Twijfels over 120 flex skischoenen

Om een beetje een beeld te krijgen van de flex tijdens het staan.

Krijg de indruk dat ze weinig hoe zal ik het zeggen progressief flexen? Je tikt er tegenaan en dan stopt het vrijwel direct weer. Of zie ik dat verkeerd?

Edwin van Riel

Ik ben nou eenmaal precies en skiën is mijn leven.
Dank voor je support 👍
Wordt gewaardeerd @MarcoFD

@evr66 Klopt, dat gevoel krijg ik ook, vandaar ook mijn vraag. Als ik mijn bovenste schnall losser maak krijg ik al een stuk meer beweging erin, echter weet ik niet of dat is aan te raden.

@evr66 Klopt, dat gevoel krijg ik ook, vandaar ook mijn vraag. Als ik mijn bovenste schnall losser maak krijg ik al een stuk meer beweging erin, echter weet ik niet of dat is aan te raden.

Cryptodnm op 07 dec 2023 17:49

Nou ja, dat is geen flex. Dat is meer ruimte geven.

Zou echt even langs een goede bootfitter gaan als je twijfelt en neem voor hem een filmpje mee als je er op skiet (en de kunststof dus stugger is)

Edwin van Riel

@DSvier> > @evr66 Klopt, dat gevoel krijg ik ook, vandaar ook mijn vraag. Als ik mijn bovenste schnall losser maak krijg ik al een stuk meer

Cryptodnm op 07 dec 2023 17:49

Nou ja, dat is geen flex. Dat is meer ruimte geven.

DSvier op 07 dec 2023 17:51

Mee eens, meer beweging en meer dorsiflexie. Vraag is meer of dit hetzelfde effect geeft als het flexen van de boot zelf.
@evr66 Denk dat dit toch wel bij twijfel de enige optie is, bedankt voor je input.

*bericht bewerkt door Cryptodnm op 07 dec 2023 17:56

@evr66 Klopt, dat gevoel krijg ik ook, vandaar ook mijn vraag. Als ik mijn bovenste schnall losser maak krijg ik al een stuk meer beweging erin, echter weet ik niet of dat is aan te raden.

Cryptodnm op 07 dec 2023 17:49

Nou ja, dat is geen flex. Dat is meer ruimte geven.

DSvier op 07 dec 2023 17:51

Precies, da’s niet de kant die je op wilt.

Edwin van Riel

Bedankt allemaal voor jullie input. Ik ga ze nog één keer proberen. Indien ik toch merk dat ik teveel naar achter leun, ga ik terug naar een bootfitter.

Heb je een ski-filmpje van jezelf? Bij voorkeur met een beetje zin-aanzicht

*bericht bewerkt door evr66 op 07 dec 2023 18:13

Edwin van Riel

Wat je eigenlijk wilt is dat je tijdens het gleden wel op zijn minst in contact blijft met de voorkant van de schacht.

Edwin van Riel

@topic starter: als je flext moet ook de achterkant van de schoen meeflexen. De hele schacht moet flexen. Het lijkt erop dat of je schoenen niet strak genoeg zitten, of dat ze niet goed passen. Er zit nu veel te veel beweging in je onderbenen zonder dat de skischoenen ( ook aan de achterkant ) meeflexen.

*bericht bewerkt door yoguido op 07 dec 2023 18:25

Je geeft aan dat de schoenen goed zitten, en dat je prima van rode pistes af komt. Dan zie ik werkelijk niet wat het probleem is met 120 flex schoenen.

Ik ben zelf als beginnende skiër op flex 95 gezet (man, 1.81 / 75 kg), die waren te zacht, toen 100, 110 en uiteindelijk 130 van Tecnica (en die zijn met 130 veel stijver dan Fischer 130). Al in mijn 2e seizoen. Ik was ook huiverig dat ik ‘achterop’ zou komen, maar niets is minder waar. Als mijn schoen te zacht is, vermijd ik de tong omdat ik er doorheen zak. Hoe stijver de schoen, hoe meer ik druk blijf zetten. En eerlijk gezegd, is de voor/achter balans iets wat je vooral met je bovenlichaam doet. Het gaat echt om 5 tot 10 cm wat het borstbeen naar voor/achter beweegt, terwijl je torso ongeveer in dezelfde richting als je onderbenen blijft staan.

Als je werkelijk het idee hebt dat je onderbenen niet ver genoeg naar voren staan, overweeg dan een hakje in de buitenshell te leggen, en je kan een spoiler achterin gebruiken. Dat scheelt vaak al een hele hoop.

Ik heb zelf nu (in mijn 4e jaar) Fischer Podium 150 flex, en die zijn veel harder dan de consumentenlijn van Fischer. Merk ook op…dat een Fischer 120 flex voor/achter echt heel zacht is. Een Fischer schoen haalt vooral links/rechts de flex rating (waar je em nodig hebt), en voor/achter is het echt vrij soft.

Mijn ervaring is dat ik een stijve schoen nodig had om vooruit te komen met mijn techniek. Ik wil dat de schoenen én skis direct zijn, zodat ik voel wat ik (verkeerd) doe. Ik denk dat dat heel persoonlijk is, maar in mijn geval ben ik altijd te voorzichtig geadviseerd.

Trek je schoenen aan, en kijk als je druk zet op één been, of de punt van je knie dan zo ver kan komen als de punt van je schoen. Als dat lukt is absoluut voldoende om met een goede techniek je kunnen skiën. De meeste mensen prefereren verder te kunnen flexen, maar het is niet nodig. Hakje kan zoals gezegd helpen… zoek gewoon uit wat voor jou werkt!

Overigens zie ik net je filmpje pas… je schnallen rond je bovenbeen zitten veel te los. Je been beweegt vooral in de schoen. Zijn het LV of MV schoenen eigenlijk? Ik zou adviseren om je schnallen steeds een stukje strakker te doen om de speling uit het foam te krijgen. En dan te kijken of je met je gewicht op één schoen kan flexen tot de punt van de schoen.

*bericht bewerkt door tss68nl op 07 dec 2023 19:59

Heb pasgeleden mijn eerste eigen Fischer 130 schoenen laten aanmeten en herken de twijfel erg. Had zelf ook heel veel vragen over flex en wat bij welke lengte en welk gewicht zou passen. Zoals velen hier aangegeven hebben: ga naar een fitter. Ik heb uiteindelijk 130 flex gekregen. Had ik zelf nooit gekozen omdat ik net als jij dacht dat dit veel te hoog zou zijn. Ook op de rollerbaan geprobeerd, zitten top, kan er prima mee skien. Had bij mij vooral met postuur/kracht/hefboom te maken volgens de fitter. Heb trouwens een zeer beperkte dorsiflex, bij mij helpt de hoger stijfheid juist om alsnog voldoende druk in de schenen te geven zonder te veel te hoeven buigen (want dat kan ik niet). Oftewel, horses for courses. Een fitter kan trouwens altijd nog de schoen minder stijf maken (via de genoemde schroeven of door materiaal te verwijderen bij de cuff), stijver maken gaat nauwelijks.

*bericht bewerkt door Seb135 op 07 dec 2023 19:44

@tss68nl
https://youtube.com/shorts/OAmn9GsXOIk?si=MpkNn1byZwxDIdeO…

Druk zetten op één been gaat prima en flext die natuurlijk ook meer (valt wel op dat de achterkant niet meeflext). Edit: Op dit filmpje de schnallen extra strak gezet.

Ter info: heb momenteel ook een high zooltje erin, voor meer ruimte te creëren voor mijn voet.

*bericht bewerkt door Cryptodnm op 07 dec 2023 20:01

“Het lijken ook geen LV (Low Volume) schoenen te zijn? Dan flext vooral de padding en niet de shell.”

Onderbouwing? Dit klopt volgens mij echt niet. V slaat op de fit om de voet.

Ga gewoon even langs de vakman voor dit soort dingen, ben je beter mee geholpen

*bericht bewerkt door evr66 op 07 dec 2023 20:03

Edwin van Riel


Veel nuttige info over boot fitting. Ook over bijvoorbeeld naar achteren staan, kan te maken hebben met te veel forward lean van de schacht van de schoen, iets wat voorbij komt in dit filmpje.

Het vervolg

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 07 dec 2023 20:21

Bedankt allemaal voor jullie input. Ik ga ze nog één keer proberen. Indien ik toch merk dat ik teveel naar achter leun, ga ik terug naar een bootfitter.

Cryptodnm op 07 dec 2023 18:03

Dat naar achter leunen komt niet door je schoenen, dat is techniek en houding.

