Wat is de oorzaak van de overmoedigheid van veel Nederlandse skiërs?

In alle eerlijkheid: de face de Bellevarde is nou ook weer niet zo’n enorme uitdaging. Groomer van top to bottom. Iets lastiger in de middag als hij los is geskied. Maar voor de gemiddelde toerist nog steeds te doen.

Edit: alleen te zien op youtube, dus linkje tussen de haakjes even selecteren en openen.
(https://youtu.be/80hu9ppSt1w)

Hieronder staat ook een amateurfilmpje.

*bericht bewerkt door Hessel op 09 mrt 2023 17:28

@Hessel

video niet beschikbaar🤨🤔

Born to run. B.S.

Alleen via youtube…
Deze dan?

De helm heeft ook nadelen: vals gevoel van veiligheid.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

pfoe pittig hellingkje, vooral de laatste stuk… met ijs zou ik het nog zo niet weten

Wel heel erg mooi!
Kan iemand een topic openen met van die mooie filmpjes en afdalingen (met gebied en rugnummer)

Leuk voor een en wensenlijstje ‘als ik later groot ben’ 🤣

In alle eerlijkheid: de face de Bellevarde is nou ook weer niet zo’n enorme uitdaging. Groomer van top to bottom. Iets lastiger in de middag als hij los is geskied. Maar voor de gemiddelde toerist nog steeds te doen.

Edit: alleen te zien op youtube, dus linkje tussen de haakjes even selecteren en openen.
(https://youtu.be/80hu9ppSt1w)

Hieronder staat ook een amateurfilmpje.

Hessel op 09 mrt 2023 17:16

Nou, meestal is hij toch vrij ijzig en hoe dan ook erg steil. Ik vind het wel een beetje een understatement. In het filmpje zijn de omstandigheden vrij goed en hij kan blijkbaar erg goed skien. Ik vind het toch een steil pokkeding. Afgelopen week zaten er toch aardig wat ijsplaten in waarop je angstwekkend weinig grip had. Zeker geen piste voor de gemiddelde toerist.
Heb je m zelf wel eens gedaan dan?

*bericht bewerkt door Marko2 op 09 mrt 2023 17:54

Ik vind de filmpjes van Graham Bell wel smakelijk.

Aaaah ik zie dat Hessel die al gepost had ;-) Mijn excuses.
Zijn achtergrond is natuurlijk van een “ietsje” ander niveau dan de gemiddelde recreatieve skier.

*bericht bewerkt door Asterino op 09 mrt 2023 18:15

Alleen via youtube…
Deze dan?

Hessel op 09 mrt 2023 17:25

De keren dat ik ‘m deed was het van boven tot beneden één lange buckelpiste. Wist niet eens dat deze piste buiten wedstrijdverband geprepareerd werd!

*bericht bewerkt door paolie op 09 mrt 2023 19:00

Heb deze piste op nog 10x afgedaald te hebben maar 1x in 1 keer kunnen doen. Toen er weinig volk was. Veel bochtjes, met mensen die echt in de weg/verkeerd staan. Lees daar niets te zoeken hebben.
Pfff mijn benen, ik heb een pauze genomen daarna. Gebeurt niet veel.
Ik ben een km-vreter

En de Belg Armand Marchand is daar ooit 18e geworden in reuzenslalom. Deze piste wordt omschreven als van de steilste en meeste technische in de Alpen.
Alle skiërs en fanclub en publiek waren in shock. Ook ik.

@monoskito

Aha , eindelijk iemand met een “eerlijke” beschrijving van de situatie voor de gemiddelde skiërs die we toch maar zijn, dit op enkele individu’s na , op dit forum, uitgezonderd.
Deze heren , dames ( waar ik respect heb voor hun kunnen) zijn namelijk niet " de referentie" voor de gemiddelde skiër.
Ik vind deze helling ook moeilijk, net zoals ik Picolin in Kronplatz moeilijk blijf vinden, steil, ijzig, meestal wegdraaiende bochten tov de helling.

Born to run. B.S.

Heb hem met mijn dochtertje geskied toen ze een jaar of 10 was, echt niet heel bijzonder. Ze heeft daar les op gehad ook toen ze een jaar of 12 was.

Later nog een keer ijzig geprepareerd (ivm voorgaande worldcup) en toen was-ie echt wel uitdagend.

Hij is geclassificeerd als zwart, dus denk dat iedereen wel in kan schatten dat het niet echt voor iedereen een 3 vingers in je neus afdaling zal zijn.

Edwin van Riel

@evr66 als jij nou eerst eens je naam van evr naar gvr, Grote Vriendelijke Reus, veranderd dan snappen misschien meer mensen waarom jij makkelijker overal vanaf komt, namelijk met je oerkracht💪☃️

Dat jouw dochter(tje) zo makkelijk skiet is ook te wijten aan de drive die papa heeft, dat helpt echt wel.
Ze skiet ruim boven gemiddeld als je de gemiddelde Nederlandse maatstaf hanteert, zelfs beter dan die papa maar dat hoort hij niet graag😜

LA NORMA😍☃️

@piefke die acceptatie ligt al een paar jaar achter me hahaha, alleen maar mooi. Tegenwoordig moet ze daar weer aardig voor aanpoten maar er waren wel een paar jaar tussen, dat ik weinig in te brengen had hahaha. Zat ik even beneden uit te blazen, deed ze met de gids ff wat extra ;). Keer in een freeride-groepje in Nendaz: “ga jij maar met de jongens mee, breng ik je vader wel naar beneden” hahaha. Dat was wel het moment om een beetje stevig in te zetten op wat lessen en zo ;)

Edwin van Riel

Hoewel ik technisch best aardig kan skien is mijn conditie door een chronische ziekte beroerd.
Genoeme piste ken ik niet, maar wel andere relatief steile pistes. (en Le Sarenne en le Tunnel in alpe d’huez, maar de Sarenne is niet zo steil en de Tunnel vooral bultig en niet zozeer ijzig, dus dat haalt bij bijna iedereen de snelheid er wel uit).
Ik kan dus best van een steile piste af, maar zal dan ook regelmatig even moeten pauzeren. Ook maak ik heel veel bochtjes en ga ik als een slome slak, dus als je hard naar beneden wilt, zul je om mij heen moeten. Heb ik dan niets te zoken op die psiste, of heeft degene die te weinig controle heeft om een slome slak die om de 300 meter even stilstaat te ontwijken er niets te zoeken?

Het is er, net als bijvoorbeeld Piculin (Kronplatz) of Kandahar (Garmisch), zo een die de gemiddelde toerist een keer gedaan wil hebben als je er op vakantie bent. Allemaal zwart en geprepareerd en de meest steile stukken zijn ook breed genoeg voor lange slingers. Omdat er veel mensen zijn die hem op hun lijstje willen zetten, zie je er ook mensen voor wie het inderdaad nog best een opgave is. En die doen er dan een uurtje over. Dat is prima natuurlijk, maar het is qua benodigde techniek ook weer geen La Chavanette of Gamsleiten 2. Of een andere toeristenmagneet, Aiguille Rouge (Les Arcs). Die laatste is ook niet superlastig maar de steile passages zijn er een stuk smaller.

Je kunt Bellevarde, in normale sneeuwcondities, met een klasje skiën vanaf het eind van de week 3eme etoile.

Hoewel ik technisch best aardig kan skien is mijn conditie door een chronische ziekte beroerd.
Genoeme piste ken ik niet, maar wel andere relatief steile pistes. (en Le Sarenne en le Tunnel in alpe d’huez, maar de Sarenne is niet zo steil en de Tunnel vooral bultig en niet zozeer ijzig, dus dat haalt bij bijna iedereen de snelheid er wel uit).
Ik kan dus best van een steile piste af, maar zal dan ook regelmatig even moeten pauzeren. Ook maak ik heel veel bochtjes en ga ik als een slome slak, dus als je hard naar beneden wilt, zul je om mij heen moeten. Heb ik dan niets te zoken op die psiste, of heeft degene die te weinig controle heeft om een slome slak die om de 300 meter even stilstaat te ontwijken er niets te zoeken?

Suuski op 10 mrt 2023 10:51

De laatste. Het is leuker als je niet om anderen heen hoeft te slalommen, maar als het je moeite kost om dat veilig te doen ga je te hard voor jouw niveau. Zo simpel is het.

Inderdaad.
Daarom blijf IK steeds meer weg van die voor MIJ moeilijke pistes
Zoals dit jaar, feb, de Hari Kiri, in Finkenberg, halverwege flink op mijn bek en 50 meter geschoven en sneeuw in alle gaatjes😆.
Te moeilijk voor mij om hier VLOT van af te komen en elke bocht stoppen will ik niet want dan maak ik t moeilijk voor mij EN anderen.😘

*bericht bewerkt door dan58 op 10 mrt 2023 12:17

Born to run. B.S.

Maar dat is juist het tegenovergestelde toch?

Als jij slippend en langzaam naar beneden gaat (en regelmatig moet stoppen om uit te rusten) maar wel in controle bent is het aan degene die hard naar beneden wil om jou te ontwijken. Als hij daardoor in de problemen komt is zijn niveau niet hoog genoeg voor dat moment op die piste met die snelheid.\

Totales Vollidiot

En maak je geen zorgen, ik blijf weg van de Harikiri en de Muur. Maar op de zwarte afdaling naar Konigsleiten zou je me wel kunnen tegenkomen, of misschien ooit weer eens de Picolin bij Kronplatz.
En ook op een blauwe piste boven 2000 meter moet ik de eerste dagen regelmatig stoppen om op adem te komen…

Als er meerdere varianten zijn (bv een blauwe/rode en zwarte afdaling op de zelfde heuvelrug) pak ik 's namiddags meestal de zwarte. De kans is dan kleiner dat de piste totaal kapot geskied is of dat het te druk is, zeker van tel bij dalafdalingen.

Die tip heb ik al vaker gehoord.
Hoop dat ik genoeg ervaring op kan doen komende jaren om ook van die tip gebruik te maken. 😅

En maak je geen zorgen, ik blijf weg van de Harikiri en de Muur. Maar op de zwarte afdaling naar Konigsleiten zou je me wel kunnen tegenkomen, of misschien ooit weer eens de Picolin bij Kronplatz.
En ook op een blauwe piste boven 2000 meter moet ik de eerste dagen regelmatig stoppen om op adem te komen…

Suuski op 10 mrt 2023 13:16

Picolin heeft een hogere
moeilijkheidsgraad dan Harakiri.

Picolin heeft een hogere
moeilijkheidsgraad dan Harakiri.

DSvier op 10 mrt 2023 14:49

Wat maakt de Piculin specifiek lastiger? Volgens opgave is deze piste namelijk iets minder steil (72% ipv 78%), lijkt hij me iets breder en is het er hoogstwaarschijnlijk een stuk rustiger dan op de Harakiri.

*bericht bewerkt door paolie op 10 mrt 2023 15:10

Piccolino eist vele slachtoffers! Ook een zuidhelling en met natuurlijke heuveltjes in de piste.

Wellicht zal Piccolino in dec-jan makkelijker zijn en Harakiri later in het seizoen als de zon wat meer schijnt

Gang is alles

Picolin heeft een hogere
moeilijkheidsgraad dan Harakiri.

DSvier op 10 mrt 2023 14:49

Wat maakt de Piculin specifiek lastiger? Volgens opgave is deze piste namelijk iets minder steil (72% ipv 78%), lijkt hij me iets breder en is het er hoogstwaarschijnlijk een stuk rustiger dan op de Harakiri.

paolie op 10 mrt 2023 14:58

Piculin is grote stukken “off camber”. Dat wilt zeggen dat er stukken in de piste zijn waar de piste naast de steilte naar voren ook nog eens sterk afhelt naar 1 zijkant. Maar zoals met alle pistes (of ze nu blauw, rood of zwart zijn) hebben ze intrinsiek hun moeilijkheden (steilte, breedte, hoek vd piste, uitglij momenten of constant steil, etc), en daarnaast natuurlijk de variabelen die van uur tot uur kunnen veranderen en een best gemakkelijke zwarte ineens moeilijk maken (moguls, kapot geskied, ijs, veel mensen).

Hij is in ieder geval een stuk moeilijker dan de zwarte aan de andere kant van dezelfde heuvel (Erta).

Picolin heeft een hogere
moeilijkheidsgraad dan Harakiri.

DSvier op 10 mrt 2023 14:49

Wat maakt de Piculin specifiek lastiger? Volgens opgave is deze piste namelijk iets minder steil (72% ipv 78%), lijkt hij me iets breder en is het er hoogstwaarschijnlijk een stuk rustiger dan op de Harakiri.

paolie op 10 mrt 2023 14:58

Harakiri wordt met 78% geadverteerd, maar er zijn bronnen die hem ook op 72% inschatten.

Piculin heeft een grillig verloop, waardoor de moeilijkheidsgraad toeneemt. Ik vind Harakiri meer als Holzriese 2. Het is steil en vaak ijzig (Holzriese wellicht nog vaker), maar als je mentaal niet blokkeert stelt het eigenlijk heel weinig voor (relatief gezien).

Dank voor de reacties, duidelijk!

Op openskimap.org staat de harakiri als 34% gemiddeld met een max. van 83.

Toch even gekeken of dat nou zo “erg” is.

piste gemiddeld max lengte daling
Harakiri (mayrhoven) 34 83 1178 374
Lazid x dream (serfaus) 52 86 663 304
Dalafdaling zell ziller 35 81 2279 738

Dan snap ik ook wel dat ik altijd behoorlijk brand in de benen heb als ik beneden bij Zell am Ziller sta :-)

Totales Vollidiot

Plaats een reactie