Overschat jij jezelf?

Ik krijg soms wel het idee dat de meeste mensen hier ook een beetje voorbij gaan aan het feit dat 99% van de wintersporters nog lang niet zo gek is om hier op dit forum rond te struinen en alles wat ook maar enigszins met wintersport te maken heeft te willen volgen. Mijn punt: ik denk dat er met deze populatie hier een grote groep ontzettend bedreven wintersporters verzameld is waarvan de meesten allang geen gevaar meer zijn op de piste.

Volgens mij komt het grootste gevaar voor vrijwel iedereen hier van de andere pistegebruikers die op je in kunnen skiën. Tijdens de allereerste week van mijn seizoen gleed/vloog er ook zo’n idioot in noodvaart op mij af. Nog voordat ik precies doorhad hoe had ik blijkbaar goed gereageerd door op te springen waardoor hij onder me door vloog maar ik schrok me dood. Hij bood dan wel excuses aan, maar ik was echt boos. Moet je voorstellen, je neemt een heel jaar vrij om een seizoen te doen en dan zou dat de eerste week door zo’n ongeval allemaal voor niets geweest zijn. Dat had ik echt nog vele malen erger gevonden dan als ik mezelf de eerste week de vernieling in had geholpen.

Zoals een bevriende leraar in ZTM gisteravond zei: vanavond kijk ik maar vooral naar boven. Wat een rampvliegers zaten er toch weer bij hahaha. Fijn als het seizoen straks weer voorbij is, geeft weer wat rust en ruimte ;)

Edwin van Riel

Maar ik ga vlotter naar beneden dan 80% van de mensen die ik op vakantie rond me op de piste zie.

skivr op 18 feb 2022 12:13

Vlotter is wat mij betreft geen bewijs van kunde. :-)

Rogier op 18 feb 2022 13:41

Helemaal akkoord hoor. Ik ben het levende bewijs!

skivr op 18 feb 2022 14:13

Me2

Met beter dan 99% zit men duidelijk nog in het piekje van de grafiek “ik weet/kan alles” ;)

Zoals bij de meeste sporten weten vooral de “beteren” wat ze nog missen ;)

evr66 op 18 feb 2022 12:52

Ach het zou ook 95% kunnen zijn. Hangt er een beetje vanaf welk gebied, welke dag en welk moment. Ben het echter ernstig met je oneens dat ik daarmee niet weet wat ik nog mis. Dat is namelijk zoals gezegd bij die 1 op de 20 of 1 op de 50 of hoe je het ook ziet: veel. Die zijn meestal namelijk gelijk weer zo ongelofelijk veel beter waar ik echt niet in de buurt kom. M’n punt is juist dat die er altijd wel gaan zijn. Dan als argument gebruiken en zeggen dat de beste zeg 5% skiers van de skiende wereldpopulatie nog geen recht hebben om zich goede skier te noemen is buitengewoon elitair.

Bovendien precies wat JelleK zegt: slechts een heel klein deel van de skiende mensen is fanatiek genoeg om dat meerdere keren per jaar te doen en zich iets meer te verdiepen / ontwikkelen. Het is heel makkelijk om je eigen referentiekader als minimum te zien (of als niet goed genoeg). Het zelfde zie je bijvoorbeeld bij een online game die ik weleens speel. Daar worden mensen in bepaalde communities als slecht / lowlevel/noob gezien omdat ze niet bij de beste 0,5% wereldwijd zitten (van de spelende mensen wel te verstaan). Tsja.

*bericht bewerkt door michielr op 18 feb 2022 16:20

Toch ski ik op een gemiddeld moment beter dan 99 van de 100 mensen die ik op de piste zie.

michielr op 17 feb 2022 23:01

Zegt iemand die net zijn knie heeft beschadigd bij een zware val.
Over zelfoverschatting gesproken.

DrPhil op 18 feb 2022 09:52

Tsja een ongelukkige val waarbij je een blessure oploopt zijn heel veel betere skiërs dan mij overkomen. Nogal een onzin argument dus. Wat niet zegt dat ik mezelf niet af en toe overschat, dat geef ik ook aan (net als een ieder waarschijnlijk).

Zoals een bevriende leraar in ZTM gisteravond zei: vanavond kijk ik maar vooral naar boven. Wat een rampvliegers zaten er toch weer bij hahaha. Fijn als het seizoen straks weer voorbij is, geeft weer wat rust en ruimte ;)

evr66 op 18 feb 2022 14:30

Ik denk dat ik nog even lekker wacht tot april of mei ofzo. Veel te druk nu.

Toch ski ik op een gemiddeld moment beter dan 99 van de 100 mensen die ik op de piste zie.

michielr op 17 feb 2022 23:01

Zegt iemand die net zijn knie heeft beschadigd bij een zware val.
Over zelfoverschatting gesproken.

DrPhil op 18 feb 2022 09:52

Tsja een ongelukkige val waarbij je een blessure oploopt zijn heel veel betere skiërs dan mij overkomen. Nogal een onzin argument dus. Wat niet zegt dat ik mezelf niet af en toe overschat, dat geef ik ook aan (net als een ieder waarschijnlijk).

michielr op 18 feb 2022 16:11

En kennelijk geen zelfinzicht. Prima hoor, maar je bevestigt alleen maar het gelijk van dit topic.
Je valt omdat je iets niet onder controle hebt. Of kwam het door een slaapdronken bosmarmot?

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 feb 2022 16:44

Zoals een bevriende leraar in ZTM gisteravond zei: vanavond kijk ik maar vooral naar boven. Wat een rampvliegers zaten er toch weer bij hahaha. Fijn als het seizoen straks weer voorbij is, geeft weer wat rust en ruimte ;)

evr66 op 18 feb 2022 14:30

Ik denk dat ik nog even lekker wacht tot april of mei ofzo. Veel te druk nu.

Tiny-M op 18 feb 2022 16:18

verstandig. we hadden gelukkig een afgezet stukje voor de sl ;)

Edwin van Riel

Ver bovengemiddeld goede vakantie skiërs (anders begin je daar niet aan) op een geprepareerde Streif, dat ziet er zo uit:

😂😂

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ooit een werk na de dames worldcup in val d isere hun piste gedaan. Dat was echt geen doen eigenlijk. Je komt wel beneden maar had weinig met skiën te maken.

Edwin van Riel

Ver bovengemiddeld goede vakantie skiërs (anders begin je daar niet aan) op een geprepareerde Streif, dat ziet er zo uit:

Shane op 18 feb 2022 20:14

Haha leuk filmpje idd. Maar deze gasten zijn niet ver bovengemiddeld hoor. Ik zie wel bovengemiddeld veel beginnersfouten 😂 De laatste die valt staat al achterop voordat hij uberhaupt begonnen is.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 18 feb 2022 21:14

Ver bovengemiddeld zijn ze niet @Shane
Maar zelfoverschatting hebben ze zeker 😂

Dat laatste weet je natuurlijk niet. Je hebt skiers die “het wel even doen” en skiers die twijfelen of ze het kunnen maar het gewoon proberen. Ik heb zelf ook wel eens dingen geprobeerd die ik nog niet kon, daar leer je vaak heel veel van.

Ik denk dat ze wel ver bovengemiddeld zijn. Als je daar op vakantie bent, heb je gehoord van de Streif, en ken je de filmpjes, als je niet minstens dénkt dat je het kan, begin je er niet aan. Die mensen die er wel aan beginnen overschatten zichzelf sowieso, maar ze zijn ook nog steeds bovengemiddeld. Gewone vakantieskiers laten het aan zich voorbij gaan, en denken ‘toedeledokie’.
Net zoals het gros de Muur links laat liggen. Die doe je enkel als je door ervaring weet dat je het kan, een enkele naïeveling uitgezonderd.

Dat laatste weet je natuurlijk niet. Je hebt skiers die “het wel even doen” en skiers die twijfelen of ze het kunnen maar het gewoon proberen. Ik heb zelf ook wel eens dingen geprobeerd die ik nog niet kon, daar leer je vaak heel veel van.

Martin7182 op 18 feb 2022 21:22

Als je iets niet kan, maar je doet het toch, dat is toch gewoon jezelf overschatten?

Je moet mijn commentaar natuurlijk wel in de geest van dit topic lezen @Hessel en @Martin7182 hahaha. De mannen in dat filmpje zijn gewoon beter dan 99% van de andere skiërs op de piste.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Laten we het erop houden dat ze het in ieder geval denken 😉

Beetje zelfoverschatting is normaal. De meeste mensen denken dat ze beter presteren dan gemiddeld en dat is voor het zelfbeeld heel gezond. Ik heb wel eens ergens gelezen dat depressieve mensen hun capaciteiten realistischer inschatten.

Maar skiënde mannelijke hormoonbommen? een recept voor ongelukken. Of ze nou goed skiën of slecht.

*bericht bewerkt door yoguido op 18 feb 2022 22:47

Dat laatste weet je natuurlijk niet. Je hebt skiers die “het wel even doen” en skiers die twijfelen of ze het kunnen maar het gewoon proberen. Ik heb zelf ook wel eens dingen geprobeerd die ik nog niet kon, daar leer je vaak heel veel van.

Martin7182 op 18 feb 2022 21:22

Als je iets niet kan, maar je doet het toch, dat is toch gewoon jezelf overschatten?

Superskier op 18 feb 2022 21:37

Nee, dat vind ik niet. Overschatting is volgens mij dat je ten onrechte denkt het wel te kunnen. Ik kon niet op 1 been skien en wist dit. Is het dan overschatting dat ik het probeer te leren? Je leert dit soort dingen niet uit een boekje.

Zoals een bevriende leraar in ZTM gisteravond zei: vanavond kijk ik maar vooral naar boven. Wat een rampvliegers zaten er toch weer bij hahaha. Fijn als het seizoen straks weer voorbij is, geeft weer wat rust en ruimte ;)

evr66 op 18 feb 2022 14:30

Ik denk dat ik nog even lekker wacht tot april of mei ofzo. Veel te druk nu.

Tiny-M op 18 feb 2022 16:18

verstandig. we hadden gelukkig een afgezet stukje voor de sl ;)

evr66 op 18 feb 2022 16:38

Is ook niet zaligmakend.
2 weken geleden had ik tijdens een slalomrun opeens een snowboarder voor mijn neus halfweg de piste in Landgraaf.
Net op tijd gezien (tijdens een slalomafdaling focus je echt op je ideale lijn naar het volgende paaltje en kijk je niet 3 paaltjes vooruit), dus bail-out / noodstop voordat we beiden in het ziekenhuis lagen.

De persoon in kwestie vond het wel cool om ook eens tussen de paaltjes te gaan draaien en was daarom maar halfweg de piste onder de koord door gedoken en hield er geen rekening mee dat de snelheid van een trainingsgroepje net wat hoger was dan zijn geschraap op het snowboard.
(los van het feit dat hij het hele parcours kapot aan het schrapen was).

Glide on!

tijdens een slalomafdaling focus je echt op je ideale lijn naar het volgende paaltje en kijk je niet 3 paaltjes vooruit)

Vivace op 20 feb 2022 12:38

Let’s agree to disagree on this one. De ideale lijn is afhankelijk van hoe de poorten na het volgende poortje staan gestoken, die lijn ga je niet skiën als je maar 1 poortje vooruit kijkt. Als jij iemand die 1 poortje voor je skiet niet ziet dan is dat, met alle respect, echt je eigen schuld.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 20 feb 2022 13:13

Als de baan is afgezet, verwacht je niet dat er iemand onder het touw door komt. Dan kan ik me voorstellen dat je bovenaan , voor je start al de ideale lijn bedenkt en kijkt of de baan leeg is, en dan verrast bent als er dan toch ineens iemand op de baan is.
Toch een beetje net zoals wanneer iemand 60 rijdt op de linkerbaan van de snelweg, als je er achterop knalt ben jij degene die fout zit, maar je verwacht het niet, dus diegene is er ineens.

Als de baan is afgezet, verwacht je niet dat er iemand onder het touw door komt. Dan kan ik me voorstellen dat je bovenaan , voor je start al de ideale lijn bedenkt en kijkt of de baan leeg is, en dan verrast bent als er dan toch ineens iemand op de baan is.
Toch een beetje net zoals wanneer iemand 60 rijdt op de linkerbaan van de snelweg, als je er achterop knalt ben jij degene die fout zit, maar je verwacht het niet, dus diegene is er ineens.

Suuski op 20 feb 2022 13:21

Ik snap de gedachtegang, maar bottom line is dat je een gevaar bent op de weg/piste als je niet ver voor je uit kijkt. Er staat ook weleens file op de snelweg waar je met 100+ km/h op afkomt, wat dan? Als je in de bergen traint, sta je weleens op pistes waar je de finish niet kan zien vanaf de start. Ook skiën er weleens twee mensen tegelijk door de reuzenslalom/slalom en soms valt er iemand. Dat wordt een mooie boel als je niet vooruit kijkt en er iemand in de ideale lijn ligt. Als je een slalom/reuzenslalom skiet, ben je sneller en veiliger als je verder vooruit kijkt. Niet vooruit kijken is een technische fout, net zoals niet op je dalski staan en dus iets waar je op gecoacht moet worden. M.i. ski je te hard voor je kunnen als het niet lukt om ver voor je uit te kijken.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 20 feb 2022 13:54

Sowieso moet je echt verder dan een paaltje vooruit kijken om een fatsoenlijke lijn te vinden.

Maar goed, dat er iemand letterlijk tussen de palen gaat staan telefoneren verzin je ook niet van tevoren. En nog gepikeerd reageren ook wanneer je er wat van zegt hahaha. Sommige dingen verzin je gewoon niet.

Edwin van Riel

Je kijkt inderdaad meer paaltjes vooruit. Maar ook weer niet heel veel. Twee of drie afhankelijk van hoe het gestoken is.
Maar kneuzen die even de baan in gaan zonder te kijken of er iemand in zijn run zit verdienen wel even wat niet zo vriendelijke woordjes. Helaas komt dat toch weer steeds voor.

Ik heb vannacht gedroomd dat ik beter skiede dan 99% van de andere skiërs op de piste. Wat was dat een fijne droom.
Maar de realiteit is natuurkijk anders. Ach, ik moet natuurlijk gewoon tevreden zijn met 98%.

Ja, je moet ook ergens beginnen @DrPhil

Op de Nederlandse indoor banen moet je met alle factoren rekening houden. Maak het vaak genoeg mee dat zelfs leraren met hun klasje zonodig de hele piste moeten gebruiken en dus ook doodleuk de slalom meepakken. Of halverwege de slalom tussen 2 gates in gaan staan voor een uitleg. Doe dat lekker boven of beneden. Je staat niet op een afdaling van 6,5km.
Maar ook in Oostenrijk meegemaakt. Reserveer je een trainingspiste, komt er nog vanalles onder het touwtje door want de sneeuw ligt er daar nog zo lekker bij tussen de verschillende slaloms in. Maar niet in de gaten hebben dat er daar gasten op volle snelheid aan het trainen zijn. Als je dan dus niet ver vooruit kijkt dan kun je wel eens in lastige situaties terecht komen.

Übung macht den meister!!!

Gisteren nog, mafkees op een snowboard ging doodleuk een omgevallen stubbie oprapen en naar een van de trainers brengen. Beste bedoelingen maar (heel jong) jochie in de baan had t echt maar te nauwer nood in de gaten, kon nog net zijn run afbreken 😂😂

Edwin van Riel

M.i. ski je te hard voor je kunnen als het niet lukt om ver voor je uit te kijken.

Skitechniek op 20 feb 2022 13:51

Tijdens een training om zo snel mogelijk tussen de paaltjes door te komen?
Ver vooruit kijken is natuurlijk ook relatief. Ik keek dus wel ver genoeg vooruit om (met 1 paaltje verschil) te kiezen om de bocht niet te aan te snijden, maar om de baan te verlaten en buiten de baan vol in de remmen te gaan, wat op zich niet zo leuk is als er zich al een “canyon” aan het vormen is en je als je niet oppast een echte springschans voor je hebt.

Sowieso moet je echt verder dan een paaltje vooruit kijken om een fatsoenlijke lijn te vinden.

Maar goed, dat er iemand letterlijk tussen de palen gaat staan telefoneren verzin je ook niet van tevoren. En nog gepikeerd reageren ook wanneer je er wat van zegt hahaha. Sommige dingen verzin je gewoon niet.

evr66 op 20 feb 2022 14:11

Dit was afdaling nr 5 of 6 op dezelfde “piste”. Op een bepaald moment begin je de lijn wel van buiten te kennen en focus je op het volgende paaltje (natuurlijk met de lijn voor het daaropvolgende paaltje in het achterhoofd).
En nog extra: hoeveel seconden zitten er tussen 2 paaltjes? Het gaat allemaal best snel en het snelheidsverschil was aanzienlijk.

*bericht bewerkt door Vivace op 20 feb 2022 22:02

Glide on!

Plaats een reactie