ski-pas 17 maart trois valles voor 25 euro, wie wil?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Tot vorig jaar had ik daar geen moment over nagedacht.
Twee identieke skipassen gekocht, één voor mijn man en één voor mij.
De eerste dag stonden we klaar om te vertrekken en we wilden ieder onze pas nemen. Tja, welke pas was nu voor wie? Maakt niet uit zeker ?
Door het poortje en ik werd aangesproken door een medewerkster van de lift die me op een tablet een foto van mijn man toonde. Oeps. Gelukkig kwam mijn man net achter mij door het poortje. We moesten wel ter plekke onze skipassen opdiepen en wisselen.
Eens je het weet zie je ze overal staan aan de dalstations, de mensen die heel geconcentreerd op een tablet staan te kijken.

Errant op 19 mrt 2023 08:41

Ik begrijp dat je de eerste keer dat je door het poortje ging werd aangesproken. Dat kon dan dus niet zijn op basis van een fot genomen aan een poortje…

dikkie op 19 mrt 2023 22:50

Herlaadkaarten die vroeger al gebruikt waren, pas op naam gekocht.
Waar de foto’s genomen waren weet ik niet, wel dat het duidelijke foto’s waren en dat op het moment dat ik door het poortje ging de foto van mijn man op de tablet kwam. Op het moment dat hij erdoor ging kwam dan idd mijn foto.
Sindsdien zetten we gewoon onze naam op de pas.

Herlaadkaarten die vroeger al gebruikt waren, pas op naam gekocht.
Waar de foto’s genomen waren weet ik niet, wel dat het duidelijke foto’s waren en dat op het moment dat ik door het poortje ging de foto van mijn man op de tablet kwam. Op het moment dat hij erdoor ging kwam dan idd mijn foto.
Sindsdien zetten we gewoon onze naam op de pas.

Errant op 20 mrt 2023 07:26

Dat vind ik straf. Dat in een nieuw seizoen ze nog steeds kijken naar oude foto’s. Tijdens de reis houdt iedereen zijn pas in zijn zijzakje, maar nu zitten die allemaal samen in een enveloppe. Dat belooft als we ooit nog eens terug gaan naar dat gebied.

Dan bewaren ze die foto’s dus meer dan een seizoen? Dat lijkt me erg lang en ook niet helemaal in balans qua privacy…waar was dit?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Herlaadkaarten die vroeger al gebruikt waren, pas op naam gekocht.
Waar de foto’s genomen waren weet ik niet, wel dat het duidelijke foto’s waren en dat op het moment dat ik door het poortje ging de foto van mijn man op de tablet kwam. Op het moment dat hij erdoor ging kwam dan idd mijn foto.
Sindsdien zetten we gewoon onze naam op de pas.

Errant op 20 mrt 2023 07:26

Dat vind ik straf. Dat in een nieuw seizoen ze nog steeds kijken naar oude foto’s. Tijdens de reis houdt iedereen zijn pas in zijn zijzakje, maar nu zitten die allemaal samen in een enveloppe. Dat belooft als we ooit nog eens terug gaan naar dat gebied.

King_of_the_Wedge op 21 mrt 2023 07:57

Ik vermoed dat het is omdat we een account aangemaakt hebben dat daar onze gegevens, ook foto, op bewaard blijven en wanneer we terug een pas kopen dat op dat moment een bepaalde kaart aan dat account gelinkt wordt voor de duur van de skipas.
Dan is het niet in tegenspraak met privacywetgeving, net zoals hier op het forum ook profielfoto’s staan.
Bij ons zitten die passen idd ook samen in een mapje, nu met een naam daarop geschreven.

*bericht bewerkt door Errant op 21 mrt 2023 08:22

Dan bewaren ze die foto’s dus meer dan een seizoen? Dat lijkt me erg lang en ook niet helemaal in balans qua privacy…waar was dit?

Roy83 op 21 mrt 2023 08:06

PDS
Ik denk dat ze helemaal in orde zijn et de privacy, maar dat wij met z’n allen vrolijk onze gegevens uitdelen in ruil voor korting of gebruiksgemak.
Maar verder maakt het me niet uit of ze een foto van het jaar tevoren gebruiken of een foto maken de eerste keer dat je door een poortje gaat.
Lang geleden moest je een pasfoto meebrengen voor een meerdaagse pas, later werd een foto gemaakt aan de kassa op het moment dat je de pas kocht, nu gaat het automatisch. Principe blijft hetzelfde.

Dan bewaren ze die foto’s dus meer dan een seizoen? Dat lijkt me erg lang en ook niet helemaal in balans qua privacy…waar was dit?

Roy83 op 21 mrt 2023 08:06

PDS
Ik denk dat ze helemaal in orde zijn et de privacy, maar dat wij met z’n allen vrolijk onze gegevens uitdelen in ruil voor korting of gebruiksgemak.
Maar verder maakt het me niet uit of ze een foto van het jaar tevoren gebruiken of een foto maken de eerste keer dat je door een poortje gaat.
Lang geleden moest je een pasfoto meebrengen voor een meerdaagse pas, later werd een foto gemaakt aan de kassa op het moment dat je de pas kocht, nu gaat het automatisch. Principe blijft hetzelfde.

Errant op 21 mrt 2023 08:44

Oei. Onze samengesmeten skipassen zijn ook van Portes du Soleil…

Dan bewaren ze die foto’s dus meer dan een seizoen? Dat lijkt me erg lang en ook niet helemaal in balans qua privacy…waar was dit?

Roy83 op 21 mrt 2023 08:06

PDS
Ik denk dat ze helemaal in orde zijn et de privacy, maar dat wij met z’n allen vrolijk onze gegevens uitdelen in ruil voor korting of gebruiksgemak.
Maar verder maakt het me niet uit of ze een foto van het jaar tevoren gebruiken of een foto maken de eerste keer dat je door een poortje gaat.
Lang geleden moest je een pasfoto meebrengen voor een meerdaagse pas, later werd een foto gemaakt aan de kassa op het moment dat je de pas kocht, nu gaat het automatisch. Principe blijft hetzelfde.

Errant op 21 mrt 2023 08:44

Oei. Onze samengesmeten skipassen zijn ook van Portes du Soleil…

King_of_the_Wedge op 13 apr 2023 10:07

Gewoon wanneer je nieuwe passen bestelt (laten) checken of er nog een persoon aan de kaart gelinkt is.

@paolie

Het heeft even geduurd, maar hierbij hoe het echt zit in Les Trois Vallées wat het automatisch maken van foto’s aan de toegangspoortjes betreft:

Op 25/3 haalde ik 2 normale skipassen af (inclusief ticketje dat kan gebruikt worden voor nieuwe skipas in geval van verlies of diefstal). Omwisseling was geen probleem vertelde ze. “Bij verlies moet wel het juiste ticketje gebruikt worden. Voor speciale skipassen zoals seizoensskipassen, kinderen, ouderen, … moet wel opgelet worden dat er niet mee verwisseld wordt.”

Ik vroeg bij de eerste controle of er foto’s op hun tablet komen. “Enkel bij bepaalde categoriën zoals seizoensskipassen, waarbij de foto wordt genomen bij aanschaf van de pas.” Ik vroeg of er foto’s worden genomen aan de poortjes. “Er worden geen foto’s genomen aan de poortjes. Dat is niet correct.”

Bij de lift Orelle-Caron (OR2), waar paolie hierboven naar verwees, zei men ook dat er geen foto’s worden genomen aan de poortjes. “Enkel beneden (in Orelle) worden er foto’s genomen.” Er is op de poortjes geen logo (zie algemene voorwaarden waarnaar paolie verwijst) te zien en er is geen camera in de poortjes (zie eerste 2 foto’s).

Onderaan in Orelle zeiden ze ook dat er geen foto’s aan de poortjes worden genomen, enkel aan de kassa voor o.a. seizoensskipassen, ouderen en weekpassen aan de kassa. “Op onze controletablets komen geen foto’s genomen aan de poortjes.” In Orelle hangen de algemene voorwaarden uit en daarin in geen sprake van foto’s die genomen worden aan de poortjes (zie 3de en 4de foto). Ook daar is er geen logo aanwezig op de poortjes en ook geen camera (zie 5de en 6de foto).

Daarna heb ik op diverse plaatsen in Les Trois Vallées gevraagd of er foto’s worden genomen aan de poortjes en daar werd overal negatief op geantwoord. Soms vulde men aan met dat foto’s voor bepaalde categoriën worden genomen aan de kassa’s. Soms dat zulke foto’s niet op hun tablets komen.

Terug thuis onderzocht ik dit verder omdat in de algemene voorwaarde waarnaar paolie verwees wel sprake was van foto’s aan de poortjes. Dit bleken de algemene voorwaarde te zijn van liftmaatschappij Sociéte des 3 Vallées (S3V), die enkel de liften van Courchevel en Méribel Mottaret uitbaat (er zijn nog 4 andere liftmaatschappijen in Les Trois Vallées). Zij lieten mij per mail weten dat slechts bij enkele liften van Courchevel (o.a. Verdons) de poortjes hiervoor zijn uitgerust. Maar dat het systeem niet meer in gebruik is en het afgelopen seizoen niet werd gebruikt.

Terug in Les Trois Vallées bezocht ik de Verdons-lift en op de 7de en 8ste foto ziet men het logo en de camera onderaan de Verdons-lift. Maar die worden dus niet gebruikt. Ik heb daar ook nog eens aan het controlepersoneel de vraag gesteld en zij zeiden ook dat er aan de poortjes geen foto’s worden gemaakt.

null

null

null

null

null

null

null

null

Dirk - LIVE unITed

Intussen heb ik bijkomende info:
Dat de camera’s aan de poortjes niet meer gebruikt worden, werd blijkbaar medegedeeld door een directie die verantwoordelijk is voor Méribel-Motaret. Ze hebben misschien enkel voor zichzelf geantwoord en het zou kunnen dat voor Courchevel de camera’s nog wel gebruikt worden bij de enkele liften waar ze geïnstalleerd zijn… Als dat zo is, is het wel raar dat het controlepersoneel van Verdons gezegd heeft dat dit niet het geval is … Ik heb een mail gestuurd om het na te vragen…

Dirk - LIVE unITed

Heel veel werk hoor, om uit te zoeken hoe de regeltjes te omzeilen zijn en wat de pakkans is hahahaha

Edwin van Riel

Ik neem, net als alle mensen van mijn groep, altijd een normale skipas voor de duur van de reis Inbegrepen in het reispakket. Dus voor ons valt er weinig te omzeilen, als we dat al van plan zouden zijn. Ik zag een aantal zaken verschijnen waaraan ik twijfelde of het zo was, en wou weten hoe het nu zit.
Zo heb ik ook een bezigheid terwijl ik op de anderen wacht… 😏

Dirk - LIVE unITed

Je neemt het “doe zelf onderzoek” wel serieus. De wappies zouden er versteld van staan.
😹

Heel veel werk hoor, om uit te zoeken hoe de regeltjes te omzeilen zijn en wat de pakkans is hahahaha

evr66 op 15 mei 2023 15:09

Tijd hieraan besteed maal uurtarief ben je alweer duurder uit 😁

@Geraertshoven

Inderdaad. Als ik voor de zoveelste keer bij de liften vroeg of er foto’s gemaakt werden door de poortjes, zeiden mijn reisgenoten op den duur “Ga je dat nou weeral vragen. We weten het nu wel”.
Maar ik wou zeker weten dat het niet één groot complot was en ging tot het uiterste om iemand door de mand te laten vallen. ‘Helaas’ bleven ze allen op dezelfde lijn, nl dat er geen foto’s gemaakt worden door de poortjes. Ze zijn dus allemaal wel goed gedrild. 😏😜😏😜

*bericht bewerkt door DirkG op 15 mei 2023 18:27

Dirk - LIVE unITed

@Tiny-M
Zoals eerder gezegd doe ik dit niet om goedkoper uit te zijn (wij hebben altijd skipas voor de duur van de reis voor de hele groep).
Ter plaatse kost het geen tijd. Ik doe dat terwijl ik op de anderen wacht en in het voorbijlopen. De ‘administratie’ is beperkt en op dode momenten, waar er anders geen uurtarief te innen is (in de bus op weg naar huis bv).

Dirk - LIVE unITed

Wat ik deze winter opvallend vond is dat het in Zermatt WEL was toegestaan je 6-daagse skipas met meerdere personen te gebruiken. Terwijl op de website in de voorwaarden staat van niet.

We hebben dit speciaal nagevraagd bij het ticketloket, de wens was voor 3 personen samen twee maal een 6-daagse pas (in verband met het oppassen) en dit was gewoon toegestaan, en op deze manier zijn de skipassen ook gebruikt.

*bericht bewerkt door PtenCate op 15 mei 2023 21:35

Daarom zijn de skipassen in Zermatt zo duur 😉

DirkG op 15 mei 2023 15:07

Intussen heb ik bijkomende info:
Dat de camera’s aan de poortjes niet meer gebruikt worden, werd blijkbaar medegedeeld door een directie die verantwoordelijk is voor Méribel-Motaret. Ze hebben misschien enkel voor zichzelf geantwoord en het zou kunnen dat voor Courchevel de camera’s nog wel gebruikt worden bij de enkele liften waar ze geïnstalleerd zijn… Als dat zo is, is het wel raar dat het controlepersoneel van Verdons gezegd heeft dat dit niet het geval is … Ik heb een mail gestuurd om het na te vragen…

DirkG op 15 mei 2023 15:07

Ik heb intussen volgend antwoord ontvangen: “Le système ne fonctionnait pas non plus sur Courchevel cet hiver.”
Het systeem voor het maken van foto’s aan de poortjes heeft dus deze winter ook niet gefunctioneerd in Courchevel.

*bericht bewerkt door DirkG op 16 mei 2023 14:13

Dirk - LIVE unITed
DirkG op 15 mei 2023 15:07

Intussen heb ik bijkomende info:
Dat de camera’s aan de poortjes niet meer gebruikt worden, werd blijkbaar medegedeeld door een directie die verantwoordelijk is voor Méribel-Motaret. Ze hebben misschien enkel voor zichzelf geantwoord en het zou kunnen dat voor Courchevel de camera’s nog wel gebruikt worden bij de enkele liften waar ze geïnstalleerd zijn… Als dat zo is, is het wel raar dat het controlepersoneel van Verdons gezegd heeft dat dit niet het geval is … Ik heb een mail gestuurd om het na te vragen…

DirkG op 15 mei 2023 15:07

Ik heb intussen volgend antwoord ontvangen: “Le système ne fonctionnait pas non plus sur Courchevel cet hiver.”
Het systeem voor het maken van foto’s aan de poortjes heeft dus deze winter ook niet gefunctioneerd in Courchevel.

DirkG op 16 mei 2023 14:11

Maar dit antwoord toont meteen ook aan dat het systeem bestaat en normaal wel zou of kan functioneren.

Niemand heeft gezegd dat zo’n systeem niet bestaat en normaal niet zou of kan functioneren. Bottomline is dat er in Les 3 Vallees geen foto’s worden genomen aan de poortjes. En onderaan de Orelle-Caron lift is dat systeem er dus niet en kan dus daar ook niet functioneren.

*bericht bewerkt door dikkie op 16 mei 2023 22:45

Het feit dat het systeem niet gebruikt wordt betekent waarschijnlijk ook dat het niet praktisch is, wat ik mij heel goed kan voorstellen. In Les Trois Vallées hebben ze heel performante liften en er gaat heel wal volk naar boven. Mensen kunnen ook heel anders gekleed zijn op verschillende dagen. Ook staan ze niet altijd mooi voor de camera. In de praktijk heel wat werk en niet evident om correct te controleren zou ik denken. Kans op vals positieve en vals negatieve lijkt mij groot. Twee verschillende mensen die op elkaar willen lijken, lijken misschien wel meer op elkaar dan dezelfde persoon met een heel andere outfit.
Misschien voer voor een nieuw onderzoekje 😏

Dirk - LIVE unITed

Plaats een reactie