Sneeuwkettingen; Michelin EasyGrip onder nieuwe EU norm toegestaan in Oostenrijk?

Gelet op de zeer zware financiële gevolgen die dwaling in dezen kan hebben zou ik het zeker nog even checken bij de ANWB. Of nog beter: bij de juiste instantie in Oostenrijk, maar dat zal een stuk lastiger zijn.

DSvier op 12 jan 2024 10:24

Heb je mijn link aangeklikt? Dat is de Oostenrijkse ANWB. Hoeveel onderzoek moet je als consument nog meer doen?

Geldt ook voor jou, @kesman. De link die ik heb geplaatst is naar de OEAMTC.

Gelet op de zeer zware financiële gevolgen die dwaling in dezen kan hebben zou ik het zeker nog even checken bij de ANWB. Of nog beter: bij de juiste instantie in Oostenrijk, maar dat zal een stuk lastiger zijn.

DSvier op 12 jan 2024 10:24

Heb je mijn link aangeklikt? Dat is de Oostenrijkse ANWB. Hoeveel onderzoek moet je als consument nog meer doen?

DrPhil op 12 jan 2024 11:07

Inderdaad , ze zijn toegelaten EU norm is ook geldig

null

Zoals steeds zijn wetteksten niet altijd eenduidig voor de consument …

*bericht bewerkt door evert op 12 jan 2024 11:26

Ha allen,

Ik zie gemixte berichten over het wel of niet toegestaan zijn van Michelin Easy Grip composiet sneeuwkettingen, zie hier via Bol.com voor 89 euro:
https://www.bol.com/nl/nl/p/michelin-easy-grip-evolution-2-s…

Hoewel je max 40 km/u erop mag, krijg je blijkens ANWB wel supergoede sneeuwgrip en zijn ze lichtgewicht en makkelijk erom/af te leggen. Daarnaast vind ik Michelin altijd mooi spul qua kwaliteit, dus dat neigt mij ook om ervoor te kiezen. Maar mag het ook?

Ik begrijp dat er inmiddels een EU-norm is voor sneeuwkettingen. De Oostenrijkers hebben/hadden hun eigen norm. Volgens Michelin en hun certificaat, zie link hieronder, kan het allemaal, maar via Oostenrijkse websites vind ik niks. https://fr.michelin-lifestyle.com/res/promotions/winter-solu…

Weten jullie meer?

Ander advies, ervaring ook graag welkom. :)

TDAS op 10 jan 2024 17:25

Volgens mijn Oostenrijkse contact zijn inmiddels alle ‘Anfahrhilfen’ toegestaan. Echter worden deze niet door hen gebruikt omdat ze niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik.
Dus doe er je voordeel mee….

*bericht bewerkt door kesman op 12 jan 2024 11:58

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Your call, maar jouw samenvatting valt wel heel erg in de categorie ‘lezen wat je wil lezen’.

DSvier op 12 jan 2024 08:47

Deze valt dan onder de categorie “vooral niet willen weten” wat er te lezen valt ;-)

*bericht bewerkt door evert op 12 jan 2024 11:59

Volgens mijn Oostenrijkse contact zijn inmiddels alle ‘Anfahrhilfen’ toegestaan. Echter worden deze niet door hen gebruikt omdat ze niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik.
Dus doe er je voordeel mee….

kesman op 12 jan 2024 11:56

Als je nou eens gewoon je eigen berichten leest.

  • In Österreich dürfen nur der ÖNORM V5117 bzw. V5119 entsprechende oder EU-genehmigte Schneeketten verwendet werden.

Bron: oeamtc

kesman op 12 jan 2024 10:31

Als ik zoek op Anfahrhilfen en op plaatjes klik zie ik toch wel echt wat anders dan deze Michelin-kettingen. Snap wel dat die Anfahrhilfen in beginsel niet zelfde worden geacht als klassieke kettingen.

ANWB contacteren is geen slecht idee. Maar doe dat na mijn vakantie want alles neigt meer naar dat het kan en ANWB moet daar niet moeilijk in gaan doen.

Plaats een reactie