Sneeuwkanonnen vreten helemaal niet zo veel energie

Je kan vriend Harald even bellen of mailen als je meer details nodig hebt (hij vertegenwoordig 540k bedrijven in Oostenrijk en voor hun is sneeuw big business:)).
https://www.wko.at/service/oe/WKOe-Leitung.html

Oh nee, ik ga er zeker geen uitzoekvraag van maken. Ik was slechts benieuwd, omdat dit een onderwerp is wat je vaak hoort. Verder ben ik er niet al te veel mee bezig. Ik ben er van overtuigd dat wij als mensen de wereld aan het slopen zijn, maar zolang men in allerlei werelddelen helemaal los gaan en wij hier ook veel symboolpolitiek bedrijven enz. enz., gaat een paar procent minderen op mijn verbruik weinig helpen. En ik ben gelukkig in de omstandigheid dat ik niet wakker hoef te liggen van het verbruik van een paar kWh of m3 extra.

Maar in het kader van de discussie voeren met de juiste cijfers (waar ik wel erg van ben) vroeg ik het me af.

De vraag stelt zich in welke mate dit onderwerp relevant zal blijven in de komende maanden. De gasprijs blijft consistent dalen.

Wel interessant om te lezen… Ik was wel nieuwsgierig naar t gemiddelde gebruik. Nog niet alles gelezen, maar ga ik nog wel doen.
Voor veel gebieden zal echter het water in de toekomst een groter probleem zijn dan t energieverbruik!

De vraag stelt zich in welke mate dit onderwerp relevant zal blijven in de komende maanden. De gasprijs blijft consistent dalen.

Mathijs! op 18 okt 2022 22:11

Als je de verhalen zoals ‘maar de voorraden zitten vol met duur gas’ en ‘volgende winter wordt pas echt een uitdaging’ enzo leest weet je dat (al dan niet terecht) dit onderwerp écht nog wel even relevant blijft.

Wel interessant om te lezen… Ik was wel nieuwsgierig naar t gemiddelde gebruik. Nog niet alles gelezen, maar ga ik nog wel doen.
Voor veel gebieden zal echter het water in de toekomst een groter probleem zijn dan t energieverbruik!

Skitiim op 18 okt 2022 22:26

Gezien de langjarige gemiddelde neerslag in de meeste gebieden in Europa, en ook in de Alpen, alleen maar flink is toegenomen de laatste decennia verwacht ik niet echt dat dat een probleem gaat zijn.

Born to Ride

Wel interessant om te lezen… Ik was wel nieuwsgierig naar t gemiddelde gebruik. Nog niet alles gelezen, maar ga ik nog wel doen.
Voor veel gebieden zal echter het water in de toekomst een groter probleem zijn dan t energieverbruik!

Skitiim op 18 okt 2022 22:26

Gezien de langjarige gemiddelde neerslag in de meeste gebieden in Europa, en ook in de Alpen, alleen maar flink is toegenomen de laatste decennia verwacht ik niet echt dat dat een probleem gaat zijn.

Matthias123 op 19 okt 2022 08:46

Water wordt geleend en heel geleidelijk teruggegeven. Dat is geen verspilling.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wel interessant om te lezen… Ik was wel nieuwsgierig naar t gemiddelde gebruik. Nog niet alles gelezen, maar ga ik nog wel doen.
Voor veel gebieden zal echter het water in de toekomst een groter probleem zijn dan t energieverbruik!

Skitiim op 18 okt 2022 22:26

Gezien de langjarige gemiddelde neerslag in de meeste gebieden in Europa, en ook in de Alpen, alleen maar flink is toegenomen de laatste decennia verwacht ik niet echt dat dat een probleem gaat zijn.

Matthias123 op 19 okt 2022 08:46

Water wordt geleend en heel geleidelijk teruggegeven. Dat is geen verspilling.

