Skien op een rollend tapijt: zinvol?

Ik had hier al eerder iets gepost over het nut van de band, maar nog niet over de gebreken. Zuiver skiën vanuit de voeten is voor vrijwel iedereen hier een gebrek, maar stiekem eigenlijk de basis van echt skiën. Door de hogere wrijvingsweestand drukt de band je wat dat betreft met de neus op de feiten, omdat je dingen die je wel op de sneeuw kunt “forceren” op de band niet werken. En ja , dat is natuurlijk ergens een gebrek aan techniek. Maar… De vraag van @Bergfan had betrekking op offpiste skiën en de problemen die hij daar bij ondervindt. Zoals gezegd denk ik dat de band daarbij kan helpen, omdat de wrijvingsweestand in het terrein ook groter is en de nadelen van het trainen op de band hier minder van toepassing zijn. Wat niet wegneemt dat er in de echte sneeuw naast de piste nog veel meer facetten te leren zijn.

Had @Bergfan aangegeven de basis carve techniek op de piste goed te beheersen, maar dat hij graag door wil groeien naar betere bochten, dan had ik gezegd dat je dat niet kunt leren op de rolbaan, maar bv in Snowworld. Carven met grotere kanthoeken is namelijk een balansspel, waarbij de zwaartekracht en g-krachten een heel grote rol spelen en die zijn er gewoon niet op de rolbaan. Je ziet dan ook bij het hogere niveau op de band dat bewegingen “gefaket” worden om het er een soort hetzelfde uit te laten zien als skiën op de piste… De leraren op de rolbaan zijn daar zeer bedreven in en dat ziet er voor de gemiddelde lesser heel goed uit, maar het klopt niet.

Dus, een rolbaan is een meer dan prima middel om aan een goede basistechniek (en die blijft overal op de berg belangrijk, daarom heet het dus basis) te werken en deze te onderhouden. En nee, de basistechniek is bij de meeste skiërs niet in orde. Ook al doe je het al 30 jaar.

Maar, een rolbaan is echt verre, verre van de heilige graal om aan je techniek te werken, zoals sommigen hier lijken te denken omdat het in het begin een beetje moeilijk is. Skiën op een rolbaan is door het gebrek aan krachten niet zoals echt skiën en dus is het onmogelijk om op de rolbaan een perfecte techniek te leren en je ski te buigen als een echte skiër…

Samenvattend: altijd nuttig, maar niet de heilige graal.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Samenvattend: altijd nuttig, maar niet de heilige graal.

Shane op 15 jan 2024 23:10

Zo ver waren we toch al 😉?

Maar voor hoeveel mensen is het zinvol? Ik denk voor ruim 90%, waarbij die max 10% bestaat uit types als @ikbakernietsvan en niet de mensen die ‘overal’ beneden komen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Maar dan moet je nog eens nadenken wat zinvol dan weer is.
Ja. Ze zullen ongetwijfeld beter gaan skien.

Maar zou dat prioriteit 1 zijn? Ik ken genoeg mensen die een lekkere week wintersport willen met familie en/of vrienden.
Overal fatsoenlijk (en vlot) beneden komen is belangrijk. Maar om het dan nog beter/mooier/technisch begaafder te doen heeft geen enkele prioriteit.

En dat is toch ook prima?

Totales Vollidiot

Belangrijkste zin voor mij uit de post van Shane (dank voor de bijdrage! ) is voor mij die over het “vanuit de voeten skiën”. Ik ben er vrij zeker van dat ik dat niet goed genoeg doe, en dat dit me (oa) in lastiger terrein opbreekt.
Geeft mijn in ieder geval weer wat meer motivatie voor het tapijt morgen :-)

(…)
Overal fatsoenlijk (en vlot) beneden komen is belangrijk. Maar om het dan nog beter/mooier/technisch begaafder te doen heeft geen enkele prioriteit.

En dat is toch ook prima?

Kdtl op 16 jan 2024 09:25

Dat vat het aardig samen, zie ook mijn OP

*bericht bewerkt door BergFan op 16 jan 2024 09:29

Als ik je berichtje lees,bekruipt mij het gevoel dat je niet gewend bent dat je ego gekrenkt wordt tijdens het skien. Ondanks dat je een paar keer schrijft dat je het aflegt tegen je kinderen ben je al jaren gewend dat je overal zonder problemen afkomt. Of heb ik het mis?
Je omschrijft je skistijl als bonkig, ik denk dan dat er technisch nog wel wat te verbeteren valt. En het is altijd vervelend om dat onder ogen te zien, zeker als je jezelf ergens erg goed in waant. Toch zou ik die rolband wel een kans geven. Wat je namelijk heel goed merkt (en dat ga je binnen 2 lessen merken als je inderdaad goed kunt skien) is dat elke techniekfout in de basis kneiterhard wordt afgestraft. Want op de rolband gaat het echt om je basis. Als je daarin kunt verbeteren heb je daar op elke afdaling profijt van. Sneeuw is veel vergevingsgezinder en wat je nu misschien nog op kracht doet (bonkig) doe je straks in de alpen op techniek.
Goed op de rollerbaan kunnen skien helpt je straks in de sneeuw. Het is dus zeker niet enkel iets voor de mindere goden die op beginnersniveau zitten. Ik heb het Nederlandse jeugdteam zien skien daar en je likt je vingers af aan de techniek die zij lieten zien.

Als ik je berichtje lees,bekruipt mij het gevoel dat je niet gewend bent dat je ego gekrenkt wordt tijdens het skien. Ondanks dat je een paar keer schrijft dat je het aflegt tegen je kinderen ben je al jaren gewend dat je overal zonder problemen afkomt. Of heb ik het mis?

Bijzonder dat je tot die conclusie komt. Dat ego interesseert mij vrij weinig. Ik schreef al eerder dat het me juist verbaast dat er blijkbaar “bragging rights” te ontlenen zijn aan tapijtskiën.
Ik kom on-piste overal af op een manier die ik wil, het boeit me geen ruk dat dit technisch nog beter kan. Off-piste is dat niet het geval. Er zijn een aantal freeride lijnen die ik komend voorjaar in Les 4 Vallees hoop te kunnen rijden met mijn gezin (en gids). Sommige daarvan hebben best wat exposure (als in: beter niet vallen), en ik ga er vanuit dat een betere techniek mij daar zeker gaat helpen om daar veilig en met plezier omlaag te komen. Dan is het wel fijn als het tapijt daarbij helpt. Zo leuk en spectaculair is dat binnenskiën namelijk niet, het zou een beetje jammer zijn als het allemaal vergeefse moeite is. De posts van m.n. @Shane hebben me wat dat betreft wel “gerustgesteld”.

Oh, voorbijgestreefd worden door mijn kids is alleen maar mooi. Ze draaien beiden mee in de nationale top atletiek (middellange afstand) in hun leeftijdscategorie, dus rennend was er al snel geen beginnen aan. Met de jongste van 10 ga ik regelmatig downhillen (MTB), die draait inmiddels steeds minder zijn hand om voor features als gap-jumps waar ik echt niet meer aan ga beginnen, dus die “strijd” is ook al lang beklonken, en nu skiën ze ook al makkelijker over lastige stukken dan ik (en een heleboel andere mensen). Ik schreef eerder (gekscherend) “irritant” geloof ik, maar natuurlijk vind ik dat vooral prachtig.

Je omschrijft je skistijl als bonkig, ik denk dan dat er technisch nog wel wat te verbeteren valt. En het is altijd vervelend om dat onder ogen te zien, zeker als je jezelf ergens erg goed in waant. Toch zou ik die rolband wel een kans geven. Wat je namelijk heel goed merkt (en dat ga je binnen 2 lessen merken als je inderdaad goed kunt skien) is dat elke techniekfout in de basis kneiterhard wordt afgestraft. Want op de rolband gaat het echt om je basis. Als je daarin kunt verbeteren heb je daar op elke afdaling profijt van. Sneeuw is veel vergevingsgezinder en wat je nu misschien nog op kracht doet (bonkig) doe je straks in de alpen op techniek.
Goed op de rollerbaan kunnen skien helpt je straks in de sneeuw. Het is dus zeker niet enkel iets voor de mindere goden die op beginnersniveau zitten. Ik heb het Nederlandse jeugdteam zien skien daar en je likt je vingers af aan de techniek die zij lieten zien.

Superskier op 16 jan 2024 10:00

“Grof” was mijn beschrijving eerder, maar ik snap je punt. Ik voel me helemaal niet te goed om iets te leren (wat deed ik anders op dat tapijt in de eerste plaats?), maar, nogmaals, dat leren moet dan wel zin hebben, en daar twijfelde ik aan.

