Ski angst overwinnen

Ik heb veel last van skiangst. Het heeft veel van mijn skivakanties geruïneerd. Ik had nu weer 6 lessen genomen op een tapijtbaan. Ik maakte daar technisch gezien een stap vooruit. Blauwe pistes gaan aardig. Als ik in de skilift zit ben ik continu bezig om mijzelf ertoe te zetten om te skiën. Blauw gaat behoorlijk. Als de pistes slechter worden of wat roder en ik schuif een keertje onderuit dan is de angst bijna niet meer te stoppen. Zelfvertrouwen is bij mij echt een ding. Als de techniek dan ook niet je van het is, dan valt ervoor mij weinig eer te behalen. Ik doe al jaren korte skivakanties en ik ben nu op het punt om de ski’s aan de wilgen te gaan hangen. Ik weet dat ik technisch beter wordt op een rollerbaan. Ik weet ook dat ikzelf mijn grootste tegenstander ben om van skiën te genieten. Ik kan het mijzelf heel moeilijk maken. Dat is gelukkig niet altijd zo in het leven en ik denk nu echt eraan om te stoppen.
Misschien is zo’n angstcursus nog wat. Ik denk dat ik in Zoetermeer best redelijk de piste afkom.
Een mens zit ingewikkeld in elkaar.

Misschien is een tip voor ski-angstige mensen om geregeld de bocht te ver door te trekken. Dan ski je namelijk omhoog en is t uit met alle snelheid en/of gevoel van controleverlies. Als je dit trucje met regelmaat inzet, zodat je dit ook automatisch doet bij gevoel van te weinig controle, dan ben je volledig ‘in control’. Gewoon de bocht laten lopen zodat je omhoog gaat dus😊

Anne Marie

Haha, ja, zo heb ik het ook een tijdlang gedaan, soort lemniscaat-skiën. Dan heb je idd absolute controle! Maar gaat wel langzaam hoor! 😉
Het stomme is, ik weet dat ik vrijwel elke piste op mijn manier wel afkom. Als ik het idee heb dat het “levensbedreigend steil” is desnoods rutschend of compleet pflugend. Hou er daarbij ook altijd rekening mee anderen niet in de weg te skiën, maar ontspannen is anders. Het zijn vooral irrationele plaatjes in mijn hoofd die een soort rechtstreekse verbinding met mijn benen lijken te hebben, waar ik last van heb. Waardoor ik in mijn hoofd blijf zitten en teveel nadenk over alles wat er mis kan gaan. Dit jaar heb ik het echt voor het eerst los durven laten. En ben ik bovenaan afdalingen minder gaan treuzelen met het maken van de eerste bochtjes. Hoop dat ik dat volgend jaar vast blijf houden. En ondertussen heb ik al contact gezocht met een rolbaan voor lessen. Want los van de angst vind ik het ook gewoon heel erg leuk en wil ik het niet zomaar opgeven.

Een paar jaar geleden kwam ik rutschend in slakkentempo van een steilere piste naar beneden. Mijn man stond onderaan op me te wachten naast een ski-klasje. Skileraar wees mij aan en zei: en als je niet skiėnd van een piste naar beneden durft, doe dan als zij dat is een veilige manier. Kon toen wel door de grond zakken, maar tegelijkertijd schaam ik me er sindsdien een stuk minder voor. Ik zeg weleens " ik heb de techniek van het rutschen tot achter de komma verfijnd!" 😉

*bericht bewerkt door Ingrid010 op 14 mrt 2022 20:18

Haha, ik zie het voor me😊. Toch zou ik te allen tijde glijden (rutschen) of de taartpunt proberen te vermijden en als alternatief voor de ruime bochten proberen te gaan. De controle bij glijden en de taartpunt is namelijk vrij laag en kost volgens mij ook behoorlijk wat energie. De meeste controle hou je toch door normale bochten te nemen en goed naar het dal te blijven kijken, met je gewicht naar voren. Door naar boven te skiën bij gevoel van controleverlies hou je gevoel van controle en ga je dit uiteindelijk automatisch nauwelijks nog toepassen, gewoon omdat je door de reguliere techniek echt de meeste controle hebt. Af en toe even stoppen of stilstaan helpt ook om jezelf te herpakken. Als je je schoenen goed strak zet en tzt ook nog leert Carven zal de controle optimaal zijn, ook als je hard gaat en/ of over ijs. Heerlijk!😁

