"Ik reed van huis naar Oostenrijk in 6 uur"

Maar goed, ik had nog geen kinderen en een compleet ander verantwoordelijkheidsgevoel en je gaat nu eenmaal altijd ervan uit dat er niets onverwachts zal gebeuren (net als op de piste…).

DSvier op 05 mrt 2024 12:38

Ik neem aan dat je ipv “niets” juist “iets” bedoeld. Het is net als op de piste (tis tenslotte wintersport.nl) gas erop moet kunnen als het kan, maar je moet altijd rekening houden met je voorgangers. Die kunnen altijd een rare move maken, en jij als achterop komend moet je gewoon die verantwoordelijkheid hebben. En ik ben het zeker met @Sebastiaan eens het zijn voornamelijk Nederlanders (en zeker ook Belgen) die het principe “Onbeperkt op de linkerbaan” niet snappen en gewoon met een lage snelheid inhalen. We zijn te gast in Duitsland en daar zijn ze gewend aan dit principe, wil je niet hard dan rijd je gewoon rechts. En hoe hard nu hard is…dat ligt ook aan de auto, de weerstomstandigheden/zicht en inzicht /(on)kunde van de bestuurder. Kortom het verschilt eigenlijk helemaal niet zoveel als wat op een piste geldt!

Oja de reis is mi geen wedstrijd al ben ik het liefst zo snel mogelijk op de piste :)

*bericht bewerkt door mwjanssen op 05 mrt 2024 13:51

MW Janssen

Alsof Duitsers zelf, op een 3 baans weg, ooit rechts rijden :)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik rij altijd zo hard, dan kunnen ze mijn auto niet in beslag nemen zoals de fiets van mijn opa.

Er geldt nog altijd de regel : Je moet altijd kunnen stoppen voor voorzienbare hindernissen. Op snelweg lijkt het me duidelijk dat iedereen die voor jou rijdt “te voorzien” is, zelfs als die wisselt van rijstrook.
En ik laat de vakantie reeds vanaf " thuis "beginnen. Wat is nu die 2 uurtjes langer onderweg in een mensenleven ?
Als je tegen 200 per uur tegen een dier of een andere auto knalt heb je misschien geen leven meer ?

Er geldt nog altijd de regel : Je moet altijd kunnen stoppen voor voorzienbare hindernissen. Op snelweg lijkt het me duidelijk dat iedereen die voor jou rijdt “te voorzien” is, zelfs als die wisselt van rijstrook.
En ik laat de vakantie reeds vanaf " thuis "beginnen. Wat is nu die 2 uurtjes langer onderweg in een mensenleven ?
Als je tegen 200 per uur tegen een dier of een andere auto knalt heb je misschien geen leven meer ?

AldoS op 05 mrt 2024 14:39

Wisselen van rijstrook is een bijzondere manoeuvre, waarbij al het andere verkeer dus voorrang op je heeft…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Er geldt nog altijd de regel : Je moet altijd kunnen stoppen voor voorzienbare hindernissen. Op snelweg lijkt het me duidelijk dat iedereen die voor jou rijdt “te voorzien” is, zelfs als die wisselt van rijstrook.
En ik laat de vakantie reeds vanaf " thuis "beginnen. Wat is nu die 2 uurtjes langer onderweg in een mensenleven ?
Als je tegen 200 per uur tegen een dier of een andere auto knalt heb je misschien geen leven meer ?

AldoS op 05 mrt 2024 14:39

Wisselen van rijstrook is een bijzondere manoeuvre, waarbij al het andere verkeer dus voorrang op je heeft…

Shane op 05 mrt 2024 14:49

haha jaja totdat die op de linkerbaan zit en jij erachter op knalt. Je voorrang is dan al weg denk ik. Dan kom je van achteren en ben je altijd de sjaak.

MW Janssen

Wisselen van rijstrook is een bijzondere manoeuvre, waarbij al het andere verkeer dus voorrang op je heeft…

Shane op 05 mrt 2024 14:49

haha jaja totdat die op de linkerbaan zit en jij erachter op knalt. Je voorrang is dan al weg denk ik. Dan kom je van achteren en ben je altijd de sjaak.

mwjanssen op 05 mrt 2024 14:56

Niet altijd dus en niet in dit geval. Al is het in de praktijk vaak lastig om dan gelijk te krijgen. Maar zoek het vooral even op op Google. Het is voor mij overigens geen nieuws dat de regelgeving hieromtrent bij veel medelanders totaal onbekend is hoor. Dat ervaar je immers dagelijks op de snelweg.

