Met snowboard op vlakke stukken

Als je aangeeft dat blauw nog niet comfortabel gaat vraag ik me af of je niet beter les kan nemen?
Er is naar mijn idee namelijk niks makkelijker dan vlak rechtuit gaan op een snowboard.
Weet je wat pas moeilijk is? Nette bochten maken. Ik kan ze in de meeste gebieden op 1 hand wel tellen die dat kunnen.

En waar zijn trouwens de Bataleon fanboy’s/girls?
Zo’n board is namelijk maar voor 1 ding gemaakt en dat is niet happen als je met je board vlak vooruit wil.

Btw, de base hangend slijpen en tip en tail afbotten helpt ook hierin.

RFKANGOO op 31 mrt 2024 20:51

Ik heb in SnowWorld 4 lessen gehad van 2 uur en nog 2 uur in de bergen. Maar we zijn zeker niet uit gelest. Ik heb inderdaad ook een Bataleon board op het komend. Groen ging ik Frankrijk top, blauw vond ik lastiger, maar ik kwam wel best aardig beneden vond ik zelf. Helaas geen video ervan, dat is wel jammer, want dan had ik eea kunnen analyseren.
Maar op een vlak druk catwalk had ik echt geen controle. Als het wat steiler is heb ik minder moeite mijn gewicht op het voorste been te houden merkte ik.

Komende maand super druk met het werk, maar daarna weer een paar uurtjes SnowWorld meepakken en evt ook les daar. Het nadeel is dat zij niet echt vlakke stukken hebben. Of iig maar heel korte stukjes. En dat gaat dan nog wel.
Ik zal informeren bij de rollerbaan of zij de helling kunnen aanpassen bv zodat ik het kan oefenen.

Op de rollerbaan zit het niet in de hellingshoek, maar hoe goed je stuurt een je dus aanvoelt wanneer je board niet meer hapt. Dat kun je dan weer toepassen op vlakke stukken.
Zonder 3bt voel je dat sneller aan. 3bt is daarin vergevingsgezinder.

Sjah …
We noemen het niks voor niks SKI gebieden zeker ?

evert op 31 mrt 2024 19:14

Wat zegt nature.com daar dan over?

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Euh “ Maar op een vlak druk catwalk had ik echt geen controle.”
@louiseo dan ben je een paar dingen door elkaar aan het galen 😉

Edwin van Riel

Een vlak stuk moest dan zijn. Iig lang en zo vlak dat je stapvoets of iets sneller glijdt, dat bedoelde ik.

Eigenlijk zijn in alle reacties alle tips waar je wat aan hebt wel voorbij gekomen.
Bij een Bataleon zal je iets meer je kanten moeten gebruiken op de vlakke stukken anders wil het board een beetje zijn eigen weg willen gaan.
Bij de model van dit seizoen welke ik heb is dat niet meer het geval maar hoe dat bij de andere modellen zit, weet ik niet…
Voor de rest zal het in jouw geval een kwestie zijn van de tips ter harte nemen en lekker uren maken en les nemen…
Mocht je aankomende winter naar Sölden gaan dan heb je daar een lekker lang vlak pad van de gletsjer terug naar het gebied waar je goed ervaring kunt opdoen…😜
Succes!

@LouiseO Vlakke stukken is inderdaad de grote uitdaging voor elke beginnend snowboarder. In het begin is het vooral druk op de voorste voet houden, dan volgt het board wel. Of hele flauwe bochtjes maken, dan heb je minder kans op happen. Belangrijkste tip is toch wel gewoon les nemen, rollerbaan, indoorskihal of op de kunstgrasbaan, als je maar les neemt, dan wordt het vlakke stuk straks alleen nog een uitdaging als je niet genoeg snelheid houdt om te voorkomen dat je moet gaan lopen! Succes! ;)

Je meldt dat je board dwars gaat: misschien sta je tee gespannen op je board, te veel in afwachting van die val, waardoor je bovenlichaam onrustig wordt van alle NIET NODIGE correcties. Ik denk dat je te rechtop staat met te veel druk op je voorste voet.
Dat wordt dan namelijk het draaipunt van je board en door het rechtop staan is er weinig “vering” zoals bij een schokdemper van een auto dus elke oneffenheid of b/slalom stand staat, maar min of meer bovenlichaam evenwijdig aan c.q. in lijn met je board.
Dus : buig die knieën (zoals altijd!), maar wel met je bovenlichaam boven je board blijven, armen langs je lichaam, ontspan je zoveel mogelijk, probeer misschien iets meer op je achterste been te staan.
Maak eventueel kleine gecontroleerde stuurbewegingen front en back, zodat je licht slingerend naar beneden gaat.
Als dat beter gaat zou ik het eens proberen met je armen langs je lichaam en je handen op je heupen/zijkant billen. Dat genereerd een hele rustige positie maar let wel op dat je de knieën gebogen blijft houden.
Maar vooral niet op elk dingetje reageren met een correctie, want je bent meestal te laat. Laat het board het werk doen.
Succes!!

Ik vergeet nog te zeggen: voorkom dat je je schouders naar voren duwt (borst zijde), beter is om ze bewust meer aan rugzijde te houden. Hierdoor blijft je beter rechtop en wordt het sturen ook eenvoudiger.
ik zie een foutje in mij eerdere tekst: … of b/slalom stand staat …
Ik bedoelde: … ik neem aan dat je NIET in de alpine/slalom staat, maar …

Nogmaals succes.

Plaats een reactie