Ski vakantie met jonge kinderen

Voor mij onherkenbaar maar ik heb zelf kinderen les gegeven. Toen konden we juist een wat luxer hotel veroorloven buiten de vakanties wat in de krokus niet te betalen was. Wel juist een knus kleiner skigebied gekozen zoals Brand in voralberg. Genoeg om 2 uur rond te skien om daarna weer het kind op te halen.
's middags weer ff 2 uur knallen.
We lieten d’r daarna zelf kiezen wat te doen het laatste keer de lift en skiën of sleeen. Dan zei ze zwemmen in het zwembad. Ook goed zei ik dan.

Je beschrijft het best leuk maar je bent ook wel een dramaqueen hè Tim? 🤣 Een dag slapen omdat je op vakantie bent geweest met je kinderen. En je vrouw? Heeft die de was gedaan en de kinderen rustig gehouden? Ik denk dat je thuis wat vaker je gezicht moet laten zien zoals dat je een wat realistischer beeld hebt van hoe dagen met kleine kinderen zijn. Wat had je verwacht eigenlijk?

Ik denk dat je 6 jaar en iets meer dan 9 maanden geleden na had moeten denken over je toekomstige ‘problemen’ maar ik vermoed dat je toen niet te moe was voor bepaalde dingen …

🏂

Ik denk dat je 6 jaar en iets meer dan 9 maanden geleden na had moeten denken over je toekomstige ‘problemen’ maar ik vermoed dat je toen niet te moe was voor bepaalde dingen …

Martin9 op 24 jan 2024 08:27

Lees regel 1 van de forumregels nog een keer en bedenk dan of deze opmerking echt nodig was. Laten we het hier gewoon over wintersport hebben.

Iedereen mag er van mij het zijne van denken. En zich vragen stellen hoe onze gezin situatie zich voorstelt. Maar als mijn vrouw dezelfde mening had als ik en we er uitvoerig over hebben liggen babbelen tijdens de terug rit hoe we het volgen jaar beter moeten aanpakken. Waren onze verwachtingen misschien te hoog? misschien wel. Had ik gekrijs verwacht? Zoizo maar niet elke dag. Ik vroeg enkel tips en vroeg mij af of er nog mensen zijn dit dit hebben mee gemaakt. Ik heb het expres op een ludieke manier mijn verhaal gebracht dat dit niet te serieus genomen moet worden.

Voor de mensen die zich afvragen hoe onze gezinssituatie is. Hier even een schets.

Ik werk 6 dagen van de 7. Van maandag tot vrijdag sta ik op om 4:30 en ben in thuis om 16:30. Ik smeer smorgens de boterhammen van mijn kinderen en maak de boekentassen klaar. Als ik thuis ben ga ik de kinderen van de na bewaking halen op school en maak ik eten voor ons gezin. Op zaterdag klus ik bij zodat we dingen als skivakanties en zomervakanties kunnen betalen en werk ik van 7u tot 17u na mijn werk en gaan we samen met zen allen naar de winkel. Zo gaat het elke week. Zondag morgend ga ik meestal een toer fietsen en na die toer stop ik bij de bakker voor pistolé’s en ontbijten we samen.

Mijn vrouw die werkt van 9u tot 18u maandag tot vrijdag zij heeft een eigen creche met 18 kinderen. zij doet smorgens de kinderen naar school. Op zaterdag en zondag morgend doet zij de was en zondag middag gaan wij meestal iets doen met zijn allen.

Onze kinderen die gaan slapen om 19u na het eten en staan op om 7:30. In het weekend slapen deze uit en staan zij op meestal rond 10u.

Ik denk dat dit het zo beetje is. Ik denk dat wij niet veel verschillen met een doorsnee gezin. Wij kijken altijd lang uit naar vakantie en de vakanties zijn altijd een succes. Ik had dit gerust allemaal voor mij zelf kunnen houden maar vroeg mij af of er nog lot genoten waren die dit mee gemaakt hebben en die zijn er. Onze jongste dochter heeft een heel sterk karakter en als bepaalde zaken nu eenmaal niet gaan zoals zij het ziet of wil kan zij een heel winkel centrum of pretpark stil krijgen. Onze oudste die neemt meer alls zoals het is en vind alles oke.

Ik ga het hier verder wel bij laten. Volgend jaar gaan we waarschijnlijk proberen met een organisatie te gaan. we zullen zien of we het kunnen betalen.

Zelf geen ervaring maar zie wel voordelen van echte goede locaties, maar daar betaal je de prijs voor.
Bvb. wij logeren al jaren in residentie “Edelweiss” in La Plagne 1800, waar je letterlijk tegen de piste slaapt. Je neemt de lift naar beneden, skispullen uit de kelder en je stapt 1 minuut (30s zonder kinderen) en je bent aan de piste.

Het belangrijkste echter: daar verzamelen de skilessen van ESF Plagne 1800, is een kinderland, zijn liften voor iets meer gevorderde kinderen om andere delen van het gebied te verkennen, …

Zoek vooral naar een goede locatie waar gesleur met spullen tot een minimum beperkt is, eet ergens in een restaurant of boterhamplekje onderweg zodat je de kleren niet uit hoeft te sleuren, …

Het is o zo hard genieten.

Onze kinderen die gaan slapen om 19u na het eten en staan op om 7:30. In het weekend slapen deze uit en staan zij op meestal rond 10u.

Tim-roelants op 24 jan 2024 09:06

Wow ja dan snap ik dat het niet uitrusten was in de vakantie. Onze kinderen van 5 en 2 zijn dagelijks wakker rond 6 (ook in het weekend). Om 7 uur komen ze uit bed, maar daarvoor hebben ze ons al met liedjes zingen en tegen elkaar kletsen wakker gemaakt. Als wij op wintersport om 7 uur wakker worden is dat voor mij echt uitslapen.
(In de zomervakantie kunnen we het ritme wel verplaatsen naar 8-8.30, maar daar is een weekje vakantie te kort voor)

Daarnaast was het voor ons vorig jaar 2-3 uurtjes skiën op een dag en de rest met de kinderen rommelen.
Ik ben nog nooit zo uitgerust van wintersport teruggekomen :D
Dit jaar weer hetzelfde ritme al gaan we nu met een grotere groep met meer oppas, dus waarschijnlijk wel iets meer skiën overdag.

Don`t eat yellow snow

Voor Tim en andere ouders even een hart onder de riem; wij hadden ons met een dochter van 6 en zoon van 4 voorbereid op een vakantie zoals in de openingspost beschreven, maar door toeval/goed uitgepakte keuze’s werd het heel veel leuker. Daar is dus niet perse een georganiseerde reis voor nodig!

Wat voor ons dit keer goed uitpakte:

Na lang zoeken en 10 franse/italiaanse bestemmingen op de shortlist; plotseling toch een betaalbaar Oostenrijks appartementje op AirBnB gevonden bij het Skigebied van Mayrhofen (Horbergbahn). En inderdaad; bij deze skischool werkten deze week 20 NLtalige docenten en 3 Oostenrijkers. Dochter van 6 werd eerst ingedeeld bij een Oostenrijkse juf, maar een oplettende NL skijuf heeft daar even een slimme ruil gedaan tussen 2 Duitse en 2 NL kids (zonder mijn inmenging, ‘toeval voor mij dus’.) En; ja vorige jaren in Frankrijk was het ook geen drama, maar dochter zag er wel tegenop om met een Anderstalige leraar op stap te gaan, voor haar dus vanzelf veel leuker op deze manier.

Zoon (net als dochter) al veel les gehad op de rollerband afgelopen 2 jaar, is begonnen in het kinderland, maar na 2 dagen gingen ze ook de piste op en vond hij de les ook leuk. (En ja; hij heeft een sterke wil en heeft 3 van de 5 ochtenden een kwartier de boel bij elkaar geschreeuwd omdat hij niet de les in wilde, elke middag big smile bij het ophalen, sommige kids hebben dat blijkbaar)

Lestijden; 10-12 en 13-15, maar geboekt mét lunch (mittagsbetreuung) (bindende tip!).

Gevolg: wij hadden 4 dagen samen skien van 10-15u, incl een koffiepauze en korte lunchpauze; eindelijk tijd om allerlei gesprekken in te halen, wat een weelde.

Andere tips;
-skidepot op de berg waardoor je met de handen vrij de gondel in gaat (minder stress bij jou is minder stress bij de kids).
-bakje fruit en wat liga’s mee in de tas en die in de lift naar boven en beneden met de kids gegeten (geen hangry momenten)
-een half uur ‘‘te vroeg’’ bij de gondel aankomen 's ochtends zodat je ook daar geen stress krijgt als er toevallig wel een lange rij is.
-'s avonds om 9u naar bed, 6u de wekker, ook hier; zonder stress de ochtend zorgt voor minder stress bij de kids. (ik gaf met tegenzin mijn chill avond op voor meer plezier met de kids overdag, maar was de volgende dag toch steeds weer blij met hoe het uitpakte).

Voor iedereen die narrig is naar Tim; hij was op zoek naar hoe het anders kan, niet naar veroordeling. Ook een reis met kids kan leuk zijn ;-)

Ik denk dat je 6 jaar en iets meer dan 9 maanden geleden na had moeten denken over je toekomstige ‘problemen’ maar ik vermoed dat je toen niet te moe was voor bepaalde dingen …

Martin9 op 24 jan 2024 08:27

Lees regel 1 van de forumregels nog een keer en bedenk dan of deze opmerking echt nodig was. Laten we het hier gewoon over wintersport hebben.

Iseeku op 24 jan 2024 08:34

Gelezen. Ik speel niet op de man en maak een kwasi grappige opmerking die je ook als ludiek en luchtig kan lezen. Zoals TS in zijn laatste post zelf ook aangeeft over zijn eigen tekst.

@Tim-roelants sorry als ik je gekwetst heb met mijn opmerking. Het was als grap bedoelt die in haakte op jouw manier van schrijven. En het ‘luxe probleem’ wat je ervaart.

On topic:

Alles wat je beschrijft is herkenbaar. Ik heb een zoon van 8 die ook menig supermarkt bij elkaar geschreeuwd heeft. En bij de eerste meters op de piste dacht dat pizza alleen voor de skiles op de.oefenweide was, meteen de lift naar beneden gepakt en het jaar erna pas weer op de berg geprobeerd. Hij is nu 8 en skiën gaat heel goed hoor, het komt dus goed allemaal. Ook aankleden, tandenpoetsen, skis dragen, opschieten zijn dingen die regelmatig de revue passeren.

De skivakantie van vroeger zonder kind bestaat niet meer. De beleving van toen, dronken in de après ski, de hele dag doen wat je wil etc. Etc. Is er voorlopig niet meer. Dat is in het hele leven zo. Veel dingen zijn anders dan vroeger zonder kinderen. En ja, kinderen kunnen vermoeiend zijn. Dus volgende keer moet je je verwachtingen bijstellen en gewoon gaan genieten van hoe snel je kids leren skiën. Genieten van die 1,5 á 2 uur die je met je vrouwtje alleen kan skiën. Over een paar jaar ben je met z’n 4en aan het skiën en ga je nog meer genieten.

Gezien het feit dat je je gezin in het dagelijks leven vrij weinig ziet denk ik dat je gewoon vooral lekker moet gaan genieten in je vakantie! Van elk moment, en je vooral niet druk maken om dingen die eigenlijk gewoon dagelijkse dingen zijn…

En als het misschien mogelijk is zou ik serieus minder gaan proberen te werken man! Ik snap dat er geld nodig is voor leuke dingen maar je moet een goede middenweg vinden. Thuis bij je gezin zijn op een zaterdag is ook gewoon lekker en 6 dagen volle bak werken is best intens weet ik.

🏂

Dronken worden in de Apres Ski is nooit zo mijn ding geweest. Eerste lift omhoog en bij sluiting 's avonds pas weer terug wel. Wat dat betreft zijn die eerste jaren toch echt wel investeren hoor. Al hadden onze kinderen wel altijd zowel in de ochtend als in de middag les. Voordeel is dat ze dan meer leren (als ze het volhouden, was voor die van ons nooit een probleem), en dat je iets meer tijd voor jezelf hebt. De oudste vond overblijven tijdens de lunch altijd leuk, maar de jongste wilde dat nooit, dus we moesten tussen de middag altijd weer terug zijn om met hem te lunchen (geen lange tochten samen dus).
Na afloop van de lessen nog een afdaling met het gezin, en dan zat de dag er op.
We gingen toen van te voren altijd een paar keer naar een indoorhal in Nederland. Stom (ik hou niet van binnen sporten), maar daardoor waren de kinderen veel zekerder op de ski’s in de bergen en pakten ze dingen veel sneller op.
Toen de kids 8 en 11 waren hadden ze de Oostenrijkse skiklasjes wel een beetje uitgespeeld en waren ze vooral aan het klooien met hun klasje tussen ipv op de pistes (waar ze overigens extreem veel van leren), en toen een jaar later alle lessen volgeboekt bleken te zijn, zijn we de hele vakantie met zijn viertjes opgetrokken, en dat bleken ze prima aan te kunnen. Weer een jaar later zijn we juist allevier “op les” gegaan, maar nu met een gids en off-piste, dus die “investering” heeft zich goed uitbetaald.

TLDR: hou vol, over een paar jaar ben jij bottleneck, niet zij! ;-)

Ik zie hier al veel goede tips waar ik me bij kan aansluiten.
Onze kinderen zijn inmiddels 15 en 14 en staan op ons te wachten in plaats van wij op hen.
Wat bij ons goed werkte:
-Kinderen een cursus in Nederland laten volgen op de binnenbaan, waardoor ze 1 jaar skiles konden overslaan en de jongste het 1e klasje waarin ze de pizzapunt leren niet meer in Oostenrijk hoefde te doen, maar meteen de kleine piste op kon
-in Oostenrijk les van 10-12 en van 13-15u. Toen ze heel jong waren kwamen wij tussen de middag terug om met ze te eten, wel op dezelfde plek als waar de klasjes met de juffen aten om ze daarna te laten wennen, wij stelden er ons op in dat we even een paar jaar zelf wat minder konden skiën
-latere jaren afspraken maken, sommige dagen gingen wij met ze eten in het restaurant waar ze met het klasje naartoe gingen en sommige dagen kwamen wij niet en we zorgden dat ze voor het wegbrengen precies wisten waar ze aan toe waren (of wij wel of niet kwamen)
-kies in die 1e jaren een wat kleiner gebied waar je snel terug kunt zijn op het punt waar de kinderen zijn en kies als mogelijk een gebied waar het kinderland bij het middenstation is, waardoor je niet helemaal terug hoeft naar het dal. dit maakt het ook makkelijker om voor en na de les nog een stukje zelf met de kinderen te skiën
-toen ze het al iets beter konden gingen ze nog 4 dagen op les en gingen wij de laatste 2 dagen met ze skiën, wat zij heel leuk vonden en wij moesten ons er qua skiën wel op aan passen, maar gaf ook veel meer rust op die dagen
-Inderdaad een locker huren voor de skies bij de lift, scheel zoveel gesjouw en gezeur en dan een accomodatie op loopafstand van de locker/lift zoeken, zodat je niet met de bus of auto hoeft
-veel heeft ook te maken met je eigen instelling en verwachtingen. Wij hebben het echt gezien als een investering in de toekomst die eerste jaren en kan alleen maar zeggen dat die zich nu ook dubbel en dwars uitbetaald

Tegenwoordig skiën we de hele week met zijn 4en en gaan we daarna zelfs nog gezellig samen de apres ski in. Het wordt ieder jaar makkelijker, beter en gezelliger!

Hoe grappig het inderdaad ook is: ik geef eerlijk toe dat wij bewust hebben gewacht tot ze een heel stuk ouder waren. Ik zag het gesleep en gesleur niet zitten. Intussen ging de dochter heel de lagere school mee met de mutualiteit en leerde zo skiën. Haar 2 broers hebben het later geleerd en dat lukte ook prima. Daar is ook niks mis mee.
Als je tips zoekt: ik denk dat een goede voorbereiding het halve werk is, dicht aan de piste verblijven, lunch op voorhand weten wat je wil doen en vooral veel open tijd laten, want niet alles loopt altijd zoals je verwacht.

Heel herkenbaar verhaal Tim, mooi dat je dit deelt. En ik denk dat de meeste reacties ook wel duidelijk maken dat jouw situatie echt niet uniek is.

Hele korte samenvatting… Wintersport met jonge kinderen = investeren!

Wat ons toch wel erg veel rust gaf is de kinderen de hele dag op les doen, met lunch. Het gesjouw met spullen is niet echt te voorkomen, maar wordt wel beter zodra ze ouder zijn (de mijne zijn nu 10 en 12). Bij ons ook een heilige regel: vóór het ontbijt al het materiaal klaarleggen.

Verder is ski in, ski out natuurlijk niet voor iedereen haalbaar maar scheelt wel een heleboel stress en gedoe.

Tot slot, mijn vrouw en ik hadden het geluk dat we nog een keer op wintersport gingen met een ander gezelschap (werk/vrienden). Daar werden de kilometers gemaakt. Dat maakt dat het verwachtingspatroon bij de gezinsvakantie ook lager lag.

Oh ja, achteraf had ik meteen naar Italië/Frankrijk moeten gaan want qua skiën leerden ze in Oostenrijk vrijwel niks. Kan je ook niet verwachten als je met 15 guppies achter een (weliswaar Nederlandse) juf aanskiet in de pizzapunt (die in Italië niet eens wordt aangeleerd: no pizza, spaghetti!).

*bericht bewerkt door havana op 24 jan 2024 12:50

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Mijn ervaring met Oostenrijkse (Mayrhofen) skilessen is dan weer wat minder dramatisch, maar het hangt nogal van de skischool af. We hebben ons van te voren goed ingelezen daarover, en dat betaalde wel uit.
Daarvoor Zwitserland. Daar krijgen ze heel grondig skiles, met een checklist voor wat ze allemaal moeten kunnen voor elk niveau. Niet per se heel leuk, want wel heel erg serieus. In de Italiaanse skiles kwam de leraar qua aanwijzingen aan mijn toen 4-jarige dochter Fleur niet heel veel verder dan “Vai Flora, Vai-vai-vai!”. Niet per se heel behulpzaam…

(oh, hoi Havana trouwens, wij kennen elkaar van het fiets en MTB forum, waar mijn forumnaam mijn “favoriete” verzet is. Ik kon voor skiën niet zo snel een goed equivalent vinden :-) )

*bericht bewerkt door BergFan op 24 jan 2024 13:10

Hier heel andere ervaringen. Zoon heeft als 5-jarige 10 lessen in een indoorhal gehad. Achteraf zei hij dat hij dat maar saai vond, en het ging ook niet echt goed. Dan een weekend La Bresse. Daar vielen alle puzzelstukjes op hun plaats en op het eind kwam hij soepel en glunderend de blauwe piste af.
Dan trip naar de Alpen gepland. Gevraagd of hij op skiles wou of liever met ons skieën. Tot onze verbazing koos hij resoluut om met ons te skieën. Ok, vakantie is vakantie. We hebben het ons nooit beklaagd. Het waren heerlijke ontspannende vakanties. Proberen om om 9u bij de 1ste lift te staan (lukte nooit, was meestal 9.10u), de hele dag samen op pad en 's avonds nog met de laatste lift omhoog (lukte altijd). Eten. Gezelschapsspel. Bed. Volgende dag herhaling. Zalig.

Voor mij is het ook herkenbaar. Na de eerste wintersport hebben we tegen elkaar gezegd (en dit heb ik hierboven ook al gelezen): dit is investeren. En zo zien wij het nu ook. De vakantie met de kinderen draait om de kinderen. En als we daardoor veel minder op de piste staan, dan is dat de investering. Wij kiezen daarom ook voor een klein en betaalbaar skigebied.
Onze oudste zoon vindt groeps-skiles verschrikkelijk. Voor onze jongste zoon is een lange skiles (3 uur achter elkaar) te vermoeiend. Sinds vorig jaar doen we onze kinderen met z’n tweeën in een privéles. Maximaal anderhalf uur. Zij blij, wij blij. Ook volgen ze een skicursus bij skipiste Nieuwegein.
En mijn man en ik gaan ook nog apart van de kinderen op wintersport. Dan maken we lange dagen en hoeven we geen rekening te houden met de kinderen. Dat scheelt :-)

