Sneeuwsituatie Winterberg en omstreken (22/23)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg, Willingen - Ettelsberg, Postwiese - Neuastenberg, Skikarussell Altastenberg, Homberg Züschen en Bödefeld - Hunau

Dit zijn hele mooie vooruitzichten. Ik heb al 3 ritten naar het Sauerland gepland staan deze maand. 2 x 1 zaterdag en een lang weekend van Vr t/m Ma. Drukte neem ik eventueel maar op de koop toe. Het ziet er fantastisch uit, dus na indoor wordt dit een mooie opbouw in het seizoen richting de later geplande weken in de Alpen!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Dit zijn hele mooie vooruitzichten. Ik heb al 3 ritten naar het Sauerland gepland staan deze maand. 2 x 1 zaterdag en een lang weekend van Vr t/m Ma. Drukte neem ik eventueel maar op de koop toe. Het ziet er fantastisch uit, dus na indoor wordt dit een mooie opbouw in het seizoen richting de later geplande weken in de Alpen!

Nick_Lobé op 03 dec 2022 07:51

Wanneer ga je de eerste keer Nick? Ik ben heel benieuwd wat ze deze week voor elkaar kunnen krijgen en moet uiterlijk zondag bepalen of ik volgend weekend of het weekend erna ga.

Dit zijn hele mooie vooruitzichten. Ik heb al 3 ritten naar het Sauerland gepland staan deze maand. 2 x 1 zaterdag en een lang weekend van Vr t/m Ma. Drukte neem ik eventueel maar op de koop toe. Het ziet er fantastisch uit, dus na indoor wordt dit een mooie opbouw in het seizoen richting de later geplande weken in de Alpen!

Nick_Lobé op 03 dec 2022 07:51

Wanneer ga je de eerste keer Nick? Ik ben heel benieuwd wat ze deze week voor elkaar kunnen krijgen en moet uiterlijk zondag bepalen of ik volgend weekend of het weekend erna ga.

Amelm op 03 dec 2022 08:01 [@Amelm](/profiel/amelman) ik ga zaterdag 10 de 1e x. Nog onder klein voorbehoud van open pistes, maar ik reken erop dat dit snel goed komt komende week. Zaterdag 17 ga ik sowieso en dan 3 dagen met Oud en Nieuw. Hopelijk blijft het goed met steeds meer pistes open!
Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Winstwaarschuwing: in december bij koud weer draaien ook overdag de sneeuwkanonnen. Zowel qua skiën als qua “weer” zijn dat geen ideale omstandigheden.

Meestal zijn er wel een aantal pistes waar ze niet aan staan, dus dat is wel zo prettig.

De meeste liften hebben nog energiecontracten tot 1 januari, vandaar dat ze nu proberen nog maximaal te produceren. In grensbereik (dauwpunt -2) staan ze echter meestal uit ivm tegenaan verspilling

Inmiddels ligt er ook 5 tot 10 cm echte sneeuw en de verwachting is dat daar vooral maandag nog een vergelijkbare hoeveelheid bij komt.
Voor de vlakste pistes op de Herrloh en pistes 10, 10a en 11 zou dit op zich al voldoende moeten zijn

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 03 dec 2022 12:09

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Winstwaarschuwing: in december bij koud weer draaien ook overdag de sneeuwkanonnen. Zowel qua skiën als qua “weer” zijn dat geen ideale omstandigheden.

Meestal zijn er wel een aantal pistes waar ze niet aan staan, dus dat is wel zo prettig.

De meeste liften hebben nog energiecontracten tot 1 januari, vandaar dat ze nu proberen nog maximaal te produceren. In grensbereik (dauwpunt -2) staan ze echter meestal uit ivm tegenaan verspilling

Inmiddels ligt er ook 5 tot 10 cm echte sneeuw en de verwachting is dat daar vooral maandag nog een vergelijkbare hoeveelheid bij komt.
Voor de vlakste pistes op de Herrloh en pistes 10, 10a en 11 zou dit op zich al voldoende moeten zijn

Harry(Winterberg) op 03 dec 2022 12:04

We laten de sneeuwkanonnen overdag niets ons feestje bederven Harry! Wel wat gewend na de sneeuwstorm afgelopen jaar in Kleinwalsertal en de mist in Damüls. Maar wel goed te weten, dus bedankt voor de winstwaarschuwing. We houden er rekening mee. Eigenlijk moeten we er heel blij mee zijn dat ze (kunnen) draaien. Fijn van die energiecontracten tot 1 januari. Fingers crossed voor daarna dan maar. Tot die tijd flink profiteren! Er lijkt zo een goede bodem te worden gelegd. Die natuurlijke sneeuw er bovenop zou geweldig zijn!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Winstwaarschuwing: in december bij koud weer draaien ook overdag de sneeuwkanonnen. Zowel qua skiën als qua “weer” zijn dat geen ideale omstandigheden.

Meestal zijn er wel een aantal pistes waar ze niet aan staan, dus dat is wel zo prettig.

De meeste liften hebben nog energiecontracten tot 1 januari, vandaar dat ze nu proberen nog maximaal te produceren. In grensbereik (dauwpunt -2) staan ze echter meestal uit ivm tegenaan verspilling

Inmiddels ligt er ook 5 tot 10 cm echte sneeuw en de verwachting is dat daar vooral maandag nog een vergelijkbare hoeveelheid bij komt.
Voor de vlakste pistes op de Herrloh en pistes 10, 10a en 11 zou dit op zich al voldoende moeten zijn

Harry(Winterberg) op 03 dec 2022 12:04

@Harry(Winterberg) thanks! Wat zijn jouw verwachtingen voor volgend weekend? Denk je dat als er doordeweeks nog 5-10 cm valt, dit weekend de kanonnen nog aan kunnen en eind van de week incidenteel 's nachts de kanonnen nog aan kunnen volgend weekend minimaal de hoofdas open is?

Ik heb nog steeds 9-11 december in de planning maar de twijfel om te annuleren slaat toe, mede omdat Winterberg zelf ook geen verwachtingen durft uit te spreken.

*bericht bewerkt door Amelm op 03 dec 2022 14:08

Volgend weekend zal er wat meer open zijn, maar wacht even tot dinsdag af. Dan is er veel meer duidelijk met de weersverwachting en de sneeuwval van maandag
Er lijkt wel kou aan te komen, zie de Amerikaanse uitdraai van zojuist van Kassel.
Je kunt hier nog 4 of 5 graden van aftrekken voor Winterberg
In de verwachting zit ook nog een prettige sneeuwstoring rond vrijdag en zaterdag. Wie weet!
Bron: weerplaza

null

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 03 dec 2022 15:05

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Tjonge, gaan we van zomer gelijk over naar diep winters.

@Harry(Winterberg)

Op 10 en 11 december is er in Winterberg ook de Snowboard FIS Worldcup.
Weet jij of de piste (Poppenberg toch?) dan helemaal bezet is?
Of blijft er een deel beschikbaar om vrij op te skiën?

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

@Harry(Winterberg)

Op 10 en 11 december is er in Winterberg ook de Snowboard FIS Worldcup.
Weet jij of de piste (Poppenberg toch?) dan helemaal bezet is?
Of blijft er een deel beschikbaar om vrij op te skiën?

Nick_Lobé op 04 dec 2022 17:32

Normaal gesproken is 1 kant van de piste dicht en de andere kant vrij toegankelijk☃️

LA NORMA😍☃️

@Harry(Winterberg)

Op 10 en 11 december is er in Winterberg ook de Snowboard FIS Worldcup.
Weet jij of de piste (Poppenberg toch?) dan helemaal bezet is?
Of blijft er een deel beschikbaar om vrij op te skiën?

Nick_Lobé op 04 dec 2022 17:32 Normaliter is de rechter en de middelste piste (van onderaf gezien) gewoon open
Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Thanks @Piefke en @Harry(Winterberg)

Een reden minder dus om niet te gaan.
En misschien extra leuk om even te kijken.
Als Büre Herloh open gaat en wie weet nog Quickjet en Kleine Büre dan vind ik het de rit al zeker waard!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Thanks @Piefke en @Harry(Winterberg)

Een reden minder dus om niet te gaan.
En misschien extra leuk om even te kijken.
Als Büre Herloh open gaat en wie weet nog Quickjet en Kleine Büre dan vind ik het de rit al zeker waard!

Dat laatste nog even afwachten. Ik weet niet wat al open kan. De 15 cm extra tot woensdagavond kan helpen.

Nick_Lobé op 04 dec 2022 18:31
Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Thanks @Piefke en @Harry(Winterberg)

Een reden minder dus om niet te gaan.
En misschien extra leuk om even te kijken.
Als Büre Herloh open gaat en wie weet nog Quickjet en Kleine Büre dan vind ik het de rit al zeker waard!

Dat laatste nog even afwachten. Ik weet niet wat al open kan. De 15 cm extra tot woensdagavond kan helpen.

Nick_Lobé op 04 dec 2022 18:31
Harry(Winterberg) op 04 dec 2022 20:11

Yep, het blijft altijd nog last-minute afwachten. We hakken de knoop idd pas woensdagavond door. Je houdt ons vast op de hoogte hier als er nieuws te melden is?!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Wat een fantastisch begin van de winter lijkt dit te worden in Winterberg. Als deze koude echt doorkomt kan er op alle pistes een enorm pak kunstsneeuw gelegd worden wat voor de rest van de winter als stabiele basis kan dienen.

null

Born to Ride

Beetje sneeuw vanmorgen, maar zet geen zoden aan de dijk. De grotere sneeuwval trok net aan onze neus westelijk voorbij.
Evenwel een heerlijk winters plaatje!

In de verwachtingen sprokkelen we er nog wat centimeters bij elkaar, zou voor bijvoorbeeld de oefenweide toereikend moeten zijn. Momenteel zijn daar slechts “huurskimogelijkheden” (nu wordt onze verhurende buurman boos!).
https://wetterstationen.meteomedia.de/station=104270&wahl=vo…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 05 dec 2022 10:07

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Beetje sneeuw vanmorgen, maar zet geen zoden aan de dijk. De grotere sneeuwval trok net aan onze neus westelijk voorbij.
Evenwel een heerlijk winters plaatje!

Harry(Winterberg) op 05 dec 2022 09:58

Het voordeel is wel dat de zachtere lucht nu ook meer noordwestelijk van Winterberg zit waardoor het niet gaat dooien.

Born to Ride

Ik zie op de webcambeelden dat er bij -2 nergens sneeuw geproduceerd wordt. Toch te vochtig? Of is dat omdat er wat natuursneeuw wordt verwacht?

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Ik zie op de webcambeelden dat er bij -2 nergens sneeuw geproduceerd wordt. Toch te vochtig? Of is dat omdat er wat natuursneeuw wordt verwacht?

lve op 05 dec 2022 10:29

-2 is alleen rendabel bij zeer lage luchtvochtigheid. momenteel zit het rond de 100% luchtvochtigheid, dus is het niet mogelijk om goed sneeuw te produceren.

Born to Ride

null

@Harry(Winterberg) en @Piefke

Bovenstaand bericht van de website van Skiliftkarussell stelt me toch niet erg gerust.
Even los van wel of geen uitbreiding van pistes is de Poppenberg wel essentieel dan natuurlijk.
Zijn jullie zeker genoeg van een gedeeltelijke beschikbaarheid komend weekend van deze piste?
Wellicht komt er nog een aanvullend bericht een dezer dagen van Skiliftkarussell.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

null

@Harry(Winterberg) en @Piefke

Bovenstaand bericht van de website van Skiliftkarussell stelt me toch niet erg gerust.
Even los van wel of geen uitbreiding van pistes is de Poppenberg wel essentieel dan natuurlijk.
Zijn jullie zeker genoeg van een gedeeltelijke beschikbaarheid komend weekend van deze piste?
Wellicht komt er nog een aanvullend bericht een dezer dagen van Skiliftkarussell.

Zojuist op Facebook al het antwoord gevonden.
Top, jullie hebben gelijk dus Harry en Piefke!

Nick_Lobé op 05 dec 2022 19:16

null

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Ook op de Kappe zijn ze ondertussen al begonnen met prepareren. Ondertussen worden de weersverwachtingen met de dag beter en kunnen alle Sauerlandse skigebieden zich optimaal voorbereiden op de drukke kerstdagen door maximaal sneeuw te produceren.

null

Born to Ride

Ook op de Kappe zijn ze ondertussen al begonnen met prepareren. Ondertussen worden de weersverwachtingen met de dag beter en kunnen alle Sauerlandse skigebieden zich optimaal voorbereiden op de drukke kerstdagen door maximaal sneeuw te produceren.

null

Matthias123 op 07 dec 2022 09:12

Gaaf!
Ik ben heeeel benieuwd wanneer ze ook echt de extra pistes gaan openen. Zit er dus allemaal aan te komen. Zaterdag ben ik er voor het eerst, volgende week zaterdag weer en met Oud en Nieuw 3 dagen. Zal dus telkens met meer open pistes zijn!
Belooft een mooie december maand te worden in het Sauerland.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Vandaag weer wat centimeters er bij en morgen zullen vanaf einde middag de kanonnen weer vol aan de slag kunnen.
Weekend lijkt helemaal goed te komen, maar de kanonnen staan wel aan!
Wie immer, ohne gewähr.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hoe is het intussen in Winterberg? Aan de radar te zien wordt het de sneeuwrijkste dag tot nu toe dit seizoen, het blijft nog uren sneeuwen.10cm vers moet mogelijk zijn. Ideaal scenario met daarna verscherping van de vorst.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 08 dec 2022 11:36

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Morgen of overmorgen zullen er veel extra pistes al openen. Momenteel is/word de sneeuw al uitgereden op de volgende pistes: Schneewittchen, Panoramabahn, Kleine Bure, Kappe (blauwe afdaling).

Daarnaast zijn op de Poppenberg beide pistes nu al geopend.

Born to Ride

Top dat we zo goed op de hoogte worden gehouden. Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en ga 4 dagen, vrijdag de 16e tm maandag de 19e. Hoop dat de vrijdag en maandag wat rustiger zullen zijn.
Lekker tussendoortje voordat we in januari 2 1/2 week Dolomieten en Oostenrijk doen, even sfeer proeven.

De weerberichten zien er perfect uit en verwacht 100% open eigenlijk. St. George en piste naast landal heb ik nog nooit gedaan omdat die tot nu toe altijd dicht waren.

*bericht bewerkt door Amelm op 08 dec 2022 12:31

Top dat we zo goed op de hoogte worden gehouden. Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en ga 4 dagen, vrijdag de 16e tm maandag de 19e. Hoop dat de vrijdag en maandag wat rustiger zullen zijn.
Lekker tussendoortje voordat we in januari 2 1/2 week Dolomieten en Oostenrijk doen, even sfeer proeven.

De weerberichten zien er perfect uit en verwacht 100% open eigenlijk. St. George en piste naast landal heb ik nog nooit gedaan omdat die tot nu toe altijd dicht waren.

Amelm op 08 dec 2022 12:30

Ook het weekend zal nog gewoon heerlijk rustig zijn en zal je overal zo door kunnen lopen. Voor de kerst is het sowieso altijd rustig in Winterberg.

Born to Ride

Top dat we zo goed op de hoogte worden gehouden. Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en ga 4 dagen, vrijdag de 16e tm maandag de 19e. Hoop dat de vrijdag en maandag wat rustiger zullen zijn.
Lekker tussendoortje voordat we in januari 2 1/2 week Dolomieten en Oostenrijk doen, even sfeer proeven.

De weerberichten zien er perfect uit en verwacht 100% open eigenlijk. St. George en piste naast landal heb ik nog nooit gedaan omdat die tot nu toe altijd dicht waren.

Amelm op 08 dec 2022 12:30

Ook het weekend zal nog gewoon heerlijk rustig zijn en zal je overal zo door kunnen lopen. Voor de kerst is het sowieso altijd rustig in Winterberg.

Matthias123 op 08 dec 2022 12:35

Fingers crossed, als je gelijk hebt krijg je een biertje Matthias 😉

Heb ergens toch het idee dat het met deze kou en aandacht voor het weer ineens opvallend druk gaat zijn. Ik hou er altijd rekening mee dat ik in het weekend na een uur of half 12 niets meer op de piste te zoeken heb en beter een winter wandeling kan gaan doen. Vandaar dat ik het altijd met vrijdagen of maandagen combineer.

*bericht bewerkt door Amelm op 08 dec 2022 13:55

Wij hopen de 17e te gaan, maar beslissen we wel last minute op basis van wat open is!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie