Wanneer mag je zeggen dat je kunt skiën?

Ik verbaas me hoeveel de fis regels kennen hier genoemd wordt. Waarbij ik het belang daarvan overigens niet wil bagatelliseren.

Als een olympisch kampioen zich op de piste zich al dan niet bewust niet aan de regels houdt is het op zeker een aso, maar zou ik toch niet durven beweren dat diegene niet kan skiën. Dat gaat voor mij toch echt over de techniek (en igv offpiste het terrein kunnen lezen).

Je kan toch ook pas autorijden als je de verkeersregels kent? Dat zijn 2 dingen die bij elkaar horen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je kan toch ook pas autorijden als je de verkeersregels kent? Dat zijn 2 dingen die bij elkaar horen.

Roy83 op 21 jan 2024 18:24

Nee je kan fatsoenlijk deelnemen aan het verkeer als je de verkeersregels kent.
Zonder een rijbewijs te hebben kan iemand op een tegenaan gewoon in een auto gaan leren rijden en zeer behendig in een auto worden.

En om m even terug naar de latten te trekken. Stel je hebt iemand die nooit op de piste komt en enkel op afgelegen plekken met helidrops naar beneden knalt. Die kent de regels wellicht niet, heeft die ook niet nodig en kan waarschijnlijk zeer goed skiën.

Nederlandse skiërs overschatten hun vaardigheden. Engelse skiërs helemaal. Frans Klammer skikampioen uit Oostenrijk. " het maakt niet uit hoe je beneden komt als je maar plezier hebt en veilig beneden komt". Wanneer je je snelheid kunt controleren dan kun je goed skieen. Kocht eens nieuwe ski’s, 1,95 lang. Ben zelf 1,72. Ging smorgens 3 keer op mijn snuit. Moest er echt aan wennen. Daarna kocht ik carve skiees. Wow wat een verschil. Dagje met skileraar er op uit. Pas op dat de ski’s erg makkelijk draaien. Even met je knie draaien en hop je vliegt zo een kant op. Op pisten is het ook vaak druk. Ski vanaf 1970. Het blijft een van de mooiste dingen in het leven.

Als deze ijzige (met water geprepareerde) piste op zo’n manier afkomt dat je de finish haalt binnen de 10 seconden van de winnaar ;-)!

Als deze ijzige (met water geprepareerde) piste op zo’n manier afkomt dat je de finish haalt binnen de 10 seconden van de winnaar ;-)!

Asterino op 21 jan 2024 22:03

null

Ik noem mijn eigen echt nog lang niet ver gevorderd in de zitski.
Ga altijd met een leraar de lift in en piste op.
Lig ik plat op mijn snufferd, dan kom ik niet zelfstandig omhoog.
Als het niet te druk is, kan ik wel stukken zelfstandig skiën.
Anders gewoon aan het touwtje, en daar heb ik totaal geen probleem mee.
Als we beide maar veilig en heel beneden komen

Als deze ijzige (met water geprepareerde) piste op zo’n manier afkomt dat je de finish haalt binnen de 10 seconden van de winnaar ;-)!

Asterino op 21 jan 2024 22:03

Winnares. ;)

Btw: dalafdaling gedaan in Cortina?

*bericht bewerkt door DSvier op 21 jan 2024 22:36

Wanneer je zelf denkt dat je het kunt… Verder maakt het mij echt geen zier uit. Elke seconde op de ski vertelt mijn hoofd me dat ik er niets van kan. Bij andere mensen werkt dat anders… Ieder zijn ding…

I can stick uphill ice, on my saucer...

(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2024/01/21/WhatsApp_Image_2024-01-21_à_19.46.23_19ab42cd-1705871041655.jpg)

Asterino op 21 jan 2024 22:04

Tofanaschuss! <3

Let's Ride

Hm… ik heb een matige skitechniek… ooit toen ik 19 was een weekje les genomen…

in de praktijk ski ik prima voor wat ik wil doen. Ik ski veilig, let op m’n omgeving en val eigenlijk nooit… tot donkerblauw/lichtrood kan ik carvend naar beneden, bij donkerrood en zwart wordt het slippen en in sommige gevallen werken… m’n snelheid past bij m’n capaciteiten… dus in dat opzicht vind ik dat ik kan skiën… ga ik mezelf vergelijken met locals of mensen die van jongs af aan op de ski’s staan dan past een flinke dosis bescheidenheid…

Maar goed… weten wat je wel en niet kan en daar naar handelen is het belangrijkste… en dan heb je ook plezier in wat je doet…

Als je de piste afknalt met een hoop paaltjes en net op je schouder, en dikke rugzak met eerste hulp spullen , dan nog gezellig een babbeltje kan maken via de walkie met je collega en indien nodig nog effe iemand uit de nood helpen. Die mannen en vrouwen van de piste dienst die kunnen skiën.
Skiën is net zoals fietsen en co. Op een gecontroleerde wijze ( kan op tijd stoppen en gevaar inschatten ) een parcours afleggen. Als je dat zonder hulp kan , niemand de pas af snijdt en er nog plezier aan beleeft dan ben je er.
En ja alles kan beter , harder en sneller …maar als je liever 360 springt dan een record tijd neer te zetten dan wordt dat ook weer relatief…

Je kan toch ook pas autorijden als je de verkeersregels kent? Dat zijn 2 dingen die bij elkaar horen.

Roy83 op 21 jan 2024 18:24

Nee je kan fatsoenlijk deelnemen aan het verkeer als je de verkeersregels kent.
Zonder een rijbewijs te hebben kan iemand op een tegenaan gewoon in een auto gaan leren rijden en zeer behendig in een auto worden.

En om m even terug naar de latten te trekken. Stel je hebt iemand die nooit op de piste komt en enkel op afgelegen plekken met helidrops naar beneden knalt. Die kent de regels wellicht niet, heeft die ook niet nodig en kan waarschijnlijk zeer goed skiën.

besouro op 21 jan 2024 19:16

Die kan dan goed heli-skien maar waarschijnlijk niet piste-skien. Want daar spelen andere, vooral mentale aspecten een grote/andere rol. Je moet die dingen scheiden; iets goed kunnen is binnen elke context anders. Het gevaar is dat heli-skier die “goed kan skien” op de piste denkt hetzelfde kunstje wel te kunnen. Of andersom.

Als deze ijzige (met water geprepareerde) piste op zo’n manier afkomt dat je de finish haalt binnen de 10 seconden van de winnaar ;-)!

Asterino op 21 jan 2024 22:03

Winnares. ;)

Btw: dalafdaling gedaan in Cortina?

DSvier op 21 jan 2024 22:26

I stand corrected ;-) (voor mij is een winnaar geslachtsloos, juist zoals ik ook nooit dokteres zal zeggen maar gewoon dokter).

Welke afdaling bedoel je? Ra valles heb ik gisteren niet gedaan (dus ook niet de forcella rossa), we zijn wel gepasseerd aan de run richting Cortina zelf, maar 'm niet gedaan. In de voormiddag vooral de rode en de 2 zwartes gedaan van de Duc d’aosta hut, en in de namiddag de super 8 tour (5 torri) + ook een paar keer van Laguazoi die rode naar beneden gepakt (niet de armentarola maar die terug keert naar de Falzarego pas).

De wereldbeker afdaling was al volledig afgezet, podium bijna klaar. Wel leuk om te zien hoe ze dat water op de sneeuw injecteren. Wat minder leuk om te zien was de blauwe van Pomedes af. Ze hadden een richeltje vrij gelaten om de aansluiting te maken naar de blauwe (38) piste die rechts afdraait juist voor de rots van de Olympia schuss. Man man man wat een slagveld, combinatie van erg smal, redelijk steil daar en velen die gewoon die blauwe willen pakken waren onaangenaam verrast!

Je kan toch ook pas autorijden als je de verkeersregels kent? Dat zijn 2 dingen die bij elkaar horen.

Roy83 op 21 jan 2024 18:24

Nee je kan fatsoenlijk deelnemen aan het verkeer als je de verkeersregels kent.
Zonder een rijbewijs te hebben kan iemand op een tegenaan gewoon in een auto gaan leren rijden en zeer behendig in een auto worden.

En om m even terug naar de latten te trekken. Stel je hebt iemand die nooit op de piste komt en enkel op afgelegen plekken met helidrops naar beneden knalt. Die kent de regels wellicht niet, heeft die ook niet nodig en kan waarschijnlijk zeer goed skiën.

besouro op 21 jan 2024 19:16

Prima. Ik vind het fatsoenlijk als je de regels kent en vind dat bij kunnen skiën horen. Er zijn vast extreme uitzonderingen (zoals heliskien) waarmee je vindt dat je een punt hebt, maar het zou toch fijner zijn als iedereen die 2 aan elkaar zou koppelen, getuige de vele berichten over ongelukken en aso gedrag op deze site.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

I stand corrected ;-) (voor mij is een winnaar geslachtsloos, juist zoals ik ook nooit dokteres zal zeggen maar gewoon dokter).

