ligt er nu sneeuw

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Wij gaan dit weekend ook, met 14 man. Hoop dat ze vanaf donderdagnacht beginnen met spuiten, want dan vriest het al 2 graden. Spannend! Gelukkig straks in voorjaarsvakantie nog naar oostenrijk.

Arend op 9 jan. 2013 16:27

Gek dat ze dat nog steeds voorjaarsvakantie noemen terwijl dat bijna midden in de winter is ;) ik hou het op carnavalsvakantie :)

Not all who wander are lost

ja ja een paar uurtjes de kanonnen aan en heel sauerland is wit haha (not)

Als het nou niet gaat sneeuwen, maar het vriest wel, hebben ze dan veel tijd nodig om de pistes weer goed begaanbaar te maken? Ik bedoel dat alles dan ook wit is, en dat er geen bruine plekken door komen.

@gast094

Lees even wat reacties op dit draadje terug, daar kan je je antwoord denk zo een 10 x terug vinden.

don't count the days, make the days count !

Ja, maar niet hoeveel pistes er dan open zijn en of er dan nog bruine plekken zijn na laten we zeggen 2 nachten…

Dus jij denkt dat iemand hier een glazenbol heeft, waarin hij/zij kan zien hoeveel pistes er over x dagen open zijn?

Doe mij ook zo een glazenbol.

don't count the days, make the days count !

@gast878
mag ik dan nog even zo vrij zijn je te verwijzen naar dit topic:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/91520

don't count the days, make the days count !

Wat zijn we toch weer vriendelijk, ik stel gewoon een normale vraag en je wordt hier neergezet als de eerste beste dombo. Hartelijk dank daarvoor.

Ik heb hier gelezen dat ze met 2 nachten vorst al veel kunnen bereiken met de sneeuwkanonnen. Ik wil hier gewoon een beeld bij hebben. Betekend dit dat er 2 pistes open zijn? Of dat er 20 cm ligt op elke piste?

Ik mag toch aannemen dat er tussen deze mensen die continu pispaaltjes zoeken en zelf denken stoer te zijn, iemand is die hier een "fatsoenlijk" antwoord op kan geven? Dit topic heet tenslotte "ligt er nu sneeuw" dus dan mag ik er ook van uit gaat dat ik hier vragen over mag stellen.

Gast878, het antwoord op jouw vraag staat op pagina 9 van dit topic.

@Gast878: Ja, het klopt dat al na twee nachten sneeuw produceren er al voldoende sneeuw op de pistes ligt om de besneeuwde pistes gedeeltelijk te openen. Welke pistes als eerste weer open zullen gaan weet niemand. Zelfs het Skiliftkarussell weet dat niet. Dit wordt de avond ervoor en dan nog een keer 's ochtends vroeg beoordeeld. Op basis van de condities zullen ze besluiten bepaalde pistes te openen.

Je kan er wel vanuit gaan dat zwarte pistes het langste gesloten zullen blijven, aangezien daar wat meer sneeuw voor nodig is, anders is het al na een dag compleet weggeschraapt.

@gast878
het antwoord op de titel van dit topic:
nee er ligt NU niet genoeg sneeuw in Winterberg om piste 's open te gooien.

jou vraag behoeft de titel: hoeveel dagen duurt het voordat er genoeg sneeuw in winterberg is om pistes open te gooien, en hoeveel pistes zijn dit dan??

quote: Ik heb hier gelezen dat ze met 2 nachten vorst al veel kunnen bereiken met de sneeuwkanonnen. Ik wil hier gewoon een beeld bij hebben. Betekend dit dat er 2 pistes open zijn? Of dat er 20 cm ligt op elke piste?

zou je iets specifieker kunnen zijn, vorst met welke luchtvochtigheid?

sorry maar ben ik nu de enige die vind dat er wel wat vaker de zoekfunctie gebruikt kan worden, en terug gelezen kan worden in een topic…

don't count the days, make the days count !

Kijk, aan het antwoord van Frans heb ik wat, bedankt Frans!

@Droopy-d
Ik wou gewoon weten wat ik me kan voorstellen met 2 nachten besneeuwen van de sneeuwkanonnen. Dit stond hier nergens beschreven. Ik heb het nooit gehad over of er NU sneeuw ligt. Dat weet ik wel na de webcams gezien te hebben. Ik vind gewoon dat je vragen hier moet kunnen stellen over de sneeuw-hoeveelheid.

Vanavond, rond 24 uur kunnen de kanonnen draaien. Na 33 uur (zaterdag 9 uur) zouden de eerste pistes weer open moeten kunnen. Ik verwacht dat de QuickJet en de 7 zaterdag draaien, waarschijnlijk ook de 12 en de 25 door de vele plekken sneeuw die een makkelijke basis zijn en slechts dun besneeuwd hoeven te worden om begaanbaar te maken. Ook de verwachte 5 cm sneeuw die vanavond uit de lucht moet vallen helpt natuurlijk mee.

Gezien de temperatuur vanaf vrijdagochtend (-7) met een vrij gunstige luchtvochtigheid (70-90%), dan zullen zondag zo’n 10 tot 15, misschien zelfs 20 liften draaien. De sneeuwconditie is dan zondermeer goed en van ruine plekken zal geen sprake zijn.

In WInterberg wordt eerst de as besneeuwd met alle losse kanonnen die er zijn, naast de vaste. Het gaat om de pistes QuickJet (3), Poppenberg 1(4), Bure-Herrloh (6), Grosse Bure (7), Bremberg Tal Xpress (9, buitenom), Bremberg (10), Rauher Busch (12), de Kappe-pistes en de Schneewittchenhang (25). Hierdoor wordt het heel snel mogelijk het hele skigebied te doorkruizen.
Als hier de basislaag voldoende is of als de vorstperiode lang lijkt aan te houden, dan worden ook alle overige pistes ingesneeuwd en gezien de weersverwachtingen zal dat al in de loop van de komende week zijn. Dan kan alles open. Alleen de rechterkant van de oefenweide Herrloh en de Nordhang op de Kahler Asten worden niet besneeuwd, maar daar kan moeder natuur misschien voor net genoeg sneeuw zorgen de komende week

sommige staan al klaar (kanonnen dan)

http://www.checkcams.com/sauercams/

Seriously snow addicted family!

Een heel gedoe hier, wel of geen sneeuw, hoe lang het duurt, welke piste wel of niet. Ik zou zeggen houd gewoon de diverse sites in de gaten en de weersverwachting en je weet snel genoeg of je een beetje leuk kan skiën in Winterberg :)

Er wordt vol gas besneeuwd en de eerste pistes gaan morgen open. Gunstige omstandigheden laten een enorm pak sneeuw produceren. Als je kijkt wat de afgelopen 8 uur is geproduceerd vanuit een compleet groene omgeving! Elke 50 meter een kanon, dan wil het ook wel.
Ik ga woensdag weer: verwachting veel zon en een besneeuwde omgeving + een meter op de pistes van de fijnste kwaliteit. Nee, het is geen poederen in de Alpen, maar het is best even lekker knallen!

verwachting veel zon en een besneeuwde omgeving + een meter op de pistes van de fijnste kwaliteit.

Gast204 op 11 jan. 2013 09:21

Een meter!? Alleen van die kanonnen met een beetje natuursneeuw? Kan dat? Zou super zijn…

@gast 878: sneeuwdiktes (kunstsneeuw) van meer dan 2 meter zijn niet ongewoon in Winterberg. Daarom kan je er vaak tot eind maart skiën, terwijl het 15 graden in de plus is. De sneeuw is dan nog steeds goed, doordat het van onderuit gekoeld wordt.
Ik heb net even met Erwin van Skischool Der Brabander gesproken. Morgen gaan er enkele (maar niet veel) pistes open, zondag al wat meer. De Kappe gaar waarschijnlijk pas woensdag of donderdag open, die wil echt vol door kunnen knallen bij de -10 die vanaf zondag verwacht wordt. Ook nu gaat het al heel hard!

Als ze alle pistes moeten besneeuwen ligt er woensdag echt geen meter…

hahaha ik vermoed dat gast204 stiekem Harry_winterberg is.

Wat een loze aantallen noem jij zeg… haha

2 meter kan wel hoor, maar dan wel op een bult onder de sneeuwlans :)

hahaha ik vermoed dat gast204 stiekem Harry_winterberg is.
Wat een loze aantallen noem jij zeg… haha

Thomas op 11 jan. 2013 11:04

Het is zo klaar als een klontje dat Gast204 Harry_Winterberg is! Jammer dat hij geen account aanmaakt en de te optimistische berichtgeving over Winterberg ligt er wel heel dik bovenop.

Staat die Harry_Winterberg bekent als iemand die van een mug een olifant maakt ofzo? Als hij zegt, er zal volgende week een meter sneeuw liggen, dan kan je dus van zo’n 30 cm uit gaan?

Ik ken Harry van een ander ski-forum waar hij de nodige mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd omtrent zijn wel heel erg optimistische verhalen over Winterberg. Voorbeelden te over waaronder bv. "Prima ski-condities" volgens Harry terwijl op de webcams duidelijk te zien is dat je om het gras heen moet skiën en de bruine plekken er doorheen ziet komen. Ieder zo zijn opvattingen natuurlijk.

Desalniettemin is het wel mooi om info te krijgen van mensen die nauw betrokken zijn bij Winterberg!

Runt die Harry één of andere toko in Winterberg?

Ik zal het dinsdag allemaal even gaan bekijken en meld ik mijn bevindingen hier.
Er is wel een nieuwe webcam namelijk van de sneewittchenhang.

Gr Roel

Harry bedoelt het vast allemaal goed, maar komt vaak iets té enthousiast (lees: positief) over op de mensen hier op het forum inclusief ondergetekende… Daarbij lijkt het alsof hij commerciële belangen heeft waardoor hij mogelijk het plaatje wat gunstiger schetst als dat een ieder ander dat zou doen… :)

Niet alleen op diverse forums wordt hij uitgekotst om zijn TE positieve sauerland verhalen maar ook in zijn eigen woonplaats zien ze hem liever gaan dan komen, hij schijnt de grootste verhalen overal op te hangen vooral tegen "toeristen" waar achteraf weinig tot niets van waar bijkt te zijn… (van horen zeggen!!!)

Het zou mij niet verbazen als gast204 idd Harry is…

Andere kant is die inmiddels wel tot cultheld uitgegroeid ;)

Harry for president!

zelfs Chuck Norris valt in het niet langs hem.

don't count the days, make the days count !

Plaats een reactie