*bericht bewerkt door Shane op 05 mrt 2024 15:25

I can stick uphill ice, on my saucer...

In Duitsland is er toch een adviessnelheid van 130? Of was dat iets met verzekering/aansprakelijkheid?

Als je 200 rijdt ben je gewoon (WA) verzekerd. Kans is groot dat de verzekeraar je wel ff belt als ze kunnen aantonen dat t ongeluk gerelateerd is aan de te hoge snelheid, om t ff te hebben over het terug betalen van die kosten.

Maar het zou een mooie boel zijn als je niet verzekerd zou zijn :). Zou wel mooi passen in dit borrelpraat topic overigens. Net als dat broodje aap over ‘achteropkomend verkeer is altijd schuldig’.

Edit: hoeft dus niet aantoonbaar door de snelheid te komen, betrokkenheid en hoge snelheid zijn soms al voldoende voor schuld.

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 mrt 2024 16:02

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En als Duitsland de wetgeving aanpast dan hebben we ons gewoon te houden aan die nieuwe snelheidsbeperkingen. Maar ik wordt een beetje moe van die lieden die vanuit hun nederlandse situatie en rijgedrag menen dat de snelheden in Duitsland onverantwoord hoog liggen. Als je problemen hebt met hoge snelheden op de autobahn dan hoor je daar niet te rijden. Neem de binnenwegen lekker en tuf met 80 of 100kmh naar je bestemming.

Sebastiaan op 05 mrt 2024 12:50

Het gedrag op de autobahnen is veranderd. “Vroeger” (kom opa. Vertel nog eens…) was het vrij normaal om op flinke stukken 200+ te rijden.
Al dan niet in een treintje zodat je lekker de snelheid erin kon houden.

Tegenwoordig gaat dit minder goed. Omdat het drukker is, omdat er meer beperkingen zijn, omdat er meer baustellen zijn en zeker ook omdat er meer notoire “ik ga met 130 naar links en jij moet het maar oplossen” rijders zijn. Ook duitsers.

Totales Vollidiot

Wisselen van rijstrook is een bijzondere manoeuvre, waarbij al het andere verkeer dus voorrang op je heeft…

Shane op 05 mrt 2024 14:49

haha jaja totdat die op de linkerbaan zit en jij erachter op knalt. Je voorrang is dan al weg denk ik. Dan kom je van achteren en ben je altijd de sjaak.

mwjanssen op 05 mrt 2024 14:56

Niet altijd dus en niet in dit geval. Al is het in de praktijk vaak lastig om dan gelijk te krijgen. Maar zoek het vooral even op op Google. Het is voor mij overigens geen nieuws dat de regelgeving hieromtrent bij veel medelanders totaal onbekend is hoor. Dat ervaar je immers dagelijks op de snelweg.

Shane op 05 mrt 2024 15:05

ja klopt je hebt gelijk @shane bijna altijd schuldig dan, maar je haalt het goed aan, ga dat maar eens bewijzen en als je 200+ gereden hebt wens ik je suc6 om dat te bewijzen (als je dat dan uberhaupt nog kan).

MW Janssen

Dat bewijzen is toch niet zo ingewikkeld? Een beetje auto houdt alle acties bij en bij (groter) letsel geeft sporenonderzoek ook wel wat inzicht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik neem aan dat je ipv “niets” juist “iets” bedoeld. Het is net als op de piste (tis tenslotte wintersport.nl) gas erop moet kunnen als het kan, maar je moet altijd rekening houden met je voorgangers. Die kunnen altijd een rare move maken, en jij als achterop komend moet je gewoon die verantwoordelijkheid hebben. En ik ben het zeker met @Sebastiaan eens het zijn voornamelijk Nederlanders (en zeker ook Belgen) die het principe “Onbeperkt op de linkerbaan” niet snappen en gewoon met een lage snelheid inhalen. We zijn te gast in Duitsland en daar zijn ze gewend aan dit principe, wil je niet hard dan rijd je gewoon rechts. En hoe hard nu hard is…dat ligt ook aan de auto, de weerstomstandigheden/zicht en inzicht /(on)kunde van de bestuurder. Kortom het verschilt eigenlijk helemaal niet zoveel als wat op een piste geldt!

Oja de reis is mi geen wedstrijd al ben ik het liefst zo snel mogelijk op de piste :)

mwjanssen op 05 mrt 2024 13:44

Nee, ik bedoel “niets”. In de zin van dat mensen zichzelf graag wijsmaken dat het altijd wel goedkomt.

