Wintersport dit jaar een stuk duurder?

Hallo!
Ik ben bezig met het zoeken/boeken van een wintersport deze winter, en veel reizen lijken ineens een stuk duurder! Klopt dat?
Dezelfde reizen als vorige jaar zijn ineens + 80 of +100 euro per persoon, vind ik toch wel veel (ipv 450 euro voor bus, appartement en skipas ineens 550). Iemand een idee hoe dit kan? Nu is 550 totaal natuurlijk nog steeds niet onoverkomenlijk maar voor een stel studenten is 100 euro extra toch wel weer redelijk veel.
We boeken altijd bij Sunweb maar heb het idee dat ook andere aanbieders dit jaar een stuk duurder zijn geworden. Iemand hier ervaring mee of nog tips?

volgens mij klopt dit niet. Wanneer zou je gaan en naar welk gebied ? Woon je in Nederland of in België ? Sommige periodes kunnen ietsjes duurder geworden zijn maar sommige periodes zijn naar juist goedkoper geworden dan vorig jaar. Over de busreis kan ik niets zeggen, wellicht ietsjes duurder door de diesel.

Hallo!
Ik ben bezig met het zoeken/boeken van een wintersport deze winter, en veel reizen lijken ineens een stuk duurder! Klopt dat?
Dezelfde reizen als vorige jaar zijn ineens + 80 of +100 euro per persoon, vind ik toch wel veel (ipv 450 euro voor bus, appartement en skipas ineens 550). Iemand een idee hoe dit kan? Nu is 550 totaal natuurlijk nog steeds niet onoverkomenlijk maar voor een stel studenten is 100 euro extra toch wel weer redelijk veel.
We boeken altijd bij Sunweb maar heb het idee dat ook andere aanbieders dit jaar een stuk duurder zijn geworden. Iemand hier ervaring mee of nog tips?

Gast339 op 14 aug. 2012 10:22

Ik ben nu ook aan het kijken, voornamelijk in Frankrijk en buiten de schoolvakanties in januari, maar ik heb ook niet de indruk dat het (veel) duurder is geworden. Het appartement waar ik vorig jaar zat is in dezelfde week €40,- duurder geworden in dezelfde week, maar nu valt ook oud en nieuw midden in diezelfde week. Hierdoor komen er ook veel Fransen nog skiën, welke tot het nieuwe jaar vakantie hebben. Voor de overige locaties lijkt precies hetzelfde te gebeuren.

Het kan dus zijn dat er lokale vakantie de reis ietwat duurder maakt, maar over het algemeen is het niet veel duurder geworden. Wanneer wil je precies gaan en waar heen?

If you snooze, you loose!

Naar Val Thorens en woon in Nederland. Vertrek op 21 december en dan gewoon een week :)

Noem anders ook eens residentienaam, welke kamertype en met hoeveel personen.

En je schoenmaat, lievelingskleur, links of rechtsdragend, en merk fiets!

Als je die prijzen bekijkt, dan is skieën toch duur geworden he. Momenteel trek ik me er iets minder van aan aangezien ik reeds werk maar 500 € is veel geld voor de student. Ik herinner me nog heel goed dat ik 1998 de laatste keer als student heb geboekt en toen koste de skireis me 12000 BEF (di 300 €). Hier zat dan alles in: 7,5 dag skipas La Plagne, busreis, accomodatie, activiteitenkalander van skikot en foodpack.
Als je nu naar de kindvriendelijke organisaties kijkt (Skifriends, Josk, Snowtravel, …), dan moet je tegenwoordig al rekenen op +/- 1000 € per persoon. Wie kan dat eigenlijk nog betalen met een gezin bestaande uit 4 personen? Wij houden het dus relatief beperkt, organiseren onze reis zelf want met een ski-organisatie is het gewoon onbetaalbaar geworden. Dit jaar met enkele collega’s een midweek (200 € acco incl. half pension in Wildkeiser Skiwelt) en dan met de ganse familie een weekje een chalet voor 12 personen @ 1900 € in Oz.

better to be off piste, then to be pisted off

Als je die prijzen bekijkt, dan is skieën toch duur geworden he. Momenteel trek ik me er iets minder van aan aangezien ik reeds werk maar 500 € is veel geld voor de student. Ik herinner me nog heel goed dat ik 1998 de laatste keer als student heb geboekt en toen koste de skireis me 12000 BEF (di 300 €). Hier zat dan alles in: 7,5 dag skipas La Plagne, busreis, accomodatie, activiteitenkalander van skikot en foodpack.
Als je nu naar de kindvriendelijke organisaties kijkt (Skifriends, Josk, Snowtravel, …), dan moet je tegenwoordig al rekenen op +/- 1000 € per persoon. Wie kan dat eigenlijk nog betalen met een gezin bestaande uit 4 personen? Wij houden het dus relatief beperkt, organiseren onze reis zelf want met een ski-organisatie is het gewoon onbetaalbaar geworden. Dit jaar met enkele collega’s een midweek (200 € acco incl. half pension in Wildkeiser Skiwelt) en dan met de ganse familie een weekje een chalet voor 12 personen @ 1900 € in Oz.

Wim op 14 aug. 2012 11:52

Zoals gezegd hangt alles af van waar je heen wilt, met hoeveel personen en vooral wanneer. Uiteraard zullen prijzen gedurende de periode die jij noemt (14 jaar!) wel gestegen zijn door o.a. inflatie, maar als voormalig student ben ik nog steeds van mening dat je het nog steeds goedkoop kunt houden. Ben vorig jaar naar zowel Paradiski, Les Sybelles als Breuil-Cervinia geweest en was voor de reis, appartement en skipassen in totaal slechts €1.300,- kwijt, maar ik had ook de vrijheid om in de goedkoopste periodes te kunnen gaan…Tja als je aan vakanties gebonden bent is het gewoon veel duurder…

If you snooze, you loose!

Kijk eens bij Huskreizen.nl

Dit jaar met enkele collega’s een midweek (200 € acco incl. half pension in Wildkeiser Skiwelt) en dan met de ganse familie een weekje een chalet voor 12 personen @ 1900 € in Oz.

Wim op 14 aug. 2012 11:52

Waar ga je al die ganzen laten dan?

Prijs valt of staat inderdaad met de periode… Ik vind het wel meevallen met de bedragen. Als ik bij Sunweb naar de short-ski’s kijk voor december vind ik het zelfs vrij goedkoop… Vanaf € 239,00 met 2 personen naar Le Chamois d’Or voor 5 dagen (3 nachten)… Komend jaar toch maar eens doen denk ik…

Inderdaad, alles valt hem met de periode dat je wil gaan, maar eens de kinderen er zijn ben je natuurlijk gebonden aan bepaalde periodes. Maar zoals gemeld, wie zoekt die vindt (zelfs in hoogseizoen). En bovendien, liever iets minder uitgeven in de zomer dan te moeten besparen op de winter. (@ Jeff: besef wel dat je die prijzen van 14 jaar geleden niet meer kan vergelijken he, maar zo valt het toch maar even op he).

better to be off piste, then to be pisted off

Dit jaar is het als Belg juist het jaar om koopjes te doen omdat de vakanties niet samenvallen.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Inderdaad Mathijs, vooral de krokusvakantie is interessant, zeker naar de Franse skigebieden:
https://www.wintersporters.be/weblog/bericht/2646/Gunstige-k…
(enkel op de BE versie)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ook ik ervaar niet dat de reizen veel duurder zijn tov vorig jaar. Wij gaan in maart naar val thorens en we betalen max 20 euro pp meer voor dezelfde reis in dezelfde periode (ligt mss aan de gestegen brandstofprijzen).
Kijk ook eens naar de midweekreizen met 6-daagse skipas. Scheelt ook.

Net geboekt: Feldberg, Schwarzwald voor 420 Euro chalet voor een week incl. skipas voor hele gezin!.

Moet ik zeggen dat het skigebied de meeste niet zullen aanspreken, maar we waren op zoek naar een klein goedkoop gebiedje met makkelijke vlakke pistes voor mijn 2 kleintjes, dicht bij huis en waar ik tussen de bedrijven door ook af en toe snel eens een afdalingkje kan pakken.
Sauerland was eigenlijk de eerste optie maar bleek net zo duur te worden als bv lermoos.

Laatst in een blad gelezen dat sommige gebruikers van Apple (iPad werd genoemd) hogere prijzen van reizen voorgeschoteld kregen dan andere OS-gebruikers.
Men gaat er van uit dat Apple-gebruikers van een andere klasse zijn en waarschijnlijk een betere gevulde beurs hebben.

gastposter Wintergast

Toch mij ook wel opgevallen dat de prijzen iets hoger liggen, kom vaak bij bepaalde plaatsen en appartementen uit die toch altijd even in overweging worden meegenomen. sommige zijn 70 tot 80 euro duurder per persoon!

Ik weet niet of dit nog steeds gebeurt maar tot een jaar terug hielp het ook vaak om even al je cookies te verwijderen voor je de prijzen bekeek. Als je 2x naar de site van Ryanair ging was de tweede keer de prijs soms met 40 euro verhoogt.

Wat uiteraard specifiek voor de wintersport een reden kan zijn is "de crises". Misschien verwachten ze minder gasten en proberen door het verhogen van de prijs hun omzet te halen. Wie weet als de bezoeken meevallen gaan de prijzen nog wel wat omlaag.

MAND!

Ik ben ook behoorlijk geschrokken van de verhoogde prijzen (in Frankrijk!). Volgens mij komt het door de verspreide vakanties van de Fransen waardoor nu ook in Maart er zomaar 100 tot 200 euro bij komt.
Ik zelf kijk naar grote ski gebieden en 3 kamer appartementen voor 2 personen.

Laatst in een blad gelezen dat sommige gebruikers van Apple (iPad werd genoemd) hogere prijzen van reizen voorgeschoteld kregen dan andere OS-gebruikers. Men gaat er van uit dat Apple-gebruikers van een andere klasse zijn en waarschijnlijk een betere gevulde beurs hebben. gastposter Wintergast

Gast332 op 27 aug. 2012 10:30

LOL

Ter illustratie:
Een inflatie van 3% zorgt er voor, dat een arrangement wat in 1998 € 100 kostte, nu € 150 kost

Als organisator van de jaarlijkste wintersport voor de personeelsvereniging, weet ik uit ervaring dat wintersport per jaar ca 7-10% duurder wordt.

