Wat wordt onze volgende bestemming?

Dolomiti Superski. In de voorjaarsvakantie genoeg Nederlandse kinderen, in de Kerstvakantie niet echt. Nog geen Nederlandse leraren meegemaakt.

Dank allemaal voor de reacties. Als ik het zo lees is SFL een goede optie, maar dan met name voor de 1e week van de Kerstvakantie, de voorjaarsvakantie is vrij druk als ik het zo lees.

Ski Amadé zal ik eens uitgebreid(er) gaan bekijken.

Ja, ben benieuwd waarom Frankrijk echt geen optie is…

PW123 op 25 feb 2024 14:13

Dat was ongeveer mijn openingszin bij het schrijven van de openingspost :) Weinig zin om hier een wel/niet Frankrijk topic van te maken, maar concreet heb ik een paar keer in mijn leven een reis gemaakt naar een land/gebied o.b.v. adviezen van mensen, maar volledig tegen mijn gevoel in. Dat gevoel heb ik bij Frankrijk ook, dus zodoende voel ik er weinig voor. Ik ben een aantal maal buiten de winter om in Frankrijk geweest en ondanks de mooie natuur (en blijkbaar dus ook de mooie pistes) staan voor mij echt alle seinen op rood; de mensen vind ik bijzonder onprettig in de omgang, de taal (die ik vrijwel niet spreek en waar in mijn beleving andersom ook nog steeds weinig moeite gedaan wordt richting Engels e.d., wat dus ook zeker niet helpt voor mijn kids die zich met Duits en Engels best aardig redden kunnen), maar ook de betonblokken van een paar vierkante meters en het eten (jaja, kom maar met de verhalen dat de Franse keuken zo goed is enzo) is ook niet waar ik op een wintersport blij van wordt (dan wil ik gewoon graag een grote schnitzel, curryworst of een Gröstl).

MiKeZZa op 26 feb 2024 11:38

Helemaal gelijk, ik ben er wel een keer geweest en ga er nooit meer terug. Voor ons alleen Oostenrijk en Italië.

Ach ja, ieder z’n meug. Oostenrijk trekt ons dan weer totaal niet en houden echt van Frankrijk. Althans in de voorjaarsvakantie. Ga zelf in November en eind maart op short-ski in Oostenrijk en dat is helemaal prima!
Bijkomend voordeel is dat er relatief weinig Nederlanders komen en dat is voor ons echt een zegen.

Verder herken ik mezelf niet echt in het weinig moeite doen voor Engels of onaardig zijn. Maar ik probeer me dan ook altijd enigszins aan te passen. Een bonjour doet al wonderen bij binnenkomst.

Denk dat het voornamelijk te maken heeft met de toch vaak horkerige manier van omgang van Nederlanders naar de locals toe. Heel direct, betweterig en niet een klein beetje willen aanpassen aan de lokale omgangsnormen. En dat horkerige is nou net waar de gemiddelde Fransman een hekel aan heeft en daar geef ik ze 100% gelijk in. Daar mogen de Oostenrijkers wat mij betreft zelfs wel een klein voorbeeld aan nemen.

En het valt me verder op dat het de Oostenrijkgangers zijn die echt fel anti-Frankrijk zijn maar Frankrijkgangers eigenlijk nooit echt fel anti-Oostenrijk zijn. Toch een verschil in mentaliteit…
Maar iedereen moet lekker gaan waar ze zichzelf het fijnst bij voelen, het is immers vakantie. Alle landen hebben hun eigen voors en tegens, gelukkig maar!

En dit was precies waar ik mijn topic niet heen wil laten gaan… No offence; de reacties zijn helemaal niet slecht ofzo, maar het is gewoon een herhaling van zetten die al 300x gedaan is op dit topic. En zoals gezegd; paar keer tegen mijn gevoel in ‘tips’ gevolgd en keer op keer spijt gehad. Dat i.c.m. mijn eerdere ervaringen in Frankrijk (en ook met Fransen in NL) maakt dat ik voorlopig iets zoek in Oostenrijk.

Stubaï Gletsjer of het hele dal is misschien wat, in iedergeval lekker sneeuwzeker.

Als ik het zo lees;

Kerstvakantie Serfaus - Fiss - Ladis
Voorjaarsvakantie; Ski Amade of iets in de buurt van KleinArl

Over een jaar of 2 als de kids uitgelest zijn of we slaan een keer lessen over dan de Dolomieten.

Kleinarl = onderdeel van Snow Space Salzburg (praktisch aaneengesloten = onderdeel Ski Amade (verschillende grote gebieden, waaronder dus Snow Space, maar ook Schladming, Hochkonig, Gasteinertal en Filzmoos (en kleinere gebieden als Radstadt, Monte Popelo, Fageralm).

Zeer veelzijdige optie, zie ook aantal verslagen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik neig gezien de waanzinnige prijzen in SFL naar het verkennen van Ski Amadé. Dan gaan we daar eens wat dorpen verkennen (misschien met een seizoenskaart).

Bedankt voor de tips.

Ik neig gezien de waanzinnige prijzen in SFL naar het verkennen van Ski Amadé. Dan gaan we daar eens wat dorpen verkennen (misschien met een seizoenskaart).

Bedankt voor de tips.

MiKeZZa op 10 mrt 2024 20:39

Top, mooie regio met veel opties. 2x bezocht vanuit Eben (fijne plek), waren mooie vakanties.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zermatt- Cervinia. Prachtig uitdagend gebied.

Minder grote kans op NL’ers in de skiklasjes, danwel NL-sprekenden leraren, maar ongetwijfeld rustiger dan vele van de genoemde gebieden:

  • Nassfeld
  • Bad Kleinkirchheim

En idd CH gaat je ook heel veel drukte besparen, maar daar ga je qua betaalbaarheid inboeten, ook al kies je voor een beter betaalbare skigebied met + 100km zoals Obersaxen

Plaats een reactie