Welke ski's voor goede kantengrip op ijzige pistes?

Iemand ervaringen met de Deacon 72 op ijzige pistes? (Niet de master, maar ook daar benieuwd naar)

DaphneK op 06 feb 2024 23:00

Zou dik in orde moeten zijn volgend Gijs. Uit zijn review op gigiski.com: “ this ski performs equally well on icy, wind-bashed steep slopes (the grip is tenacious and immediate, despite the rocker) as it does in 20 cm of powder on top of your groomer. In bumps – hard or soft – it is brilliant and fun, helping you instead of kicking your backside.“

Master moet hierin nog beter zijn gezien de opbouw. Wellicht kan @asterino hier al iets over zeggen. Reviews op skitalk zijn in dit opzicht zeer positief.

evr66 op 07 feb 2024 06:00

Klinkt echt heel positief idd, zag al veel positiefs voorbij komen. :) Zoek nog iets nieuws erbij, helaas nog niet kunnen testen, maar staat op de agenda!

Krijg als het goed is vandaag de 72 master binnen (178). Niet getest, niet beschikbaar. beetje een gok dus, maar de reviews zitten allemaal aardig op 1 lijn met wat ik zoek. Nieuwe daily driver , kan mijn dochter de nordica gsr’s houden op de piste-dagen.

Edwin van Riel

Iemand ervaringen met de Deacon 72 op ijzige pistes? (Niet de master, maar ook daar benieuwd naar)

DaphneK op 06 feb 2024 23:00

Zou dik in orde moeten zijn volgend Gijs. Uit zijn review op gigiski.com: “ this ski performs equally well on icy, wind-bashed steep slopes (the grip is tenacious and immediate, despite the rocker) as it does in 20 cm of powder on top of your groomer. In bumps – hard or soft – it is brilliant and fun, helping you instead of kicking your backside.“

Master moet hierin nog beter zijn gezien de opbouw. Wellicht kan @asterino hier al iets over zeggen. Reviews op skitalk zijn in dit opzicht zeer positief.

evr66 op 07 feb 2024 06:00

Klinkt echt heel positief idd, zag al veel positiefs voorbij komen. :) Zoek nog iets nieuws erbij, helaas nog niet kunnen testen, maar staat op de agenda!

DaphneK op 07 feb 2024 07:50

Hoi Daphne, had je post gelezen maar niet gereageerd want ik heb alleen ervaring met de deacon 72 master en niet de reguliere.

Er zijn wel wat verschillen tussen de 2 (ander hout in de ski dat een stuk stijver is, en een race plaat en andere binding die het ook weer stijver maakt) maar in de basis zijn het gelijkaardige ski’s. Dus… in mijn opinie na ze een dag of 10 geskied te hebben zijn 't ski’s met een erg breed bereik. Dat wilt zeggen dat ze in de meeste omstandigheden (van ijzige opgevroren pistes tot diepe slush) goed werken (natuurlijk geen 30cm pow…alhoewel ik dat de eerste 2 dagen skieen wel gedaan heb). Ik vind ze eigenlijk er gebruiksvriendelijk (dit is de master, dus ik ga ervan uit dat de gewone dat nog meer heeft), en ik snap niet hoe ze dat gedaan hebben want het zijn stijve ski’s (misschien die lichte rocker?!). Langs de andere kant is gebruiksvriendelijk meestal minder energiek, maar da’s helemaal niet het geval. Als ik einde bocht doorduw op de staart wordt ik echt gelanceerd in de volgende bocht. Ze skieen wel beter bij steilere pistes of wat hogere snelheid. De radius van 15.4m (op 173 lengte) is maar een getal want ze skieen een stuk korter dan de radius doet vermoeden. Niet echt slalom, maar wel dezelfde vibe zonder dat je benen kapot zijn na 3 afdalingen.

Dus ja erg tevreden van de deacon 72 (master). Ik ben wel een grote loebas (1M91 en 110kg, ex rugby) dus “your mileage may vary”.

Wat betreft skieen op ijzige pistes, Morzel’s post hierboven zegt eigenlijk alles. Techniek en goed geslepen kanten. Maar intrinsiek is dit een echte piste carver/ race carver. Dus als bovenstaande in orde is dan zijn het geweldige ski’s op ijs (maar ook in slush).

null

Klinkt toch een beetje als die te dikke, vatsige vent zonder conditie in strak wielrenpakje die dan de light weight carbon wielrenfiets koopt om sneller te zijn…

Beste grip op ijzige pistes zit in hoe scherp je kanten zijn en hoe goed je skitechniek is. Geef een profi een paar goed geslepen flut ski’s en hij/zij komt nog steeds die ijzige berg goed af.

De enige ski die ik niet op een ijzige piste zou gebruiken is een freeride ski… En bij blauw ijs (meer dan een stukje) zou de piste afgesloten moeten zijn. Dan maakt de ski ook weinig meer uit.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Vond je die post echt nodig?

Totales Vollidiot

Pardon? Raar antwoord, bovendien maken skis wel degelijk verschil, los van scherpte.

Edwin van Riel

Pardon? Raar antwoord, bovendien maken skis wel degelijk verschil, los van scherpte.

evr66 op 07 feb 2024 10:43

Da’s jouw mening. Punt blijft dat van alle zaken die het verschil maken kanten en kunnen de meeste impact maken. Niet de ski.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Pardon? Raar antwoord, bovendien maken skis wel degelijk verschil, los van scherpte.

evr66 op 07 feb 2024 10:43

Da’s jouw mening. Punt blijft dat van alle zaken die het verschil maken kanten en kunnen de meeste impact maken. Niet de ski.

Sebastiaan op 07 feb 2024 10:46

Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. Ik heb honderden ski’s getest in de afgelopen 10 jaar en de ski maakt gewoon heel veel uit. De opbouw, lengte en torsiestijfheid. Als ik willekeurig 20 ski’s test op een ijzige helling dan doet de ene dat een stuk beter dan de andere. Niet voor niks dat fabrikanten verschillende segmenten ski’s maken voor verschillende niveau’s. Je verhaal slaat daarom kant nog wal, dan zou iedereen oo dezelfde ski kunnen skien, wat natuurlijk ook onzin is.

Je bent wel een zielig hoopje testosteron dat je het nodig vindt andere mensen zo te beledigen. Ga lekker andere mensen lastig vallen met je onzin en onwetendheid!

Ik beweer dat de scherpte van de kanten en de skitechniek van de skier meer impact hebben dan de ski zelf. Als beweert dat ik dan geen idee heb waar ik over praat, beweer jij dus dat de ski belangrijker is dan de skitechniek en de scherpte van de kanten?

Scenario 1: een ervaren skier met goede techniek, ook op ijzige pistes krijgt een paar minder geschikte maar scherp geslepen ski’s.
Scenario 2: een skier met middelmatige techniek krijgt een paar niet goed geslepen, maar wel heel geschikte ski’s.
Ik denk dat de skier in scenario 1 beter die ijzige berg af komt. Jij denk dat de skier in scenario 2 beter de berg af komt?

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ik ben het met @Sebastiaan eens.

  1. Techniek
  2. Tuning
  3. Ski

Als 1 en 2 niet op orde zijn, gaat 3 je niet helpen.

Wel eens met dat de ene ski beter is dan andere, maar dan heb je het over de laatste 5% van je prestatie (snelheid, vloeiend, dat soort zaken). De eerste 95% van je prestatie komt uit 1 en 2. Welke lat je ook onder bindt.
Een superstijve lat maakt het traverseren inderdaad makkelijker, het draaien van bochten dan weer een stuk lastiger. En na een middagje ben je je eerste scherpte van de kanten kwijt en blijft de stijve lat over. Als je voldoende techniek hebt om er bochten mee te draaien, ja, dan is die stijve lat zeker fijn. Als je dat niet hebt, dan ga je ook van die fijne stijve lat met inmiddels minder scherpe kantjes geen vertrouwen meer krijgen.

euuh Sebastiaan gezien je waardeloze reactie op een goed bedoeld advies van een mede-forum lid maakt het eigenlijk niet meer uit wat je zegt, je hebt je publiek al weggejaagd…

MW Janssen

Krijg als het goed is vandaag de 72 master binnen (178). Niet getest, niet beschikbaar. beetje een gok dus, maar de reviews zitten allemaal aardig op 1 lijn met wat ik zoek. Nieuwe daily driver , kan mijn dochter de nordica gsr’s houden op de piste-dagen.

evr66 op 07 feb 2024 08:07

Leuk leuk edwin! ben benieuwd hoe ze je bevallen! Ik zoek zelf ook zoiets namelijk

*bericht bewerkt door DaphneK op 07 feb 2024 12:15

Iemand ervaringen met de Deacon 72 op ijzige pistes? (Niet de master, maar ook daar benieuwd naar)

DaphneK op 06 feb 2024 23:00

Zou dik in orde moeten zijn volgend Gijs. Uit zijn review op gigiski.com: “ this ski performs equally well on icy, wind-bashed steep slopes (the grip is tenacious and immediate, despite the rocker) as it does in 20 cm of powder on top of your groomer. In bumps – hard or soft – it is brilliant and fun, helping you instead of kicking your backside.“

Master moet hierin nog beter zijn gezien de opbouw. Wellicht kan @asterino hier al iets over zeggen. Reviews op skitalk zijn in dit opzicht zeer positief.

evr66 op 07 feb 2024 06:00

Klinkt echt heel positief idd, zag al veel positiefs voorbij komen. :) Zoek nog iets nieuws erbij, helaas nog niet kunnen testen, maar staat op de agenda!

DaphneK op 07 feb 2024 07:50

Hoi Daphne, had je post gelezen maar niet gereageerd want ik heb alleen ervaring met de deacon 72 master en niet de reguliere.

Er zijn wel wat verschillen tussen de 2 (ander hout in de ski dat een stuk stijver is, en een race plaat en andere binding die het ook weer stijver maakt) maar in de basis zijn het gelijkaardige ski’s. Dus… in mijn opinie na ze een dag of 10 geskied te hebben zijn 't ski’s met een erg breed bereik. Dat wilt zeggen dat ze in de meeste omstandigheden (van ijzige opgevroren pistes tot diepe slush) goed werken (natuurlijk geen 30cm pow…alhoewel ik dat de eerste 2 dagen skieen wel gedaan heb). Ik vind ze eigenlijk er gebruiksvriendelijk (dit is de master, dus ik ga ervan uit dat de gewone dat nog meer heeft), en ik snap niet hoe ze dat gedaan hebben want het zijn stijve ski’s (misschien die lichte rocker?!). Langs de andere kant is gebruiksvriendelijk meestal minder energiek, maar da’s helemaal niet het geval. Als ik einde bocht doorduw op de staart wordt ik echt gelanceerd in de volgende bocht. Ze skieen wel beter bij steilere pistes of wat hogere snelheid. De radius van 15.4m (op 173 lengte) is maar een getal want ze skieen een stuk korter dan de radius doet vermoeden. Niet echt slalom, maar wel dezelfde vibe zonder dat je benen kapot zijn na 3 afdalingen.

Dus ja erg tevreden van de deacon 72 (master). Ik ben wel een grote loebas (1M91 en 110kg, ex rugby) dus “your mileage may vary”.

Wat betreft skieen op ijzige pistes, Morzel’s post hierboven zegt eigenlijk alles. Techniek en goed geslepen kanten. Maar intrinsiek is dit een echte piste carver/ race carver. Dus als bovenstaande in orde is dan zijn het geweldige ski’s op ijs (maar ook in slush).

null

Asterino op 07 feb 2024 09:22

Thanks voor deze review ! En wat een heerlijke foto, krijg er echt weer helemaal zin in zo met die verse sneeuw. Ik ga ze denk ik gewoon beide proberen ergens (hopelijk lukt dat) en dan uittesten. Ik ben wel een stuk lichter dan jij haha maar zoek wel zoiets wat jij allemaal beschrijft. wacht ook nog ff op edwin zijn review van zijn ‘gewone’ deacons die hij besteld heeft. ben van plan om binnenkort nog eens naar de alpen te gaan, afhankelijk van de sneeuwcondities en hopelijk kan ik ze dan ergens vinden om zelf te testen.

Hoi Daphne, Edwin heeft ook de masters bestelt, niet de gewone ;-)

Testen is idd. altijd wel 't beste! De sneeuw is al van even geleden (1ste weekend van Januari in Civetta), maar hopelijk valt er dit weekend weer wat bij hé ;-) Veel plezier in je zoektocht naar nieuwe ski’s en natuurlijk ook op de piste!

Klinkt toch een beetje als die te dikke, vatsige vent zonder conditie in strak wielrenpakje die dan de light weight carbon wielrenfiets koopt om sneller te zijn... § Sebastiaan op 07 feb 2024 10:37

Buiten het feit dat deze opmerking bijzonder onsympathiek is, slaat de vergelijking ook nog eens nergens op.
Veel topskiërs zijn relatief zwaar gebouwd. Zo weegt Aksel Lund Svindal (1,89m) meer dan 100kg, maar ook topskiërs als Hermann Maier en Alberto Tomba zaten dik in de 90 kg.

*bericht bewerkt door paolie op 07 feb 2024 13:01

Dank voor de tips, ik ga eens verder kijken! En wellicht toch weer eens een les overwegen :-)

Skiensinds1983 op 24 jan 2024 14:40

Daar is echt niets mis mee.
Ik doe dat nog steeds elk jaar.
Beginnen met twee uur privéles en dan bij voorkeur onder lastigere omstandigheden zoals ijs en buckels.
Nooit te oud om te leren zeg maar.

It is an amazing world

Ik ben het met @Sebastiaan eens.

  1. Techniek
  2. Tuning
  3. Ski

Als 1 en 2 niet op orde zijn, gaat 3 je niet helpen.

Wel eens met dat de ene ski beter is dan andere, maar dan heb je het over de laatste 5% van je prestatie (snelheid, vloeiend, dat soort zaken). De eerste 95% van je prestatie komt uit 1 en 2. Welke lat je ook onder bindt.
Een superstijve lat maakt het traverseren inderdaad makkelijker, het draaien van bochten dan weer een stuk lastiger. En na een middagje ben je je eerste scherpte van de kanten kwijt en blijft de stijve lat over. Als je voldoende techniek hebt om er bochten mee te draaien, ja, dan is die stijve lat zeker fijn. Als je dat niet hebt, dan ga je ook van die fijne stijve lat met inmiddels minder scherpe kantjes geen vertrouwen meer krijgen.

Hessel op 07 feb 2024 11:16

Tnx! Dat is exact wat ik bedoel. Blijkbaar raken sommigen daarvan over de kook ;-)

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

euuh Sebastiaan gezien je waardeloze reactie op een goed bedoeld advies van een mede-forum lid maakt het eigenlijk niet meer uit wat je zegt, je hebt je publiek al weggejaagd…

mwjanssen op 07 feb 2024 11:44

Ook een fijne dag!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir
Klinkt toch een beetje als die te dikke, vatsige vent zonder conditie in strak wielrenpakje die dan de light weight carbon wielrenfiets koopt om sneller te zijn... § Sebastiaan op 07 feb 2024 10:37

Buiten het feit dat deze opmerking bijzonder onsympathiek is, slaat de vergelijking ook nog eens nergens op.
Veel topskiërs zijn relatief zwaar gebouwd. Zo weegt Aksel Lund Svindal (1,89m) meer dan 100kg, maar ook topskiërs als Hermann Maier en Alberto Tomba zaten dik in de 90 kg.

paolie op 07 feb 2024 13:00

Klopt! 100 kilo spier. De parallel gaat over het gebrek aan conditie, techniek, en wat nog meer proberen te compenseren met materiaal. Er bestaat gewoon een woord voor het onderwerp van de parallel hoor: mamil.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ik heb er inmiddels een beetje spijt van dat ik dit onderwerp nieuw leven heb ingeblazen…

Klinkt toch een beetje als die te dikke, vatsige vent zonder conditie in strak wielrenpakje die dan de light weight carbon wielrenfiets koopt om sneller te zijn... § Sebastiaan op 07 feb 2024 10:37

Buiten het feit dat deze opmerking bijzonder onsympathiek is, slaat de vergelijking ook nog eens nergens op.
Veel topskiërs zijn relatief zwaar gebouwd. Zo weegt Aksel Lund Svindal (1,89m) meer dan 100kg, maar ook topskiërs als Hermann Maier en Alberto Tomba zaten dik in de 90 kg.

paolie op 07 feb 2024 13:00

Klopt! 100 kilo spier. De parallel gaat over het gebrek aan conditie, techniek, en wat nog meer proberen te compenseren met materiaal. Er bestaat gewoon een woord voor het onderwerp van de parallel hoor: mamil.

Sebastiaan op 07 feb 2024 13:53

Ah, dus een ex-rugbyer van 110 kilo heeft gebrek aan conditie en techniek? En snapt niks van materiaal?

Ah, dus een ex-rugbyer van 110 kilo heeft gebrek aan conditie en techniek? En snapt niks van materiaal?

paolie op 07 feb 2024 16:04

Misschien had hij het iets netter kunnen omschrijven, maar @Sebastiaan zegt volgens mij niets over wintersporters met overgewicht, terwijl anderen dat misschien wel zo opvangen.

In de fietssport zijn er genoeg die zelf misschien wel 20 kg kwijt zouden kunnen raken en een relatief slechte conditie hebben, en om de rest bij te kunnen houden wel een nieuwe fiets kopen van duizenden euros omdat deze 300 gram lichter is en betere aero heeft dan de vorige.

De parralel imet skiën is niet het gewicht, maar dat mensen het lichamelijk gebrek(bij fietsen oa gewicht, bij skiën vaak techniek) vaak ook in materiaal zoeken ipv iets te veranderen aan zichzelf(bijvoorbeeld door extra les te nemen). 90% van de reacties op dit soort vragen(meer grip op harde pistes) is ook “meer les nemen”.

Ben het er overigens niet helemaal mee eens, want ikzelf merkte een enorm verschil in grip en vertrouwen op harde pistes tov mijn F18’s toen ik een keer een setje Stöckli SL van een collega probeerde. Lessen zullen daar ook wel voor helpen maar het is niet zo dat andere ski’s weinig verschil kunnen maken.

eh @Paolie volgens mij reageerde @Sebastiaan in het algemeen op dit topic (ijs, nieuwe ski nodig?) en niet specifiek op de review van @Asterino
Dus volgens mij slaat iedereen nu aan op iets wat helemaal niet speelt.

Hahaha. Mensen toch. @Asterino en @Sebastiaan zijn het roerend eens en jullie zoeken spijkers op laag water. Wie schreef dit:

“Wat betreft skieen op ijzige pistes, Morzel’s post hierboven zegt eigenlijk alles. Techniek en goed geslepen kanten”

Hint, het was niet Sebastiaan. Maar dat hebben jullie waarschijnlijk niet gezien, want jullie wilden te graag vingerwapperen.

*bericht bewerkt door Shane op 07 feb 2024 17:28

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hahaha. Mensen toch. @Asterino en @Sebastiaan zijn het roerend eens en jullie zoeken spijkers op laag water. Wie schreef dit:

“Wat betreft skieen op ijzige pistes, Morzel’s post hierboven zegt eigenlijk alles. Techniek en goed geslepen kanten”

Hint, het was niet Sebastiaan. Maar dat hebben jullie waarschijnlijk niet gezien, want jullie wilden te graag vingerwapperen.

Shane op 07 feb 2024 17:23

Yup… ik voelde me helemaal niet aangesproken door de opmerking van Sebastiaan. Ook omdat mijn post echt gericht was op hoe de deacon skiet, en ik niet echt in ga op de vraag hoe skiet deze ski op ijs (daarop antwoord ik gewoon, techniek en slijpen juist zoals Sebastiaan).

De dikke fietser metafoor vind ik wel grappig, omdat het waar is… je ziet toch zoveel wat gezettere (waar ik zeker toe behoor) mannen op carbon fietsen zitten, om dan na 50km effe te stoppen voor een lekkere trappist! Niets mis mee, maar wel grappig. (heb teveel fietsende vrienden in Belgie).

Mocht Sebastiaan 't wel op mij bedoelt hebben, ook goed, dan Pmen we wel een keer en mag ie een keer mee komen skieen met mij de volgende keer hij in de Dolomieten is ;-) (of in de zomer de trans civetta meelopen https://transcivetta.com/percorso) … maar ik blijf wel een vette walvis, die graag een trappist drinkt (als ik’m kan vinden) maar helemaal geen carbon fiets heeft! :-p

@asterino no worries, ik doel op helemaal niemand. De mamil was puur een satirische metafoor voor de vraagstelling rondom skien op ijs.

Overigens prachtig om te zien dat de mamil vergelijking een glimlach en woede opwekt. Mooi zo! En nu die ski’s slijpen en aan de techniek werken allemaal, want aan de ski zelf ligt het een stuk minder. Dat ijsskiën.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir
Klinkt toch een beetje als die te dikke, vatsige vent zonder conditie in strak wielrenpakje die dan de light weight carbon wielrenfiets koopt om sneller te zijn... § Sebastiaan op 07 feb 2024 10:37

Buiten het feit dat deze opmerking bijzonder onsympathiek is, slaat de vergelijking ook nog eens nergens op.
Veel topskiërs zijn relatief zwaar gebouwd. Zo weegt Aksel Lund Svindal (1,89m) meer dan 100kg, maar ook topskiërs als Hermann Maier en Alberto Tomba zaten dik in de 90 kg.

paolie op 07 feb 2024 13:00

Denk ook maar aan de gestopte Beat Feuz. Dat is een stevig gebouwde man. Volgens mij heeft hij zelfs een beetje een buikje en is zijn bijnaam daarom Kugel-Blitz.

Paul

Tom Gellie vat het aardig samen op bps https://www.instagram.com/reel/C3D2zyYSoTu/?igsh=cGdub2lxYmh…
Sws een mooi kanaal met kundige gasten

Edwin van Riel

Plaats een reactie