Nieuwe Ski’s

@yoguido In dit geval is het minder de techniek dan het materiaal. Ca(rbon) geeft bij minder gewicht op de ski meer rebound dan Ti(tanal). Rossignol gebruikt al jaren materiaal met steennamen om juist die rebound te verminderen, en een mooi vlak skiënde lat te maken. Zodat je als licht gevorderde niet ineens met een springerige ski zit als je de ski beter op de kant leert zetten.

Bennie op 18 nov 2023 21:36

Rossignol gebruikt basalt volgens mij om trillingen te dempen. Met basalt ( een soort harde rubber vezels volgens mij) kun je (technisch) denk ik niet veel “rebound dempen”.

Je kunt de ski er wel mee versterken, en daardoor levert dat misschien ook wel minder rebound op, maar vooral torsiestijfheid denk ik.

Maar goed, ik ben geen natuurkundige dus het blijft voor mij natte vingerwerk.

hoe het ook zij: ik wens ts succes met haar zoektocht!

*bericht bewerkt door yoguido op 18 nov 2023 22:35

@yoguido In dit geval is het minder de techniek dan het materiaal. Ca(rbon) geeft bij minder gewicht op de ski meer rebound dan Ti(tanal). Rossignol gebruikt al jaren materiaal met steennamen om juist die rebound te verminderen, en een mooi vlak skiënde lat te maken. Zodat je als licht gevorderde niet ineens met een springerige ski zit als je de ski beter op de kant leert zetten.

Bennie op 18 nov 2023 21:36

Rebound dempen? Zonde zeg 😂😂😂

Edwin van Riel

Nou daar ben ik weer.
Had mijn oog laten vallen op de Total Joy, totdat ik bij een winkel in Enschede kwam voor mijn vriend.
Hij heeft daar goede ski’s gekocht die erg prettig waren.
Er stond ook een Atomic Redster MX ski, 157 (zie foto). De vrouw gaf aan er zelf ook op geskied te hebben en dat het een ski was voor de gevorderde skiër maar die lange en korte bochten accepteert en niet alleen maar rechtdoor wil. Perfect dus.
En een model uit 2022/2023, zij hadden hem in de verhuur gehad en nu dus in de verkoop.
Eenmaal thuis kreeg ik een onderbuik gevoel omdat er geen reviews te vinden waren.

Een week mee geskied. Conclusie; harder werken (wat niet erg is), minder grip gevoel.
Laten slijpen daar toen ik voor mijn schoenen kwam, ze waren slecht geslepen zeiden ze en zeiden dat ze ouder waren 🙈.

Afijn, twijfel nu toch aan de ski, toch te pittig wellicht…(zie filmpje)
Dus we gaan weer verder zoeken naar een ski voor de gevorderde skiër maar wel ook vergevingsgezind, zoiets.

null

*bericht bewerkt door MW83 op 21 jan 2024 12:58

Betreft een verhuurtype ski, weinig om het lijf en niet al te pittig. Goed slijpen zal zeker baten, maar de rest komt waarschijnlijk vooral op vertrouwen en techniek uit. Niet echt een fijn grippende ski, maar waren prima in de skihal (in Neuss hadden ze de ski jaren geleden voor de gevorderden. Carvede best prima eigenlijk, maar tikje onrustig). Eerdere adviezen hadden latten opgeleverd die dit meer boden.

Betreft een verhuurtype ski, weinig om het lijf en niet al te pittig. Goed slijpen zal zeker baten, maar de rest komt waarschijnlijk vooral op vertrouwen en techniek uit. Niet echt een fijn grippende ski, maar waren prima in de skihal (in Neuss hadden ze de ski jaren geleden voor de gevorderden. Carvede best prima eigenlijk, maar tikje onrustig). Eerdere adviezen hadden latten opgeleverd die dit meer boden.

Bennie op 21 jan 2024 13:02

Op een goed geprepareerde piste zonder buggles waren ze top!
Alleen zodra er grip nodig was kreeg ik ze ook nadat ze goed geslepen waren er niet goed in.
Ja had beter moeten luisteren, haha.
Maar goed voor een ander zijn ze wellicht wel fijn.

@MW83 Je hebt ze al in de verkoop gegooid zag ik? Op de zelfde marketplace staat een paar Fischer Trinity. Kun je overwegen.

Ik doe even mee aan dit topic. in 2019 skies gekocht waarmee ik goed en hard kon carven, de k2 iconic 80 ti. Echter al 2 keer een knieblessure gehad met skieen en nu ski ik een stuk behoudener en ga op rode en zwarte pistes weer terug naar korte geslipte bochten zodat ik goed kan anticiperen. Ik ben 163 lang en weeg 65 kg. Ik kom goed overal vanaf maar hopen sneeuw en skiroutes gaan meer op kracht dan op techniek. Ik zit nu ook te kijken naar de head total joy omdat ik wel alle condities ski. Ik zoek een ski die goed is in alle omstandigheden en voor korte bochtjes

@MW83 Je hebt ze al in de verkoop gegooid zag ik? Op de zelfde marketplace staat een paar Fischer Trinity. Kun je overwegen.

Bennie op 21 jan 2024 13:37

Ja proberen waard. Kan die Fischer niet vinden.

@MW83 Je hebt ze al in de verkoop gegooid zag ik? Op de zelfde marketplace staat een paar Fischer Trinity. Kun je overwegen.

Bennie op 21 jan 2024 13:37

Ja proberen waard. Kan die Fischer niet vinden.

MW83 op 21 jan 2024 15:16

Ik vrees dat ze dan gisteravond verkocht zijn…

Plaats een reactie