Ik zou zelf de rollerband wel eens willen proberen met een paar lessen - in Frankrijk zijn de leraren allemaal lyrisch over mijn techniek dus ik ben erg benieuwd of dat overeind blijft op de rollenband (of ik overeind blijf haha). Allicht dat ik hier in het laagseizoen eens voor ga naast mn snowworld jaarkaart.

Ik weet dat ik in de bergen onder elke omstandigheid (on piste) op techniek beneden kom met een leuke snelheid, gebruik nagenoeg geen kracht of althans niet meer dan nodig. In tegenstelling tot bijv mn man die veel sneller gaat maar echt op kracht bouwt.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 16 jan 2024 11:25

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik denk dat een ieder voor zichzelf mag bepalen of hij/zij gebruik maakt van de rollerbaan. Wanneer hij/zij het idee heeft hier beter van te worden en op deze manier fijner, ontspannende te skiën. Lekker door blijven gaan.
Ik kan uit ervaring alleen maar zeggen dat ik er qua techniek veel aan gehad heb en nog steeds heb. Sinds de eerste lessen in 2021 ben ik een stuk beter gaan skiën. Ik kwam ook overal ‘goed’ naar beneden, maar wel vaak op kracht, iets wat je na een aantal dagen goed gaat voelen.
Voor mij is het wel heel belangrijk om technisch beter te skiën. Puur omdat dit mij veel minder energie kost dan op kracht skiën. En laat energie nou iets zijn wat ik door omstandigheden niet zoveel heb, ik heb namelijk een slecht ‘herstelvermogen’. (En nee dit los ik helaas niet even op door te gaan sporten en m’n conditie te verbeteren. Helaas) Dus elk beetje energie wat ik niet verspeel, kan ik de volgende dag weer inzetten om zo toch lekker te blijven skiën.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Het grappige is dat ik van talloze mensen lees hoe hun techniek zo ontzettend verbeterd is sinds ze op de rollerbaan staan. Maar op wintersport zie ik - net als 10 jaar geleden - nog steeds zo’n beetje 95% van de landgenoten wissewassend over de piste schuiven?!

Sportieve groet, Luuk

Ik denk dat, wanneer je op techniek skiet, en niet op kracht, je het ook op hogere leeftijd goed vol kunt houden. Die kracht vergaat, maar je techniek hou je wel. @Luuk3, het is maar een klein groepje mensen dat hier schrijft he? Dit forum is geen dwarsdoorsnede van de Nederlandse wintersporter.
Ik vind ook dat veel mensen niet zo best skieen, maar ik zie ook een groot verschil tussen de gemiddelde skitechniek in diverse gebieden. Over het algemeen: veel apres ski aanwezig, is veel kamikaze en slechte skiers. Weinig apres ski: betere skiers. Maar N=1.

Het grappige is dat ik van talloze mensen lees hoe hun techniek zo ontzettend verbeterd is sinds ze op de rollerbaan staan. Maar op wintersport zie ik - net als 10 jaar geleden - nog steeds zo’n beetje 95% van de landgenoten wissewassend over de piste schuiven?!

Luuk3 op 16 jan 2024 14:20

Ik denk dat ook minder dan 5% van onze landgenoten les neemt op de rollerbaan, dus dat zou goed kunnen kloppen ;)

Born to Ride

Wat een onzin @LongTreeCity_ van die rollerband leraar van jou.
Dat veel mensen “In de sneeuw verkeerde techniek aangeleerd krijgen”
Laat die in z’n in eigen sprookjes geloven van Carpet Land. @IkBakErNiksVan heeft jaren geleden een uitvoerige analyse gemaakt van de heupstand op de rollerband etc.
Kan het helaas niet meer vinden.
Heb ook niets meer van hem gehoord op het Forum.
Is misschien niet meer actief.
Zou jammer zijn.

Hooykaas op 15 jan 2024 17:27

Ik heet volgens mij al minimaal 6 jaar ‘Skitechniek’ op dit forum haha. Ik ben momenteel in de sneeuw aan het spartelen. https://www.instagram.com/reel/C2KVs9qIjbw/?igsh=MTk0bmd4anp…
Dit heb ik net geleerd op de rolbaan! ;)

Hehe toffe opname @skitechniek , hoe doe je dat toch 😉

Edwin van Riel

Hehe toffe opname @skitechniek , hoe doe je dat toch 😉

evr66 op 16 jan 2024 19:07

Magie!

Wat betreft de vraagstelling ben ik het zoals altijd met @Shane eens! Je kan de basis uitstekend trainen. Maar carven/spelen met middelpuntvliedende kracht kan niet.

Hé, daar was ik 2 weken terug nog! Zwarte afdaling naast het slepertje? Lekkere afdaling met prachtig uitzicht en licht op een heldere dag.
Al is het stuk net naast de piste nog net iets leuker.
(Was dit recent? Wel veeeel sneeuw verdwenen dan in een week)

*bericht bewerkt door BergFan op 16 jan 2024 20:15

Hé, daar was ik 2 weken terug nog! Zwarte afdaling naast het slepertje? Lekkere afdaling met prachtig uitzicht en licht op een heldere dag.
Al is het stuk net naast de piste nog net iets leuker.

BergFan op 16 jan 2024 20:04

Ja klopt, in Trysil! Grappig!

Ik heet volgens mij al minimaal 6 jaar ‘Skitechniek’ op dit forum haha. Ik ben momenteel in de sneeuw aan het spartelen. https://www.instagram.com/reel/C2KVs9qIjbw/?igsh=MTk0bmd4anp…
Dit heb ik net geleerd op de rolbaan! ;)

Skitechniek op 16 jan 2024 19:03

‘Dit’ als in laag blijven en onderdoor pendelen?
Dat skiet echt zo relaxed. T is mij alleen nog maar gelukt in zoetermeer maar ik hoop t toch ook bewust te gaan kunnen op echte pistes dit jaar. Echt heerlijk.

@SuzannaE
Oef, pijnlijk. Het was eerlijk gezegd een grapje. Ik ben zelf coach.

Deze bochten zijn geskied met mijn schnallen volledig open (inclusief boosterstrap) op een zwarte piste, met een 30 meter radius FIS reuzenslalom ski. Dat ga je op een rollerbaan niet leren. 😅

@BergFan
Ja dat was vandaag

*bericht bewerkt door Skitechniek op 16 jan 2024 22:31

@SuzannaE
Oef, pijnlijk. Het was eerlijk gezegd een grapje. Ik ben zelf coach.

Deze bochten zijn geskied met mijn schnallen volledig open (inclusief boosterstrap) op een zwarte piste, met een 30 meter radius FIS reuzenslalom ski. Dat ga je op een rollerbaan niet leren. 😅

@BergFan
Ja dat was vandaag

Skitechniek op 16 jan 2024 22:29

😂😂😂😂

Sorry @SuzannaE 😁, ben groot fan van je enthousiasme!

*bericht bewerkt door Shane op 16 jan 2024 23:55

I can stick uphill ice, on my saucer...

Graag gedaan @Bergfan . Ik hoop dat je de komende lessen steeds meer plezier gaat beleven op de band. Geniet van de uitdaging zou ik zeggen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha @skitechniek

  1. schnallen los, prima hoor
  2. cross-under op fis r30 mwah Als het moet, maar niet voor de lol
    Combinatie sla ik nog ff over

Anyway, inderdaad niet iets dat aansluit bij de draaiende tapijtjes hier, wel erg knap!

Ps: dat geel/blauwe pak vind ik mooier overkomen in de filmpjes 😉

Edwin van Riel

Update: les 2 zit er op. Bevindingen so far:
Ik vind het nog steeds niet heel erg op skiën lijken.
Ik heb inmiddels wel volledige controle over waar ik heen wil.
3x10 minuten is nog steeds te kort. Ook bij 10 minuten achter elkaar bochtjes draaien.
Voor mijn houding is het wel goed denk ik
Ik doe nog steeds alles op de buitenski. De binnenski is een soort van zijwieltje. Geen pizzapunt meer weliswaar, maar zodra ik mijn binnenski op de kant zet dreig ik mijn balans te verliezen.
Hoe sneller de band, hoe prettiger je skied. Volgende keer meteen vragen of die snelheid omhoog kan…
Conclusie: gematigd enthousiast.

Speciaal voor de connaisseurs onder ons @Shane @evr66 @Skitechniek
En andere waaronder mijzelf.
Deze knakkers komen net van de Rolband af
😂😂😂
Schijnt toch te helpen zo te zien.


null

Was super

hehe ik zag op insta dat @skitechniek ook weer nieuwe trucjes aan het oefenen geweest is op zo’n binnenste-buiten-hamster-attractie ;)

Edwin van Riel

hehe ik zag op insta dat @skitechniek ook weer nieuwe trucjes aan het oefenen geweest is op zo’n binnenste-buiten-hamster-attractie ;)

evr66 op 18 jan 2024 16:35

krijg al spontane spierpijn van te kijken alleen

Kleine serieuze vraag aan alle rolband skieers. Mocht je in de alpen wonen en elk weekend op de pistes kunnen staan, zou je dan ook rolband doen, of op een andere manier je techniek verbeteren? Zoja hoe?

Reden dat ik het vraag, de rolband discussie loopt al een tijdje, en flakkert af en toe op om daarna terug uit te doven en vorig jaar heb ik echt zitten rondkijken/vragen of zoiets hier (dolomieten) bestaat. En iedereen hier keek me aan met zo’n blik van “ben je gek!” Ik vroeg het niet om hier de discussie te spijzen, maar omdat ik echt denk dat ik qua basis wel kan bijschaven, en als er dan een manier die je heel direct duidelijk maakt wat je nog fout doet, is dat een groot voordeel.

Maar het bestaat hier dus echt niet! Kinderen aan de race kant, krijgen vervang en kracht training in de zomermaanden, trainen op de sneeuw vanaf september/oktober (gletsjer excursies), en dan gewoon lokaal vanaf de liften open gaan. Ik ben geen kleine meer en kan die mannen uberhaupt niet volgen, dus daar kan ik niet meer bijleren. Masters, ben ik gewoon te plat voor, dat zijn ook gewoon lokals die vroeger als kind die race training deden en nu wat overgewicht en strammere knieen hebben, maar nog wel techniek! Dus ja zo’n rollenband leek me wel iets, maar niet om er voor naar Belgie/Nederland te rijden ;-)

Vriendin zegt altijd, waar maak je je druk om, je skiet ok genoeg om als recreant mee te komen, maar aan mijn/ons niveau ga je niet komen, dus laat het los ;-) Ik ga er vanuit dat iemand als “skitechniek” ook wel van kleins af aan op de latten staat en al heel wat jaren specifieke training gekregen heeft ;-)

Soit wat filosoferen over skieen… blijft leuk omdat je eigenlijk altijd nog wel kan bijleren, maar telkens je een stapje zet merk je dat het de horizon (expert niveau) even ver blijft.

*bericht bewerkt door Asterino op 18 jan 2024 17:31

Voor mij heeft het echt wonderen gedaan voor mijn techniek, tot een bepaald niveau(van niveau 3/4 naar 5/7 zegmaar). Is nog genoeg aan te merken op mijn techniek(Stokinzet, A frame etc.) maar ik kan wel met vertrouwen van alle pistes af zonder erg moe te worden(dus niet meer alles op kracht zoals vroeger). Doe nu nog een les of 4 per jaar op de rolbaan maar merk wel dat er weinig progressie meer in zit op deze manier.

Echter ken ik er ook een die 12 lessen op de rolbaan heeft gehad na 1 dag les in Oostenrijk tijdens een eerdere vakantie. Die jongen was helaas 0.0 opgeschoten met die lessen omdat hij gewoon bang was/het vallen in zijn kop zat. Stond super stijf achterin zijn schoenen en kon alleen op flauwe blauwe pistes in pizzapunt naar beneden. Die gaat voortaan alleen in de zomer nog naar Oostenrijk.

^Deze meneer skiet world cup en doet het ook op de band (deze band staat in Saas-Fee, CH). In principe kan je elke meter die je skiet iets leren. Sommige mensen skiën zelfs op gras of asfalt in de zomer op van die rollerblade achtige dingen.

@asterino de club uit val di fassa traint net de jeugd regelmatig in ztm in de zomermaanden 😉

Edwin van Riel

Ik ski vanaf mijn 17e, ben op mijn 48e begonnen met bijspijkeren op de rolbaan, 6 lessen per jaar. We zijn nu 12 jaar verder en ik ben enorm vooruit gegaan. Ik ben nu 59 en ik wordt elk jaar beter. Het enige is dat je in het begin door de zure appel heen moet bijten. Ik kon al aardig skiën toen ik er aan begon. Het 1e jaar voelde ik mij op de rolbaan een absolute krabber en verzuurden mijn benen al na een paar minuten. Ik stelde mij de vraag of dit überhaupt iets met skiën te maken had om mijn ego te redden. Maar toen ik hier doorheen was ging ik enorm vooruit. En elk jaar is er weer een groot verschil in niveau tussen mijn 1e les en mijn 6e les van het seizoen. Ik ben fan!

*bericht bewerkt door Classic op 18 jan 2024 18:12

Plaats een reactie