Anne Marie

@amie niet helemaal waar, goed rits hen levert een maximale controle op en is soms echt een goede manier om een helling in te komen tot het punt waar je je wat lekkerder voelt. Niet iedereen rost er meteen even een paar mooie jump-turns in zeg maar 😉

Edwin van Riel

Hej Edwin, jumpturns? Normale rustige bochten waarbij je ev naar boven skiet als je het gevoel hebt te weinig controle te hebben, was mijn advies. Ook omdat je het dan toch leert en bij glijden/ rutschen leer je het nooit. Daarnaast lijkt me glijden op een flinke zwarte helling (the black four of harakiri) doodeng to be honest. Ik ski daar liever gewoon vanaf😊.

Anne Marie

Ik denk dat mensen die bang zijn dat soort zwarte hellingen uberhaubt vermijden. Ik doe dat in ieder geval. Een klein stukje zwart zoals de Frommes extrem in Fiss, of winterberg, dat lukt me nog wel bij perfecte condities.

Glijden doe ik vooral op korte smalle steile stukjes. Voor mensen met angst is het ergste het moment dat je si’s recht naar voren staan en je dus vaart maakt. Bij voldoende grip en controle is dan terug de helling op sturen inderdaad de beste optie, maar als ik niet meteen grip heb, schiet ik in de stress. Ploeg doe ik niet, dat kost idd alleen maar heel veel kracht, maar zijwaarts een stukje naar beneden tot je of weer grip hebt, of meer ruimte of minder steil , dat doe ik nog wel eens op die hele steile sukjes, als ik geen bocht durf te maken.

He Suus, je hebt gelijk en mijn zwarte piste opmerking was enkel bedoeld als reactie op Edwins opmerking dat glijden de maximale vorm van controle is. Volgens mij biedt namelijk alleen technisch goed skiën maximale controle, dus goed om dit altijd te blijven oefenen vanuit mijn optiek. Bij je opmerking over het vermijden van zwarte pistes, moest ik glimlachen en aan mezelf denken toen ik nog maar net had leren skiën. Ik vermeed toen ook alle steile hellingen, tot ik op een dag met een Oostenrijker ( in het bezit van tal van skitrofees) ging skiën en ik bij mijn blik op de opdoemende (zwarte) Steilhang verklaarde dat ik daar dus niet van af kon. De Oostenrijker vroeg hoezo niet? Je skiet toch prima, zei hij, je moet gewoon precies dat doen wat je nu ook doet. In vol vertrouwen dat hij t kon weten skiede ik hem gewoon achterna en hij had gelijk. Dat stijl is feitelijk gewoon een psychisch dingetje. Sindsdien pak ik zoveel mogelijk de zwarte pistes, want eerlijk is eerlijk, die zijn top, rustig, veel minder kapot geskied en dus kwalitatief beter. Ik kan t iedereen aanraden. Blauwe pistes daarentegen probeer ik te allen tijde te vermijden ( die zijn volgens namelijk best gevaarlijk🙃). Dus als het je lukt om je over dat psychische stijl-dingetje heen te zetten, zeker als je rode pistes skiet, en ik had geluk natuurlijk met mijn Oostenrijkse meneer, dan zou ik zeggen pak lekker die zwarte, niet eng, gewoon fijn😁

Anne Marie

Hej Edwin, jumpturns? Normale rustige bochten waarbij je ev naar boven skiet als je het gevoel hebt te weinig controle te hebben, was mijn advies. Ook omdat je het dan toch leert en bij glijden/ rutschen leer je het nooit. Daarnaast lijkt me glijden op een flinke zwarte helling (the black four of harakiri) doodeng to be honest. Ik ski daar liever gewoon vanaf😊.

AMie op 16 mrt 2022 10:48

Rutschen is een van de basistechnieken die je maar beter ook kunt leren. Zeker als angst een factor is, is het handig om dit achter de hand te hebben. Evenals de pizzapunt die de enige techniek is om in de vallijn je snelheid laag te houden. Niet geschikt voor hoge snelheden uiteraard.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 16 mrt 2022 15:43

Rutschen is een van de basistechnieken die je maar beter ook kunt leren. Zeker als angst een factor is, is het handig om dit achter de hand te hebben. Evenals de pizzapunt die de enige techniek is om in de vallijn je snelheid laag te houden. Niet geschikt voor hoge snelheden uiteraard.

Martin7182 op 16 mrt 2022 15:43

Hoi Martin, misschien is het een kwestie van woordkeus, maar glijden/ rutschen is geen ski-basistechniek, maar een trucje of overlevingsstrategie voor als je het (nog) niet (zo goed) kunt, zodat je toch naar beneden komt waar dat skieënd niet meer lukt. En vooral op steile hellingen is glijen of rutschen af te raden, dan kun je maar beter je kanten in de sneeuw zetten voor ‘control’ (of je ski’s uittrekken, ook een goed alternatief om veilig beneden te komen)😊

Anne Marie

Ski’s uittrekken? Ik ga er maar vanuit, dat dit als geintje bedoeld is.

Aangaande (gecontroleerd en netjes) rutschen, bekijk bv dit filmpje eens: https://www.wintersport.be/tips-en-tricks/rutschen

Aardig voorbeeldje wat je met een pivot-turn en goed rutschen aan helling kunt controleren bv hier:


@amie: er is een duidelijk verschil tussen de woorden “DE” en “EEN”, dus als je iemand aanhaalt, wel graag de juiste woorden gebruiken ;)

De maximale helling van bv die Harkiri is maar heel kort. Als angstige skiër heb je daar weinig te zoeken. Als je echt niet durft en daar naar beneden wil kies je vaak beter de skiërs links kant net buiten de piste. Iets minder steil een meestal wat minder hard.

Edwin van Riel

Je ski’s uittrekken is juist een van de onverstandigste dingen die je kunt doen. Op skischoenen heb je nog minder grip, en je zakt makkelijker weg in diepe sneeuw. Dus rutschen of ploeg is dan veel veiliger.
En ik ben gen beginner maar een ouwe taart die na een harde val op zo’n steile zwarte niet meer zo goed durft. En qua gevaarlijk ben ik het met je eens dat blauw dat is, vanwege idioten die te hard gaan in combinatie met klungelaars.
Rood is gewoon het fijnst. Een beetje buckels kan ik wel hebben. Dat is werken, maar wel controle.

Ski’s uittrekken? Ik ga er maar vanuit, dat dit als geintje bedoeld is.

Aangaande (gecontroleerd en netjes) rutschen, bekijk bv dit filmpje eens: [https://www.wintersport.be/tips-en-tricks/rutschen]
(https://www.wintersport.be/tips-en-tricks/rutschen “https://www.wintersport.be/tips-en-tricks/rutschen”)

Aardig voorbeeldje wat je met een pivot-turn en goed rutschen aan helling kunt controleren bv hier:


@amie: er is een duidelijk verschil tussen de woorden “DE” en “EEN”, dus als je iemand aanhaalt, wel graag de juiste woorden gebruiken ;)

De maximale helling van bv die Harkiri is maar heel kort. Als angstige skiër heb je daar weinig te zoeken. Als je echt niet durft en daar naar beneden wil kies je vaak beter de skiërs links kant net buiten de piste. Iets minder steil een meestal wat minder hard.

evr66 op 16 mrt 2022 17:09

He Edwin,
Ik had even overwogen om in mijn vorige reactie een aantal links op te nemen waar skileraren schrijven dat glijden/ rutschen niet altijd een goed idee is, maar heb dit niet gedaan omdat je altijd wel ergens een link kunt vinden op het internet die jouw gedachte ondersteunt. En ook niet nodig trouwens, omdat mijn gedachtengang aangaande glijen al wordt bevestigd door bovenstaande opmerking, waar staat dat beginners op steile pistes niks te zoeken hebben. Dat is in tegenspraak met dat rutschen een (ik hoop dat ik het nu goed schrijf, met excuses voor het eerdere gebruik van het verkeerde lidwoord) maximale controle zou opleveren. En vooral bij angst, waarbij velen naar achteren leunen lijkt t me spannend 😊. Kort en goed, proberen te skiën, waarbij je ev je skies door laat lopen in de bocht (naar boven), lijkt mij effectiever uiteindelijk om skiën te leren dan rutschen (ook daarvan zou ik een linkje kunnen sturen🙃). Tenslotte, schreeuwen, als in capsen gebruiken, vind ik niet zo fijn.

Anne Marie

Je ski’s uittrekken is juist een van de onverstandigste dingen die je kunt doen. Op skischoenen heb je nog minder grip, en je zakt makkelijker weg in diepe sneeuw. Dus rutschen of ploeg is dan veel veiliger.
En ik ben gen beginner maar een ouwe taart die na een harde val op zo’n steile zwarte niet meer zo goed durft. En qua gevaarlijk ben ik het met je eens dat blauw dat is, vanwege idioten die te hard gaan in combinatie met klungelaars.
Rood is gewoon het fijnst. Een beetje buckels kan ik wel hebben. Dat is werken, maar wel controle.

Suuski op 16 mrt 2022 17:10

Na ja, niet altijd toch? Ik heb t iig al velen zien doen die van plan waren een steilhang te nemen, maar uiteindelijk bij een blik naar beneden hun ski’s uittrekken en rechtsomkeert maakten naar de leichte Umfahrung een stukje eerder. Best oké toch? Lijkt mij beter dan crashen en nooit meer durven😊. In de basis komt het er natuurlijk op neer dat je gewoon altijd der weg die het beste past bij jou zoekt.

Anne Marie

Je ski’s uittrekken en een klein stukje naar boven lopen, kan. Maar je ski’s uittrekken om een helling die je niet af durft te skien naar beneden lopen, dat is onveilig en onverstandig.
En door te rutschen glij je naar opzij, wat een stuk minder eng lijkt, en je ook makkelijker centraal op je ski’s blijft dan wanner je bochten gaat draaien en er dus altijd een punt is waar je recht vooruit gaat.

En ik zie niet waarom ik perse iets zou moeten skiën waar ik geen enkele lol aan beleef, als er genoeg hellingen zijn waar ik wel met plezier af ga, met de snelheid en controle die ik wil.

*bericht bewerkt door Suuski op 16 mrt 2022 18:42

Je ski’s uittrekken en een klein stukje naar boven lopen, kan. Maar je ski’s uittrekken om een helling die je niet af durft te skien naar beneden lopen, dat is onveilig en onverstandig.
En door te rutschen glij je naar opzij, wat een stuk minder eng lijkt, en je ook makkelijker centraal op je ski’s blijft dan wanner je bochten gaat draaien en er dus altijd een punt is waar je recht vooruit gaat.

En ik zie niet waarom ik perse iets zou moeten skiën waar ik geen enkele lol aan beleef, als er genoeg hellingen zijn waar ik wel met plezier af ga, met de snelheid en controle die ik wil.

Suuski op 16 mrt 2022 18:39

He Suus,

Je hoeft van mij helemaal niet te skiën, do as you please zou ik zeggen. Ik zou vooral de voor jou onplezierige hellingen vermijden. Mijn initiële tip kwam er alleen op neer dat als je wil leren skiën, maar je angst hebt, het ook kan helpen om een beetje naar boven te skiën, omdat je dan toch bochten blijft maken, maar ook veel controle ervaart, wat weer positief kan uitwerken op volgende ski-episodes. Door te snel en te vaak over te gaan op glijden wordt je gevoel dat je het niet kunt bevestigd. Door daarentegen af en toe omhoog te skiën, kan het gevoel juist ontstaan dat je het toch kunt, of iig beter dan verwacht en vergroot het gevoel van vertrouwen in eigen skivaardigheid. Was gewoon een tip dus, waar iedereen z’n voordeel mee kan doen. Gewoon om angst te verminderen, want behalve mensen die hun eigen skikunnen overschatten zijn er toch ook best veel die hun kunde en controle onderschatten😊.

Anne Marie

Dat laatste heb je helemaal gelijk in.
Ik heb na die val ook weer lessen op het tapijt gehad, en ik kan het prima. Maar je verstand gebruiken en jezelf kalmeren als alles in je lijf zegt "Nee, Help Dit is ENG!!! is lastig. En dan voelt soms een klein stukje (dus zeker niet de hele piste maar hooguit 2-3 meter) rutschen, veiliger dan een bocht draaien waar je voor je gevoel de ruimte niet voor hebt.
Weer omhoog skien werkt prima op een steile maar wel brede piste.
En als ik ooit weer in Alpe d’Huez kom, dan ga ik vast de Sarenne nog wel een keer af. Maar “le Tunnel” laat ik lekker links liggen, net als de zwarte dalafdaling in Les deux Alps.

(wat ik vooral eng vind zijn die kleine stukjes waar je eerst bijna recht naar beneden moet om op een piste te komen die haaks op dat stukje staat)

*bericht bewerkt door Suuski op 17 mrt 2022 09:38

Natuurlijk joh @Suuski . Er is werkelijk waar helemaal niets mis met rutschen, al glij je een hele helling af in zijwaartse positie, dan is dat ook prima. Het is zelfs een veel beter alternatief dan je angst op zoeken, omdat 1 of andere “expert” op wintersport.nl rutschen een trucje noemt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@joostamsterdam, wat is de reden dat je dan toch steeds gaat/bent blijven gaan?
En wat dat verhaal van beter bochten dan rutschen betreft: veel mensen zitten achterop hun ski’s. Vooral op steile afdalingen breekt je dan op en treedt dan een sneeuwbaleffect op. Beetje vreemd om te zeggen dat rutschen geen basisvaardigheid is. Het is basisvaardigheid nummer één, lijkt me.

@amie, mijn laatste reactie in deze: “Tenslotte, schreeuwen, als in capsen gebruiken, vind ik niet zo fijn.”. Dit ben ik met je eens, ben zelf (ook) geen schreeuwer, maar in een hele reactie 2 enkele woorden in CAPS zetten om deze te benadrukken zie ik niet als schreeuwen, maar als uitlichten van de woorden waar het om gaat.

Het juist gebruik van lidwoorden zal met in het algemeen echt een zorg zijn, ik ben geen taalpurist, en de één is hier handiger mee dan de ander, maar is in dit geval wel essentieel voor de betekenis.

Vervolgens ga je mij nog aanwrijven te beweren dat “rutschen ALTIJD een goed idee zou zijn”. Ook dat heb ik nergens geschreven, wel dat rutschen een maximale controle op kan leveren op een stukje waar je het even moeilijk hebt. Voorbeeld: Wij stonden van de week bovenaan een 40+ couloir dat knetterhard was met een smalle schuin verlopende toegang. Wat denk je dat iedereen doet (ok, buiten de berggids en de tailguide ;) )? Gewoon rustig erin rutschen tot je even de ruimte hebt en dan normaal gaan afdalen (of rustig eerst nog even verder rutschen totdat je je weer op je gemak voelt in de helling). Neem van mij aan dat we daar stonden met een aantal (voor nl begrippen) bovengemiddelde skiërs qua kunnen die echt niet wakker liggen van een Harakiri of Tunnel ;)

Buiten dat, geen enkele gids of instructeur zal in moeilijk terrein dat een beetje boven het kunnen van de gasten ligt, mensen meenemen die deze vaardigheid niet goed beheersen, niet voor niets ;).

Enneh, bij “naar achteren gaan hangen” in steil terrein wordt alles spannend, zowel een rutsch als welke bocht dan ook. Die Warren Smith uit het filmpje is iemand die echt wel weet hoe het spelletje in de praktijk gespeeld wordt. Heb hem zo nu en dan in Verbier bezig gezien met een training en daar valt (in ieder geval voor mij) nog heel wat van te leren.

Edwin van Riel

Rutschen is een van de basistechnieken die je maar beter ook kunt leren. Zeker als angst een factor is, is het handig om dit achter de hand te hebben. Evenals de pizzapunt die de enige techniek is om in de vallijn je snelheid laag te houden. Niet geschikt voor hoge snelheden uiteraard.

Martin7182 op 16 mrt 2022 15:43

Hoi Martin, misschien is het een kwestie van woordkeus, maar glijden/ rutschen is geen ski-basistechniek, maar een trucje of overlevingsstrategie voor als je het (nog) niet (zo goed) kunt, zodat je toch naar beneden komt waar dat skieënd niet meer lukt. En vooral op steile hellingen is glijen of rutschen af te raden, dan kun je maar beter je kanten in de sneeuw zetten voor ‘control’ (of je ski’s uittrekken, ook een goed alternatief om veilig beneden te komen)😊

AMie op 16 mrt 2022 16:49

Goed rüschen en goed in sneeuwploeg skiën is extreem belangrijk om een goede complete skiër te zijn. Dit zijn absoluut geen trucjes. Deze kunnen overal van pas komen.
In raceteams, zeker bij jongeren trainen ze heel veel op goed rütschen, en die jongens en meisjes hebben echt geen angst :-)

En waar de een vindt dat rütschen onzin is op een rode piste, daar vind een ander dat in een 50° steil couloir. Dus dat is compleet subjectief. Als je heerlijk kunt skiën en af en toe een klein stukje side slipped of in sneeuwploeg gaat bij lastige stukken dan is dat toch helemaal prima.

En ski’s uittrekken is wat mij betreft een heel slecht idee. Dat is vele malen gevaarlijker dan rütschen. Zeker op een harde en wat steilere piste.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie