Andere Ski's gezocht graag hulp/advies gewenst

De shortlist begint langzaam aan meer vorm te krijgen.
Aangezien ik voor mijn gevoel ik eigenlijk max een lengte van 1,75m wil skiën en ik eigenlijk denk ik zelfs liever nog iets korter
zou willen kiezen. 1.70m…

Lang geleden dat ik ski’s van mij eigen lengte en zelfs nog langer geskied heb en de kortere carv’s daarna een echte verademing waren en dus daarna nooit meer deze lengtes geskied.
Onderstaand met een * krijgen vooralsnog voorkeur en met een x niet.

Maar dus geen idee hoe het met wendbaarheid zit van ski’s met een lengte van bv 1.75m ik vermoed dat ik dat verschil wel ga merken t.o.v. mijn relatief korte ski’s 1.64m) die ik nu gewend ben.
De Head met 1.7m lijk me dan ook gezien de lengte en breedtes de meest ideale voor mijn gevoel.

*_Atomic Q9 L168 - 126 / 75 / 110
x_Atomic Q9 L176 - 128 / 75 / 112 (net te lang, of kan wellicht net nog…)
x_Atomic Q9.8 L173 - 134 / 85 / 119
*_Fisher Curve Gt L168 - 123 / 76 / 107
x_Fisher Curve Gt L175 - 125 / 76 / 109
*_Head Supershape Rally L170 - 132 / 78 / 114
x_Head Supershape Rally L177 132 / 78 / 114

Als jij liever een maatje korter skiet dan is dat geen enkel probleem hoor, gewoon doen. Persoonlijke voorkeur is ook belangrijk.

Ik zou die Curv GT niet doen. Goeie ski maar die is gebaseerd op een GS model en is hard werken in korte bochten. De Rally en de Q9 skien een korte bocht veel gemakkelijker. Tussen die 2 is de Q9 een stuk vriendelijker in de papsneeuw en buckels. De rally is meer een cruiser en de Q9 wat energieker.

Grappig, gezien het feit dat de Rally toch best wel wat breder is had ik het eigenlijk andersom verwacht en dat de Rally dus meer drijfvermogen zou hebben en daardoor dus wat makkelijker in pap en dergelijke zou zijn.
En de Q9 dus wat meer richting racer zou trekken.

Het is al genoemd, maar volgende maand weer testavonden in Zoetermeer. Van jouw lijst zal er wel wat te proberen zijn?

Grappig, gezien het feit dat de Rally toch best wel wat breder is had ik het eigenlijk andersom verwacht en dat de Rally dus meer drijfvermogen zou hebben en daardoor dus wat makkelijker in pap en dergelijke zou zijn.
En de Q9 dus wat meer richting racer zou trekken.

Marc1972 op 13 okt 2023 18:26

door die brede tip en hoekige tail van de Rally glijdt het allemaal wat minder soepel in de pap. Beetje hetzelfde effect als die DTX die je hebt met een happerige tip en stijve tail. Ik zie daar voor jou dus de meerwaarde niet van. Die Q9 heeft een vrij zachte tip en glijdt makkelijker door de afgeronde tip en tail. Daar zit vooral het verschil. Die paar mm extra breedte doet niet heel veel. Maar wat hier al vaker gezegd is, testen is het beste, het is een hoop geld om uit te geven.

Het valt me op dat veel locals - ook op de piste - steeds vaker op brede ski’s skien (de winkel in Oostenrijk waar we vorig jaar waren had alleen nog maar brede modellen staan). Ik ski zelf de Fischer RC One 86 GT en mijn man heeft vorig jaar de Nordica Enforcers gekocht (dezelfde die @rogier volgens mij ook heeft). Beide skiën we voornamelijk op de piste maar we willen niet meer terug naar onze smallere ski’s. Onze brede ski’s kunnen fantastisch carven met heerlijke rebound maar het is oh zo lekker om ook gewoon makkelijk door alle sneeuwhopen en ‘troep’ heen te kunnen, en als we geluk hebben ook door de poeder.

Dus wellicht dat je ook in die richting kunt kijken…

Claire op 12 okt 2023 11:15

Dank voor het delen, nooit zo bij stilgestaan maar klinkt eigenlijk best logisch! Als je hele seizoen door skiet heb je natuurlijk alle omstandigheden wel een keer te pakken en dan heeft het best wel nut om een paar ski’s te hebben die eigenlijk alles wel kunnen. Allerlei verschillende omstandigheden hebben zo z‘n voordelen en leuke uitdagingen.

@ Marc, ik ken ‘m niet uit ervaring maar staat ook op mijn lijstje zoekende naar een bredere ski die wat meer gemak biedt bij wisselende condities; Nordica Dobermann Spitfire. Goede recensie vorige winter in bv. Ski Magazin. 80mm onder de voet en volgens de beoordelingen breed genoeg om variabele condities aan te kunnen zonder al teveel in te leveren op sportief skiën, zonder dat dat meteen extreem wordt.

Succes met de zoektocht en proberen straks!

^^Die Nordica Spitfire RB is ook een mooie ski, wel echt een flinke stap pittiger dan de hierboven genoemde ski’s, met een voorkeur voor lange radius. Ter info. Voor 2024 wordt die Nordica lijn vernieuwd.

Het klopt wel dat je steeds meer bredere ski’s ziet. Geeft toch een stukje gemak in lastige omstandigheden. Voor het aanleren of verbeteren van techniek alleen niet echt geschikt. Wel heel leuk om mee te skien.

De Nordica Spitfire 80 RB ziet er zeker ook interessant uit als ik de beschikbare informatie bekijk.
Ideaal zou 170cm zijn maar lengte 174cm zou op zich ook nog wel kunnen denk ik.

De 22/23 zie ik nergens meer dus zal dan de 23/24 versie worden, zie van deze nog niet heel veel tests.
Maar wat ik tot nog toe gezien heb is hij dit jaar toch wel enigszins aangepast t.o.v. afgelopen jaren/modellen.

Ik kom wat laat in het verhaal, maar ik zat in een soortgelijke situatie

Mijn ‘main’ ski is een Fischer RC4 The Curv TI (is volgens mij de iets ‘lichtere’ broertje van de DTX - maar moet eerlijk zeggen dat ik de Fischer typeringen best ondoorgrondelijk vind)

Een heerlijke ski om mee van de hellingen te knallen, ik ben er helemaal weg van - Maar toen kwam wintersport seizoen 2023. Papsneeuw. slush. korrelige sneeuw. En dan moet je met deze ski’s echt hard werken om daar nog goed doorheen te komen. Niet fijn.

Dus ik ben ook gaan rondkijken voor een ski waarmee ik ook met de mindere omstandigheden alsnog een glimlach op mijn gezicht tevoorschijn kan toveren.

Mijn overwegingen waren:

  • Rossignol Hero
  • Fischer GT (twijfelde tussen 82 of 86)
  • Elan Wingman of Ripstick
  • Völkl Deacon 84

Ik heb deze ski’s (of vergelijkbaar) uitgetest in Snowworld Zoetermeer, en vond de Fischer GT en Elan Wingman het beste passen bij mijn skistijl. Mn de Fischer GT voelen (weinig verrassend) nagenoeg aan alsof ik op mijn eigen Fischers ski. Wel kwam ik tot de conclusie dat Fischer relatief weinig ‘all-mountain’ modellen aanbiedt, dat is eigenlijk alleen de GT. Verder heb je de ‘Freeride’ modellen (Ranger) maar die vond ik te breed.

Uiteindelijk heb ik van de week een Ripstick op de kop kunnen tikken (via mountainlabs, ze bieden ski’s uit verhuur aan voor een gereduceerde prijs, zie https://www.mountainlab.nl/collections/all-mountain/products…). Het belag is goed, maar de toplaag heeft wel wat te verduren gehad, maar daar is de prijs dan ook naar. Met het idee erachter dat deze in dezelfde lijn zit als de wingman en dat is ook wel zo, maar het is ook zeker niet dezelfde ski.

Ik heb geen moment teruggekeken, heerlijke ski! Hij straft je wel direct af als je je techniek een beetje laat varen, de Fischers vind ik meer vergevingsgezind, maar dit worden mijn go-to skies voor de slushdagen. Heb ze dus nog niet écht getest in de slush (2x snowworld tot nu toe, in zoetermeer kon hij de hobbels aan de zijkant en de ijsplaat in het midden prima handelen), maar met de breedte moet het goed zitten. Daarnaast merk ik nu al dat ze gemakkelijker kort door de bocht vliegen dan de fischers, en ze zijn ook een stuk lichter.

Als ik je lijstje zie, ik heb de Atomic Q9 een keer geskied, ik werd er niet super warm van. Ik vond hem heel stijf en moest hem wel een beetje extra motiveren om te bochten tbh

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 16 okt 2023 17:36

Die Fischer GT waar je over spreekt, is dat dan de RC One 82GT of een maatje smaller of breder?
De Curv Ti heeft een iets andere geometrie en minder metaal dan de andere Curv’s. Daardoor is ie wat beter te hanteren. Ik vind het de vrolijkste uit de lijn, met een mooie rebound. Ligt wel irritant vast in zachte sneeuw aan de achterkant.

Wel even een extra opmerking dat TS de oude variant Fischer DTX geskied heeft. De Fischer Curv lijn is per 2022 helemaal veranderd en de Curv Ti, DTX, GT en The Curv lijken in niets nog op hun voorganger. Alleen de naam is hetzelfde, het zijn totaal anders ski’s geworden. De bedoeling voor de Ti en DTX was het creeren van een lagere instap, met een lichter gewicht en meer carbon, maar m.i. is dat niet goed geslaagd. Die Ti en DTX blijven niet zo vergevingsgezind. De Curv GT is dan wel goed geslaagd als sportieve allrounder, maar zit wel echt onder het niveau van het het oude model.

Overigens staat de Curv GT niet in zoetermeer, daar staat de RC One GT, dat is een heel andere ski die een stuk vriendelijker is en meer allmountain georienteerd is.

@Bennie @LoveToBoard (mijn man) heeft gekeken naar zowel de 82 als de 86 van de Fischers. Maar uiteindelijk om te proberen een 88 Ripstick gekocht. Ik hoor hem er erg blij over. Zelf wilde ik ook in dit topic Wingmans of Ripsticks aanraden, omdat ik in het verhaal van de topic opener mijn man zijn situatie herkende. Zelf ski ik de kortere (dames) versie van de Wingmans: de wildcats in 82 waar ik erg blij mee ben.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Bedankt allen voor de ruime input, vele tips en goede informatie, de Doberman en Elan Wingman heb ik toegevoegd aan mijn shortlist.
Momenteel lijken op papier de ski’s met 2 ** de meest interessante/ideale ski’s.
De Curv GT heb ik in principe afgeschreven aangezien ik vermoed dat deze in mindere condities (slush) niet genoeg voordelen gaat geven t.o.v. wat ik nu ski en zoek.
Qua breedte had ik eigenlijk max 80mm onder de voet in gedachte om toch ook nog een beetje het race gevoel te behouden maar
ga ervan uit dat de 82mm van de Elan dit nog prima kan bieden als ik het zo lees…

*_Atomic Q9 L168 - 126 / 75 / 110
x_Atomic Q9 L176 - 128 / 75 / 112 (net te lang, of kan wellicht net nog…)
x_Atomic Q9.8 L173 - 134 / 85 / 119
x_Fisher Curve Gt L168 - 123 / 76 / 107
x_Fisher Curve Gt L175 - 125 / 76 / 109
**_Head Supershape Rally L170 - 132 / 78 / 114
x_Head Supershape Rally L177 - 132 / 78 / 114
**_Nordica Doberman 80 RB L168 - 128 / 80 / 108
*_Nordica Doberman 80 RB L174 - 130 / 80 / 110
**_Elan Wingman 82 CTI L172 - 129 / 82 / 112

Ik weet dat de Wingmans in ieder geval te testen zijn bij Duijvestein Zoetermeer mocht je daar interesse in hebben. :)

*bericht bewerkt door LoveToSki op 17 okt 2023 11:07

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wel even een extra opmerking dat TS de oude variant Fischer DTX geskied heeft. De Fischer Curv lijn is per 2022 helemaal veranderd en de Curv Ti, DTX, GT en The Curv lijken in niets nog op hun voorganger. Alleen de naam is hetzelfde, het zijn totaal anders ski’s geworden. De bedoeling voor de Ti en DTX was het creeren van een lagere instap, met een lichter gewicht en meer carbon, maar m.i. is dat niet goed geslaagd. Die Ti en DTX blijven niet zo vergevingsgezind. De Curv GT is dan wel goed geslaagd als sportieve allrounder, maar zit wel echt onder het niveau van het het oude model.

Overigens staat de Curv GT niet in zoetermeer, daar staat de RC One GT, dat is een heel andere ski die een stuk vriendelijker is en meer allmountain georienteerd is.

toetersenbellen op 16 okt 2023 19:24

Goed om te weten. Mijn Ti’s zijn uit 2019, dus als ik je zo hoor kan ik ze beter nog even aanhouden.
In zmeer zou idd de RC One GT kunnen zijn, zoals ik al zeg vind ik de typeringen van Fischer vrij verwarrend en soms moeilijk uit elkaar te houden…

**_Head Supershape Rally L170 - 132 / 78 / 114, deze zijn ook te testen in Zoetermeer (https://www.duijvestein-winterstore.nl/head-supershape-e-rally-2024/). Vorig jaar in 170 cm en nu zie ik ze in 177 cm beschikbaar staan. Ik heb ze trouwens gekocht in 170 cm, maar niet bij Duijvestein zelf want een beetje extra betalen voor een fysieke winkel is OK, maar 300 euro ging mij te ver ;-)

Dat kan inderdaad goedkoper. Sport-robl is er een die ik vaak bekijk, ze hebben niet alles en de website is een gedrocht, maar daar wil je nog wel eens een ski vinden voor een heel fijn prijsje.

Je zal ze dan nog wel ergens af moeten laten stellen. Dat doen we dan meestal bij Duyvenstein, samen met zijn eerste waxbeurtje ;)

zag bij bittl ook nog wat leuk geprijsde overjarige modellen

Edwin van Riel

Gisteren in Zoetermeer meerdere ski’s getest bij Duyvestein. aanrader om te doen. Daar o.a. de X9s, Q9 en Q9.8 geskied. De hele Redster 9 serie kan mij bekoren, maar de Q9.8 in het bijzonder. Heerlijk te rammen, voorspelbaar (bijna saai) maar kan alles. Mooi breed onder de voet voor de verspoorde pistes aan het eind van de dag en nog steeds super sportief in korte bochten te skiën. Ik zou hem stiekem ook een sterretje geven. En testen bij Duyvestein.

Plaats een reactie