Harry(Winterberg) op 19 okt 2022 09:35

Sterker nog; het lijkt me zelfs een positieve rato hebben aangezien je het ‘opslaat’ in een periode dat we sowieso vaak genoeg vocht hebben en juist het smeltwater zorgt (zeker in lager gelegen gebieden) voor aanvoer van water dat gebruikt wordt voor o.a. bewateren (maar ook transport e.d.).

Alleen dat is geen dramatische boodschap dus deze kant v.d. medaille komt een stuk minder vaak naar voren in het op problemen georiënteerde klimaat waarin we verkeren.

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 19 okt 2022 10:18

Wel interessant om te lezen… Ik was wel nieuwsgierig naar t gemiddelde gebruik. Nog niet alles gelezen, maar ga ik nog wel doen.
Voor veel gebieden zal echter het water in de toekomst een groter probleem zijn dan t energieverbruik!

Skitiim op 18 okt 2022 22:26

Gezien de langjarige gemiddelde neerslag in de meeste gebieden in Europa, en ook in de Alpen, alleen maar flink is toegenomen de laatste decennia verwacht ik niet echt dat dat een probleem gaat zijn.

Matthias123 op 19 okt 2022 08:46

Water wordt geleend en heel geleidelijk teruggegeven. Dat is geen verspilling.

Harry(Winterberg) op 19 okt 2022 09:35

Sterker nog; het lijkt me zelfs een positieve rato hebben aangezien je het ‘opslaat’ in een periode dat we sowieso vaak genoeg vocht hebben en juist het smeltwater zorgt (zeker in lager gelegen gebieden) voor aanvoer van water dat gebruikt wordt voor o.a. bewateren (maar ook transport e.d.).

Alleen dat is geen dramatische boodschap dus deze kant v.d. medaille komt een stuk minder vaak naar voren in het op problemen georiënteerde klimaat waarin we verkeren.

MiKeZZa op 19 okt 2022 10:17

Dit is niet zo eenvoudig. Het is gedeeltelijk waar maar het heeft ook allerlei (vooral lokale) problemen. Want door de opslag en aftappen van water drogen ‘natte gebieden’ op en worden droge gebieden opeens natter. Hierdoor wordt het lokale ecosystemen verstoord. Of dit een probleem is laat ik in het midden.

Verder zorgt smeltwater voor water op momenten dat we het eigenlijk niet nodig hebben. Smeltwater, dus ook van kunstsneeuw, komt naar beneden als we al heel veel water hebben. En juist waterbassins worden vaak daarna voor het meest gevuld met water wat dan lager in het dal vaak ook goed kunnen gebruiken.

Al met al is het, ook hier, geen zwart - wit verhaal. En het is goed dat er streng wordt gelet op het gebruik van water door skigebieden (en andere industrie).

Click. Click. Peace

@rogier
Idd, zo klinkt het wat genuanceerder…
Een ander aspect wat vaak vergeten wordt… is het feit dat door “opslag” van water in basins, en ook in “sneeuw op de piste”… er veel meer water/sneeuw verdampt… wat een bijdrage is in droogte later.
En nog een aspect… kunstsneeuw blijft langer liggen en laat minder zuurstof door… waardoor planten minder kans krijgen… Dat zorgt voor meer erosie…
Al met al is kunst sneeuw niet heel positief voor de natuur en water huishouding.
En… als we willen skieen… is het noodzakelijk… lastig dilemma.

Ik ben begonnen met skiën in de jaren '80, toen er nog geen sprake was van kunstsneeuw. Bij weinig natuursneeuw ontstonden destijds vrij snel grote ijsplaten op de pistes. En het was ook helemaal niet ongebruikelijk dat pistes geopend waren waar gras en modder gewoon door het sneeuwdek heen kwamen. Hellingen werden destijds vaak letterlijk kaal geskied (en de kanten en het belag van je ski’s trouwens ook). Wat dat betreft lijkt mij een dikke basislaag met kunstsneeuw juist beter voor de begroeiing van de hellingen.

*bericht bewerkt door paolie op 19 okt 2022 14:32

Wel interessant om te lezen… Ik was wel nieuwsgierig naar t gemiddelde gebruik. Nog niet alles gelezen, maar ga ik nog wel doen.
Voor veel gebieden zal echter het water in de toekomst een groter probleem zijn dan t energieverbruik!