Ter illustratie:
Een inflatie van 3% zorgt er voor, dat een arrangement wat in 1998 € 100 kostte, nu € 150 kost
Als organisator van de jaarlijkste wintersport voor de personeelsvereniging, weet ik uit ervaring dat wintersport per jaar ca 7-10% duurder wordt.

Gast060 op 27 aug. 2012 16:50

Niet mee akkoord, het valt een beetje van de periode af. Voor Nederlanders valt dat dit jaar tegen. Maar ik heb bijvoorbeeld nu een wintersportreis naar Lienz voor 1750 euro voor 5 personen met krokus(appartement). Vooral skihuur wordt duurder, maar skipas en accomodatie blijven hetzelfde als je maar een klein beetje creatief bent en niet altijd dezelfde skigebieden aandoet of naast de piste wilt zitten. Frankrijk is trouwens dit jaar extreem goedkoop voor Belgen.

Frankrijk is trouwens dit jaar extreem goedkoop voor Belgen.

Gast890 op 27 aug. 2012 17:00

Ik neem aan dat je bedoelt: voor mensen die in de Belgische voorjaarsvakantie gaan?

Frankrijk is trouwens dit jaar extreem goedkoop voor Belgen.

Gast890 op 27 aug. 2012 17:00

Ik neem aan dat je bedoelt: voor mensen die in de Belgische voorjaarsvakantie gaan?

Cheizz op 27 aug. 2012 17:02

Inderdaad, de week na de Belgische krokusvakantie verdubbelen de prijzen op vele plaatsen.

Het klopt inderdaad dat veel reizen duurder zijn geworden in Nederland. Dat komt door een nieuwe BTW regel die is ingegaan per 1 april. Over een gedeelte van de reissom moeten reisorganisaties nu 19 ipv 6% BTW betalen.

Meer informatie: http://www.oad.nl/reisagenten-btwregeling-zomer2012…

Het klopt inderdaad dat veel reizen duurder zijn geworden in Nederland. Dat komt door een nieuwe BTW regel die is ingegaan per 1 april. Over een gedeelte van de reissom moeten reisorganisaties nu 19 ipv 6% BTW betalen.
Meer informatie: http://www.oad.nl/reisagenten-btwregeling-zomer2012…

martijn op 27 aug. 2012 17:27

Ai…dus toch…Blijkbaar heb ik dan toch een paar goeie reizen uitgezocht. ;-)

I stand corrected!

If you snooze, you loose!

Het klopt inderdaad dat veel reizen duurder zijn geworden in Nederland. Dat komt door een nieuwe BTW regel die is ingegaan per 1 april. Over een gedeelte van de reissom moeten reisorganisaties nu 19 ipv 6% BTW betalen.
Meer informatie: http://www.oad.nl/reisagenten-btwregeling-zomer2012…

martijn op 27 aug. 2012 17:27

Ja, ik woon in België, daar merk ik dus niks van. Das dan misschien nog een tip voor Nederlanders die niet ver van België wonen. De skireizen in België zijn goedkoper dan in Nederland. Dat prijsverschil zit hem in accomodatie(zijn wel wat meer luxe in België), skimateriaal dat goedkoper en op meer plaatsen wordt aangeboden en soms korting op de skipas. Bij plaatselijke vvv accomodatie zoeken is vaak ook goedkoop.

Ach ik boek rechstreeks, weinig last van BTW ;)

Seriously snow addicted family!

I.v.m. de nieuwe BTW regeling kunnen reizen met 4-5% stijgen. Dit plus de eerder genoemde inflatie zit je al snel rond de 10%.
In deze tijd van crisis is dit toch een merkwaardig iets. Zo wordt wintersport weer iets voor de elite!!?
Of anders met zo veel mogelijk mensen in één studio geduwd worden…

Wij wilden met z’n tweeën boeken in Les Menuires in hetzelfde appartementencomplex als afgelopen jaar in een rustige periode. Die prijzen liggen inderdaad een heel stuk hoger dan vorig seizoen. Ook bij de andere appartementencomplexen trouwens.

De verklaring lijkt dus inderdaad die BTW-aanpassing (goed gedaan jongens in Den Haag: fantastische manier om de consumentuitgaven weer op gang te brengen) en daarnaast ook een ongunstige spreiding van de vakanties in Frankrijk en Duitsland, waardoor het hoogseizoen heel wat meer weken telt dit jaar.

Gelukkig kunnen we altijd nog terecht in een appartement van een vriend in Portes du soleil (tegen betaling). Zelfs met de skipas die je apart moet aanschaffen, scheelt het nog 50% in de kosten.

Ben wel benieuwd wat deze hogere kosten voor de betreffende gebieden gaan betekenen in de praktijk. Lag het afgelopen jaar het aantal wintersportboekingen al niet 10% lager dan de jaren daarvoor?

Plaats een reactie