Wanneer mag je zeggen dat je kunt skiën?

Ik ken de wereldbeker enkel van tv en sophia goggia een paar keer hebben zien trainen. Maar een clubtrainer bij ons zei ooit toen we beneden bij de saslong stonden en iemand opmerkte dat ie eigenlijk best gemakkelijk is, klopt…doe m eens met 100km/u gemiddeld, heel andere piste.

Je kan die olympia schuss als beginner zeker af (wel ijzig), gewoon laten lopen want er achter wordt het een stukje vlak. En in heel cortina zijn er veel steilere pistes. Maar als je ziet hoe die meiden daar naar beneden knallen!! Voor de schuss tegen 100 per uur een svherpe naar links dan direct in balans links om de schuss te pakken tegen 120 km/u tussen 2 rotsen in… daar moet je een uitzonderlijk talent voor zijn en jaren lang training en opoffering (plus een portie geluk).

Dus ja ik pas m aan, jekan skieen als je binnen de 30 seconden aankomt (wetend dat het verschil tss 1 en 5 minder dan een seconde is). 🤟

Ik denk vaak bij mezelf, dat als ik een Alpen land geboren was, ik mogelijk een aardige skiër zou zijn geweest @Dsvier en @Hessel . Nu vind ik het boven de 80 toch al best angstaanjagend worden en dan word ik op zaterdag zeker weer met de neus op de feiten gedrukt, door de 14-jarigen in een race-pakkie die de steile zwarte gewoon rechtdoor pakken… En dat zijn dan nog gewoon de dertien in een dozijn skiërtjes, zoals een derde klasse voetballertje bij ons…

Shane op 26 jan 2024 22:18

Mja…ik weet het niet. Is als zeggen in nederland, ik was mss goed genoeg om bij real madrid te voetballen, of top 10 tour de france te rijden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen begenadigt skier bent hé shane, in ieder geval veel beter dan mij…maar…

Mijn vriendin was ooit provinciaal kampioen super g (belluno= provincie met cortina, civetta en arabba in…de 3 sporten hier zijn skieen, ijshockey en rugby, dus best wel wat competitie)… ze heeft dan regionaal een paar keer top 10 gereden en 1 x gewonnen, maar ze was echt nog wel een klasse of 3 te klein voor de echte kampioenen.

Als er per generatie 1 of 2 opstaan per berg regio dan is het veel. Die laatste paar % halen is erg moeilijk blijkbaar 😉

*bericht bewerkt door Asterino op 27 jan 2024 09:18


Je kan pas zeggen dat je kan skiën als je dit kan volgens mij.

Goed voor de knieen wel… dsvieeeeer waar haal je die brace ook al weer! 🤪

Sponsored by cti

Edwin van Riel

Fwt vandaag, die jongens en meiden mogen ook wel wat zeggen, samenvatting te vinden via
https://www.freerideworldtour.com/live

Edwin van Riel

Ik vind die bochtjes tussen de bulten maar niks @Hooykaas
Bovendien, waar vind je zo’n mooie regelmatige buckelpiste in het wild?
Voor dagelijks gebruik op omgeploegde pistes is dit een fijnere techniek:
https://snowbrains.com/video-candide-thovex-shows-us-the-rig…

Ik denk vaak bij mezelf, dat als ik een Alpen land geboren was, ik mogelijk een aardige skiër zou zijn geweest @Dsvier en @Hessel . Nu vind ik het boven de 80 toch al best angstaanjagend worden en dan word ik op zaterdag zeker weer met de neus op de feiten gedrukt, door de 14-jarigen in een race-pakkie die de steile zwarte gewoon rechtdoor pakken… En dat zijn dan nog gewoon de dertien in een dozijn skiërtjes, zoals een derde klasse voetballertje bij ons…

Shane op 26 jan 2024 22:18

Mja…ik weet het niet. Is als zeggen in nederland, ik was mss goed genoeg om bij real madrid te voetballen, of top 10 tour de france te rijden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen begenadigt skier bent hé shane, in ieder geval veel beter dan mij…maar…

Mijn vriendin was ooit provinciaal kampioen super g (belluno= provincie met cortina, civetta en arabba in…de 3 sporten hier zijn skieen, ijshockey en rugby, dus best wel wat competitie)… ze heeft dan regionaal een paar keer top 10 gereden en 1 x gewonnen, maar ze was echt nog wel een klasse of 3 te klein voor de echte kampioenen.

Als er per generatie 1 of 2 opstaan per berg regio dan is het veel. Die laatste paar % halen is erg moeilijk blijkbaar 😉

Asterino op 27 jan 2024 09:07

Ik zei dan ook “een aardige skiër” he @Asterino , dus geen superster ;). Net zoals dat ik in ons vlakke landje een aardig voetballertje was. Wat dat betreft is het natuurlijk best wel vergelijkbaar, alleen is het percentage skiërs dat de echte top haalt waarschijnlijk nog veel kleiner, dan het aantal voetballers die er van kunnen leven.

I can stick uphill ice, on my saucer...


Je kan pas zeggen dat je kan skiën als je dit kan volgens mij.

Hooykaas op 27 jan 2024 15:18

Als ik er naar kijk gaan mijn knieën al pijn doen…

Ik zei dan ook “een aardige skiër” he @Asterino , dus geen superster ;). Net zoals dat ik in ons vlakke landje een aardig voetballertje was. Wat dat betreft is het natuurlijk best wel vergelijkbaar, alleen is het percentage skiërs dat de echte top haalt waarschijnlijk nog veel kleiner, dan het aantal voetballers die er van kunnen leven.

Shane op 27 jan 2024 19:36

Dan kunnen wij elkaar wel de hand schudden. Ik heb ook een tijdje kunnen voetballen (bvo, maar niet het eerste elftal). Dat lijkt inmiddels ook nergens meer op. ;)

@Asterino
In Cortina gingen er best wat dames tegen de vlakte, Shiffrin oa.

Ik zei dan ook “een aardige skiër” he @Asterino , dus geen superster ;). Net zoals dat ik in ons vlakke landje een aardig voetballertje was. Wat dat betreft is het natuurlijk best wel vergelijkbaar, alleen is het percentage skiërs dat de echte top haalt waarschijnlijk nog veel kleiner, dan het aantal voetballers die er van kunnen leven.

Shane op 27 jan 2024 19:36

Dan kunnen wij elkaar wel de hand schudden. Ik heb ook een tijdje kunnen voetballen (bvo, maar niet het eerste elftal). Dat lijkt inmiddels ook nergens meer op. ;)

DSvier op 27 jan 2024 19:50

Het lijkt bij mij nu ook nergens meer op en het is ook echt heel lang geleden, maar ooit heb ik wel de selectie gehaald… Echter was het al in de allereerste competitie wedstrijd met het beloften-elftal, dat de knie het binnen 3 minuten begaf. Volgens mij kunnen we elkaar ook wat dat betreft de hand schudden…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie