Sneeuwkanonnen vreten helemaal niet zo veel energie

Zachte nachten zullen veel helpen. Sneeuwkanonnen werken alleen bij temperaturen onder nul.

Bos22 op 17 okt 2022 14:28

De snowfactories maken scherfijs-sneeuw tot boven de +10 graden C.

Harry(Winterberg) op 17 okt 2022 15:55

Wat is het verbruik daarvan ?
Zal wél wat hoger liggen dan dat van een sneeuwkanon neem ik aan …

Hoe die energie opgewekt wordt is mijns insziens een belangrijkere vraag dan hoeveel het verbruikt …

evert op 24 mrt 2023 10:15

De ideale omstandigheden om kunstsneeuw te produceren zijn koude, windstille nachten. Bij heldere nachten zonder wind daalt de temperatuur en luchtvochtigheid namelijk het meest, precies de omstandigheden die perfect zijn om kunstsneeuw te produceren. Met 0,0% wind en zonnenergie dus en op een moment dat de energievraag toch al hoog is.

Matthias123 op 24 mrt 2023 10

Ik heb in de les electriciteit geleerd dat energie gemakkelijk te transporteren is .

Het kan bvb 300 km verder wél waaien , of op zee ergens in europa ;-)

evert op 24 mrt 2023 12:28

Waaien kan nog enigzins wel, al is een hogedrukgebied met bijbehorende lage windkracht vaak vrij groot. Als het in de Alpen donker is, is dat 300km verderop ook het geval :-)

Born to Ride

gelukkig wekken ze via waterkrachtcentrales in Oostenrijk veel energie op (net als in andere Alpen landen);
https://www.advantageaustria.org/nl/zentral/branchen/energie…

discussie over die zonnepanelen en daken vind ik een beetje onzin ook dat ik bijvoorbeeld opschrijf dat het feitelijk onderzocht is dat je beter in een Hummer kan rijden met een dikke V8 dan een elektrische auto die het milieu in zijn live cycle meer belast…er is nog veel in ontwikkeling en er zullen nog veel innovaties volgen (op gebied van nieuwe generatie accu’s, waterstof etc etc), paar kerncentrales erbij geeft ook wat extra stroom etc…

*bericht bewerkt door Gerjon op 24 mrt 2023 13:16

Zachte nachten zullen veel helpen. Sneeuwkanonnen werken alleen bij temperaturen onder nul.

Bos22 op 17 okt 2022 14:28

De snowfactories maken scherfijs-sneeuw tot boven de +10 graden C.

Harry(Winterberg) op 17 okt 2022 15:55

Wat is het verbruik daarvan ?
Zal wél wat hoger liggen dan dat van een sneeuwkanon neem ik aan …

Hoe die energie opgewekt wordt is mijns insziens een belangrijkere vraag dan hoeveel het verbruikt …

evert op 24 mrt 2023 10:15

De ideale omstandigheden om kunstsneeuw te produceren zijn koude, windstille nachten. Bij heldere nachten zonder wind daalt de temperatuur en luchtvochtigheid namelijk het meest, precies de omstandigheden die perfect zijn om kunstsneeuw te produceren. Met 0,0% wind en zonnenergie dus en op een moment dat de energievraag toch al hoog is.

Matthias123 op 24 mrt 2023 10

Ik heb in de les electriciteit geleerd dat energie gemakkelijk te transporteren is .

Het kan bvb 300 km verder wél waaien , of op zee ergens in europa ;-)

evert op 24 mrt 2023 12:28

Waaien kan nog enigzins wel, al is een hogedrukgebied met bijbehorende lage windkracht vaak vrij groot. Als het in de Alpen donker is, is dat 300km verderop ook het geval :-)

Matthias123 op 24 mrt 2023 12:31

Je vergeet daarbij wél dat het verbruik snachts laag is , dat men voldoende waterkracht heeft in bergachtig gebied dat energie over 1000 km transporteren geen enkel probleem is, dat men europees reed 10 tallen jaren ons energienetwerk beter aan elkaar aan het hangen is hiervoor …

Snachts zal er voldoende “groene” energie zijn in Europa … wees daar maar zeker van … deze transporteren is ook perfect mogelijk in de daluren .

In Belgie heeft men om die reden deze centrale gebouwd reeds lang geleden (als backup voor kerncentrales toen, nu iedeaal voor groene energie op te slaan of te kort op te vangen )
https://corporate.engie.be/nl/energy/water/spaarbekkencentra…

*bericht bewerkt door evert op 24 mrt 2023 13:48

Plaats een reactie