Elan Wingman 82 Cti

Ik heb mijn 2023 Elan Wingman’s afgelopen week eindelijk kunnen testen en ik kan ze zeker aanraden! Ik heb ze in maat 178 en ben zelf 187 cm. Op Youtube staat een test die klopt met mijn eigen ervaringen

*bericht bewerkt door boarder op 28 dec 2022 14:58

Is de wildcat er mee te vergelijken Boarder?

Heb mijn nieuwe paar ook voor het eerst kunnen gebruiken in Oostenrijk. Omstandigheden waren niet perfect, maar op een aantal goede pistes de gaskraan opengedraaid en lekker op de kant gezet, voelde meteen heel vertrouwd om te carven. De laatste twee dagen van de week was het warm en druk, waardoor er al snel buckels ontstonden. Hier merkte ik vooral het verschil met mijn vorige set (smallere) ski’s. Over de hopen, dwars door de losse sneeuw, door de ijzige tussenstukken, het ging allemaal heel gemakkelijk.
Een of twee keer per ongeluk in de verkeerde ski ingestapt (links aan rechtervoet en vice versa). Maar na een paar dagen went het wel om hier even op te letten bij het instappen.
Heb ook nog een stel gesproken met dezelfde ski’s (schept toch een band). Zij waren ook heel tevreden.

Fijn om te lezen Stanro

Ik ga vrijdag mijn Elan Wildcat 76 uitproberen in snowworld. Ben benieuwd

*bericht bewerkt door SuzannaE op 02 jan 2023 12:02

Is de wildcat er mee te vergelijken Boarder?

SuzannaE op 28 dec 2022 16:07

De wildcat heb ik niet getest dus daar kan ik niet uit eigen ervaring op antwoorden. Voor wat ik vind aan reviews is dit een All Mountain dames ski die vooral bedoeld is voor on-piste voor een skieer met een gemiddeld (Intermediate) niveau.
De wildcat is goedkoper, de Wingman is naast gemiddelde (intermediate) ook geschikt voor de betere (advanced) skieer.
Hier is de link naar de review op skiessentials.com https://www.skiessentials.com/2023-ski-test/skis/2023-elan-w…

Inmiddels heb je zelf de Wildcat getest. Wat vond jij ervan?

Ik ga a.s. vrijdag.
Inmiddels wel in mijn handen gehad.
Flexibele ski met duidelijk links / rechts.
Ik ben net beginner af dus ik kan hier volgens de specs voorlopig mee vooruit.

Hallo allen,

Ben al een tijdje aan het kijken naar ski’s, nu is mijn oog gevallen op elan wingman 82 cti of de nieuwe atomic redster q7. Van de wingman heb ik de 86 ti versie afgelopen week geprobeerd, de atomic helaas niet. Heeft iemand deze al geprobeerd?

Inmiddels heb je zelf de Wildcat getest. Wat vond jij ervan?

boarder op 04 jan 2023 09:45

Ik heb natuurlijk nog niet heel veel ski-ervaring maar o wat gaan ze lekker.
wat me opviel is dat ik ze makkelijk kon sturen. De verschillende reviews (makkelijk stuurbaar enz) hebben geen woord gelogen wat mij betreft.

En inmiddels gekocht las ik in een ander topic. Veel plezier ermee!

Ik heb de Elan Wingman 82 afgelopen weekend getest in Solden, tijdens het testevent. Zaterdag met een dikke bak sneeuw, en gister met strak geprepareerde condities. Ik ben erg onder de indruk van deze ski (Ik ski zelf op een redelijk stijve pisteski die echt alleen maar wil carven en zocht een ski die meer all round is). In dikke sneeuw(hopen) op de piste stuurt hij soepel en moeiteloos, met een lekker float. Gister met strakke pistes ook enorm veel grip. Je kan hem echt behoorlijk op zijn kant zetten als je even wil knallen. Ik heb ter vergelijking ook de Salomon S Force geskied, maar die was toch echt wel een categorie lichter. Kortom, ik ben razend enthousiast over die Wingman en volgens mij een erg goede ski voor alle condities. Ik wil hem eigenlijk gewoon hebben. Ik ben een man, 46j, gevorderd skiër, 186 en 80kg en heb de Wingman geskied in lengte van 172.

Gerben.t.Z op 07 nov 2022 10:53

Hi, heb een mooie set (10 dagen gebruikt) staan in 1.72 cm …400euro

Hallo allen,

Ben al een tijdje aan het kijken naar ski’s, nu is mijn oog gevallen op elan wingman 82 cti of de nieuwe atomic redster q7. Van de wingman heb ik de 86 ti versie afgelopen week geprobeerd, de atomic helaas niet. Heeft iemand deze al geprobeerd?

Duifje op 04 jan 2023 23:15

Hoi,

Ik twijfel ook tussen deze twee. Zelfde prijscategorie. Kan alleen weinig reviews vinden over de atomic Q7. Waar ben jij uiteindelijk voor gegaan en heb je er al op geskied?

Groet Rens

Hoi allen,

Ik ben op zoek naar nieuwe all mountain ski’s. Ik ben een vrouw van 165 cm en weeg 63 kg. Ik zou mezelf omschrijven als een gevorderde skier met redelijk wat ervaring, maar ik wil mezelf zeker nog verder ontwikkelen, vooral op techniek. Ik zou graag beter willen leren carven, maar tegelijkertijd wil ik ook af en toe wat speelse runs kunnen doen naast de piste, langs de bomen etc. Ik zou dan zeggen dat de verhouding piste/off piste ongeveer 80:20 is. Ik zoek daarom iets in de breedte van 80-85 mm ondervoet. Ook merk ik dat er steeds meer pap/hopen op de pistes liggen en daar wil ik ook met gemak over heen kunnen gaan.

Ik twijfel nu eigenlijk nog tussen 2 soorten ski’s:
Ik heb veel goede dingen gelezen over de Elan wingman lijn, en o.a. over de 86 cti en 82 cti. Zijn er vrouwen die daar ervaring mee hebben? Ik zie vooral reviews van mannen (die dus ook langer en zwaarder zijn) en ben benieuwd of dit voor lichtere mensen ook goed te doen is. Ik heb ook gelezen dat ze een soort equivalent hebben voor vrouwen: de Wildcat lijn. Iemand daar ervaring mee?

Zelf heb ik ook nog gekeken naar o.a. Black Crows Vertis Birdie, en daar veel goede dingen over gelezen. Black Crows is wel wat meer freeride georienteerd, maar toch heb ik over de Vertis veel goede dingen gelezen voor als je het grootste deel van de tijd op groomers wil blijven, maar toch ook wat speelsere dingen wil doen.

Hoor graag of iemand tips heeft! Alvast dank!

DaphneK op 06 okt 2022 11:39

Heey Daphne,

Ik heb dit jaar op de Wingman 78 Ti gestaan. Tot nu toe altijd huurskies gehad. En deze steken er met meer dan kop en schouder bovenuit op de piste. Zo erg dat ik ze ga kopen.
Ben vrouw, 172cm lang, cq. 75kg. niet ervaren genoeg voor buiten de piste;)

Ik ben ook op zoek geweest naar reviews of je als vrouw de wingman kan gebruiken of dat de wildcat dan nog beter is. Maar kan ze ook niet vinden.
Ik heb geen wildcat geprobeerd, en ga voor de wingman.

Dit jaar kon ik voor het eerst vol vertrouwen de berg af. Ik ski alleen op de piste.
Ijzige pistes, pistes vol hopen of een goede laag sneeuw. Maakte allemaal niet uit. Deze ski geeft het gevoel dat je ondanks de condities van de piste altijd in controle bent. Iets wat ik tot nu toe van huurskies niet gewend was.

Naast korte wendbare bochten kan hij ook echt hard.
Enige nadeel, ze zijn wat zwaar om te tillen vind ik. Maar als dat het is.
Ik heb de verschillen tussen de breedtes en type wingman gelezen (76/78/82/86, C, Ti, CTi). Vind de wingman 82 CTi erg compleet klinken.
Al blijf ik voor nu (met mijn mindere ervaring) bij de 78 Ti.

Zou de 78Ti dan zoveel zwaarder zijn dan de 78c? Die is namelijk erg licht, in vergelijking met de Amphibio 12ti die ik nog heb en de 16ti die ik eerder had.

Hen48

Bij de wildcat staat dat ze extreem licht zijn
Ik heb voor die gekozen ipv de wingman vanwege de positie van de bindingen.
Het was wel de wingman hier in de tests die als eerste m’n aandacht trok.

Bij de wildcat staat dat ze extreem licht zijn
Ik heb voor die gekozen ipv de wingman vanwege de positie van de bindingen.
Het was wel de wingman hier in de tests die als eerste m’n aandacht trok.

SuzannaE op 13 feb 2023 21:31

Heey SuzannaE, weet je toevallig wat er anders is aan de positie van de bindingen? Want ik heb gelezen op de site van Elan dat de bindingen van wildcat anders zijn dan de wingman. Maar wat er anders aan is, kan ik nergens lezen.

Je kan altijd zelf je bindingen laten boren. Meeste latten kun je kaal kopen en bindingen monteren op positie die jij wilt. Bij wildcat (dames ski’s ) zullen ze iets anders staan omdat het zwaartepunt bij vrouwen schijnbaar anders is, maar volgens mij merk je daar vrij weinig van. Ik heb jaren al op uniseks ski’s geskied zonder problemen. Volgens mij een beetje een marketing ding. Nadeel (vind ik dan) aan vrouwen ski’s is dat ze vaak gewoon minder zijn tov de uniseks variant. Dus minder stijf , lichter, vergevingsgezinder en gewoon dus minder. Ik hou wel van sportief en een knallende ski. In dat opzicht kan je de wildcat dus niet vergelijken met de wingman in terms of performance want ze zijn gewoon anders. Het is niet dezelfde ski in een kortere lengte. Maar ook gewoon minder capabilities. Als je goed kan skiën kan je gewoon beter de uniseks variant nemen

*bericht bewerkt door DaphneK op 14 feb 2023 23:37

In een filmpje werd gezegd dat de bindingen bij de dames wat verder naar voren staan.
Omdat wij het zwaartepunt in de heupen hebben en de heren meer richting schouders. Dat scheelt in skihouding zi een aantal cm. Dat is gecompenseerd door de bindingen naar voren te zetten waardoor druk houden makkelijker is.

Aldus een filmpje op YouTube.

Ik heb ze nog niet naast een wingman gezien of vergeleken met een ander model dus in hoeverre het echt verschilt kan ik je nog niet vertellen. Over 2 weken weet ik meer 😁

Het ene dagje wat ik ze nu in Winterberg geprobeerd heb is me goed bevallen. Ik voel me er echt geen stuntelige beginner meer mee.

Plaats een reactie