Huttentocht Oostenrijk zomer

Mijn vriend en ik gaan dit jaar voor het eerst een huttentocht in Oostenrijk doen en hebben voor deze gekozen. Wij doen de uitbreiding met extra beklimming van enkele toppen en overnachting in de Stuhalm. Leuk ons een mooie eerste tocht, niet meteen te zwaar hoewel we qua bergwandelen wel wat gewend zijn. Maar 4 dagen met bagage lopen is toch weer wat anders dan 1 dag met alleen een dagrugzak.
https://www.oppad.nl/huttentocht-rondom-de-bischofsmutze…

Hanneke2 op 12 apr 2024 17:09

Leuk! Ik heb bijna dezelfde tocht al eens gelopen. Toen ipv de Stuhalm de Theodor Körnerhütte (iets voorbij de Stuhalm). En in een andere volgorde. Veel plezier!

Thank God summer is over!

Bij de Action heb je van die zachte dikke sokken met antislip, wegen niets, ipv badslippers. Bij de Xenos heb je voor 8 euro een lakenzak van nog geen 2 ons zo ook bamboo handdoekje. Verder alles in mini meenemen wat betreft toiletartikelen. Een lichtgewicht regenjas, maar zeker geen zware regenbroek.

Dienten Die Alte schule

Zo weinig mogelijk, maar wel veilig. Dwz probeer je rugzak gewicht te beperken tot max 10kg voor een huttentocht. Doenbaar want je hebt het zware spul (tent, kookgerief, slaapzak, matje) niet bij.

Maar bespaar niet op noodzakelijk spul. Dwz regenjas (goretex of gelijkaardig), fungeert tegelijkertijd als windstopper (is warmte!!). Heb je zo’n dure jas niet koop dan een poncho, werkt ook goed. Isolatie voor onder de windstopper/regenjas. Niet om in te wandelen maar voor in de hut of wanneer je stopt (of verdwaalt). Handschoenen (ja 't is zomer, maar we zien hier sneeuw in juli en augustus) en 't kan ook koud zijn zonder sneeuw. etc etc.

Daarnaast ehbo en een veiligheidspak. Dat pak is licht en gaat bij ons altijd mee, dagtochten, weektochten, maakt niet uit! En daar zit het volgende in:

  • Thermo dekens (alu). Zowel als het te warm is (zilveren kant naar buiten) of te koud (zilveren kant naar binnen). Kan je ook gebruiken om redding te signaleren (reflecteert erg in de zon).
  • Kompas
  • Potlood en aan 't uiteinde een meter ductape rondgewonden. Potlood omdat dat altijd schrijft, ook in de regen. Ducttape om dingen te repareren of vast te maken.
  • 2 meter klimkoord (niet te gebruiken om te klimmen maar om dingen vast te maken… wij gebruiken 't zelfde koord als voor prusiks)
  • vuurstarter (magnesiumstaaf)
  • Paar hoge energie repen (die je alleen gebruikt in nood, maken geen deel uit van je normale snacks).
  • hoofdlamp (maar die heb je normaal zowiezo bij in een huttentocht)
  • Je gezond verstand ;-)

Heb alles in bovenstaande al eens nodig gehad (meerdere keren) ;-)

GPS: reken niet te hard op je telefoon, maar zet 'm zowiezo in vliegtuigstand (GPS blijft werken maar de telefoon verbruikt veel minder energie). Neem een kaart mee en weet hoe 'm te gebruiken. Vertel de huttenwacht wat je volgende doel is en bel op voorhand naar de volgende hut zodat die weten wanneer je ongeveer gaat aankomen.

That’s it… en dan is 't genieten… ;-)

Bedankt voor alle input, maar het lijkt nu een beetje op: “Wat moet ik meenemen tijdens een huttentocht”.
Ik heb al vaker een huttentocht gelopen, inhoud van de rugzak is me duidelijk.

Thank God summer is over!

Plaats een reactie