Skitiim op 18 okt 2022 22:26

Gezien de langjarige gemiddelde neerslag in de meeste gebieden in Europa, en ook in de Alpen, alleen maar flink is toegenomen de laatste decennia verwacht ik niet echt dat dat een probleem gaat zijn.

Matthias123 op 19 okt 2022 08:46

Water wordt geleend en heel geleidelijk teruggegeven. Dat is geen verspilling.

Harry(Winterberg) op 19 okt 2022 09:35

Na de droge periode is juist veel water nodig. Zodra het voorjaar begint is er veel water te leen.
Die behoeften en aanbod kloppen niet… Als ik de stuwmeren dit jaar in juni bekeek speelt een tekort aan water wel degelijk een probleem.

Ik ben begonnen met skiën in de jaren '80, toen er nog geen sprake was van kunstsneeuw. Bij weinig natuursneeuw ontstonden destijds vrij snel grote ijsplaten op de pistes. En het was ook helemaal niet ongebruikelijk dat pistes geopend waren waar gras en modder gewoon door het sneeuwdek heen kwamen. Hellingen werden destijds vaak letterlijk kaal geskied (en de kanten en het belag van je ski’s trouwens ook). Wat dat betreft lijkt mij een dikke basislaag met kunstsneeuw juist beter voor de begroeiing van de hellingen.

paolie op 19 okt 2022 14:30

Klopt. De pistes van Winterberg waren vroeger zandbakken in de zomer en nu prachtige bloemenweides door de goede bescherming van de kunstsneeuw.
De felle tegenstand van de lokale milieubeweging is nagenoeg verdwenen daardoor.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Winterberg. Het blijft onvoorstelbaar wat ze daar de afgelopen 20 jaar aan skiproduct hebben neergezet. Jammer dat het vanuit Zuid-Holland toch nog wel ver rijden is, anders kwam ik er zeker vaker. Want ideaal voor een extra (paar) dag(en) skiën. Fijn dat na het doorlezen van dit topic ik nu ook weet:

  • dat ik heel veel energie uitspaar doordat ik niet helemaal naar de Alpen hoef te rijden (wat ik ook doe)
  • ik als gevorderde skiër alleen hoor te komen als de sneeuw goed is
  • het voor de gastronomie een ramp is als mijn gezin en ik wegblijven
  • ik vanaf januari zelf meehelp het stroomnet te stabiliseren door te skiën over scherf-ijs sneeuw die is geproduceerd in zachte, winderige nachten
  • het water voor de sneeuwkanonnen wordt geleend en geleidelijk terug gegeven
  • de pistes in de zomer bloem- in plaats van zandbakken zijn
  • ik geen felle demonstraties tegen mijn skiactiviteiten meer hoef te verwachten
  • dat ik vooral niet moet ontspannen in een zwembad, want dat zijn pas energieslurpers

Hoe dan ook: als iedereen gewoon zoveel mogelijk geniet van het leven en daarbij zich realiseert dat alles wat je doet leidt tot een footprint, dan kunnen we toch best tevreden zijn met elkaar? Helemaal als je dan ook nog probeert om dat op zo duurzaam mogelijke wijze te doen.

@MikeZZa die 30 ha waar je aan refereert is wat ze gemiddeld per gebied in AU aan kunstsneeuw maken. Het Zillertal bijvoorbeeld is een gebied van wel meer dan 300 ha waar ze ook een beperkte hoeveelheid kunstsneeuw maken van X ha, dus het gaat om een gemiddelde. Daarbij dat ze bijvoorbeeld in Oostenrijk veel energie opwekken door waterkracht en andere zaken gebruiken om zo groen mogelijk te zijn. Oostenrijk wekt zelf veel energie op en is ook de reden dat Oostenrijk de gasprijs niet gekoppeld wil hebben aan de elektriciteitsprijs…via de webcams kunnen we in nov/dec zien of ze veel kunstsneeuw gaan maken (hoop dat er bakken met sneeuw gaat vallen dit seizoen zodat kunstsneeuw minimaal nodig is).

Gerjon op 18 okt 2022 16:38

30 hectare, bij een gemiddelde pistebreedte van 50m is dat 6km aan pistes. Dat is een gebied als Altastenberg. Ik denk dat een gemiddeld Oostenrijks gebied meer piste besneeuwt. Toch valt het verbruik van sneeuwinstallaties me heel erg mee, zeker als je het vergelijkt met een (doodgewoon) zwembad.

@MikeZZa die 30 ha waar je aan refereert is wat ze gemiddeld per gebied in AU aan kunstsneeuw maken. Het Zillertal bijvoorbeeld is een gebied van wel meer dan 300 ha waar ze ook een beperkte hoeveelheid kunstsneeuw maken van X ha, dus het gaat om een gemiddelde. Daarbij dat ze bijvoorbeeld in Oostenrijk veel energie opwekken door waterkracht en andere zaken gebruiken om zo groen mogelijk te zijn. Oostenrijk wekt zelf veel energie op en is ook de reden dat Oostenrijk de gasprijs niet gekoppeld wil hebben aan de elektriciteitsprijs…via de webcams kunnen we in nov/dec zien of ze veel kunstsneeuw gaan maken (hoop dat er bakken met sneeuw gaat vallen dit seizoen zodat kunstsneeuw minimaal nodig is).

Gerjon op 18 okt 2022 16:38

30 hectare, bij een gemiddelde pistebreedte van 50m is dat 6km aan pistes. Dat is een gebied als Altastenberg. Ik denk dat een gemiddeld Oostenrijks gebied meer piste besneeuwt. Toch valt het verbruik van sneeuwinstallaties me heel erg mee, zeker als je het vergelijkt met een (doodgewoon) zwembad.

Arjen2 op 22 okt 2022 20:28

Nu is een gemiddelde piste en al helemaal in het Sauerland bij lange na geen 50m breed natuurlijk. Ik denk dat je eerder aan een 30m moet denken, sommige inderdaad misschien 50, bospaden minder dan 10.

Born to Ride

In het kleine skigebied van Pelvoux waar ze alleen de dalpiste (en niet de varianten) en de twee kleine pistes boven Puy Aillaud besneeuwen, geven ze aan 30 hectare te besneeuwen. Het lijkt met niet dat een Oostenrijks skigebied ook zo weinig besneeuwd. Dat is echt helemaal niets. Want ik heb het hier over nog geen 10 km aan pistes. Waarschijnlijk eerder 6-7

En verder zijn pistes in de Alpen echt regelmatig flink breed. In de bergen is 50 meter niet zoveel.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 23 okt 2022 09:15

Click. Click. Peace

In het kleine skigebied van Pelvoux waar ze alleen de dalpiste (en niet de varianten) en de twee kleine pistes boven Puy Aillaud besneeuwen, geven ze aan 30 hectare te besneeuwen. Het lijkt met niet dat een Oostenrijks skigebied ook zo weinig besneeuwd. Dat is echt helemaal niets. Want ik heb het hier over nog geen 10 km aan pistes. Waarschijnlijk eerder 6-7

En verder zijn pistes in de Alpen echt regelmatig flink breed. In de bergen is 50 meter niet zoveel.

Rogier op 23 okt 2022 09:13

Bij alleen kunstsneeuw in een verder groene omgeving is het vaak een stuk rustiger qua bezoekers.
Een eenvoudige manier van veel energie (en geleend water)besparen is dan om een smaller deel van de piste zwaar te besneeuwen en de rest een stuk minder dik.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

In het kleine skigebied van Pelvoux waar ze alleen de dalpiste (en niet de varianten) en de twee kleine pistes boven Puy Aillaud besneeuwen, geven ze aan 30 hectare te besneeuwen. Het lijkt met niet dat een Oostenrijks skigebied ook zo weinig besneeuwd. Dat is echt helemaal niets. Want ik heb het hier over nog geen 10 km aan pistes. Waarschijnlijk eerder 6-7

En verder zijn pistes in de Alpen echt regelmatig flink breed. In de bergen is 50 meter niet zoveel.

Rogier op 23 okt 2022 09:13

Bij alleen kunstsneeuw in een verder groene omgeving is het vaak een stuk rustiger qua bezoekers.
Een eenvoudige manier van veel energie (en geleend water)besparen is dan om een smaller deel van de piste zwaar te besneeuwen en de rest een stuk minder dik.

Harry(Winterberg) op 23 okt 2022 14:06

In de Alpen gaat men niet van een verder groene omgeving uit. Men houdt ervan om met kunstsneeuw een goede basislaag te creëren over de breedte van de gehele piste. En buiten dat wordt sneeuw sowieso over de breedte van de piste uitgereden, vaak met hulp van GPSen in pistenbullys. Dus ik kan me voorstellen dat men in Winterberg zo werkt maar dat geldt zeker niet voor de Alpen.

Click. Click. Peace

@MikeZZa die 30 ha waar je aan refereert is wat ze gemiddeld per gebied in AU aan kunstsneeuw maken. Het Zillertal bijvoorbeeld is een gebied van wel meer dan 300 ha waar ze ook een beperkte hoeveelheid kunstsneeuw maken van X ha, dus het gaat om een gemiddelde. Daarbij dat ze bijvoorbeeld in Oostenrijk veel energie opwekken door waterkracht en andere zaken gebruiken om zo groen mogelijk te zijn. Oostenrijk wekt zelf veel energie op en is ook de reden dat Oostenrijk de gasprijs niet gekoppeld wil hebben aan de elektriciteitsprijs…via de webcams kunnen we in nov/dec zien of ze veel kunstsneeuw gaan maken (hoop dat er bakken met sneeuw gaat vallen dit seizoen zodat kunstsneeuw minimaal nodig is).

Gerjon op 18 okt 2022 16:38

30 hectare, bij een gemiddelde pistebreedte van 50m is dat 6km aan pistes. Dat is een gebied als Altastenberg. Ik denk dat een gemiddeld Oostenrijks gebied meer piste besneeuwt. Toch valt het verbruik van sneeuwinstallaties me heel erg mee, zeker als je het vergelijkt met een (doodgewoon) zwembad.

Arjen2 op 22 okt 2022 20:28

Er werd ergens een vergelijking gemaakt tussen het totaal verbruik voor de uitbating van een zwembad en de elektriciteit nodig voor sneeuwkanonnen. Dan kunnen de getallen wel meevallen maar het is natuurlijk een hele kromme vergelijking. Als je het totale energieverbruik van een zwembad neemt, dan moet je dat vergelijken met het totale energieverbruik van de uitbating van een skigebied. Daar komt dan nog bij dat een binnenzwembad meestal het hele jaar door open is en een skigebied maar een paar maanden. Dus dat zou je ook moeten omrekenen.
Het is logischer te kijken welk aandeel de besneeuwing, en elk ander onderdeel, heeft in het totaalverbruik van het skigebied om zo te zien waar er het meest energie kan bespaard worden met de kleinst mogelijke impact op de klanten.

@MikeZZa die 30 ha waar je aan refereert is wat ze gemiddeld per gebied in AU aan kunstsneeuw maken. Het Zillertal bijvoorbeeld is een gebied van wel meer dan 300 ha waar ze ook een beperkte hoeveelheid kunstsneeuw maken van X ha, dus het gaat om een gemiddelde. Daarbij dat ze bijvoorbeeld in Oostenrijk veel energie opwekken door waterkracht en andere zaken gebruiken om zo groen mogelijk te zijn. Oostenrijk wekt zelf veel energie op en is ook de reden dat Oostenrijk de gasprijs niet gekoppeld wil hebben aan de elektriciteitsprijs…via de webcams kunnen we in nov/dec zien of ze veel kunstsneeuw gaan maken (hoop dat er bakken met sneeuw gaat vallen dit seizoen zodat kunstsneeuw minimaal nodig is).

Gerjon op 18 okt 2022 16:38

30 hectare, bij een gemiddelde pistebreedte van 50m is dat 6km aan pistes. Dat is een gebied als Altastenberg. Ik denk dat een gemiddeld Oostenrijks gebied meer piste besneeuwt. Toch valt het verbruik van sneeuwinstallaties me heel erg mee, zeker als je het vergelijkt met een (doodgewoon) zwembad.

Arjen2 op 22 okt 2022 20:28

Er werd ergens een vergelijking gemaakt tussen het totaal verbruik voor de uitbating van een zwembad en de elektriciteit nodig voor sneeuwkanonnen. Dan kunnen de getallen wel meevallen maar het is natuurlijk een hele kromme vergelijking. Als je het totale energieverbruik van een zwembad neemt, dan moet je dat vergelijken met het totale energieverbruik van de uitbating van een skigebied. Daar komt dan nog bij dat een binnenzwembad meestal het hele jaar door open is en een skigebied maar een paar maanden. Dus dat zou je ook moeten omrekenen.
Het is logischer te kijken welk aandeel de besneeuwing, en elk ander onderdeel, heeft in het totaalverbruik van het skigebied om zo te zien waar er het meest energie kan bespaard worden met de kleinst mogelijke impact op de klanten.

Errant op 25 okt 2022 17:05

Neem als je het goed wilt doen dan ook even het aantal dagbezoekers mee en het aantal uren dat een bezoeker er gebruik van maakt per dag bezoek. Een skigebied als winterberg heeft 900.000 bezoekers per jaar welke gemiddeld ruim meer dan 1 dag skiën per jaar. Op een jaar verkoopt winterberg dus misschien wel voor 2 miljoen skidagen aan skipassen. Het Twentebad heeft 500.000 bezoekers per jaar welke per bezoek nog veel minder uren er gebruik van maken, toch verbruikt het op jaarbasis meer energie dan heel het skigebied van winterberg.

Born to Ride

@MikeZZa die 30 ha waar je aan refereert is wat ze gemiddeld per gebied in AU aan kunstsneeuw maken. Het Zillertal bijvoorbeeld is een gebied van wel meer dan 300 ha waar ze ook een beperkte hoeveelheid kunstsneeuw maken van X ha, dus het gaat om een gemiddelde. Daarbij dat ze bijvoorbeeld in Oostenrijk veel energie opwekken door waterkracht en andere zaken gebruiken om zo groen mogelijk te zijn. Oostenrijk wekt zelf veel energie op en is ook de reden dat Oostenrijk de gasprijs niet gekoppeld wil hebben aan de elektriciteitsprijs…via de webcams kunnen we in nov/dec zien of ze veel kunstsneeuw gaan maken (hoop dat er bakken met sneeuw gaat vallen dit seizoen zodat kunstsneeuw minimaal nodig is).

Gerjon op 18 okt 2022 16:38

30 hectare, bij een gemiddelde pistebreedte van 50m is dat 6km aan pistes. Dat is een gebied als Altastenberg. Ik denk dat een gemiddeld Oostenrijks gebied meer piste besneeuwt. Toch valt het verbruik van sneeuwinstallaties me heel erg mee, zeker als je het vergelijkt met een (doodgewoon) zwembad.

Arjen2 op 22 okt 2022 20:28

Er werd ergens een vergelijking gemaakt tussen het totaal verbruik voor de uitbating van een zwembad en de elektriciteit nodig voor sneeuwkanonnen. Dan kunnen de getallen wel meevallen maar het is natuurlijk een hele kromme vergelijking. Als je het totale energieverbruik van een zwembad neemt, dan moet je dat vergelijken met het totale energieverbruik van de uitbating van een skigebied. Daar komt dan nog bij dat een binnenzwembad meestal het hele jaar door open is en een skigebied maar een paar maanden. Dus dat zou je ook moeten omrekenen.
Het is logischer te kijken welk aandeel de besneeuwing, en elk ander onderdeel, heeft in het totaalverbruik van het skigebied om zo te zien waar er het meest energie kan bespaard worden met de kleinst mogelijke impact op de klanten.