Welke afdaling bedoel je? Ra valles heb ik gisteren niet gedaan (dus ook niet de forcella rossa), we zijn wel gepasseerd aan de run richting Cortina zelf, maar 'm niet gedaan. In de voormiddag vooral de rode en de 2 zwartes gedaan van de Duc d’aosta hut, en in de namiddag de super 8 tour (5 torri) + ook een paar keer van Laguazoi die rode naar beneden gepakt (niet de armentarola maar die terug keert naar de Falzarego pas).

De wereldbeker afdaling was al volledig afgezet, podium bijna klaar. Wel leuk om te zien hoe ze dat water op de sneeuw injecteren. Wat minder leuk om te zien was de blauwe van Pomedes af. Ze hadden een richeltje vrij gelaten om de aansluiting te maken naar de blauwe (38) piste die rechts afdraait juist voor de rots van de Olympia schuss. Man man man wat een slagveld, combinatie van erg smal, redelijk steil daar en velen die gewoon die blauwe willen pakken waren onaangenaam verrast!

Asterino op 22 jan 2024 10:52

Ik zeg dan altijd verpleegster en lach er dan uitdagend bij… ;)

Maar goed, ik heb het over de dalafdaling. Stries. 44. James Bond… Joh, die is zelden open en sinds enkele dagen wel. Wat zonde! De 31e hoop ik er overheen te kunnen.

En ja, de 38 als de WC daar is neergestreken… Altijd lachen… Ieder jaar hetzelfde.

Ja wou’m doen (de james bond) maar de anderen niet… dus dan heb ik me daar maar bij neergelegd en idd die is niet dikwijls open.

Fotootje van het slagveld (je ziet nog iemand naar beneden glijden ;-)

null

Is maar net wat je ziet als “kunnen”.

Om te zeggen dat je auto kunt rijden, moet je dan ook de volledige theorie kennen en bijzondere verrichtingen etc. kunnen of is het genoeg om hem te kunnen starten, schakelen, sturen en remmen?

Wat mij betreft kun je skiën als je zelfstandig kunt skiën op verschillende types piste met controle qua richting en snelheid. Daar hoort toch ook wel een beetje bij dat je de regels kent en een pistekaart kan lezen.

en een pistekaart kan lezen.

Thehenk op 22 jan 2024 15:24

Say what?
Dat vind ik nu echt niet.

Let's Ride

Dat vind ik nu echt niet.

Schussboelie op 22 jan 2024 16:07

Het is ook subjectief. Naar mijn idee kun je niet skiën als je niet zelfstandig door een gebied heen kan komen. Wat mij betreft is het belangrijker om de kaart te kunnen lezen dan het is om de pisteregels te kennen(niet dat het heel ingewikkeld is). Als je je groep even niet ziet of toch een lift te ver doorgeskied bent is het toch behelpen als je niet snapt hoe je terug kunt komen.

Je kan toch ook pas autorijden als je de verkeersregels kent? Dat zijn 2 dingen die bij elkaar horen.

Roy83 op 21 jan 2024 18:24

Nee je kan fatsoenlijk deelnemen aan het verkeer als je de verkeersregels kent.
Zonder een rijbewijs te hebben kan iemand op een tegenaan gewoon in een auto gaan leren rijden en zeer behendig in een auto worden.

En om m even terug naar de latten te trekken. Stel je hebt iemand die nooit op de piste komt en enkel op afgelegen plekken met helidrops naar beneden knalt. Die kent de regels wellicht niet, heeft die ook niet nodig en kan waarschijnlijk zeer goed skiën.

besouro op 21 jan 2024 19:16

Prima. Ik vind het fatsoenlijk als je de regels kent en vind dat bij kunnen skiën horen. Er zijn vast extreme uitzonderingen (zoals heliskien) waarmee je vindt dat je een punt hebt, maar het zou toch fijner zijn als iedereen die 2 aan elkaar zou koppelen, getuige de vele berichten over ongelukken en aso gedrag op deze site.

Roy83 op 22 jan 2024 10:58

Ik ben het helemaal met je eens dat het zeer wenselijk is dat iedereen zich meer gaat gedragen op de piste.
Ik denk dat het verschil tussen ons hem vooral zit in hoe je iets kunnen definieert dan in hoe we mensen op de piste willen zien.

Voor mij is kunnen vooral het technische aspect. Messi die opeens regelmatig een rode kaart pakt wegens een smerige overtreding kan mijns inziens nog steeds goed voetballen, en hij mag dan ergens zn gedrag een flinke schorsing krijgen.

Dat vind ik nu echt niet.

