Skigebieden die de handdoek in de ring gooien ;(

Het ligt iets genuanceerder @Onnem
Zeker in het geval van Sambuy dat toch al geen weekgasten had. Sambuy was een minigebiedje dat zich op korte afstand van grotere gebieden bevindt. De kosten voor het draaiend houden (personeel en onderhoud) konden simpelweg niet gedragen worden door het geringe aantal bezoekers. Het was niet voor niks bekend vanwege de rust…
Op zich was sneeuwgebrek nog niet eens zo’n groot probleem al was het een puur natuursneeuw gebiedje. Het naastgelegen Semnoz heeft ook nauwelijks accomodatie maar kan meer teren op de inwoners van Annecy en een behoorlijk goed bezocht langlaufplateau. Bovendien is het makkelijker toegankelijk dan Sambuy.
De gebieden Venet en Heiligenblut hebben ook niet zozeer met sneeuwgebrek te kampen, maar wel met kosten die ze niet meer kunnen dragen.
Neemt niet weg dat er zeker ook gebiedjes zullen zijn in de lagere regionen die door sneeuwgebrek om zullen vallen.

Hessel op 26 sep 2023 15:59

Sambuy had ook eigenlijk geen toeristenbedden… jammer wel want zeker als je het zou combineren met enkele gebiedjes in de buurt (Semnoz, minigebied Montmin/Forclaz en er zijn er nog wat bij Albertville) en dan zorgt voor slaapplekken is het zeker met kinderen super. Helaas gaat ook in de zomer de lift niet meer open en ik vind dat oprecht heel jammer.

Sambuy liep ook wel wat achter op Semnoz, waar die een mooie combibaan heeft had Sambuy een trage vaste lift. Maar wel met een heel knap uitzicht vanaf de berg op de Mt Blanc en Annecy. ❤️

null

*bericht bewerkt door LoveToSki op 26 sep 2023 23:06

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als ik kijk naar het skigebied waar ik heb leren skiën, dan is het aantal pistekilometers een ruim tiental gekrompen. Alle dalafdalingen zijn gereduceerd tot 1 per dorp, waar er vroeger vele varianten waren. Deze ene variant is volop besneeuwd, waardoor ze open kunnen blijven van vroeg in het seizoen tot diep in maart. Vroeger was je afhankelijk van een flinke dump, en die zijn er steeds minder of worden minder vaak gevolgd door een periode van kou om de sneeuwlaag te laten zetten.
Op meer plekken lijkt dit het geval. Het inmiddels (weer/tijdelijk) gesloten Innerkrems (mag op de bovenstaande lijst) heeft ook te weinig investeringskracht gehad om voldoende kunstsneeuw op de dalafdalingen te krijgen. Samen met een verlopen liftconcessie naar de zuidhelling op de Blutige Alm is dat de druppel. Vroeger dik 40km samen met het Thomatal. Beetje onhandig verbonden, maar op zich best wat km piste op behoorlijke hoogte. De afgelegen ligging en verouderde liften maken dat er te weinig bezoekers kwamen. Het nabijgelegen Katschberg investeerde wel en heeft het piste-aanbod stabiel weten te houden.

Bennie op 26 sep 2023 22:23

Totaal aantal pistekilometers en totale liftcapaciteit (personen/uur) gemeten over een hele regio, land, bergketen, continent zouden inderdaad betere waardemeters zijn dan het aantal gebieden.
Ik vermoed dat de conclusie “er kan steeds minder geskied worden” dan wel eens heel anders zou kunnen zijn.

Ook het gemiddeld aantal geopende pistekilometers vermenigvuldigd met het aantal dagen dat ze geopend zijn op een seizoen zou opgeteld over regio/land/bergketen/continent dan wel eens een heel andere evolutie kunnen tonen…

En 't is ook niet zo dat “slechte winters” vroeger nooit voorkwamen: ik kan mij nog heel goed 2-3 rotslechte winters begin jaren '90 herinneren…

Rotslechte winters waren er ook in de jaren 80 en 90 inderdaad… Eigenlijk tussen 1996 en 2006 en van 2009 tot 2013 zijn we redelijk verwend geweest qua goede winters voor de Alpen. De meesten kijken terug op deze periode als referentie, en dan was het de laatste jaren inderdaad, samen met het media alarm alsof het plots veel slechter is. Maar de groene weides waren er ook al in de jaren 80 en 90. Ik heb zelf meegemaakt dat Fieberbrunn o.a. groen was tot op de top en dit was in de jaren 90. Nu met Kunstneeuw is er een relatief stabiel seizoen, wat in de jaren 90 zeker niet het geval was. Sommige gebieden zoals Saalbach, hadden het zonder kunstneeuw ook al lastig in de jaren 80 en 90. Pas door grote investeringen staan ze waar ze nu staan. om nog maar te zwijgen over Kitzbuhel. Nu ook een leider in prima pistes, zelfs in magere jaren! Relaas van mijn verhaal, kleine gebieden moesten in de jaren 80 ook al gered worden door lokale besturen na een paar slechte winters. Kirchdorf in Tirol o.a., meermaals een groene weide gezien in het hoogseizoen. Nu heerst er een andere mentaliteit en zal men deze gewoon sneller opgeven, terwijl dit vroeger gewoon not done was. Indien er weer een winter komt, dat dalen worden afgesloten door grote sneeuwhoeveelheden, zal de media er terug opspringen alsof dit weer een nieuw fenomeen is door het klimaat…

*bericht bewerkt door Joy85 op 27 sep 2023 09:34

Ik denk dat het onvermijdelijk is dat kleinere gebieden sluiten, vooral laag gelegen. Of ze moeten met een goed zomer programma komen. Maar ook hier spelen de grote rijkere gebieden vol op in.
Zelf kies ik ook voor de wat grotere gebieden. Wij komen al jaren in het Zillertall maar in het gebiedje Gerlosstein nog nooit geweest. Ook in het Otztal in Vent nooit geweest. De reden dat ik deze gebiedjes oversla is eigenlijk ,vaak wat lastiger te bereiken met de skibus. Of deze gaat maar enkele keren per dag, of je moet overstappen. Veel gedoe voor weinig, vind ik. Met de eigen auto kan maar een paar eigenlijk gebruik ik deze zo weinig mogelijk .

Ik heb leren skiën in 1971 in Lanersbach (Zillertal). Met eenzitter omhoog, nog geen pistenbullies, laat staan kunstsneeuw.

Sindsdien in vrijwel alle bekende en ook minder bekende gebieden van alle Alpenlanden geweest, plus Pyreneeën. Een heel aantal gebieden na lange tussenperiode ook weer terug geweest. Ook Lanersbach. Over deze periode prima gezien wat er veranderd is. Positief, en negatief.

Ik heb ben als kind in de zomer de Aletschgletscher overgestoken. Pijn in de buik wanneer ik zie wat een zielig hoopje dood ijs dat geworden is. Idem de mer-de-glace boven Chamonix.

Sinds mijn jeugd is de ondergrens van langdurige sneeuwbedekking iets van 400-500 meter omhoog gegaan. En de laatste 2 jaar gaat het ineens absurd veel harder. Vorstgrens op 5300 in de zomer, niet eens meer nachtvorst op de Monte Rosa (Margherita hut op 4600).

null

Ik ben liefhebber van (relatief) onbekende pareltjes. Vaak genoeg in de grote industriegebieden geweest (Valtho, Tignes, St Anton, Soelden etc.). Maar het mooiste vind ik toch om iets te ontdekken wat niet wordt platgelopen door de gemiddelde touroperator-boeker, en wat wel een mooi gebied is.

Wat ik pijnlijk vind, is dat de spoeling nu in zeer hoog tempo, heel erg dun wordt. Alleen de industriegebieden overleven.

Gelukkig komt er ook nog wat bij. Alleen daarvoor moet je vliegen. Georgie bijvoorbeeld. Moet wel even die code-geel eraf gaan.

The older I get, the better I was

Ik heb leren skiën in 1971 in Lanersbach (Zillertal). Met eenzitter omhoog, nog geen pistenbullies, laat staan kunstsneeuw.

Sindsdien in vrijwel alle bekende en ook minder bekende gebieden van alle Alpenlanden geweest, plus Pyreneeën. Een heel aantal gebieden na lange tussenperiode ook weer terug geweest. Ook Lanersbach. Over deze periode prima gezien wat er veranderd is. Positief, en negatief.

Ik heb ben als kind in de zomer de Aletschgletscher overgestoken. Pijn in de buik wanneer ik zie wat een zielig hoopje dood ijs dat geworden is. Idem de mer-de-glace boven Chamonix.

Sinds mijn jeugd is de ondergrens van langdurige sneeuwbedekking iets van 400-500 meter omhoog gegaan. En de laatste 2 jaar gaat het ineens absurd veel harder. Vorstgrens op 5300 in de zomer, niet eens meer nachtvorst op de Monte Rosa (Margherita hut op 4600).

null

Ik ben liefhebber van (relatief) onbekende pareltjes. Vaak genoeg in de grote industriegebieden geweest (Valtho, Tignes, St Anton, Soelden etc.). Maar het mooiste vind ik toch om iets te ontdekken wat niet wordt platgelopen door de gemiddelde touroperator-boeker, en wat wel een mooi gebied is.

Wat ik pijnlijk vind, is dat de spoeling nu in zeer hoog tempo, heel erg dun wordt. Alleen de industriegebieden overleven.

Gelukkig komt er ook nog wat bij. Alleen daarvoor moet je vliegen. Georgie bijvoorbeeld. Moet wel even die code-geel eraf gaan.

Onnem op 27 sep 2023 10:45

Ik begrijp je pijn, ergens voel ik hem ook.

Toch denk ik dat ook kleine skigebieden niet zomaar hoeven te verdwijnen, zo lang ze zich maar onderscheiden. Zelf ga ik op dit moment vier maal per jaar:

  1. Tripje vaste plek. Brixental en omgeving.
  2. Familie. Familiegbied. Belangrijkste is goed hotel en voldoende skiklasjes. Momenteel BKK, wat een skigebied is waar nauwelijks wordt geïnvesteerd en qua infrastructuur hopeloos verouderd is (vind ik), maar toch al 3 jaar op een rij.
  3. Vrienden. Toch een wat groter gebied.
  4. Bijzonder uitstapje, precies naar een gebied wat ik nog niet ken. Hierbij let ik dan wel op in welke mate ik iets “nieuws” kan vinden. Dat mag natuur, pistes, dorp of whatever zijn.

Niet perce de industriegebieden voor mij dus, wel ook, niet alleen maar.

Waar kleine gebieden nog best wat winst kunnen halen is het veel efficienter maken van de liften. Waar soms een trace ontsloten word door 3 slepers, welke alle 3 bemand moeten worden kan soms dat trace ook afgelegd worden door 1 enkele stoeltjeslift. Ja het is een investering voor zo’n gebied om een nieuwe lift te plaatsen maar het kan uiteindelijk personeelskosten wel verlagen en maakt een gebied daarnaast gelijk een stuk aantrekkelijker doordat mensen in een stoeltjeslift kunnen zitten ipv in een sleeplift hangen. Daarnaast geeft het ook mogelijkheden voor exploitatie in de zomer.

Born to Ride

Waar kleine gebieden nog best wat winst kunnen halen is het veel efficienter maken van de liften. Waar soms een trace ontsloten word door 3 slepers, welke alle 3 bemand moeten worden kan soms dat trace ook afgelegd worden door 1 enkele stoeltjeslift. Ja het is een investering voor zo’n gebied om een nieuwe lift te plaatsen maar het kan uiteindelijk personeelskosten wel verlagen en maakt een gebied daarnaast gelijk een stuk aantrekkelijker doordat mensen in een stoeltjeslift kunnen zitten ipv in een sleeplift hangen. Daarnaast geeft het ook mogelijkheden voor exploitatie in de zomer.

Matthias123 op 27 sep 2023 12:13

Dit is een te simpele beredenering. Voor stoeltjesliften heb je meer getrainde pisteurs nodig namelijk. Want als deze stilvalt dan moet deze (In Frankrijk) binnen 3 uur helemaal leeg kunnen zijn, en daar heb je dus veel zeer goed getraind (en dus duurder) personeel voor nodig. Dit is bijvoorbeeld precies de reden waarom er geen stoeltjeslift wordt gebouwd in Crevoux. Een klein skigebiedje met met een nieuwe stoeltjeslift zou opeens meerdere extra pisteurs moeten aannemen alleen maar om de lift in geval van nood leeg te kunnen halen.

En je hebt per sleper 1 persoon nodig die beneden staat en per stoeltjeslift 2 personen (een boven en een beneden). Dit maakt dat in jouw voorbeeld je zelf maar een persoon ‘winst’ hebt, puur bij de liften.

Click. Click. Peace

Waar kleine gebieden nog best wat winst kunnen halen is het veel efficienter maken van de liften. Waar soms een trace ontsloten word door 3 slepers, welke alle 3 bemand moeten worden kan soms dat trace ook afgelegd worden door 1 enkele stoeltjeslift. Ja het is een investering voor zo’n gebied om een nieuwe lift te plaatsen maar het kan uiteindelijk personeelskosten wel verlagen en maakt een gebied daarnaast gelijk een stuk aantrekkelijker doordat mensen in een stoeltjeslift kunnen zitten ipv in een sleeplift hangen. Daarnaast geeft het ook mogelijkheden voor exploitatie in de zomer.

Matthias123 op 27 sep 2023 12:13

Dit is een te simpele beredenering. Voor stoeltjesliften heb je meer getrainde pisteurs nodig namelijk. Want als deze stilvalt dan moet deze (In Frankrijk) binnen 3 uur helemaal leeg kunnen zijn, en daar heb je dus veel zeer goed getraind (en dus duurder) personeel voor nodig. Dit is bijvoorbeeld precies de reden waarom er geen stoeltjeslift wordt gebouwd in Crevoux. Een klein skigebiedje met met een nieuwe stoeltjeslift zou opeens meerdere extra pisteurs moeten aannemen alleen maar om de lift in geval van nood leeg te kunnen halen.

En je hebt per sleper 1 persoon nodig die beneden staat en per stoeltjeslift 2 personen (een boven en een beneden). Dit maakt dat in jouw voorbeeld je zelf maar een persoon ‘winst’ hebt, puur bij de liften.

Rogier op 27 sep 2023 17:29

Daar tegenover heb je minder klandizie, geen mogelijkheid voor zomerbedrijf, en ieder jaar 3 liften te keuren ipv 1. Zeker als je al 1 of meerdere stoeltjesliften hebt in je gebied heb je ook geen extra pisteurs nodig omdat ze toch al aanwezig moeten zijn voor die al bestaande stoeltjesliften. Daarnaast hoef je ook niet het lift tracé te besneeuwen en prepareren.

Born to Ride

Het kan nog veel erger: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/22/minder-cafes-in-vlaa…
32,3% minder café’s op 10 jaar tijd!
Da’s pas drama! :(
Wie weet is er wel een verband.

bartvwg op 26 sep 2023 11:24

Effe een DIEPgaand onderzoek gedaan.
Ik constateer dat er geen skipistes liggen in de door jou aangeduide zones.
BESLUIT : Er is géén correlatie tss beide.

Born to run. B.S.

En weer eentje. https://www.wintersport.nl/nieuws/02/10/2023/skigebiedje-bij…

Hier lijkt het wel logisch, 2 kleine skigebiedjes boven 1 dorp is wat teveel van het goede. Wel jammer, maar wanneer er dan meer geld overblijft voor Zettersfeld, kan het positief zijn.

Plus een berg waar de rust kan weerkeren. Probleem in Oostenrijk is toch, teveel versnippering.

null
.

The older I get, the better I was

Helaas, 1 van de mooiste bijzonderste skibergen in de Pyreneeën gooit de handdoek in de ring.

De Puigmal 2900, in de oostelijke Pyreneeën. 😭
https://www.facebook.com/100069476747938/posts/pfbid02QjWDrL…

The older I get, the better I was

Helaas, 1 van de mooiste bijzonderste skibergen in de Pyreneeën gooit de handdoek in de ring.

De Puigmal 2900, in de oostelijke Pyreneeën. 😭
https://www.facebook.com/100069476747938/posts/pfbid02QjWDrL…

Onnem op 19 okt 2023 18:44

Dat was toch een herstart van een paar liften van het eerdere grotere gebied dat al deels LSAP was verworden toch?
Deze zomer erheen gereden met de auto, ligt inderdaad ontzettend mooi…

Dat klopt @telemark Staat ook min of meer in dat facebook bericht.

Ook het gemiddeld aantal geopende pistekilometers vermenigvuldigd met het aantal dagen dat ze geopend zijn op een seizoen zou opgeteld over regio/land/bergketen/continent dan wel eens een heel andere evolutie kunnen tonen…

Maar hoe corrigeer je dat voor het huidig “gefoefel” met het aantal piste-kilometer… ik vermoed dat dat een paar decennia geleden veel minder, of niet, voorkwam.

Helaas, het is niet anders, het volgende skigebied waar het begin van het einde in zicht is. En helaas ook steeds gebieden die best mooi zijn, maar niet idioot veel hossende Hollanders weten te trekken.

Na de amputatie van Heiligenblut, is nu Mallnitz aan de beurt.
https://kaernten.orf.at/stories/3234213/
.
Het 2e skigebied in Karinthië dat goed hoog komt. Ik ben blij dat ik een jaar of 8 geleden nog met die kabelbaan naar de Annkogl ben geweest.
Ze moeten investeren in nieuwe liften (want uit het jaar kruik) en ook nog in kunstsneeuw. En ze hebben geen geld meer.

Er waren 3 hoog alpiene gebieden in Karinthie: Heiligenblut, Mallnitz en Moelltaler gletscher. Ik gok dat over 5 jaar, alleen nog de Moelltaler open is.

*bericht bewerkt door Onnem op 29 nov 2023 16:19

The older I get, the better I was

Laatste nieuws vwb Venet
Ondertussen zijn de winteractiviteiten van dit jaar veiliggesteld. De eigenaren, de gemeenten Landeck en Zams en TVB TirolWest, hebben onlangs een steunpakket samengesteld van in totaal zo’n 1,6 miljoen euro.
Het zal echter een beperkt seizoen zijn, de Venetbahn, die al kapot is en niet meer gerepareerd kan worden, de Rifenallift, de Weinbergbahn, de huttenlift en de berglift zijn geopend. De berghut en het panoramische restaurant blijven echter gesloten.
Mogelijk nieuwe exploitant, Pletzer Group, die al meerdere skigebieden exploiteert. Volgens de expertise is de “enige economische optie” de algemene renovatie van het bestaande Venetbahn-systeem, investeringen in sneeuwkanonnen en geleidingssystemen, zoals evenals een renovatie of vervanging van het Weinbergbahn-besturingssysteem. In totaal zou dit 14,5 tot 15 miljoen euro kosten. Volgens de Venetbahn moeten deze investeringen door de eigenaren worden gedaan voordat ze aan de exploitant worden overgedragen.

De nieuwe operator krijgt een exploitatiegarantie van twintig jaar. Het is de bedoeling dat de Weinberg- en Venetbahn het hele jaar door zullen rijden. Ook de huttenlift en de berglift moeten op hun plaats blijven. Er is geen toekomst voor de Rifenalbahn en de enige dalafdaling; deze zal in de toekomst waarschijnlijk worden ontmanteld. Onlangs werd de exploitatie van de zuidlift stopgezet.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

En helaas ook steeds gebieden die best mooi zijn, maar niet idioot veel hossende Hollanders weten te trekken.

Onnem op 29 nov 2023 16:17

Waarschijnlijk omdat deze gebieden voor de gemiddelde Nederlander 200+km verder rijden zijn. Dat zijn dan toch een aantal biertjes minder op/naast de piste.

Übung macht den meister!!!

En helaas ook steeds gebieden die best mooi zijn, maar niet idioot veel hossende Hollanders weten te trekken.

Onnem op 29 nov 2023 16:17

Waarschijnlijk omdat deze gebieden voor de gemiddelde Nederlander 200+km verder rijden zijn. Dat zijn dan toch een aantal biertjes minder op/naast de piste.

RFKANGOO op 29 nov 2023 18:17

Het prijspeil in de zuidelijkere gebieden in meestal ook wel lager dan de populaire skigebieden in de Noordalpen. Dat compenseert weer voor de bijkomende brandstof.

Voor mij vooral de afstand. Vind het echt een flink eind rijden. Meerdere malen in die regio geweest in de zomer. Voor 1 week vind ik het echt ver, zeker omdat ik sneller in de grote Franse gebieden ben.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 29 nov 2023 19:35

En je hebt per sleper 1 persoon nodig die beneden staat en per stoeltjeslift 2 personen (een boven en een beneden). Dit maakt dat in jouw voorbeeld je zelf maar een persoon ‘winst’ hebt, puur bij de liften.

Rogier op 27 sep 2023 17:29

@Rogier ik ben ook meermaals onbemande sleepliften tegengekomen (type afkoppelbare lanceerinstallatie van Poma waar je zelf een paal van een wachtstapel moet halen die dan aangekoppeld wordt op enkele seconden nadat de paal tegen een schakelaar duwt). Mag dit nog?

Glide on!

Laatste nieuws vwb Venet
Ondertussen zijn de winteractiviteiten van dit jaar veiliggesteld. De eigenaren, de gemeenten Landeck en Zams en TVB TirolWest, hebben onlangs een steunpakket samengesteld van in totaal zo’n 1,6 miljoen euro.
Het zal echter een beperkt seizoen zijn, de Venetbahn, die al kapot is en niet meer gerepareerd kan worden, de Rifenallift, de Weinbergbahn, de huttenlift en de berglift zijn geopend. De berghut en het panoramische restaurant blijven echter gesloten.
Mogelijk nieuwe exploitant, Pletzer Group, die al meerdere skigebieden exploiteert. Volgens de expertise is de “enige economische optie” de algemene renovatie van het bestaande Venetbahn-systeem, investeringen in sneeuwkanonnen en geleidingssystemen, zoals evenals een renovatie of vervanging van het Weinbergbahn-besturingssysteem. In totaal zou dit 14,5 tot 15 miljoen euro kosten. Volgens de Venetbahn moeten deze investeringen door de eigenaren worden gedaan voordat ze aan de exploitant worden overgedragen.

De nieuwe operator krijgt een exploitatiegarantie van twintig jaar. Het is de bedoeling dat de Weinberg- en Venetbahn het hele jaar door zullen rijden. Ook de huttenlift en de berglift moeten op hun plaats blijven. Er is geen toekomst voor de Rifenalbahn en de enige dalafdaling; deze zal in de toekomst waarschijnlijk worden ontmanteld. Onlangs werd de exploitatie van de zuidlift stopgezet.

kesman op 29 nov 2023 16:49

Zonde, zo’n fijn skigebiedje! Het Gipfelhotel blijft winterseizoen 23/24 trouwens ook gesloten: https://www.venet.at/gipfelhotel/hotel-am-berg/

Plaats een reactie