Meeste is hier al gezegd, het is inderdaad heel herkenbaar dit. Ik ben nu erg blij dat we de investering gedaan hebben, skireizen zijn nu de leukste gezinsvakanties. Hoe wij het deden :

  • klein gebied, dicht bij de piste logeren. bvb in zuid-duitsland zijn heel betaalbare opties met zwembad en soms zelfs incl gratis skipas.
  • ski’s eventueel stockeren aan dalstation als dat kan
  • halve dag les, halve dag fun (rodelen, skiën en paadjes zoeken met mama/papa, sneeuwman maken, sneeuwballengevecht, skishow kijken, …)
  • snoepjes meenemen op de les !
  • met vrienden gaan en met 4-5 kinderen een privéleraar huren voor 2u/dag. Kost ongeveer hetzelfde.

Wij hebben geïnvesteerd in heel wat privélessen op de indoorpiste (vanaf 4 jaar). Onze zoon van 6 jaar pakt s’morgens met ons de eerste lift om half 9 en skiet vlot mee tot 15u30 (afgelopen kerstvakantie +30km op een dag). Grootouders gaan ook mee voor mocht hij geen hele dag willen skiën, maar hij wil de hele dag met ons mee. Wij hebben dus niet het gevoel dat we moeten ‘inleveren’. Integendeel, niets mooier dan met zijn 3en op pad te zijn😀.

Wij zijn ook pas begonnen met 6 en 8. Eerst 13 weken indoor in Nederland, daarna een fantastische dag Willingen en meteen daarna een week Oostenrijk Eerste jaar konden ze meteen een hele dag in een klasje wat ze geweldig vonden en aan het eind van de week konden ze het hele gebied door. Nooit gezeur gehad en meteen dikke lol. Wat mij betreft was het helemaal prima zo, ik kan me voorstellen dat wat jonger een hoop problemen kan geven.

Ik zal 1 van de weinigen zijn, maar ik herken dit echt totaal, maar dan ook totaal niet. Mijn kids zijn van baby af aan, altijd mee geweest en ik denk dat het staat of valt met het plezier van de kids voorop stellen. Daar word je zelf toch ook veel blijer van dan van “moeten” op vakantie.

Ik denk dat TS het zichzelf sowieso een stuk gemakkelijker kan maken door te kijken waar de lessen om 10 uur beginnen en gewoon op de berg te eten met skikleding aan. Maar daarnaast is het ook heerlijk om een uurtje langer op het terras te zitten als de kids lekker in de sneeuw aan het klooien zijn, of lekker vroeg aan een borreltje tegen een warme kamine (de ouders dan he) als ze moe en dreinerig zijn… Als ze daarna weer een beetje bijgekomen zijn kun je een lekker rondje wandelen, even sleeën enzovoorts. Dat is toch zoveel leuker dan over je eigen km’s nadenken of over hoeveel die kids moeten skiën. Geloof me die leren echt wel skiën en als ze er aan toe zijn willen ze de hele dag (mijn kids zijn beiden nog ruim onder de 10). En ja, dat kan bij de 1 wat eerder zijn dan bij de ander. Dan splits je even en ga je met de 1 naar beneden, terwijl de ander nog even door skiet.

Maar zorg in hemelsnaam dat je met zijn allen geniet en doe niet zo moeilijk. Ze zijn maar zo kort klein en het doet mij eerlijk gezegd toch een beetje pijn aan het hart, hoeveel mensen dit verhaal herkennen en het “afzien” als een noodzakelijke investering voor de toekomst zien. Voor hetzelfde geld ben je er volgend jaar, of het jaar daarna niet meer…

Echt hoor, geniet gewoon van de winter en elkaar… En Tim-roelants … Man (the F) up gast!

*bericht bewerkt door Shane op 24 jan 2024 22:35

I can stick uphill ice, on my saucer...

Met “investeren” bedoel iig ik dat het skiën van je kinderen, en het plezier dat ze daarin hebben, voorop staat. We hadden het geluk dat beide kinderen het skiën makkelijk oppakten en de les eigenlijk altijd wel leuk vonden, maar het kost hoe dan ook tijd, die je niet aan je eigen km’s kunt besteden. Dat is soms jammer, ik breng graag zoveel mogelijk tijd actief in de bergen door. Maar aan de andere kant ben ik ook vooral een familieman. We hadden er ook voor kunnen kiezen die jaren met zijn tweetjes op pad te zijn, maar dat is toch ook weer niet superleuk (ook bij ons is de wintersport echt een gezinsding). En de eerste keer na de skiles met je 4-jarige hummeltje een echte piste af skiën is geweldig.
Bovendien zouden ze (11 en 14 nu) dan nu nooit al in staat geweest zijn om komend voorjaar voor de tweede keer op rij een week te gaan freeriden met ons. Wij hebben beiden ons leven lang met tussenpozen vooral op de piste geskied. Hoe tof is het om als gezin iets nieuws te leren dat spannend, uitdagend, spectaculair en fysiek pittig is? Dankzij die “investering”. ;-)

Ja, het spijt me, maar je begrijpt precies mijn punt dus niet @Bergfan . Geloof me, ik ben waarschijnlijk idolater van skieën dan jij, maar het heeft mij nooit iets uitgemaakt als ze niet wilden skiën. En mijn oudste was er niet jong aan toe, zal ik maar zeggen. En dan ging ik dus met heel veel plezier andere leuke dingen met hem doen, gewoon genieten en heel weinig skieën… En het is me daar een liefhebber geworden…

Kijk, ik kan hopelijk nog heel lang skiën, maar die paar jaartjes met mijn kleine kindjes krijg ik nooit meer terug. Gelukkig was ik me daar toen al van bewust.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Of me begrijpt mijn punt niet ;-)
Het is niet “of, of” wat mij betreft,
Je kan toch EN genieten van je kids, ook als ze een dagje iets anders willen dan op de latten staan (is overigens bij ons nooit voorgenomen denk ik)
EN het ergens ook wel jammer vinden dat je zelf in die spaarzame jaarlijkse skidagen minder aan ski uren toe komt dan je zou willen
EN door het skiën van je kinderen goed te faciliteren en te stimuleren ervoor zorgen dat je als ze wat ouder zijn hele toffe dingen kunt doen met ze
?
Ik heb skivakanties nooit als een opgave beschouwd en er in alle gevallen met veel plezier op teruggekeken, maar ik vind in alle eerlijkheid de vakanties nu nog leuker dan die van vroegah.

*bericht bewerkt door BergFan op 24 jan 2024 23:10

Of me begrijpt mijn punt niet ;-)
Het is niet “of, of” wat mij betreft,
Je kan toch EN genieten van je kids, ook als ze een dagje iets anders willen dan op de latten staan (is overigens bij ons nooit voorgenomen denk ik)
EN het ergens ook wel jammer vinden dat je zelf in die spaarzame jaarlijkse skidagen minder aan ski uren toe komt dan je zou willen
EN door het skiën van je kinderen goed te faciliteren en te stimuleren ervoor zorgen dat je als ze wat ouder zijn hele toffe dingen kunt doen met ze
?
Ik heb skivakanties nooit als een opgave beschouwd en er in alle gevallen met veel plezier op teruggekeken, maar ik vind in alle eerlijkheid de vakanties nu nog leuker dan die van vroegah.

BergFan op 24 jan 2024 23:08

Jawel, ik snapte je echt wel, ook door je eerdere post. Ik deed en doe het (waarschijnlijk) anders en dat maakt natuurlijk helemaal niets uit. Zolang je allemaal met elkaar geniet moet iedereen het lekker zelf weten. Of niet ook goed…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vind het anders wel herkenbaar. De shock van de eerste keer met je kinderen te gaan skiën versus alle vrijheid die je voordien had, dat is toch wel effe aanpassen.
Sorry - maar het wordt nooit meer als voorheen. Een paar tieners die altijd maar weer op die zwarte pistes willen en zich beginnen storen aan die “trage” ouwe is ook niet zo vanzelfsprekend. 😉

Frankrijk met de ESF is ook een ander verhaal dan Oostenrijk waar de faciliteiten, kinderland toestanden en volledige lesdagen met eventueel lunch inbegrepen voor de kids gangbaar zijn. Nadeel is wel dat je er vaak een niet zo ervaren student ad-interim ski leraar krijgt; in Frankrijk ligt de lat wat dat betreft een pak hoger.

