Twijfels over 120 flex skischoenen

Poeh. Doe je goed hoor.

Totales Vollidiot

Ik heb niet alles van dit item gelezen dus wellicht is het al ergens benoemd, maar toch:
voor skiën en snowboarden heb je minimaal het volgende nodig: 1)berg met sneeuw, 2)TECHNIEK en 3)ski- of snowboard gear, 4) energie!
Hoe mooi, goed, fraai, populair, etc. the gear ook is, 1) en 2) zijn KEY. Zorg eerst dat dat geregeld is en ga dan jezelf verfraaien.
Het is natuurlijk ook wel prettig wanneer de wintersportshop niet alleen aan het huidige seizoen denkt maar ook aan de nog komende seizoenen. En dus een goed advies geeft.
Eerste jaren: mijn advies is geef iets meer uit aan goed huurmateriaal op locatie zodat je kan omruilen totdat wat goed werkt. MAAR dat kan je alleen maar bepalen wanneer de goede techniek aanwezig is. DUS ZORG dat je dat als hoogste doel stelt.

Have fun!!!

@tss68nl
https://youtube.com/shorts/OAmn9GsXOIk?si=MpkNn1byZwxDIdeO…

Druk zetten op één been gaat prima en flext die natuurlijk ook meer (valt wel op dat de achterkant niet meeflext). Edit: Op dit filmpje de schnallen extra strak gezet.

Ter info: heb momenteel ook een high zooltje erin, voor meer ruimte te creëren voor mijn voet.

Cryptodnm op 07 dec 2023 19:53

Dit ziet er al veel beter uit. Als ze fijn zitten dan zijn dit echt de goede schoenen voor jou. Het ding met flex is: hoe hoger hoe directer de schoen. Als je kan skiën met een directe schoen, betekent dat simpelweg dat je niet zulke grote fouten maakt. Een stijve schoen straft je namelijk iets sneller af. Maar een stijve schoen zal je het nooit onmogelijk maken om een correcte houding te hebben.

Hoe ik tegen flex aan kijk: tijdens het skiën wil je aan het begin van de bocht druk op de voorkant van de ski zetten, en als je (ver)gevorderd bent aan het eind van de bocht juist op de staart. Hoe je dat doet is door je balanspunt. Je onderbenen staan in principe in een vaste hoek… en je bovenlichaam staat in ongeveer diezelfde hoek. Het enige wat je doet om je balans naar voren te brengen is tegelijk je schouders en heupen naar voren bewegen (je komt dus iets omhoog en naar voren). Het gewicht zorgt dat je schenen tegen de schoen drukken, en de schoen wil daardoor naar voren kantelen en drukt de punt van de ski in de sneeuw.

Als je onderbenen daarbij tegen een ‘muur’ oplopen (dus een hele stijve schoen), dan hoef je je balans maar <5 cm te verschuiven in je bovenlichaam voor voldoende druk. Bij zachte schoenen geeft de schoen een heel eind mee, waardoor je uiteindelijk veel verder je bovenlichaam moet verplaatsen voor voldoende druk. (Zeg misschien wel 30 cm bij hele zachte schoenen).

Met stijve schoenen moet je dus heel goed je balans kunnen houden omdat een paar cm verkeerd een wereld van verschil is. Zachte schoenen tolereren veel meer fouten. Ze verbloemen dus ook je fouten waardoor je ook niet leert. Dus in principe wil je een zo stijf mogelijke schoen. Alleen als je echt geen balans kan houden dan heb je een zachtere schoen nodig om je fouten op te vangen.

Een 120 flex schoen zal je dus nooit te ver achterin zetten. Het is namelijk de positie van je bovenlichaam tov van je schenen wat je balans bepaalt. En daar heeft je schoen niets mee te maken :) Wat betreft de stijfheid van de schoen: je bent enthousiast en gemotiveerd om goed te leren skiën… je filmpje van de 3e dag ziet er echt goed uit… je kan blijkbaar met een harde schoen ook al goed balans houden. Niks mis mee! Die flex 120 gaat je helpen om een goede techniek te ontwikkelen omdat de schoen je meer feedback geeft.

Over het filmpje later in de vakantie: ziet er ook goed uit…wat je daar kan zien is dat je inderdaad begin van de bocht backseat blijft. Je vouwt een beetje dubbel naar beneden nu…en daardoor zet je geen druk op je schenen, en daardoor staan je onderbenen bijna kaarsrecht omhoog. Dat komt dus niet door je schoen, maar door je bovenlichaam… wel eens naar schansspringen gekeken? Heup + schouders tegelijk naar voren en je schenen staan perfect.

Ik heb niet alles van dit item gelezen dus wellicht is het al ergens benoemd, maar toch:
voor skiën en snowboarden heb je minimaal het volgende nodig: 1)berg met sneeuw, 2)TECHNIEK en 3)ski- of snowboard gear, 4) energie!
Hoe mooi, goed, fraai, populair, etc. the gear ook is, 1) en 2) zijn KEY. Zorg eerst dat dat geregeld is en ga dan jezelf verfraaien.
Het is natuurlijk ook wel prettig wanneer de wintersportshop niet alleen aan het huidige seizoen denkt maar ook aan de nog komende seizoenen. En dus een goed advies geeft.
Eerste jaren: mijn advies is geef iets meer uit aan goed huurmateriaal op locatie zodat je kan omruilen totdat wat goed werkt. MAAR dat kan je alleen maar bepalen wanneer de goede techniek aanwezig is. DUS ZORG dat je dat als hoogste doel stelt.

Have fun!!!

FransL op 08 dec 2023 10:45

Begrijp je post, basistechniek en houding verbeteren is mijn voornaamste doel. Het kopen van Gear is een hebbedingetje geweest, toch doe ik genoeg research over alles wat ik koop (materiaal is allemaal nieuw voor mij dus vandaar deze vraag hier).
@kdtl Thanks!

@tss68nl Ook bedankt voor je uitgebreide stukje. Aangezien ik vrij lang ben, is het meer voorover leunen toch nog een onwennige positie, waardoor ik inderdaad te snel door mijn benen wil zakken. Dit hoop ik met lessen op de rollenbaan en Snowworld volledig op te lossen.

*bericht bewerkt door Cryptodnm op 08 dec 2023 11:25

Zijn deze schoenen niet gewoon te groot? In je filmpje zit gewoon heel veel schachtruimte. Krijg je shin bang. Of je gaat je schoenen ter compensatie heel strak trekken, ook niet fijn.

Eigenlijk moet je zelfde filmpje hebben met ski’s aan. Dan kan je pas echt in je schoenen hangen. En dat beter beoordelen.

Ik zou niet zo’n twijfel hebben over de flex. Al had 100-110 ook gekund. Maar ik vraag mij is of ze niet te ruim zijn. Ik gok dat ze niet van de bootfitter komen als ze nog geruild kunnen worden

Waar heb je ze gekocht?
Wat is je schoenmaat?
Wat is de mondomaat van de schoenen?
Doe eens een shell check, hoe is die?

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 08 dec 2023 11:34

@tss68nl Ook bedankt voor je uitgebreide stukje. Aangezien ik vrij lang ben, is het meer voorover leunen toch nog een onwennige positie, waardoor ik inderdaad te snel door mijn benen wil zakken. Dit hoop ik met lessen op de rollenbaan en Snowworld volledig op te lossen.

Cryptodnm op 08 dec 2023 11:13

Het voelt ook niet als voorover leunen, omdat het maar heel kort is. Het is meer een soort impuls die je kort nodig hebt om de ski te laten ‘pakken’ aan de voorkant. Als hij eenmaal grijpt dan verschuift je balans automatisch meteen weer naar neutraal, en zelfs einde bocht naar exact de positie die jij nu de hele bocht hebt.

Ik heb even een filmpje geupload van mn 4e week skiën, waar je twee bochten van de zijkant kan zien. Als ik jouw fimpjes bekijk, dan denk ik dat je heel snel vooruit zal gaan, dus dat dit ook voor jou het beeld zal zijn over een aantal weken skiën.

Het is heel rustig geskiëd dus de voor/achter beweging is niet heel prominent aanwezig, maar ik heb niet zoveel beeldmateriaal van mezelf. Ik ski liever :)

De eerste bocht die je van de zijkant ziet, zie je heel duidelijk dat ik in ongeveer dezelfde positie sta als jij. Zodra je de volgende bocht wil beginnen verschuift het gewicht naar voren. Merk op dat de 2e bocht die je nog net van de zijkant ziet, je heel duidelijk de impuls ziet om kort het gewicht naar voren te projecteren…de ski’s komen achter zelfs van de sneeuw omdat de druk voorop staat.

Het is dus geen statisch ‘leunen’ want dat voelt inderdaad vervelend, maar een geleidelijke belanswijziging om de ski goed te laten werken.

*bericht bewerkt door tss68nl op 08 dec 2023 12:32

@tss68nl Ook bedankt voor je uitgebreide stukje. Aangezien ik vrij lang ben, is het meer voorover leunen toch nog een onwennige positie, waardoor ik inderdaad te snel door mijn benen wil zakken. Dit hoop ik met lessen op de rollenbaan en Snowworld volledig op te lossen.

Cryptodnm op 08 dec 2023 11:13

Het voelt ook niet als voorover leunen, omdat het maar heel kort is. Het is meer een soort impuls die je kort nodig hebt om de ski te laten ‘pakken’ aan de voorkant. Als hij eenmaal grijpt dan verschuift je balans automatisch meteen weer naar neutraal, en zelfs einde bocht naar exact de positie die jij nu de hele bocht hebt.

Ik heb even een filmpje geupload van mn 4e week skiën, waar je twee bochten van de zijkant kan zien. Het is heel rustig geskiëd dus de voor/achter beweging is niet heel prominent aanwezig, maar ik heb niet zoveel beeldmateriaal van mezelf. Ik ski liever :)

De eerste bocht die je van de zijkant ziet, zie je heel duidelijk dat ik in ongeveer dezelfde positie sta als jij. Zodra je de volgende bocht wil beginnen verschuift het gewicht naar voren. Merk op dat de 2e bocht die je nog net van de zijkant ziet, je heel duidelijk de impuls ziet om kort het gewicht naar voren te projecteren…de ski’s komen achter zelfs van de sneeuw omdat de druk voorop staat.

Het is dus geen statisch ‘leunen’ want dat voelt inderdaad vervelend, maar een geleidelijke belanswijziging om de ski goed te laten werken.

tss68nl op 08 dec 2023 12:26

Mooi! Ik zie inderdaad de push in de bocht, die ga ik ook zeker meenemen in de lessen. Hou je op de hoogte😉


Ter motivatie.
Zo kan het uiteindelijk worden 👏

zeker niet verkeerd voor een eerste skiweek, zonder les nb. lekker door blijven gaan met lessen vooral.
wat betreft de schoen denk ik dat we kunne concluderen dat 120 flex ws prima is, maar je schoenen die je aan hebt gewoon niet bij de bouw van jou been passen , of gefit zijn op jou voet/been. wat je techniek betreft zie ik iig goeie dingen, armen mooi relaxt naar voren in het laatste filmpje (zorgt al dat je minder naar achter komt) en het komt al in de buurt van assen parallelliteit. wel zie ik dat bij het sturen je bovenlichaam net boven de verkeerde ski gaat, je wil het boven de dal/buiten ski hebben, zodat je binnen ski als een roer kan functioneren/ deze kanten om de bocht te sturen. voor de rest iets actiever gaan skieen, voor hoog beweging voor je de bocht ingaan, en omlaag op de apex om druk op te bouwen. succes met project ski iig :).

Amai, ik ben nr70. Die mens w zot

Goedeavond allen,

Vorig jaar heb ik mijn eerst ervaring gehad met skien, met de familie van mijn vriendin naar Serfaus-Fiss-Ladis geweest. Dit beviel zo goed dat ik het skiën zeker erin wil houden en dit perfect onder de knie krijgen.

Stats:
1.91m
76kg
Niveau:
Qua niveau vind ik lastig de beoordelen. Rode pistes gaan prima(waarschijnlijk zondee goede techniek), echter kreeg ik van de zwarte piste toch wel zweterige handen… Geen skilessen gehad, enkel achter zeer ervaren skiers aangeskied en tips en trick gekregen. Daarnaast ben ik afgelopen week gestart met mijn eerste skiles gehad op de rolbaan, echter merkte ik hier dat mijn basistechniek toch wel wat bijschroeven nodig heeft.

Nu ben ik dus op jacht gegaan naar ski’s en skischoenen. Ski’s heb ik nieuwe Salomon S/Force 75 gekocht (1,75cm) (beginner-gevorderd) en heb ik mij laten adviseren voor de Fischer Rc One 120 flex bij Jumbo Sport.

Nu ben ik internet af aant speuren naar filmpjes m.b.t. ski tutorials om vooral te kijken naar balans, houding, druk uitoefenen enz.

Toch ga ik nu twijfelen of ik wel de juiste flex in mijn ski’s heb gekozen. De meningen op de forums verschillen veelal, waar de een aangeeft dat je beter teveel flex kan hebben dan te weinig, tot 120 flex echt voor geavanceerde skiers is. Deze skischoenen zitten overigens wel echt top en heb na een uurtje op de rolbaan geen drukpunten.

Graag ben ik benieuw naar jullie mening. Is 120 flex te hoog en zal dit mijn leercurve schaden of kan ik de ski’s juist gebruiken om te focussen op betere techniek?

Kan de skischoenen de komende 1.5 maand nog terugbrengen

Bedankt alvast!

null

Cryptodnm op 06 dec 2023 22:42

Goedeavond allen,

Vorig jaar heb ik mijn eerst ervaring gehad met skien, met de familie van mijn vriendin naar Serfaus-Fiss-Ladis geweest. Dit beviel zo goed dat ik het skiën zeker erin wil houden en dit perfect onder de knie krijgen.

Stats:
1.91m
76kg
Niveau:
Qua niveau vind ik lastig de beoordelen. Rode pistes gaan prima(waarschijnlijk zondee goede techniek), echter kreeg ik van de zwarte piste toch wel zweterige handen… Geen skilessen gehad, enkel achter zeer ervaren skiers aangeskied en tips en trick gekregen. Daarnaast ben ik afgelopen week gestart met mijn eerste skiles gehad op de rolbaan, echter merkte ik hier dat mijn basistechniek toch wel wat bijschroeven nodig heeft.

Nu ben ik dus op jacht gegaan naar ski’s en skischoenen. Ski’s heb ik nieuwe Salomon S/Force 75 gekocht (1,75cm) (beginner-gevorderd) en heb ik mij laten adviseren voor de Fischer Rc One 120 flex bij Jumbo Sport.

Nu ben ik internet af aant speuren naar filmpjes m.b.t. ski tutorials om vooral te kijken naar balans, houding, druk uitoefenen enz.

Toch ga ik nu twijfelen of ik wel de juiste flex in mijn ski’s heb gekozen. De meningen op de forums verschillen veelal, waar de een aangeeft dat je beter teveel flex kan hebben dan te weinig, tot 120 flex echt voor geavanceerde skiers is. Deze skischoenen zitten overigens wel echt top en heb na een uurtje op de rolbaan geen drukpunten.

Graag ben ik benieuw naar jullie mening. Is 120 flex te hoog en zal dit mijn leercurve schaden of kan ik de ski’s juist gebruiken om te focussen op betere techniek?

Kan de skischoenen de komende 1.5 maand nog terugbrengen

Bedankt alvast!

null

Cryptodnm op 06 dec 2023 22:42

Hoi Null,
Het mooie is dat je knetter enthousiast bent. Dat is mooi. Als je het heel tof vind en goed wilt worden. Kan ik je 3 adviezen geven. Les, les en les. Materiaal komt later wel. Les vooraf aan je skieweek op een borstel of rollenbaan helpt enorm met je basis. Les in t gebied leert je een goed gevoel in de sneeuw. Les als je al kunt skiën verbetert je techniek. Leer je het goed aan, hoef je fout zelf aangeleerd niet af te leren. Skiën kan je niet leren door naar anderen of filmpjes te kijken.

Veel plezier met leren
Hanski

Plaats een reactie