Click. Click. Peace

“Het lijken ook geen LV (Low Volume) schoenen te zijn? Dan flext vooral de padding en niet de shell.”

Onderbouwing? Dit klopt volgens mij echt niet. V slaat op de fit om de voet.

Ga gewoon even langs de vakman voor dit soort dingen, ben je beter mee geholpen

evr66 op 07 dec 2023 20:02

Tja, wat valt er aan te onderbouwen? Pak een LV en MV uitvoering van dezelfde schoen, en je zal ontdekken dat zowel de omtrek van de onderschaal als de omtrek van de bovenschaal significant kleiner is. Kortom, minder schuim. En omdat het schuim dunner is, gebruiken ze een harder schuim. Dat resulteert in een directere schoen, en minder beweging in het schuim.

Trek de binnenschoen er maar uit. LV binnenschoenen zijn dunner en harder dan de MV en HV varianten.

LV slaat op het volume van de hele schoen. Daardoor wordt inderdaad óók de breedte om de ondervoet smaller. In ieder geval bij de merken die ik goed ken omdat ik er persoonlijk ervaring mee heb: Tecnica, Nordica, Fischer en Head.

Wat ik in het filmpje zie is dat hij zoveel bewegingsvrijheid heeft bovenin, dat er amper druk op de shell wordt gezet. Pas helemaal op het laatst. Daarvoor is allemaal speling. Of dat nou is omdat ze zo los zitten dat er eerst lucht wordt verplaatst, of dat het schuim eerst indeukt kan ik niet zien. Maar ik bedoel dus te zeggen dat ze écht strakker moeten om de speling uit het schuim te halen. Pas dan kan je zien hoeveel je de schoen kan flexen met je gewicht.

Ik zeg niet dat de flex rating wordt bepaald door het schuim. Ik zeg dat de flex die hij met zn been heeft, voornamelijk uit het schuim komt (of lucht)… en niet uit de shell.

*bericht bewerkt door tss68nl op 07 dec 2023 20:26

@evr66
https://youtube.com/shorts/hRQQFzfSYf0?si=bPDsyul3nTpbZJVa…

Dit was dag drie van de acht. Ander filmpje van de laatste dagen krijg ik nog doorgestuurd.
@Rogier Deze beredenering komt vooral vanuit informatie op internet, waarbij aangegeven wordt dat je met te stijve boots te ver naar achter gedrukt wordt. Ben het overigens volledig met je eens dat basistechniek key is voor goede houding.

*bericht bewerkt door Cryptodnm op 07 dec 2023 20:37

Onderweg, kan geniet kijken, geloof rogier maar 😉

Edwin van Riel

@evr66
https://youtube.com/shorts/hRQQFzfSYf0?si=bPDsyul3nTpbZJVa…

Dit was dag drie van de acht. Ander filmpje van de laatste dagen krijg ik nog doorgestuurd.
@Rogier Deze beredenering komt vooral vanuit informatie op internet, waarbij aangegeven wordt dat je met te stijve boots te ver naar achter gedrukt wordt.

Cryptodnm op 07 dec 2023 20:34

Een soepelere schoen helpt je makkelijker de ski-beweging te maken. En helpt schoonheidsfoutjes te verbloemen. Maar een naar achteren hangen komt echt niet door stijve schoenen.

Het is ook niet zo dat je nu met een enorme raceschoen bezig bent :-)

Click. Click. Peace

@rogier Ik begrijp 'm, schoonheidsfoutjes wil ik juist voor waken om te verbloemen, vooral met lessen. Desalniettemin zal ik toch op zoek gaan naar een goede bootfitter regio Limburg.

Scheelt al dat ze mij geen raceschoen hebben aangesmeerd😉!

Na talloze instructiefilmpjes over houding en juiste techniek, zojuist een filmpje ontvangen van later op de vakantie. https://youtube.com/shorts/4Uepx5PYY1k?si=l1w7CSQLslcphtOe…

Na het terugkijken nogmaals overtuigd dat het tijd wordt om éérst vanaf Basis even goed de techniek en houding onder de knie te krijgen.

*bericht bewerkt door Cryptodnm op 07 dec 2023 21:25

Kustomaid in Berlicum wellicht voor jou in de buurt?

Je komt nog behoorlijk gecontroleerd het pad af 👏👏
Waak ervoor de je niet de volle breedte van de piste gebruikt.
Is erg lastig voor de skiërs die je in willen halen.

@sjaak27 Bedankt, ik sla Kustomaid op!
@Hooykaas: Link geupdate met het juiste filmpje van de laatste dagen vakantie. Daarnaast bedankt voor je reactie😉, de kerel die ik bijna van de baan afreed zat gelukkig in onze skigroep. Let wel meestal op wat achter mij komt ;)

Na talloze instructiefilmpjes over houding en juiste techniek, zojuist een filmpje ontvangen van later op de vakantie. https://youtube.com/shorts/4Uepx5PYY1k?si=l1w7CSQLslcphtOe…

Na het terugkijken nogmaals overtuigd dat het tijd wordt om éérst vanaf Basis even goed de techniek en houding onder de knie te krijgen.

Cryptodnm op 07 dec 2023 21:04

Als ik het goed begrijp was dit je eerste week skiën? Dan zou ik zeker trots zijn want de meeste mensen skiën dan nog nieteens paralel. Je hebt nog een hoop techniek te leren maar je uitgangspositie en bereidwilligheid zijn zeer goed. Ik denk dat je met die schoenen met flex 120 prima aan de slag kunt. Belangrijker is dat ze goed strak zitten en je niet gaat schuiven. Op de filmpjes lijkt je veel ruimte te hebben bovenaan de schoen. Zelf heb ik heb erg smalle enkels en onderbenen en heb daarom mn binnenschoenen (schoen is Head Vector met flex 120) op die plekken helemaal laten volspuiten met injectiehars. Niet alle schoenen hebben die optie maar voor mij was het een uitkomst. Eindelijk schoenen waar in niet in schuif.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 07 dec 2023 22:15

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Na talloze instructiefilmpjes over houding en juiste techniek, zojuist een filmpje ontvangen van later op de vakantie. https://youtube.com/shorts/4Uepx5PYY1k?si=l1w7CSQLslcphtOe…

Na het terugkijken nogmaals overtuigd dat het tijd wordt om éérst vanaf Basis even goed de techniek en houding onder de knie te krijgen.

Cryptodnm op 07 dec 2023 21:04

Als ik het goed begrijp was dit je eerste week skiën? Dan zou ik zeker trots zijn want de meeste mensen skiën dan nog nieteens paralel. Je hebt nog een hoop techniek te leren maar je uitgangspositie en bereidwilligheid zijn zeer goed. Ik denk dat je met die schoenen met flex 120 prima aan de slag kunt. Belangrijker is dat ze goed strak zitten en je niet gaat schuiven. Op de filmpjes lijkt je veel ruimte te hebben bovenaan de schoen. Zelf heb ik heb erg smalle enkels en onderbenen en heb daarom mn binnenschoenen (schoen is Head Vector met flex 120) op die plekken helemaal laten volspuiten met injectiehars. Niet alle schoenen hebben die optie maar voor mij was het een uitkomst. Eindelijk schoenen waar in niet in schuif.

KrisWeer op 07 dec 2023 22:13

Thanks @KrisWeer, dit was inderdaad mijn eerste week skien zonder enige ervaring, maar ben er helemaal gek op nu! Vandaar ook dat ik op de rollenbaan sta om zowel houding als basistechniek onder de knie te krijgen.

Betreffende de schoenen, heb ik deze behoorlijk strak vast (schnallen gaan met moeite dicht) maar lijkt het alsof de voorzijde meer speling geeft waardoor ik bij mijn kuiten een gat creëer.

Zoals meerdere al hebben aangegeven, ik ga de rollenbaan nogmaals proberen met de informatie die ik van jullie heb ontvangen en vooral de focus leggen op de bewegingen van mijn schoenen/voeten. Twijfel ik nog, ga ik naar een bootfitter.

Mooi filmpje hoor, echt mooi voor een eerste skiweek. Buigen die enkels, niet strekken! Heup in zn geheel wat voorwaartser en dan kom je wat meer in centrale balans en niet achterop zoals nu. En hou druk op dat buitenbeen.

Voor degene die vroeg hoe je een schoen zachter maakt: als je de schacht en het voetgedeelte van de shells uit elkaar haalt, dan zie je bij het voetgedeelte aan de zijkant een soort v-inkepingen, ter hoogte vd enkel. Deze V kun je dieper uitfreezen waardoor de schoen iets zachter wordt.

Plaats een reactie