Eten mee op wintersport

In Frankrijk vinden we inderdaad het vlees erg duur. Dus we proberen wat gerechten mee te nemen die (veel) vlees overbodig maken. Denk aan een pot kant en klare bolognaise saus. Daar maak ik een een ovenschotel van met ui, courgette, paprika, roomkaas en Parmezaanse kaas. Pasta erbij en de groep is blij. Dus vers spul kopen we lokaal in en we nemen wat ondersteunende potjes/kruiden mee.

Verder eten we in Frankrijk veel vers stokbrood. Ook in de avond. Op de berg lunchen we regelmatig met warm eten. En dat Franse stokbrood is zo mmmmmmm.

sneeuw witje en de 7 bergen

Eten voor de eerste dag, meestal (kant-en-klare) soep en (afbak)broodjes, evt met ingevroren hamburgers. Voor daarna wat kruiden, olie, etc, de rest kopen we ter plaatse (wel vaak eenvoudig, bijv. kip en rösti uit de oven met rauwkost), of we eten buiten de deur.
Verder nemen we ook altijd een paar liter chocolademelk mee, want dat nemen de kinderen bij koude dagen in de thermos mee naar de piste en goede koffie (afhankelijk van het apparaat gemalen, bonen of cups, die gaat ook in onze thermos).

Hooguit wat snacks/repen voor op de piste en verder helemaal niks. Laatste jaren kies ik er voor om halfpension te boeken. Na een lange dag skiën heb ik geen zin om nog te moeten koken.
Toen ik in mijn studententijd met vrienden ging skiën namen we bijna alles mee om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.

Lekker half of vol pension.

Afgelopen kerst in Nauders wel een Gasthof met ontbijt maar lekker iedere avond uit eten.

Ik neem dus juist eten mee omdat ik soms helemaal geen zin heb in een restaurant of eerst naar de supermarkt te moeten. Heeft niks met zuinigheid te maken. En ja, mijn zelfgemaakte granola is gewoon t lekkerst ;)

Wij hebben meestal een appartement en koken hoofdzakelijk zelf.
Mee: broodbeleg, koffie/thee, notenrepen voor op de piste, vaatwasblokjes, keukenrol, wc-papier, nootjes voor ‘s avonds, kruiden (nasi, Mexicaans, woksaus), volkoren wraps, zilvervlies ‘luiemensenrijst’ (van die zakken van Lassie die je alleen hoeft mee te roerbakken en dus niet eerst hoeft te koken), volkorenpasta, bonen/mais. Verse spullen en drinken halen we ter plekke, maar mijn ervaring is dat volkoren spullen in Frankrijk (althans bij de kleine supermarktjes) lastig te krijgen zijn, dus die gaan mee. En voor de eerste dag een ingevroren bak snert.
Hier is ‘wintersportpasta’ altijd een van de favorieten: pasta met diepvriesspinazie, spekjes, kruidenroomkaas en evt tomaatjes. Pasta mee van huis (volkoren) en de rest ligt in elke minisupermarkt:)

Plaats een reactie