In Duitsland is er toch een adviessnelheid van 130? Of was dat iets met verzekering/aansprakelijkheid?

Pino op 05 mrt 2024 15:45

Als je bij een ongeval betrokken bent en je reed >130 km/u, dan gaat men in Duitsland toetsen of dat gezien de omstandigheden verantwoord was.

Terecht ook wel. Iemand die met zeer hoge snelheid aan komt kachelen is lastig in te schatten voor iemand die wil gaan inhalen. Daarom moet je dus ook altijd rekening houden met dat het kan.

Dat beeld van die charmezanger klopt aardig 😉

Tiny-M op 05 mrt 2024 11:10

Ja charme heeft hij wel. Of hij net zo goed kan zingen weet ik niet.

Übung macht den meister!!!

Pffff…… deze discussie is al zo oud als de weg naar Rome….
Maar allemachtig wat een bende Gutmenschen hier zeg🙄

In Duitsland mag je op heel wat wegen nog voluit.
Ik rij altijd buiten het seizoen en als ik dan 200+ op de rechterbaan rij dan wordt ik echt continu ingehaald.

En dan is er altijd weer zo’n fiscale groenrijder in de Tesla van de baas die met 100 naar de linkerbaan komt. 🤦🏼‍♂️

Disturbing the peace since 1975

En dan is er altijd weer zo’n fiscale groenrijder in de Tesla van de baas die met 100 naar de linkerbaan komt. 🤦🏼‍♂️

Supergrover op 08 mrt 2024 09:51

Toch nog snel even een Tesla sneer er tussendoor. Mooi.

En dan is er altijd weer zo’n fiscale groenrijder in de Tesla van de baas die met 100 naar de linkerbaan komt. 🤦🏼‍♂️

Supergrover op 08 mrt 2024 09:51

Toch nog snel even een Tesla sneer er tussendoor. Mooi.

DSvier op 08 mrt 2024 09:58

Hij had het wel over een Tesla van de baas he… Dus op jou niet van toepassing :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

En dan is er altijd weer zo’n fiscale groenrijder in de Tesla van de baas die met 100 naar de linkerbaan komt. 🤦🏼‍♂️

Supergrover op 08 mrt 2024 09:51

Toch nog snel even een Tesla sneer er tussendoor. Mooi.

DSvier op 08 mrt 2024 09:58

Hij had het wel over een Tesla van de baas he… Dus op jou niet van toepassing :)

Shane op 08 mrt 2024 10:34

😂
Wij hebben privé een Enyaq staan, leuk voor de vrouw maar niet voor vakanties.

Disturbing the peace since 1975

Hij had het wel over een Tesla van de baas he… Dus op jou niet van toepassing :)

Shane op 08 mrt 2024 10:34

Nou, ik voelde mij ook niet aangesproken met die 100 km/u. In Nederland overdag… Maar op de autobahn is het 140 op de autopilot. En op de 7 en 8 waar het mag en kan (dat laatste is dan weer steeds zeldzamer) >200.

Wij hebben privé een Enyaq staan, leuk voor de vrouw maar niet voor vakanties.

Supergrover op 08 mrt 2024 11:32

Volgende keer toch maar een Tesla dan. ;)

Onwaarschijnlijk om zien hoe een nogal concrete vraag een paar keer inhoudelijk behandeld wordt maar vooral hoe snel het verglijdt in over en weer moddergegooi.
Moraalridders en Gutmenschen aan de ene kant, onverantwoorde kamikaze gekken aan de andere.
Jullie zijn mekaar allemaal lekker waard hoor.

Let's Ride

Wij hebben privé een Enyaq staan, leuk voor de vrouw maar niet voor vakanties.

Supergrover op 08 mrt 2024 11:32

Volgende keer toch maar een Tesla dan. ;)

DSvier op 08 mrt 2024 13:09

Hebben een Model S gehad, de kwaliteit van de Enyaq is veel hoger.

Disturbing the peace since 1975

Hebben een Model S gehad, de kwaliteit van de Enyaq is veel hoger.

Supergrover op 08 mrt 2024 14:03

Dan ben je de eerste Model S aan het vergelijken met een veel jongere Enyaq. Dat is een beetje appels en peren. En zelfs dan…

De huidige Tesla’s zijn de Volkswagens ver vooruit. Onder meer doordat de Enyaq 30% minder efficiënt is (MY LR tov de Enyaq iV 80), waarmee de MY echt prima is voor de wintersport, waar ik mij kan voorstellen dat je daar de Enyaq niet voor pakt. Zeker als je bij die laatste de warmtepomp niet hebt aangevinkt (standaard op Tesla), want dan loopt het verschil op naar 40-50%.

Onwaarschijnlijk om zien hoe een nogal concrete vraag een paar keer inhoudelijk behandeld wordt maar vooral hoe snel het verglijdt in over en weer moddergegooi.
Moraalridders en Gutmenschen aan de ene kant, onverantwoorde kamikaze gekken aan de andere.
Jullie zijn mekaar allemaal lekker waard hoor.

Schussboelie op 08 mrt 2024 14:00

Ben je op een van je skistokken gaan zitten? ;)

Neerkijken op andere merken maar zelf een Skoda rijden is ook wel …. Interessant?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hebben een Model S gehad, de kwaliteit van de Enyaq is veel hoger.

Supergrover op 08 mrt 2024 14:03

Dan ben je de eerste Model S aan het vergelijken met een veel jongere Enyaq. Dat is een beetje appels en peren. En zelfs dan…

De huidige Tesla’s zijn de Volkswagens ver vooruit. Onder meer doordat de Enyaq 30% minder efficiënt is (MY LR tov de Enyaq iV 80), waarmee de MY echt prima is voor de wintersport, waar ik mij kan voorstellen dat je daar de Enyaq niet voor pakt. Zeker als je bij die laatste de warmtepomp niet hebt aangevinkt (standaard op Tesla), want dan loopt het verschil op naar 40-50%.

DSvier op 08 mrt 2024 15:10

Idd een van de eerste en uiteraard is een Enyaq minder efficiënt, het is een baksteen vergeleken met die gladde Model S.
Overigens heeft ze wel de warmtepomp.

Disturbing the peace since 1975

Bijzonder grappig topic dit.

Zelf doe ik zo’n 80 000 km per jaar en kom bijna wekelijks in Duitsland. Enkele persoonlijke vaststellingen:

  • In het Zuiden van Duitsland, zeker Beieren, wordt er nog dik geknald. Het Noorden is een ander verhaal, daar gebeurd dit vooral 's avonds (na 19u) en in de weekends. Onder andere omwille van de snelheidsbeperkingen die vooral overdag gelden, en het verkeer dat er simpelweg drukker is.
  • Duitsers rijden doorgaans een pak gedisciplineerder als Nederlanders en Belgen. Waar Nederlands sinds de 100km/u regel vaak zitten te appen (je haalt ze er zo uit, half over de pechstrook rijdend) en Belgen graag nog dronken rijden, zijn Duitsers doorgaans de discipline zelf. Als je nog maar een klein pilsje bestelt op restaurant zal een Duitser al vragen waar je hotel is of er een bob is, horecazaken in NL en zeker BE doen dit zelden of nooit.
  • Op de onbeperkte stukken wordt er echt anders gereden, Duitsers die hard gaan op de linkerbaan gebruiken hun grootlichten om dit aan te geven. Belgen en Nederlanders hebben de neiging om, zodra de richtingaanwijzer op links staat, direct in te voegen. Gevolg is dat veel bestuurders hiervoor zwaar in de remmen moeten.

In Frankrijk, richting de wintersportgebieden, waar er een pak minder Baustelle zijn, is het vaak prettiger rijden als in Duitsland. Minder verkeer, maar ook omdat de Fransen hun flitspalen zowat overal nog aankondigen :-) 125-130km/u, zelfs met korte pauzes, is perfect mogelijk in Frankrijk.

*bericht bewerkt door DavidW op 11 mrt 2024 21:06

Ik herken dat “nette” van duitsers eigenlijk niet echt hoor…Vroeger wel.

Tegenwoordig rijden ze ook in Zombie modus op de linkerbaan. Of gooien hem ertussen. Sowieso zijn de snelheden veel lager als pakembeet 20 jaar geleden toen er flink doorgeknald werd op de linkerbaan.

Ook qua drankgebruik moet ik soms schrikken wat er in duitsland nog normaal gevonden wordt. Over Oostenrijk hoeven we het niet te hebben…

Totales Vollidiot

Ik herken dat ook al jaren niet meer en ben ook nooit gevraagd of ik nog moest rijden als ik een biertje bestelde.

Zou ik ook opvallend vinden in een land waar je langs de snelweg koud bier kan kopen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie