Ervaring met een skibike / skifiets

Ik vind op internet moeilijk terug waar je echt wel mag skibiken. Heb verschillende skiverhuurwinkels gebeld in Frankrijk maar daar is het een ‘neen’. Ofwel druk ik mij verkeerd uit haha. In de paasvakantie gaat mijn broer met zijn vrienden op skivakantie maar 1 jongen daarvan kan niet skiën omwille van een slecht been. De ski bike is dus een optie maar waar zijn die allemaal toegelaten op de pistes en liften? Iemand tips?

Nieke_ op 22 jan 2024 18:53

Ik vind op internet moeilijk terug waar je echt wel mag skibiken. Heb verschillende skiverhuurwinkels gebeld in Frankrijk maar daar is het een ‘neen’. Ofwel druk ik mij verkeerd uit haha. In de paasvakantie gaat mijn broer met zijn vrienden op skivakantie maar 1 jongen daarvan kan niet skiën omwille van een slecht been. De ski bike is dus een optie maar waar zijn die allemaal toegelaten op de pistes en liften? Iemand tips?

Nieke_ op 22 jan 2024 18:53
Martinoutdoor op 22 jan 2024 20:04

Hoi, ik zal niet zeggen dat het in Frankrijk niet zou kunnen, maar ook wij hebben in het verleden in Frankrijk niks kunnen vinden. Wij zijn daarom begin van het jaar naar Oostenrijk gegaan, Nauders. Maar ook daar beperkt toegang, 2 pistes maar.

Ik heb hierboven ook gevraagd waar het mogelijk is en waar deze snowbike’s te huur zijn.
Aangezien er geen reactie op kwam toch zelf maar even gezocht. Er is weinig te vinden op internet maar ik heb een snowbike gevonden in de verhuur op Marktplaats. Dan moet je hem zelf meenemen maar heb je wel zekerheid dat je een snowbike hebt. Op de site van Brenter (zelfde snowbike als van MP) staat dat het in heel Oostenrijk is toegestaan. Ook staat hier bij de FAQ een link met “waar te huur”.
Ik heb voor de zekerheid contact opgenomen met alle bergbanen in het skigebied SHLF en hier kun je in alle skigebieden snowbiken. Soms is vervoer alleen mogelijk met de gondel maar meestal kun je ook gebruikmaken van de stoeltjesliften. De mensen bij de lift zullen je dan assisteren. Ik had zelfs een reactie dat vervoer alleen toegestaan was bij de gondels maar dat ze uit coulance ook vervoer met de stoeltjeslift toestaan.
Dit geldt dan voor Oostenrijk maar lang verhaal kort: Neem er zelf één mee en informeer vooraf bij de bergbanen waar je naar toe gaat. Succes.

Heb al drie jaar gasten waarvan er twee ook op een skibike skiën. Zij kunnen het heel goed en zijn er ook handig mee in de liften, komen overal vanaf. Ze mogen door het hele gebied skiën. Met een skimojo ontlast het je knieën door een soort veer maar je houding blijft het zelfde als zonder, dus ook de belasting van je onderbenen. Zag van de week een jonge jongen op een skitrike, die zat in een soort slee op ski’ s en stuurde met soort handvatten links en rechts. Hier heb je dus geen belasting op je benen. Zag er flitsend uit 😁⛷️❄️

Dienten Die Alte schule

Wij hebben ervaring in het Zillertal (alle gebieden) en sint Johann. Daar is het allemaal geen probleem.

In mayrhoven worden/werden de snowbikes ook verhuurd.

Voor de liften:
gondels zijn het makkelijkste, je vouwt de voorski een beetje in en tilt hem naar binnen.
Sleepliftjes kunnen zwaar zijn. Zeker wanneer je last van je benen hebt. Je neemt de fiets dan als het ware tussen je benen mee omhoog terwijl je op de kleine skies staat en naar boven gesleept wordt.
Stoeltjes liften gaan prima, maar vergen aan het begin kracht om de juiste techniek te ontdekken.
Wij zitten altijd aan de buitenkant wanneer we een snowbike mee naar boven nemen en afhankelijk van de persoon hangen het stuur om de balk of tillen de fiets over de balk op schoot. over biede technieken nooit vragen of moeilijke blikken gehad van het liftpersoneel.

Iemand tips voor mij waar ik les kan krijgen in het snowbiken/skibiken in Saalbach Hinterglemm?

Iemand tips voor mij waar ik les kan krijgen in het snowbiken/skibiken in Saalbach Hinterglemm?

sterre_ op 23 jan 2024 11:36

Informeer bij de skischolen daar.

Iemand tips voor mij waar ik les kan krijgen in het snowbiken/skibiken in Saalbach Hinterglemm?

sterre_ op 23 jan 2024 11:36 [https://www.stalmach.com/skibob/skibob-unterricht/](https://www.stalmach.com/skibob/skibob-unterricht/ "https://www.stalmach.com/skibob/skibob-unterricht/")

Deze link kreeg ik bij mijn vraag of een snowbike toegestaan is in SHLF. Kneiterduur maar als je echt les wilt….

Twee jaar geleden voor het eerst snowbike les gehad in mayerhofen en vervolgens 2 dagen in Gerlos gebruik van gemaakt. Zelf na 25 jaar ski/snowboard ervaring gaat het helaas niet meer door een progressieve spierziekte waardoor benen en armen zeer zwak zijn. Ondanks dat lukte het snowbike redelijk en was het gevoel als vanouds. Toch fijn gezien mijn leeftijd van 34 jaar. Veel lift bediendes hebben ook een Brenner en is in het Zillertal vrjj gangbaar, had dan ook geen opmerkingen bij liften. Dit jaar ga ik met werk naad Flachau waar ze ook les geven en deze brenner snowbikes verhuren. Vanzelfsprekend is het daar dus ook gangbaar om te gebruiken.
Gezien ik de steun van mijn partner in het tillen wel ga missen wil ik ook graag eerst even een les nemen in de komende weken of het allemaal nog wel lukt qua kracht. Ook de vraag of het dit jaar met board schoenen gaat lukken gezien met skischoenen je meer druk kan zeten als je dat vanuit je eigen kracht niet meer kunt. Mochten mensen tips hebben bij verminderde kracht of verhuur dan verneem ik dat graag en of je bij bv een snowworld hier mee mag oefenen. Leuk om ervaringen van andere met dezelfde vraagstelling te lezen!

Bij snowworld oefenen kan en mag. Maar dit mag niet altijd.

Wij hebben het een aantal jaar geleden gedaan met gehuurde snowbikes. Je moet eerst contact opnemen en het mag alleen wanneer ze geen of weinig drukte verwachten. (Bijvoorbeeld niet in de vakantie perioden)

Wij hebben het denk ik toen een keer in september gedaan en daarna daar gegeten. Was voor ons in iedergeval een leuke dag

Ik las met veel interesse deze topic omdat ik ook al jaren met slechte knieën skie en uiteindelijk met 2 knieprothese. Gaat/ging prima (wel nog steeds ondersteund met goede skibrace)Vorig jaar heb ik echter de ski-mojo ontdekt. En dat is net of je skiet met een e-bike ipv gewone bike. Het ondersteunt je met een verend! scharnier waardoor je spieren en knieën echt ontlast worden. Ik kan niet oordelen of dit iets voor je is, maar kan het zeker aanraden voor al wie al wat knieproblemen heeft. Kijk voor meer info op hun website en fb pagina.

Beste allen,
Ondanks dat het in dit topic over de skibike gaat, hier toch nog even een reactie betreffende de ski-mojo, zoals ik eerder heb beloofd. We zijn op dit moment (2 tot 16 maart 2024) in Val Cenis en mijn partner heeft de afgelopen 2 dagen de ski-mojo uitgeprobeerd. Gisteren helemaal naar de top gegaan (2800 mtr) maar de blauwe pistes waren zeer slecht met wat we hier gewend zijn, erg veel hobbels. De rode pistes waren zelfs nog beter af te gaan. Ondanks dat, zijn we naar beneden gekomen. Volgens mijn partner had ze dit waarschijnlijk zonder de ski-mojo niet gered. Vandaag op het lagere gedeelte van Val Cenis uitgeprobeerd en, zoals ze al verwachtte, ging het super. We zijn voor de 3e keer in dit gebied en normaal kan ze het lagere gedeelte een keer of 4-5 op en neer gaan, nu met gemak 8 keer, ondanks de zeer zware dag van gisteren. Kortom, de ski-mojo is voor haar een uitkomst en hebben we dus aangeschaft. Iedereen veel ski plezier en geniet ervan.

Plaats een reactie