoveel groter en goedkoper dan in Ischgl, dezelfde periode, maar moesten omboeken naar FR.
Voordeel FR, lange piste’s, veel minder in een lift, en de meeste dorpen vanaf 1400 meter, dus ook tussen de bomen skieén
Voordeel Oostenrijk, eten en drank is er veel goedkoper, en de supermarkten hebben veel meer assortiment.

*bericht bewerkt door Marion! op 06 jan 2022 18:22

Het hoogte voordeel wordt nog nauwelijks genoemd!
Eergisteren in LTV was het op de lagere pistes (2.000m en lager) niet al te best. Veel populaire dorpen in Oostenrijk houden hier al op.
Vandaag een topdag en ook uitgekomen in Courchevel Templin voor de lunch, erg lekkere lasagne voor €32, pasta voor €34. Ik vind het niet normaal, maar voor een keertje in de zon. De tieners vinden de pracht en praal leuk.
Je moet wel eerst door de franse gastvrijheid heen:
Waarom zit u hier, heeft de manager u deze tafel gegeven?
Aan deze tafel kunt u niet eten….

In welk Oostenrijks gebied kan je 54km skieen zonder 1 keer op hetzelfde punt uit te komen?
(En ik ga ook regelmatig naar AU, maar dit keer moest je rechtsgeleerde zijn om er achter te komen dat je niet welkom bent)

Wij hebben omgeboekt van Oostenrijk naar Frankrijk en we zitten tot onze verbazing in een schattig oud wintersportdorpje, vlakbij de skilift, voor 1400 euro minder dan in Oostenrijk met vijf personen. Ons appartement is 70 m2 dus beslist geen bezemkast. Qua gezelligheid doet dit niet onder voor Oostenrijk maar wij zijn geen après-skiërs. De route naar ons appartement was geheel filevrij, ook een zegen. Ik kan me zomaar voorstellen dat we hier terugkomen. Ook al omdat we dol zijn op kaasfondue ;

Judithvm65 op 06 jan 2022 16:37

Nieuwsgierig: welk dorp en elke accommodatie is dit?

The older I get, the better I was

Voordeel Oostenrijk, eten en drank is er veel goedkoper, en de supermarkten hebben veel meer assortiment.

Marion! op 06 jan 2022 18:21

Euhhhh, wat? Hier kan ik het niet mee eens zijn ;-)

Click. Click. Peace

Voordeel Oostenrijk, eten en drank is er veel goedkoper, en de supermarkten hebben veel meer assortiment.

Marion! op 06 jan 2022 18:21

Euhhhh, wat? Hier kan ik het niet mee eens zijn ;-)

Rogier op 06 jan 2022 19:10

Assortiment frituur en andere schnitzel-meuk?

Voordeel Oostenrijk, eten en drank is er veel goedkoper, en de supermarkten hebben veel meer assortiment.

Marion! op 06 jan 2022 18:21

Euhhhh, wat? Hier kan ik het niet mee eens zijn ;-)

Rogier op 06 jan 2022 19:10

Als je de Mpreis in het dal vergelijkt met een mini spar op 2000meter dan ja.
Maar rijdt je in Frankrijk ergens de carrefour binnen dan kan die Mpreis daar drie keer in.
Stop je in Annecy bij de Auchan, dan heb je zelfs een routeplanner voor binnen nodig.

Persoonlijk spreek ik een aardig woord Frans (Belg zijn heeft z’n voordelen) en probeer zo goed mogelijk mij te behelpen.
Als ik ergens kom, vind ik het beleefd op z’n minstens hallo te vertalen naar de plaatselijke taal - wordt geapprecieerd.
Iemand hoort meteen of je de taal vaardig bent of niet en zal hier in een toeristische sector normaliter begrip voor tonen, en zo goed mogelijk proberen te helpen.
Ik ben zelf nog nooit onvriendelijk behandeld geweest in de Franse skigebieden.

Prijzen zijn sterk afhankelijk van skigebied, wat voor bar/resto je opzoekt
Eten: er is veel keuze, ook weer afhankelijk van wat je zoekt (én gewoon bent!)
Slechte skipistes? Nog niet veel meegemaakt, zal ongetwijfeld beïnvloed worden door eigen ervaringen en die van anderen die met jou delen - ook deels subjectief wat mij betreft.

Het is o zo hard genieten.

Oostenrijk heeft één groot voordeel. Het bier is er halve prijs.

null

Let even op de prijs van het bier.

DrPhil op 06 jan 2022 17:12

Heb je nou serieus (pun soort van intended) maar 1 biertje gedronken ouwe krentenkakker.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Moest nog skiën hè!

Veel restaurants in Frankrijk hebben een lunchmenuutje, vaak heel aantrekkelijk geprijsd. Dat heeft geloof ik, te maken met de lunchvouchers die een secundaire arbeidsvoorwaarde zijn, zodat tussen de middag fatsoenlijk gelucht kan worden. Er staat me vaag iets van bij dat een restaurant verplicht is voor een bepaald bedrag een lunchmenuutje aan te bieden. @Rogier weet daar ongetwijfeld meer van.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Frank de overbekende plat du jour. Oftewel de daghap. Vaak een meer dan prima maaltijd voor een hele schappelijke prijs. En sowieso altijd een heel stuk beter dan de Oostenrijkse gefrituurde vreetschuur hap…

Born to Ride

@Frank de overbekende plat du jour. Oftewel de daghap. Vaak een meer dan prima maaltijd voor een hele schappelijke prijs. En sowieso altijd een heel stuk beter dan de Oostenrijkse gefrituurde vreetschuur hap…

Matthias123 op 07 jan 2022 06:35

Ja, prima prijs die plat du jour hierboven van 34 euro met een drankje van 14 euro erbij🤣
Als ik dit zo zie dan gaat mijn eet en drink voorkeur sowieso naar Oostenrijk uit, al snap ik best dat dit anders is in kleinere/ minder bekende Franse gebieden. De keuken van de kleinere gelegenheden in Oostenrijk heb ik de laatste 5 jaar enorm vooruit zien gaan. Absoluut geen frituur maar juist een hoop farm- to table.

Ik ben pas één keer in Frankrijk geweest voor te skiën en zal vast nog wel eens een mooi iets kleiner/ knus gebied in Frankrijk gaan opzoeken. De hierboven beschreven prijzen voor eten en drank op de piste schrikken mij wel echt enorm af, dan lever ik na één dag mijn skipas weer in want ik duik wel minimaal 3 á 4 keer per dag een horeca tent in op vakantie en dan wil ik geen rip off.
Daarnaast lijkt het voordeel van veel ski-in ski-out in Frankrijk me wel echt een voordeel, maar weer niet ten koste van charme/ architectuur. Zodra er hoge gebouwen/ flats staan is voor mij de charme van de vakantie weg en zie je mij er niet meer terug.

Dat gezegd hebbende, in de afgelopen seizoenen snow show en vele tips van o.a. Rogier ook een beter beeld gekregen van bepaalde Franse gebieden die een stuk meer charme hebben dan de bekende ski fabrieken. Deze wil ik graag eens proberen om het verschil goed te kunnen ervaren.

Maar eerlijk is eerlijk, op dit moment staan Oostenrijk (voor de totaalbeleving/ sfeer/ knusse berghutten/dorp) en Italie (uitzichten, eten😍) bij mij op voorsprong. Maar ik zal de komende jaren -met een open blik- eens verblijven in een plek met veel sfeer in FR, megéve, Samoëns, morzine?

P.s, wie kan mij helpen met kortere teksten schrijven🤣 Zodra ik over wintersport nadenk of schrijf word ik gewoon iets te enthousiast😜

In beide Alpen landen geweest. Buiten de vele knussere en gezelligere dorpen/gebieden vind ik het eten in Oostenrijk gewoon beter 😋

@Frank de overbekende plat du jour. Oftewel de daghap. Vaak een meer dan prima maaltijd voor een hele schappelijke prijs. En sowieso altijd een heel stuk beter dan de Oostenrijkse gefrituurde vreetschuur hap…

Matthias123 op 07 jan 2022 06:35

Ja, prima prijs die plat du jour hierboven van 34 euro met een drankje van 14 euro erbij🤣
Als ik dit zo zie dan gaat mijn eet en drink voorkeur sowieso naar Oostenrijk uit, al snap ik best dat dit anders is in kleinere/ minder bekende Franse gebieden. De keuken van de kleinere gelegenheden in Oostenrijk heb ik de laatste 5 jaar enorm vooruit zien gaan. Absoluut geen frituur maar juist een hoop farm- to table.

Ik ben pas één keer in Frankrijk geweest voor te skiën en zal vast nog wel eens een mooi iets kleiner/ knus gebied in Frankrijk gaan opzoeken. De hierboven beschreven prijzen voor eten en drank op de piste schrikken mij wel echt enorm af, dan lever ik na één dag mijn skipas weer in want ik duik wel minimaal 3 á 4 keer per dag een horeca tent in op vakantie en dan wil ik geen rip off.
Daarnaast lijkt het voordeel van veel ski-in ski-out in Frankrijk me wel echt een voordeel, maar weer niet ten koste van charme/ architectuur. Zodra er hoge gebouwen/ flats staan is voor mij de charme van de vakantie weg en zie je mij er niet meer terug.

Dat gezegd hebbende, in de afgelopen seizoenen snow show en vele tips van o.a. Rogier ook een beter beeld gekregen van bepaalde Franse gebieden die een stuk meer charme hebben dan de bekende ski fabrieken. Deze wil ik graag eens proberen om het verschil goed te kunnen ervaren.

Maar eerlijk is eerlijk, op dit moment staan Oostenrijk (voor de totaalbeleving/ sfeer/ knusse berghutten/dorp) en Italie (uitzichten, eten😍) bij mij op voorsprong. Maar ik zal de komende jaren -met een open blik- eens verblijven in een plek met veel sfeer in FR, megéve, Samoëns, morzine?

Amelm op 07 jan 2022 07:42

Haha dit was niet bepaald een plat du jour. Je moet dit vergelijken met een luxe lunch in 1 van de luxere restaurants in bijvoorbeeld Lech. Dan ben je ook gewoon zulke bedragen kwijt.

Born to Ride

De borden liggen niet alleen op tafel., maar vaak ook voor het hoofd.

Veel restaurants in Frankrijk hebben een lunchmenuutje, vaak heel aantrekkelijk geprijsd. Dat heeft geloof ik, te maken met de lunchvouchers die een secundaire arbeidsvoorwaarde zijn, zodat tussen de middag fatsoenlijk gelucht kan worden. Er staat me vaag iets van bij dat een restaurant verplicht is voor een bepaald bedrag een lunchmenuutje aan te bieden. @Rogier weet daar ongetwijfeld meer van.

Frank op 06 jan 2022 22:52

Geen verplichting, maar sommige Fransen geven een soort ‘etensbonnen’ weg. Of die kun je van je bruto salaris kopen.En daar spelen restaurants op in ;-)

Click. Click. Peace

Leuk topic en interessante reacties!

Ik ben zelf een Frankrijk ganger en ga doorgaans naar La Plagne waar ik verblijf in het dorp Belle Plagne. Ik ben het er zeker mee eens dat je voor authentieke dorpjes over het algemeen in Frankrijk niet aan het goede adres bent maar als je kijkt naar puur skiën of boarden je in Frankrijk echt wel goed zit.

In de ochtend in het skies aan en gaan. Niet eerst met de auto of de bus naar een dalstation waar je eerst naar boven gebracht wordt en veelal grote gebieden en pistes die goed met elkaar verbonden zijn.

Iedereen vind natuurlijk iets andere dingen belangrijk in zijn of haar vakantie en daar pas je het land op aan. Ik ben geen type die tot diep in de nacht naar de après-ski gaat dus dat is voor mij al niet van belang.

Daarnaast merk ik wel dat de Fransen zoals eerder benoemd echt wel veel beter Engels spreken dat 10 jaar geleden en de jongere generatie minder stug is. De gebieden investeren ook echt enorm en mijn ervaring is dan ook dat je af en toe nog een oudere lift vind ergens maar de meeste je binnen een aantal minuten weer naar boven hebben gebracht.

Kortom Frankrijk vs Oostenrijk is naar mijn mening appels en peren. Beide hebben plus en min punten wat de een prettig vind is voor de ander 3x niks.

Veel plezier allemaal op de wintersport en kom heel en gezond weer thuis😀

Heel veel ervaring met de Alpen heb ik niet. Ooit eens in Königsleiten een weekje vertoefd. Dit jaar op aanraden van vrienden mee naar Samoëns. Ik kan werkelijk geen een vooroordeel terugvinden in het verblijf hier. Ons appartement is ruim. Voor 6 personen, heeft twee badkamers, een keuken met wijnkoeler, linnengoed, tussentijdse schoonmaak en verder alle faciliteiten van een hotel. Zwembad, fitness, wellness etcetera en dat voor een schappelijke prijs inclusief skipas. De pistes zijn afwisselend. Voor beginners wel pittig. Blauw = Oostenrijks rood lees ik net. Mensen zijn vriendelijk. Spreken beter Engels dan ik Frans. Het dorpje zelf ziet eruit als een kerstkaart. Ik had hele andere beelden bij Frankrijk, maar hier zeker geen spijt van.

null

Martijn77 op 05 jan 2022 23:53

Dat ziet er goed uit. Mag ik vragen welke accommodatie dit is?

SandraSki op 06 jan 2022 04:32

MGM Alexane. Het is net nieuw heb ik begrepen. Dus volgens mij rekent het meteen af met het bezemkast trauma waar de Fransen last van hebben.

Martijn77 op 06 jan 2022 07:47

Merci

sneeuw witje en de 7 bergen

We hebben het steeds over Fransen en hun taal. Ik zit zelf al in Les Menuires, Trois Vallees. Ik vraag me af wat het percentage skiende Fransen is in zo’n immens gebied. In de weekenden zijn het er uiteraard meer, maar daarbuiten hoor je werkelijk allerlei talen. In de skikelder van het appartementengebouw waar ik vertoef is het percentage Fransen veelal in de minderheid, maar in principe kun je met de meesten gewoon in gesprek, met de Fransen in hun eigen taal en veelal ook in het Engels. Dat geldt zelfs voor Russen, al tref je die de afgelopen 2 jaar duidelijk minder. Die werden overigens voorheen bij de receptie in hun eigen taal te woord gestaan. En wat is er leuker dan 's morgens in de skikelder van gedachten wisselen over de plannen voor die dag. En dat geldt ook bij terugkomst. Ik vind het altijd leuk om de talen weer wat op te halen.

Hen48

Voordeel Oostenrijk, eten en drank is er veel goedkoper, en de supermarkten hebben veel meer assortiment.

Marion! op 06 jan 2022 18:21

Euhhhh, wat? Hier kan ik het niet mee eens zijn ;-)

Rogier op 06 jan 2022 19:10

Ik gedeeltelijk wel
Frankrijk is uniek met hun hypermarches maar ik de bergen is het toch echt minder.
Komt ook door de bouw van de gebieden. In Oostenrijk vertrek je vaak vanuit het dorp en in Frankrijk vanaf de berg. Vergelijk ik hier les Arcs, waar ik nu zit, heb je prima supermarkten in het dal maar op de berg is het klein en duur.
Als ik de Spar in les Arcs 1800 vergelijk met bijv Koningsleiten (wat denk ik goed te vergelijken is) dan betaal ik hier 8 euro voor 6 flesjes Kronenbourg. In Oostenrijk ben je dan echt goedkoper uit

Plaats een reactie