Nieuwe liften 2013-2014

In Crans Montana verdwijnt de cabines van montana-cry d’er en de zetellift Pas du Lours.
In de plaats komt een telecabine van Montana naar verdets (10 pers.) en een zetellift van verdets naar Cry d’er. (6 personen) alles van Garaventa

in serfaus zouden er geen nieuwe skiliften meer komen de komende tijd

Volgend jaar wel een nieuwe lift in Saalbach Hinterglemm, de Poltenbahn zal een 8 persoons stoeltjeslift worden maken Doppelmayer.

Jemig doppelmayr maakt echt alles

Ik hoop dat er geen uitbreiding komt. Men wil vanuit Pillberg ook al een nieuwe gondel over de spieljoch en dan later via deze uitbreiding naar Hochfugen.
Schadelijk voor toerimse in Fügen en Hochfügen is nu al compleet binnen 4 uur verspoord bij nieuwe poeder. Van Kaltenbach komen ze ook al bij ons skiën en de charme van Hochfugen verdwijnt met al die uitbreidingen.

Jemig doppelmayr maakt echt alles

rick10 op 27 mrt. 2013 19:25

Gezien de kwaliteit van de liften die ze leveren, is dat niet zo gek hoor. Veruit de beste en comfortabelste liften op dit moment.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

@Thijmen

Leitner is ook goed bezig hoor! Bijvoorbeeld de Mitterhausbahn (Planai), een heerlijke lift met een hoge "förderleistung". Nadeel is wel dat er echt overal "LEITNER Ropeways" op staat van voetsteunen tot rugleuningen, overal staat "LEITNER Ropeways" op.

Nice ook maar op het algemeen zijn de gondels van cwa

Op de eerste link staat in Lermoos: Grubig 2. zou dit de vervaning worden van de 4-pers lift Grubigalmbahn? Deze is niet van de nieuwste en niet overkapt,… maar wel snel.

-Dan weet ik in Ehrwald wordt de Issentalkopf (2-er) vervangen. Dit was wel dringend nodig, tergend traag en oncomfortabel.
-In Les Sybelles, La toussuire: denk ik dat de 4-er Ravières lift ook wordt vervangen deze zomer naar een snelle Doppelmayr.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Kom net terug van Ischgl, men is vorige week begonnen met de bouw van het bergstation van de nieuwe lift naar Piz Val Gronda, de graafmachines waren zichtbaar goed aan het werken,men kon het ziet vanaf piste 40.

Uitgebreid verslag van de bouw van PVG bij Ischgl, inclusief de voorgeschiedenis, staat - natuurlijk - op Alpinforum. Inclusief foto’s van de graafmaschines die al bezig zijn. De URL van de foto kan je niet kopieren, dus ik kan de plaatjes niet cross-posten. Kijk zelf maar in het discussie topic op AF
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=285…

Op Alpinforum is een subforum per land, met alle nieuws en bouwverslagen van infrastructuur zoals liften, pistes, kunstsneeuw etc.
http://www.alpinforum.com/forum/viewforum.php?f=12&sid=a…

Hoeveel nieuwe liften komen er in de dolomieten bij aankomend jaar

Hoeveel km komt er dan bij

In maart heb ik in Solden geskied en daar gaan ze beginnen met een lift tussen Pitztaler Gletscher en de Rettenbachferner. Dus dat wordt een behoorlijk gletschergebied.

Belachelijk project als dat echt door zou gaan. Zonde van de Pitztaler Gletscher lijkt mij

Inderdaad, gewoon een belachelijk project, daar gaat de nog ietwat kleinschalige pitztaler gletsjer…

Inderdaad, belachelijk, daar gaat die lekker authentieke Pitztalter gletscher.

  1. Snowmaker
  2. Gloednieuwe cabinebaan naar de top
  3. Gloednieuw restaurant op de top

En hij was ook zo klein, vergelijk maar eens het aantal gletscher pistenkilometers tussen Pitztaler en Soelden.

Oftewel: vooral doorgaan met ongefundeerd anti-vernieuwing commentaar plaatsen.
Mijn mening is i.i.g. gebaseerd op kennis van de situatie ter plaatse, want ik ben er geweest.
Ik twijfel of dat ook geldt voor een paar van de anderen die (negatief) commentaar leveren.

Er gebeurt lifttechnisch komende zomer helemaal niets in Sölden. Er wordt op de Gaislachkogl een nieuw restaurant gebouwd en that’s it. En natuurlijk vinden er ‘kleinere investeringen’ plaats.

@Gast377,
Als je het gebied Sölden met de Pitztaler Gletscher vergelijkt, is de Pitztaler Gletscher wel degelijk kleinschaliger. Niet alleen het aantal pistekilometers, maar ook met alles er om heen.

Zo’n verbinding tussen Sölden en Pitztal zorgt voor een enorme horizonvervuiling in zo’n prachtig gletsjergebied. Net zoals het project naar de Weisseespitze op de Kaunertaler Gletscher en de Wildspitzbahn in het Pitztal ben ik het hier met dit project niet eens.
Ik ben helemaal niet tegen vernieuwingen en uitbreidingen van skigebieden, maar dit vind ik gewoon te ver gaan. Ze hoeven niet alle skigebieden aan elkaar te verbinden.
Wanneer dit project in de de komende jaren daarwerkelijk uitgevoerd wordt, staat de Pitztaler Gletscher niet langer hoog op mijn verlanglijst.

Ik zal het ook even vermelden: Ik ken het gletsjergebied daar ook behoorlijk goed. Ik ben er jaren op rij op vakantie geweest.

@Henri: nog meer slecht nieuws dan voor je: kijk maar wat er op Alpinforum staat over de verbinding tussen Kaunertaler (AU) en Langtaufer (IT).

Ook gezien ja, tja ik kan het hier niet tegenhouden.

@Gast377: Verdraai mijn woorden aub niet, ik heb kleinschalig gezegd, niet authentiek! Zelf heb ik ook op de plaats gestaan in Sölden waar de verbinding moet plaatsvinden, ook heb ik het skigebied van Sölden in de zomer kunnen verkennen, ik weet dat het groot genoeg is en géén uitbreiding nodig heeft.

Het Pitztal zelf gaat meer bebouwing kennen, vooral duurdere hotels en de prijs van de skipas en de bestaande accomodaties zal fel stijgen, net zoals de verkeersdrukte. Er is ook schade aan de natuur, het mooie wandelgebied tussen Mandarfen en Sölden (inclusief Braunschweiger hütte) zal er niet meer zo fraai uitzien. Er zullen ook wat minder toeristen 's zomers komen, die liever opteren voor een dal met minder liften. Zijn er wel argumenten pro?

@matthijs
Pro-argumenten? Een groter skigebied, ook in de zomer een groter liftaanbod dat zeker voor het Pitztal van belang is. Een kabelbaantje hindert mij niet, veel minder dan hoogspanningsmasten of die godsgruwelijk schandalige windmolens waarmee bijvoorbeeld in Duitsland en Spanje hele bergruggen en panorama’s gesloopt worden.
Anderzijds vind ik de Pitztaler nu de mooiste gletscher, vooral door de relatieve rust en daardoor goede pistes.

-Dan weet ik in Ehrwald wordt de Issentalkopf (2-er) vervangen. Dit was wel dringend nodig, tergend traag en oncomfortabel.

Het stond ook al op de pistekaart aangegeven! Het is inderdaad dringend nodig. Het was afgelopen winter een ijskoude rit naar boven… :-( Het nieuwe Tiroler Haus is trouwens ook erg mooi geworden!!

The mountains shall bring peace to the people

-Dan weet ik in Ehrwald wordt de Issentalkopf (2-er) vervangen. Dit was wel dringend nodig, tergend traag en oncomfortabel.

Het stond ook al op de pistekaart aangegeven! Het is inderdaad dringend nodig. Het was afgelopen winter een ijskoude rit naar boven… :-( Het nieuwe Tiroler Haus is trouwens ook erg mooi geworden!!

martijn-koevermans op 10 mei 2013 10:07

Helaas is dit doorgeschoven naar 2014:

http://www.ehrwalderalmbahn.at/ehrwalderalmbahn/de/projekte…

Dit is inderdaad hard nodig, als deze lift is vervangen is het een perfect (redelijk klein) skigebied.

In berwang moeten z ook nodig wat vernieuwen vooral aan de west kant daar zijn alleen maar sleepliften

Is het daar in het hoogseizoen dan erg druk? Er is anders niets mis met sleepliften als ze nog gewoon in goede staat zijn.

Nou ik was er vorig jaar het was er super druk

Plaats een reactie