Errant op 25 okt 2022 17:05

Neem als je het goed wilt doen dan ook even het aantal dagbezoekers mee en het aantal uren dat een bezoeker er gebruik van maakt per dag bezoek. Een skigebied als winterberg heeft 900.000 bezoekers per jaar welke gemiddeld ruim meer dan 1 dag skiën per jaar. Op een jaar verkoopt winterberg dus misschien wel voor 2 miljoen skidagen aan skipassen. Het Twentebad heeft 500.000 bezoekers per jaar welke per bezoek nog veel minder uren er gebruik van maken, toch verbruikt het op jaarbasis meer energie dan heel het skigebied van winterberg.

Matthias123 op 25 okt 2022 18:19

Delen door het aantal bezoekers, of nog beter delen door het aantal effectieve zwemuren/ski-uren is een logsiche verdere stap. Maar zolang de totale energiekost van het ene vergeleken wordt met slechts een deel van het energieverbruik van het andere, slaat het resultaat nergens op.
Ik snap ook de vergelijking skigebied-zwembad niet goed, het zijn 2 heel verschillende dingen en het ene is geen alternatief voor het andere. Als je dan tch wil vergelijken zou ik een zwembad vergelijken met een skihal of met een schaatsbaan. Het zijn alle 3 activiteiten en die je voor een middag of voor een avond doet.

Ik ben op dit moment zoals regelmatig in Skiwelt en sprak een local. Hij vertelde vol trots dat ondanks alle horrorverhalen over energie in Europa er ongelooflijk veel nieuwe sneeuwkanonnen staan en dat men komende winter helemaal los kan; het hele gebied is in 1 dag te voorzien van 30 cm sneeuw. Stroomtarieven staan vast tot April (voor heel Tirol claimde hij) zei hij en dat was allemaal niet heel schokkend.

Dus als dit verhaal klopt lijkt het hier allemaal mee te vallen.

De laatste tijd hoor je veel over het niet-besneeuwen van pistes vanwege de energiecrisis.

Harry(Winterberg) op 16 okt 2022 19:44

Hoezo energiecrisis? De zon levert non-stop energie, we moeten het alleen opvangen. Vervuiling en opwarming zijn wel mogelijke problemen. Ik ben er nog niet helemaal uit of besneeuwing nou bijdraagt aan de opwarming of niet; aan de ene kant reflecteert sneeuw het zonlicht, aan de andere kant zorgt een (zwart) zonnepaneel voor extra opwarming.

Zachte nachten zullen veel helpen. Sneeuwkanonnen werken alleen bij temperaturen onder nul.

Bos22 op 17 okt 2022 14:28

De snowfactories maken scherfijs-sneeuw tot boven de +10 graden C.

Harry(Winterberg) op 17 okt 2022 15:55

Wat is het verbruik daarvan ?
Zal wél wat hoger liggen dan dat van een sneeuwkanon neem ik aan …

Hoe die energie opgewekt wordt is mijns insziens een belangrijkere vraag dan hoeveel het verbruikt …

Zachte nachten zullen veel helpen. Sneeuwkanonnen werken alleen bij temperaturen onder nul.

Bos22 op 17 okt 2022 14:28

De snowfactories maken scherfijs-sneeuw tot boven de +10 graden C.

Harry(Winterberg) op 17 okt 2022 15:55

Wat is het verbruik daarvan ?
Zal wél wat hoger liggen dan dat van een sneeuwkanon neem ik aan …

Hoe die energie opgewekt wordt is mijns insziens een belangrijkere vraag dan hoeveel het verbruikt …

evert op 24 mrt 2023 10:15

De ideale omstandigheden om kunstsneeuw te produceren zijn koude, windstille nachten. Bij heldere nachten zonder wind daalt de temperatuur en luchtvochtigheid namelijk het meest, precies de omstandigheden die perfect zijn om kunstsneeuw te produceren. Met 0,0% wind en zonnenergie dus en op een moment dat de energievraag toch al hoog is.

Born to Ride

@Martin7182, temperatuur van mijn dak is 16 graden en van mijn zwarte zonnepanelen 12 graden dus jou conclusie klopt niet:)…

@Martin7182, temperatuur van mijn dak is 16 graden en van mijn zwarte zonnepanelen 12 graden dus jou conclusie klopt niet:)…

Gerjon op 24 mrt 2023 10:56

En je dak is van zwart epdm of zwarte pannen? Mijn platte dak waar grijs PVC op ligt word namelijk veel minder warm dan de zonnepanelen. Op zonnige dagen loopt de temperatuur van een zonnepaneel al snel op tot 20 a 30 graden boven de omgevingstemperatuur. Mijn licht grijze dak word hooguit enkele graden warmer dan de omgeving. Witte sneeuw zorgt voor geen enkele verhoging van het oppervlak. Zijn conclusie dat zonnepanelen voor opwarming van de omgeving zorgen klopt dus wel volledig, 20 a 30 graden vind ik zelfs extreem veel opwarming. Doordat het vandaag hard waait en het niet volledig zonnig is kan het inderdaad zijn dat de temperatuur van je zonnepanelen nu niet zo hoog is.
https://www.zonnefabriek.nl/faq/wat-is-de-invloed-van-temper…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 24 mrt 2023 11:12

Born to Ride

@Martin7182, temperatuur van mijn dak is 16 graden en van mijn zwarte zonnepanelen 12 graden dus jou conclusie klopt niet:)…

Gerjon op 24 mrt 2023 10:56

Nou trek je zelf een voorbarige conclusie; de opwarming heeft namelijk niet direct met de oppervlaktetemperatuur te maken. 1: jou zonnepanelen voeren de warmte wellicht deels af naar onderen en 2: het licht dat in elektriciteit wordt omgezet, wordt uiteindelijk toch in warmte omgezet. Mijn conclusie: een compleet (voor ons) zwart oppervlak absorbeert al het (voor ons) zichtbare licht dat uiteindelijk in warmte wordt omgezet. Daarom ziet het er (voor ons) ook zwart uit😄

Zachte nachten zullen veel helpen. Sneeuwkanonnen werken alleen bij temperaturen onder nul.

Bos22 op 17 okt 2022 14:28

De snowfactories maken scherfijs-sneeuw tot boven de +10 graden C.

Harry(Winterberg) op 17 okt 2022 15:55

Wat is het verbruik daarvan ?
Zal wél wat hoger liggen dan dat van een sneeuwkanon neem ik aan …

Hoe die energie opgewekt wordt is mijns insziens een belangrijkere vraag dan hoeveel het verbruikt …

evert op 24 mrt 2023 10:15

De ideale omstandigheden om kunstsneeuw te produceren zijn koude, windstille nachten. Bij heldere nachten zonder wind daalt de temperatuur en luchtvochtigheid namelijk het meest, precies de omstandigheden die perfect zijn om kunstsneeuw te produceren. Met 0,0% wind en zonnenergie dus en op een moment dat de energievraag toch al hoog is.

Matthias123 op 24 mrt 2023 10

Ik heb in de les electriciteit geleerd dat electriciteit gemakkelijk te transporteren is over grote afstanden

Het kan bvb 300 km verder wél waaien , of op zee ergens in europa, daarom dat er jaren geleden ook beslist is om toekomst ons energienetwerk veel beter aan elkaar te hangen om die redenen . Los van dat er in bergachtig gebied meestal ook wel de mogelijkheid bestaat om dat met waterkracht te doen en de energrievraag snachts meestal niet hoog is om die reden hebben ze in Belgie dan ook het daltarief ingevoerd tussen 22 en 7u… ;-)

*bericht bewerkt door evert op 24 mrt 2023 12:43

Plaats een reactie