Wat is de oorzaak van de overmoedigheid van veel Nederlandse skiërs?

Op openskimap.org staat de harakiri als 34% gemiddeld met een max. van 83.

Toch even gekeken of dat nou zo “erg” is.

piste gemiddeld max lengte daling
Harakiri (mayrhoven) 34 83 1178 374
Lazid x dream (serfaus) 52 86 663 304
Dalafdaling zell ziller 35 81 2279 738

Dan snap ik ook wel dat ik altijd behoorlijk brand in de benen heb als ik beneden bij Zell am Ziller sta :-)

Kdtl op 10 mrt 2023 16:04

Als ik daar zo op kijk staan daar toch wel wat zaken in die niet kunnen kloppen. Dus de betrouwbaarheid daarvan…?

Op openskimap.org staat de harakiri als 34% gemiddeld met een max. van 83.

Toch even gekeken of dat nou zo “erg” is.

piste gemiddeld max lengte daling
Harakiri (mayrhoven) 34 83 1178 374
Lazid x dream (serfaus) 52 86 663 304
Dalafdaling zell ziller 35 81 2279 738

Dan snap ik ook wel dat ik altijd behoorlijk brand in de benen heb als ik beneden bij Zell am Ziller sta :-)

Kdtl op 10 mrt 2023 16:04

Alle 3 de pistes gedaan maar kan nou niet zeggen dat ik er erg van onder de indruk ben. Maarja ik ben dan ook maar een gemiddelde snowboarder uit Nederland.
Als je aan de Harakiri begint zit het al tussen je oren dat dit zo vreselijk steil moet zijn dat enkel de pro’s hier fatsoenlijk naar beneden kunnen komen. Nou het viel me eigenlijk nog tegen hoe moeilijk dat het was. Het was meer dat de piste ijzig was wat het moeilijker maakte maar gewoon vertrouwen hebben in je goed onderhouden materiaal en het is prima te doen.
De Lazid X dream pakte ik en mijn vader altijd net voor of na de koffie zodat de rest nog even in de zon kon blijven bakken bij Lasida. En als we genoeg tijd hadden dan de 125 tm 128 achter elkaar. Lastige is dat je eerst met de stoeltjeslift de andere kant omhoog moest alvorens je met de gondel terug kon naar Lasida.
De dalafdaling in Zell am ziller vind ik meer een rode piste dan een zwarte. Het enige “moeilijke” aan deze piste is dat ik mij zit op te vreten bij al dat gepruts bij die vele te smalle bruggen. Niet te doen dit. https://www.facebook.com/100000366621314/videos/141957175139…
Weet niet of de link te kijken is maar het is vooral erg druk. Helaas gefilmd met een aardappel. Fatsoenlijke camera’s hadden we in die tijd nog niet.

Übung macht den meister!!!

Picolin heeft een hogere
moeilijkheidsgraad dan Harakiri.

DSvier op 10 mrt 2023 14:49

Wat maakt de Piculin specifiek lastiger? Volgens opgave is deze piste namelijk iets minder steil (72% ipv 78%), lijkt hij me iets breder en is het er hoogstwaarschijnlijk een stuk rustiger dan op de Harakiri.

paolie op 10 mrt 2023 14:58

Piculin is grote stukken “off camber”. Dat wilt zeggen dat er stukken in de piste zijn waar de piste naast de steilte naar voren ook nog eens sterk afhelt naar 1 zijkant. Maar zoals met alle pistes (of ze nu blauw, rood of zwart zijn) hebben ze intrinsiek hun moeilijkheden (steilte, breedte, hoek vd piste, uitglij momenten of constant steil, etc), en daarnaast natuurlijk de variabelen die van uur tot uur kunnen veranderen en een best gemakkelijke zwarte ineens moeilijk maken (moguls, kapot geskied, ijs, veel mensen).

Hij is in ieder geval een stuk moeilijker dan de zwarte aan de andere kant van dezelfde heuvel (Erta).

Asterino op 10 mrt 2023 15:23

Piculin vind ik persoonlijk een geweldige piste omdat hij redelijk lang is en het steile gedeelte redelijk lang duurt. Om een of andere reden vind ik het laatste stuk van erta lastiger gedraaid liggen. Heb op die 2 pistes de beste privé lessen ooit gehad. Zoveel van bijgeleerd op 2u wat ik op 2j indoor training nooit had kunnen leren.

Je had er op je filmpje ogenschijnlijk zelf ook niet zo veel zin in @RFkangoo 😉.