Wil je in Frankrijk blijven, dan ga je best met enkele gezinnen op vakantie voor een beurtrol en eventueel krijgen de kinderen 2 uur voor en 2 uur na de middag les. Maar dat is eigenlijk niet zo gebruikelijk in Frankrijk. Kies dan een klein familiegebied zodat je geen grote afstanden hebt en stel je verwachtingen bij, want perfect is het niet.

Het andere alternatief, naast Oostenrijk, zijn de beruchte Intersoc vakanties waar je ook helemaal ontzorgd wordt tot kinder animatie in de avond toe. Maar de skilessen stellen daar door de band genomen niet veel voor. Maar het is wel de gulden middenweg en meestal nog een betaalbare vakantie. De duurdere alternatieven zijn de groepsreizen met Josk, Snowtravel, etc.

De vakantie met de kinderen draait om de kinderen

Hier wil ik graag op reageren. Ik ben het hier pertinent mee oneens. Als dat waar zou zijn zou ik elke vakantie alleen maar in pretparken, winkels en zwembaden zijn en iedere avond eten bij de McDonalds. Zou ik nooit iets voor mijzelf kunnen doen zonder het gezin.

Persoonlijk vind ik een gezinsvakantie om het gezin draaien, niet per se om de kinderen alleen. Dat betekent (voor mij) een mix tussen dingen die de kinderen leuk vinden, dingen wie we allemaal leuk vinden en soms ook dingen die alleen de volwassenen leuk vinden. Het is immers óók mijn vakantie, en ik word er ook een betere vader van als ik soms even alleen iets kan ondernemen.

Bij skiën is het vrij simpel: dat vinden we allemaal leuk.

*bericht bewerkt door havana op 25 jan 2024 08:15

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Volg Havana wel, is voor ons zeker ook het geval. Wij gaan op vakantie en de kleine mag mee. Klinkt erger dan het is want kleintjes (tot op een bepaalde leeftijd) zijn gewoon “monkey see is monkey do”. Dus wat wij leuk vinden vindt hij ook leuk. (mindere dagen en betere dagen natuurlijk). Hij is het zo gewoon. En wij kleden het natuurlijk ook zo in dat het een groot avontuur wordt ;-)

Ws wordt het iets anders wanneer hij 10-12 jaar is :-p

De vakantie met de kinderen draait om de kinderen

Hier wil ik graag op reageren. Ik ben het hier pertinent mee oneens. Als dat waar zou zijn zou ik elke vakantie alleen maar in pretparken, winkels en zwembaden zijn en iedere avond eten bij de McDonalds. Zou ik nooit iets voor mijzelf kunnen doen zonder het gezin.

Persoonlijk vind ik een gezinsvakantie om het gezin draaien, niet per se om de kinderen alleen. Dat betekent (voor mij) een mix tussen dingen die de kinderen leuk vinden, dingen wie we allemaal leuk vinden en soms ook dingen die alleen de volwassenen leuk vinden. Het is immers óók mijn vakantie, en ik word er ook een betere vader van als ik soms even alleen iets kan ondernemen.

Bij skiën is het vrij simpel: dat vinden we allemaal leuk.

havana op 25 jan 2024 08:13

Ja daar kan ik me natuurlijk in vinden. Het is gelukkig ook niet zo zwart/wit. Ik bedoel meer dat we mee bewegen met de kinderen. Zoals dat voorbeeld met die skilessen. Zo is het voor ons als gezin een leuke vakantie.

Ik reis samen met mijn dochter.
Vorig jaar voor het eerst wintersport. Dat was natuurlijk wennen voor mij en voor haar.
Ik heb wel iets met haar opmerkingen gedaan want ze vond het helemaal niets dat ze 5 dagen op les moest en bijna niet aan t skieen kwam samen met mama.
Dit jaar dus alleen ochtenden les en smiddags samen en met andere ouders en kinderen.
Alle dagen de hele dag onderweg heb ik ook uit mn hoofd gezet en uitgezocht wat er voor andere activiteiten zijn smiddags.
1e lift komt ook wel als zij ouder is en we een eigen appartement hebben

Dat t nu duurder is en dat ik haar moet helpen ja dat is nu zo

Plaats een reactie