Schussboelie op 22 jan 2024 16:07

Het is ook subjectief. Naar mijn idee kun je niet skiën als je niet zelfstandig door een gebied heen kan komen. Wat mij betreft is het belangrijker om de kaart te kunnen lezen dan het is om de pisteregels te kennen(niet dat het heel ingewikkeld is). Als je je groep even niet ziet of toch een lift te ver doorgeskied bent is het toch behelpen als je niet snapt hoe je terug kunt komen.

Thehenk op 22 jan 2024 16:49

Als je kan skiën raak je je groep niet kwijt. Verder kan je nog altijd de weg vragen.
Nee, van alle criteria die ik hier al gelezen heb vind ik persoonlijk oriëntatievermogen het minst relevante.

Let's Ride

Van beginner tot Anwarter niveau, kan je een beetje skiën.
Oftewel de gemiddelde NL wintersporter.

Van landes 1 tot Staatlich niveau kan je redelijk skiën en bij Staatlich niveau mag je zeggen dat je goed kan skiën.
Een pisteur kan erg goed skiën en WC skiër behoort tot de top van de wereld.

Met in gedachten de lopende discussies over slush en ijzige pistes: als je bij dat soort omstandigheden niet meer lekker skiet, dan is er nog ruimte voor verbetering. ;)

Als deze ijzige (met water geprepareerde) piste op zo’n manier afkomt dat je de finish haalt binnen de 10 seconden van de winnaar ;-)!

Asterino op 21 jan 2024 22:03

Dat lukt prima! Oh, je bedoeld ook OM de poortjes heen… En niet in een trauma-heli…

Dat lukt prima! Oh, je bedoeld ook OM de poortjes heen… En niet in een trauma-heli…

Waah op 26 jan 2024 10:26

Nou, ik heb ze met de lunch weer zien gaan. Met alle respect, ik ben totaal niet risicomijdend, maar wat zij daar doen, dat laat ik toch heel graag aan hen over (overigens weer meerdere ongevallen daar, waaronder Shiffrin, die met haar man in revalidatie mag…).

@DSvier die jongens en meiden hebben natuurlijk wel een afgezette piste, met de nodige veiligheidsmaatregelen. Dat scheelt heel veel. Je kunt dan echt voluit, wat op een openbare piste niet kan (zelfs niet als hij leeg is).
Maar dan nog, hun level ligt niet voor niks op WC niveau, daar komt hier op het forum niemand ook zelfs maar een beetje in de buurt. Die tien seconden van de winnaar is behoorlijk ambitieus. Dan moet je al redelijk mee komen in de EC.

@DSvier die jongens en meiden hebben natuurlijk wel een afgezette piste, met de nodige veiligheidsmaatregelen. Dat scheelt heel veel. Je kunt dan echt voluit, wat op een openbare piste niet kan (zelfs niet als hij leeg is).
Maar dan nog, hun level ligt niet voor niks op WC niveau, daar komt hier op het forum niemand ook zelfs maar een beetje in de buurt. Die tien seconden van de winnaar is behoorlijk ambitieus. Dan moet je al redelijk mee komen in de EC.

Hessel op 26 jan 2024 21:31

Ik snap dat het verschil maakt, maar dan nog is het erg lastig om heelhuids beneden te komen op die piste. Ik zou zeggen: kijk even vandaag terug. Het is een hele listige afdaling. Aardig wat toppers die het vandaag niet gered hebben.

Het is meer een kwestie van ‘ken je beperkingen’. :)

Zeker. Maar wat ik al zei, ze zijn van een totaal ander level. En daar is de piste ook naar.

Maar ook als een louzy amateur in de wedstrijdsport kan en durf ik ook meer in een afgezette baan waarvan ik weet dat die alleen voor mij is, dan op een gewone piste. De limiet die je dan zoekt ligt een stuk hoger. Nog los van andere mensen op de piste, als je vol gas aan het slalommen bent en na een richel knalt een van je ski’s in een bult op elkaar geskied slush, dan eindigt dat meer dan eens in een face plant. Daar wordt je heel snel risicomijdend van😁

Ik denk vaak bij mezelf, dat als ik een Alpen land geboren was, ik mogelijk een aardige skiër zou zijn geweest @Dsvier en @Hessel . Nu vind ik het boven de 80 toch al best angstaanjagend worden en dan word ik op zaterdag zeker weer met de neus op de feiten gedrukt, door de 14-jarigen in een race-pakkie die de steile zwarte gewoon rechtdoor pakken… En dat zijn dan nog gewoon de dertien in een dozijn skiërtjes, zoals een derde klasse voetballertje bij ons…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie