Format naar huis rijden

Wij doen het andersom, vertrek vrijdag ochtend richting Italië, slaap voor de oostrijkse grens, om de volgende dag fris rond middaguur in het hotel aan te komen, pak daar meteen de lunch mee, rustig Ski s halen bij de verhuurder, en dan op zaterdag de vertrekdag gewoon aan het ontbijt en dan rond 08:30 in de auto om die 12u naar huis te rijden. we zijn dan gewoon om 20:30 thuis wat een mooie tijd is. We wisselen om de 3a 4u omdat m’n vriendin ook graag een stukje wil rijden. Kan ik even relaxen.

Wij rijden ook altijd einde zaterdag middag vanuit Zwitserland naar huis. Bevalt ons prima. Wel moeten wij eerst nog met bagage via de gondel naar het dal. Dat kost wat tijd. We vertrekken dus rond 15u vanauit het huisje en stappen dan rond 16u in de auto. Begin van de nacht thuis.

Wij rijden ook zaterdag rond 17.00 uur weg. Maar ik was ook dit jaar wel blij met overnachting, want we zijn dan best moe na nog een hele dag skiën en snel slaperig. Lekker nog even douchen en slapen in hotel en zondag halverwege de middag thuis.

Vorig jaar hebben we op zaterdagochtend gerodeld en om 12u in de auto gestapt. volgens mij waren we rond middernacht thuis vanuit Radstad, ca 1050km.
Dit jaar om 4:00 in de auto gestapt in Wagrain. We hadden een geblesseerde, dus geen zin om de zaterdag nog door te brengen.
Het viel me wel tegen hoe langzaam het ging. ongeveer 13,5 uur incl pauzes. Niet eens lange files, maar veel korte en een belachelijk druk tankstation. (mental note, met een volle tank vertrekken) Dat is dus langer dan de heenreis op vrijdag. waar we meestal 12u over doen. Toch was ik wel blij met de vertrektijd, want de drukte zal niet snel minder zijn geworden.
Ik ben ook wel eens om 3:30 in Oberau ingestapt en om 12u thuis. Dat is wel 100 km korter, maargoed.
s’Nachts rijden is niks voor mij. Ik kan niet slapen in de auto. Ik wil ook niet na de wintersport tot diep in de nacht doorrijden. Ik ben om 22u klaar voor mijn bed.

Ach ja, wat maakt het ook eigenlijk uit of je er 10, 12 of 14u over doet. Op het moment zelf wel, maar achteraf telt toch vooral de vakantie.

Op zich maakt dat inderdaad niet uit, alhoewel. Het is toch een hele leuke en helaas ook zeer dure vakantie. Dus ik ben altijd op zoek naar hoe je er het meeste uit kan halen. Wees niet bang, ik ga echt niet iedere dag om 8:50 bij de lift staan wachten tot ie open gaat of doorskiën tot de laatste lift. Het is wel vakantie en de reis is ook onderdeel van de vakantie. Maar ik vind het wel fijn als de reis zo kort mogelijk duurt. Door Duitsland rijden is namelijk geen kloten aan met al die kolere Baustellen.

Heenweg gaan wij eigenlijk altijd op vrijdagochtend 5:00 weg. Dit jaar letterlijk geen enkele file gezien en daarom hadden we tijd om nog even in Innsbruck op het terras te zitten, alvorens we naar Haiming gingen voor ons overnachtingshotel.

*bericht bewerkt door havana op 25 feb 2024 18:36

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Dit jaar: maandag 1 januari vertrokken om 6.00 u. Kinderen heerlijk geslapen tot 11 (want laat naar bed met oudjaar), toen waren we al op de helft. Voordeel: weinig stops nodig want ze slapen toch, wij rijden om en om. 16u aankomst in Les Menuires, ski’s voor de kinderen opgehaald, geïnstalleerd in het appartement, boodschappen en op tijd naar bed. Di tm zo geskied, zaterdagavond ingepakt en alles klaargemaakt voor de terugreis. Zondag na de laatste lift (want zo zijn wij nou eenmaal 😅) omgekleed, alles in de auto gegooid, en karren maar. Rond 4u ‘s nachts thuis, kinderen heerlijk geslapen dus maandag fris naar school, wij zijn daarna nog even ons bed in gedoken.

Klinkt vast hels voor veel mensen maar zo halen wij het maximale eruit en voor de kinderen is het top, die krijgen maar de helft van de reis mee. En geen files en vrachtverkeer!

Wij rijden al jaren op vrijdag overdag naar de Franse Alpen. We overnachten dan niet ver van de weg omhoog naar het skigebied. Zaterdagochtend rijden we dan omhoog en kunnen de hele dag skiën. De zaterdag van vertrek skiën we ook de hele dag en rijden dan naar beneden om te overnachten, vaak hetzelfde adres als de heenweg. Zondagochtend vroeg rijden we dan terug naar NL waar we tussen halverwege en eind van de middag in omg.Amsterdam thuis zijn. Zowel heen als terug bijna altijd filevrij. En 2 extra zaterdagen als skidag.

Vrijdag op het gemak vertrekken richting het hotel voor de overnachting
Zaterdag op het gemak verder naar Flachau
Onderweg nog een goede koffie stop bij een lokale bakker
Aankomst in Flachau, even langs de piste om ons te melden dat we goed zijn aangekomen
Terugreis, altijd in 1 dag
We zien wel hoe laat we in de ochtend wakker zijn en vertrekken dan gelijk
De pauzes onderweg zijn altijd wat langer bij ons
Ik moet een stukje lopen, anders doen mijn benen zo zeer
Nooit op de aankomst of vertrek dag nog even skiën, heen zijn ze alle zitskies nog in orde aan het brengen en de laatste zaterdag zijn de zitskies allemaal al opgeruimd

*bericht bewerkt door niekniek op 26 feb 2024 07:30

10 of 14 uur maakt voor mij zeker wel een verschil. Het eerste betekent nog een ochtend de piste op kunnen het 2e betekent voor mij per definitie dat ik de hele dag in de auto zit.

Hier is de formule van vrijdag tot en met zondag.
Vrijdagochtend om 6 uur weg en 15.30 aangekomen en zondag om 5.15 vetrokken en om 15.30 thuis.

It is an amazing world

Hier vertrek op vrijdagavond 21.00u richting Gastein. Aankomst 6.45u.
Mochten 7.00 in appartement. Ontbeten en chauffeur de ogen toe gedaan. Rest is de ski’s gaan halen bij verhuur. Om 12 uur stonden we op piste met de hele groep.
Week later op vrijdag nog geskied (vorige week, dus met de nodige sneeuwval) tot 14.00u. Terug naar appartement, iedereen douchen, en 16.00u vertrokken naar NL. Wat vertraging in Oostenrijk door de sneeuwval, in Duitsland overal doorrijden, om 3.15u thuis.
Heen- en terugweg geen drukte te bekennen, dus ideaal voor ons!

Wij boeken als het kan van zondag op zondag. Veel rustiger om te rijden.

anndebacker op 25 feb 2024 09:08

Zondag op zondag is altijd goed idee als het kan :-)

Hier jaren achtereen op zaterdagochtend 02:00 vertrokken, proberen voor de files bij Munchen te zijn want we zitten altijd vast aan het carnavalsweekend. Soms daarna wat vertraging bij de pass, ingang Zillertal etc, maar altijd tijd genoeg om de skispullen nog te regelen voor de kinderen en de passen alvast te kopen.

Voorheen gingen we vrijdag na het skien wel eens weer naar huis. Dat was meer omdat er op zaterdag dan perse een volleybalwedstrijd gespeeld moest worden want we waren onmisbaar ;)
Laatste jaren vertrekken we vaak zaterdagochtend vroeg om te proberen voor de files munchen weer voorbij te zijn. Soms heb je geluk soms niet, vroeger dan 6:00 vertrekken doen we echt niet!

Dit jaar gedacht dat de kinderen na een vrijdag-lesdag op school nog wel een stuk in de auto kunnen rijden en wel wat langer wakker kunnen blijven. We zaten om 13:30 in de auto op vrijdag en zijn heel makkelijk via Oberhausen (3), Keulen(3), Siegen (4), Wurzburg (45 en 3) tot voorbij Regensburg gereden en daar een hele fijne overnachting gehad! We waren nog op tijd om te installeren en een mooie Weizen te scoren in de hotelbar (22:00 dicht). Sochtends zonder ontbijt weer vertrokken. Je vreet te veel voor de rit die je nog te gaan hebt… Onderweg rond 9:00uur een goede koffie stop met broodje gepakt in een typisch Beiers stadje en weer door… Uiteindelijk met de vertraging va de A10 in oostenrijk erbij stonden we om 13:00 bij ons appartement, uitgerust en wel! Dat laatste was wel nieuw voor mij… Rustig geinstalleerd, skis en schoenen voor de kinderen geregeld en de passen gekocht (wat een dure dag die zaterdag) en nog ff op t terras onderaan de dalafdaling gezeten.

Na een fantastische week konden we weer doorboeken voor 2025 en zijn we zaterdagochtend om 07:00 vertrokken, tussendoor gereden bij de Chiemsee en 17:30 weer thuis.

Die overnachting op de heenweg is mij wel heeeel goed bevallen, het maakt kwa aankomst helemaal niks uit als je het doet zoals wij hebben gedaan. Je komt alleen veel uitgeruster aan en dat is ook wat waard. De hotelovernachting van een kleine €200,- moet je dan er voor over hebben…

Zaterdag nog doorskien hebben we over getwijfeld, maar met 3 kinderen en geen douchemogelijkheden meer bij terugkomt (alle appartementen zijn weer vol) is dat te veel gedoe… nu liggen we savonds gewoon op een normaal tijdstip weer in bed.

Zondag-zondag kunnen boeken lijkt me wel heel erg fijn overigens!

Vroegah, toen we nog jong waren, reden we altijd op vrijdagavond weg en kwamen dan zaterdagochtend aan en gingen direct skieen. Terug gingen we wel met de massa mee door zaterdag rond 10u te vertrekken naar huis. Dit resulteerde meestal in file-rijden en erge drukte t/m Neurenberg. Vaak deden we er wel 13-14u over. Om deze drukte te omzeilen hebben we een aantal jaar van zondag tot zondag geboekt; maar dat maakt het aanbod een stuk kleiner.

De laatste jaren rijden we achter de drukte aan. We vertrekken op de heenweg rond 08u vanuit het westen en zijn bij normale omstandigheden rond 18u op plaats van bestemming. Een hapje eten, een paar biertjes drinken en na een goede nachtrust op zondagochtend op tijd op de piste.
Op de 2e zaterdag gaan we gewoon nog skieen. Bij voorkeur in een gebied(je) wat al een (half) uur op de goede weg is. Vanuit Saalbach zijn we wel eens in Lofer geweest en vanuit Solden in Hochoetz, vanuit Gerlos in Kaltenbach). We skieen tot medio 15.00, zorgen dat we goed hebben gegeten op de berg en rijden dan in alle rust naar huis. Meestal zijn we dan tussen 01 en 02u thuis. We rijden om en om en stoppen alleen om te tanken, plassen, benen strekken en een late-night snack.

zaterdag heen achter de files aan. Echt prima. om plm 1030 vanuit grensstreek vertrokken.

Zaterdag week later terug, Helaas met de massa mee gereden (0800 uit oostenrijk weg) en dus veel drukte.

Dat laatste gana we anders doen volgende keer.

Totales Vollidiot

er is overigens geen haar op mn hoofd die er aan denkt om op vrijdag al te gaan rijden…

Dit jaar ook weer gemerkt dat een aantal mensen uit hetzelfde complex, ondanks geboekt en betaald tm zaterdag, op vrijdag al vertrokken—>Bang voor de drukte op zaterdag… Zoals eerder gezegd hier is het meer de instelling waarmee je in de auto stapt. Wij wisten op de heenweg dat we in de file van de a10 zouden duiken. We hebben vlak daarvoor nog een heerlijke pauze gehad op een B weg vlak voor Salzburg. Het hoort er allemaal een beetje bij denk ik…

Of je er nou 11 of 13 uur over doet…

Een volsperrung op de Fernpass en dan 10uur later aankomen is natuurlijk wel even wat anders… maar ook daar zijn we op voorbereid!

Wij gaan eigenlijk altijd de nieuwjaarsweek en kunnen dan dus al op vrijdag gaan rijden, want al vakantie. Ik probeer altijd een overnachting te vinden zo dicht mogelijk bij de eindbestemming, maximaal half uur tot een uur rijden. Het liefste zou ik doorrijden tot de geboekte accommodatie maar die is eigenlijk nooit vrij helaas. Dan vertrekken vrijdagochtend rond 5 uur, op ons gemak rijden met regelmatig wisselen en pauze en dan zijn we ergens tussen 2 en 4 op de plek van overnachting afhankelijk van weer en verkeer. Volgende ochtend ontbijten zodra het kan en dan zsm weer weg. Dit jaar vertrokken we 7.30 vanuit Hallein richting Flachau en waren we zelfs de files op de A10 nog voor. Half 9 in Flachau en 10 uur stonden we op de piste (onze kamer bleek al schoon te zijn, dus meteen auto uitgepakt en op de kamer omgekleed). Terug vertrekken we dan meestal zaterdagochtend vroeg. Ergens tussen 3 en 5 afhankelijk van waar we zitten en of we nog een berg af moeten en/of een dal door. Meestal lukt het dan om de files voor te zijn, al hadden we dit jaar best wat vertraging tot aan Munchen door drukte bij de grens en slecht weer. Dan zijn we begin van de middag weer thuis en is voor het avondeten de auto al weer leeg en draait de wasmachine op volle toeren.

*bericht bewerkt door RvRR op 27 feb 2024 11:58

Hier is de formule van vrijdag tot en met zondag.
Vrijdagochtend om 6 uur weg en 15.30 aangekomen en zondag om 5.15 vetrokken en om 15.30 thuis.

Henrike op 26 feb 2024 11:01

Vanuit waar rij je dan weg? Klinkt goed!

Dit jaar rond 8u vertrekken in Cervinia (zaterdag) en dan naar de Lokale markt van Aosta gaan kijken …

( Hopelijk veel leuke lokale producten meenemen én verse pasta )

*bericht bewerkt door evert op 27 feb 2024 13:01

Lastige is wel dat uitchecken in hotel vaak al om 11.00 is. Hoe doe je het dan met zwemmen/douchen in het hotel?

Trebbor-C op 25 feb 2024 12:11

Ik heb echt nog nooit gehad dat dit een probleem is. Vaak hebben ze ook nog wel ergens een douche als er geen zwembad of sauna is.

havana op 25 feb 2024 14:33

Dit is in elk hotel inbegrepen. Faciliteiten te gebruiken op dag van aankomst en vertrek. Je meldt het gewoon even uit beleefdheid en als je een kaartje nodig hebt, dan geven ze jou gewoon eentje mee. Daar is nog nooit moeilijk over gedaan. Er moet uiteraard wel een zwembad of douche zijn. :)

*bericht bewerkt door Joy85 op 27 feb 2024 12:47

De laatste jaren was onze formule tot uurtje of 1 a half 2 skien en dan naar huis rijden, gezien we in skiwelt zaten was dat ook prima te doen en beviel erg goed. Dit jaar echter saalbach wat weer net wat verder is, en gezien de condities wilde we de hele dag skien, dus dit jaar zaterdag hele dag geskied en nog een overnachting onderweg gepakt (4 uurtjes gereden op zaterdag), beviel eigenlijk erg goed.

Verschillende opties gedaan, waaronder:

  • op zaterdag, vroeg, in 1x naar huis rijden. Gaat eigenlijk vaak goed, maar hou niet van hele dag rijden. Vooral handig voor de wat dichtbij liggende gebieden
  • op zaterdag skiën, na de lunch nog ff douchen en eerste stuk rijden, ergens slapen en zondag laatste stukje
  • op vrijdag skiën en einde dag eerste stuk rijden. Fijn dat je je appartement nog hebt, net wat comfortabeler en eigenlijk zie ik de toegevoegde waarde niet van nog blijven slapen als je toch vroeg gaat rijden
  • zaterdag niet meer skiën (bijv ivm weer) maar wel laat wegrijden, mooi hotel zoeken voor onderweg, met nog wat te wandelen, goed restaurant etc

Het verschilt per vakantie. Heb alle opties wel gehad. Als het kan: zaterdag t/m lunch skiën, dan in eigen appartement douchen en dan paar uurtjes rijden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dit jaar de laatste dag tot 14:00 geskied en daarna rustig omgekleed bij de auto, nog wat Weizen gescoord bij de SPAR en daarna naar huis gereden. 's avonds om 11:00 weer thuis vanuit Westendorf. Erg goed bevallen.

Wonen op een eiland is leuk, maar heeft ook z’n nadelen. Een daarvan is dat je altijd afhankelijk bent van de boot om thuis te komen, en om van het eiland af te raken. Op de heenreis dus vaak een overnachting inplannen en op de terugreis vaak vroeg vertrekken zaterdagmorgen uurtje of vijf om de boot te kunnen halen. Dit gaat meestal wel goed. Maar als ik die verhalen lees hier over een extra skidag… wel lekker hoor😉

Wij rijden liefst 's nachts. Dan slapen de kleine kindjes gewoon door. We wisselen natuurlijk wel af onderweg. Dan zijn we 's ochtends daar. Die vermoeidheid blijft dan wel een dagje hangen maar dat hebben we er wel voor over. Terugreis is wel heel vroeg switch nacht-ochtend.

In April gaan we met vrienden en dan rijden we wel 's ochtends, puur omdat we toch verlof hebben en we nog even overnachten onderweg. Da’s 's anderendaags 's ochtends op de piste. Een shortski van 4 skidagen (en veel feesten) betekent sowieso al weinig slaap, dus moet je alles nemen wat je kan krijgen :) Terugrit zal namiddag vertrekken zijn na nog een dagje skiën en dan zien we wel of we onderweg overnachten in een budget hotel of we ineens door kunnen rijden. Zal van de vermoeidheid en chauffeur wissels afhangen, maar ik verwacht het eerste. Safety first!

Laatste twee jaar richting de Mauriënnevallei. Vertrekken op vrijdag (vanuit Nijmegen) richting Frankrijk. Ergens rond Lyon overnachten. Zaterdagochtend redelijk vroeg vertrekken en tegen het middaguur aankomen. Rustig installeren en nog even gebruik maken van de gratis liftjes voor het eerste gevoel. Vervolgens 6 dagen skiën en dan zaterdagochtend vroeg weer naar NL rijden. Vóór de files uit en dan in één keer door. Zijn we rond 18:00 thuis en kunnen we een rustige, relaxte avond hebben. Zondag opruim- en wasdag en dan maandag weer aan het werk.

Plaats een reactie