Overschat jij jezelf?

Was ooit eens in het ziekenhuis met een ernstig skiongeval. Zat een nederlander naast me en die had zijn arm gebroken. Raakte aan de praat, hoe lang ski je al was de vraag 2 jaar (2 weken dus, was eigenlijk nog minder) en hoeveel les heb je gehad 1 dag. Was zo een week met slechte sneeuw veel ijs etc. Gaf toch wel toe dat het best wel uitdagend was, skien onder die condities. Ja dan val je ook meer. Maar skien was vooral leuk om de apres ski, de rest was bijzaak en lessen kosten geld. En het bier moest ook betaald worden. Tsjaa vrees dat er nog veel meer van dit soort types zijn. Goed geef toe was zelf ook in het ziekenhuis maar was mijn eerste ongeval na 40 jaar en niet eens mijn schuld…

@Asterino is niet echt volledig off topic, omdat de parallellen er wel degelijk zijn.

2 minuten volledig stil hangen zegt inderdaad voldoende over de capaciteiten van een duiker, maar een beginnende duiker die licht deint bij zo’n oefening en die verder netjes duikt binnen z’n mogelijkheden mag je best een ‘goede’ duiker noemen. Relatief gezien passend bij z’n niveau. Als je alles afmeet aan de ultieme standaard zijn er heel veel duikers/skiërs die dus niet goed zijn. Dat is wat hierboven ergens staat beschreven als elitair.

En dat elitaire zie je helaas ook terug bij duiken. Ik ken genoeg DIR duikers die neerkijken op alles en iedereen die niet aan hun standaarden voldoen. Ik hoop dat jij er niet een van bent.

Demtsjenko op 18 feb 2022 11:42

Duik met iedereen en een biertje achteraf ook ;-) , en de leukste duiken zijn met beginners! Daarnaast zijn de meeste top duikers die ik ken zijn ook helemaal niet elitair (ook al zijn ze de elite), 't zijn meestal de duikers met een heel stuk minder kennis/ervaring die zichzelf heel wat vinden… en dat is dan weer direct helemaal on topic en gelinked aan het skieen!

Wanneer het moeilijke duiken zijn ben ik wel selectief, dat heb ik met schade en schande geleerd. Heb ooit iemand die niet meer reageerde van 85m naar bovengehaald met 2,5 u decompressie voor de boeg, dat nooit meer.

M.i. ski je te hard voor je kunnen als het niet lukt om ver voor je uit te kijken.

Skitechniek op 20 feb 2022 13:51

Tijdens een training om zo snel mogelijk tussen de paaltjes door te komen?
Ver vooruit kijken is natuurlijk ook relatief. Ik keek dus wel ver genoeg vooruit om (met 1 paaltje verschil) te kiezen om de bocht niet te aan te snijden, maar om de baan te verlaten en buiten de baan vol in de remmen te gaan, wat op zich niet zo leuk is als er zich al een “canyon” aan het vormen is en je als je niet oppast een echte springschans voor je hebt.

Sowieso moet je echt verder dan een paaltje vooruit kijken om een fatsoenlijke lijn te vinden.

Maar goed, dat er iemand letterlijk tussen de palen gaat staan telefoneren verzin je ook niet van tevoren. En nog gepikeerd reageren ook wanneer je er wat van zegt hahaha. Sommige dingen verzin je gewoon niet.

evr66 op 20 feb 2022 14:11

Dit was afdaling nr 5 of 6 op dezelfde “piste”. Op een bepaald moment begin je de lijn wel van buiten te kennen en focus je op het volgende paaltje (natuurlijk met de lijn voor het daaropvolgende paaltje in het achterhoofd).
En nog extra: hoeveel seconden zitten er tussen 2 paaltjes? Het gaat allemaal best snel en het snelheidsverschil was aanzienlijk.

Vivace op 20 feb 2022 21:58

Ik zeg niet dat het onbegrijpelijk is en ik snap het doel van wedstrijdskiën, maar dat neemt niet weg dat je dan te hard skiet voor je kunnen. 1 paaltje vooruit kijken is niet genoeg en gevaarlijk. Je kijkt dan minder dan 10 meter voor je uit, met snelheden van waarschijnlijk rond de 40 km/h. Een paar seizoenen geleden brak ik mijn run af omdat ik iemand 6 poorten verder in de reuzenslalom zag staan. Bleek uiteindelijk iemand te zijn die net naast de reuzenslalom stond om wat foto’s te maken. Better safe than sorry.

Beetje semamtische discussie. Die persoon 6 poortjes verder zie je wel als je vol in je run zit. Ook al ligt de focus op 1-2-3 poortjes vooruit. Je registreert dan al wel dat er verderop iets niet klopt. Of je er ook al op anticipeert is een ander verhaal. Soms is dat niet eens nodig, maar soms ook wel. En soms komt iemand gewoon doodleuk net voor je neus (2 poortjes verder) de baan in. Dan resteert slechts de noodrem en wat opbouwende feedback aan die persoon…

En soms komt iemand gewoon doodleuk net voor je neus (2 poortjes verder) de baan in. Dan resteert slechts de noodrem en wat opbouwende feedback aan die persoon…

Hessel op 21 feb 2022 21:52

Die stokken met kapjes zijn er niet alleen om palen te rammen 😀.

Alle gekheid (of snowboarder 😜) op een stokje: als ik niet verder dan 1 paal kan kijken, wil dat zeggen dat ik naar alle waarschijnlijkheid grandioos te laat ben, en alle moeite aan het doen ben om het verdronken kalf alsnog te redden. Een verdwaalde snowboarder is op dat ogenblik een godsgeschenk om de schuld op iets anders te kunnen steken 😆.

Hoe ver ik vooruit kan kijken (2 à 3 palen) is voor mij een goeie indicatie van hoe goed ik in de lijn zit.

Plaats een reactie