En verder, trap er niet in mensen, het is geen gemiddelde Nederlandse boarder hoor. Meer zo eentje waar zelfs de skiërs, zoals ik, toch vaak even op wachten om 'm te zien gaan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Al die Nederlanders die maar denken dat ze een zwarte piste kunnen doen

Je had er op je filmpje ogenschijnlijk zelf ook niet zo veel zin in @RFkangoo 😉.

En verder, trap er niet in mensen, het is geen gemiddelde Nederlandse boarder hoor. Meer zo eentje waar zelfs de skiërs, zoals ik, toch vaak even op wachten om 'm te zien gaan.

Shane op 10 mrt 2023 19:52

Het is 1 van mijn slechte eigenschappen. Ik kan er steeds slechter tegen als er een hoop getreuzel voor mij is. Of het nou op de piste is of op de weg of in de supermarkt, ik vind het vreselijk. Dan verdwijnt bij mij de zin om er nog iets van te maken heel snel. Vandaar dat ik ook al zo’n 2 jaar niet meer naar snowboard Zoetermeer ga.

Übung macht den meister!!!

Piculin vind ik persoonlijk een geweldige piste omdat hij redelijk lang is en het steile gedeelte redelijk lang duurt. Om een of andere reden vind ik het laatste stuk van erta lastiger gedraaid liggen. Heb op die 2 pistes de beste privé lessen ooit gehad. Zoveel van bijgeleerd op 2u wat ik op 2j indoor training nooit had kunnen leren.

jvr op 10 mrt 2023 18:14

Erta is een goed voorbeeld van dat steilheid niet alles zegt. De b variant is steiler, maar minder lastig.

Dat gezegd hebbende, ik vind Piculin ook een hogere moeilijkheidsgraad hebben dan Erta. Maar je kan erover twisten. Beiden vind ik weer een hogere moeilijkheidsgraad hebben dan Harakiri. Harakiri is gewoon gehyped. Wel slim, want het zal ze vast extra omzet opleveren.

Piculin vind ik persoonlijk een geweldige piste omdat hij redelijk lang is en het steile gedeelte redelijk lang duurt. Om een of andere reden vind ik het laatste stuk van erta lastiger gedraaid liggen. Heb op die 2 pistes de beste privé lessen ooit gehad. Zoveel van bijgeleerd op 2u wat ik op 2j indoor training nooit had kunnen leren.

jvr op 10 mrt 2023 18:14

Erta is een goed voorbeeld van dat steilheid niet alles zegt. De b variant is steiler, maar minder lastig.

Dat gezegd hebbende, ik vind Piculin ook een hogere moeilijkheidsgraad hebben dan Erta. Maar je kan erover twisten. Beiden vind ik weer een hogere moeilijkheidsgraad hebben dan Harakiri. Harakiri is gewoon gehyped. Wel slim, want het zal ze vast extra omzet opleveren.

DSvier op 10 mrt 2023 20:07

Tuurlijk… elk gebied wilt een goede mix blauw en rood maar ook een paar pittige zwartes die tot de verbeelding (kunnen) spreken. Geef m dan nog een leuke naam als harakiri of black mamba, zet er bordjes bij “alleen voor experts” en je hebt een hit. Dat of een wereldbeker afdaling natuurlijk.

Da’s ook dat typische waar minder goede skiers naar toe werken, niet? Ik herinner me nog goed dat we als groepje mannen v 30, met weinig ervaring (ik had toen 6 weken op de latten gestaan) telkens voorbij die harakiri skieden en on s avonds opwerkten aan de bar om m op t einde vd week toch maar te doen. Wat een egostreling toen we dat gedaan hadden.

Zozeer zelfs dat ik 12 jaar later toen er mij in italie tijdens mijn eerste skiseizoen gevraagd werd wat mijn niveau was, ik de harakiri afdaling aangaf als blijk van mijn kunnen. De italiaanse lokals hadden geen flauw idee waar ik het over had…maar na 2 pistes hadden ze een veel beter idee van mijn onkunnen 😁😁

De zwaarte van (zwarte) pistes inschatten vind ik moeilijk en is zo subjectief. Kijk mij triggered afgronden (ik heb hoogtevrees) maw een forcella rossa in cortina is voor mij donkerzwart omdat ie 2 muren heeft die na de muur een 90 graden bocht maakt om een afgrond te vermijden.

De holsriezen, piavac, volata, gran risa, piculin, erta, sylvester, etc etc triggeren mij veel minder omdat ik geen last heb van ijs of steilte.

Zet me op een zwitserse muur (grote moguls) en dan wordt dat ws weer hetzelfde donker donker zwart.

En zo is dat denk ik voor iedereen onafhankelijk van de piste kleur.

Plaats een reactie