Leerplicht

Een strafblad vind ik wel heel ver gaan . En als ze het doen waarom alleen de vader ???
Lees net dat maximum 600 is voor 1 week en 900 voor 2 weken
Bii veelvuldig herhaling dat langer duurt moet de ouder zich verantwoorden voor de rechter. Een ouder kan in hechtenis worden genomen.

*bericht bewerkt door miepmiep op 31 jan 2019 12:24

Nee de school heeft de boete niet opgelegd maar de rechter uiteindelijk. Maar, de school had het niet hoeven melden! Ging maar om 1 dag (wel twee kinderen) dus ik vind dat ze er gewoon vol ingegaan zijn met eerdere stukken van vorige jaren. Ze zijn echt als voorbeeld gesteld.

Waarom de vader alleen een strafblad heeft gehad weet ik niet. Zal waarschijnlijk zijn omdat hij destijds als gezinshoofd is gedagvaard.

Wij hebben vorig jaar onze dochter ziekgemeld via de schoolapp. Ik had al bedacht dat als ze gingen bellen dat ik het eerste telefoontje zou negeren en pas later zou terugbellen dat ik gewoon aan het werk was en dat dochter bij oma was.
Uiteindelijk hebben ze niet gebeld…maar wij hebben dan ook maar 1 kind en die is 1 dag per jaar ziek. Ik kan mij voorstellen als er drie kinderen uit 1 gezin tegelijk ziek zijn dat er vragen komen.

Nee de school heeft de boete niet opgelegd maar de rechter uiteindelijk. Maar, de school had het niet hoeven melden! Ging maar om 1 dag (wel twee kinderen) dus ik vind dat ze er gewoon vol ingegaan zijn met eerdere stukken van vorige jaren. Ze zijn echt als voorbeeld gesteld.

Waarom de vader alleen een strafblad heeft gehad weet ik niet. Zal waarschijnlijk zijn omdat hij destijds als gezinshoofd is gedagvaard.

Wij hebben vorig jaar onze dochter ziekgemeld via de schoolapp. Ik had al bedacht dat als ze gingen bellen dat ik het eerste telefoontje zou negeren en pas later zou terugbellen dat ik gewoon aan het werk was en dat dochter bij oma was.
Uiteindelijk hebben ze niet gebeld…maar wij hebben dan ook maar 1 kind en die is 1 dag per jaar ziek. Ik kan mij voorstellen als er drie kinderen uit 1 gezin tegelijk ziek zijn dat er vragen komen.

Evelien2 op 31 jan 2019 12:30

Met 2 kinderen of kan je denk beter overleggen. Want is wel heel toevallig 1 dag voor de vakantie ziek zijn.
Maar als het de eerste keer is dan is het wel een forse straf die eigenlijk ook klopt.
Zie link.

*bericht bewerkt door miepmiep op 31 jan 2019 12:34

Nee de school heeft de boete niet opgelegd maar de rechter uiteindelijk. Maar, de school had het niet hoeven melden!

Evelien2 op 31 jan 2019 12:30

De school zou het volgens het boekje wel moeten melden… protocol.
En hoe ze daar nou mee omgaan en dat ze van de regels af willen wijken… dat is een ander verhaal.

Wat veel handiger was geweest is dat men contact had gezocht met de LPA en direct een voorstel doen te schikken.

Ik zit op een forum… verre reizen met kinderen waar dit vaak aan de orde komt. Daar bleek die optie goed te werken.

*bericht bewerkt door Henrike op 31 jan 2019 13:00

It is an amazing world

De regels zijn nou eenmaal streng en de directie van een school heeft zich daaraan te houden. Een kind zonder enige melding thuis houden mag niet en heeft dus consequenties. Wel gaat de ene directeur wat soepeler om met ‘ziekmeldingen’ dan de andere. Daar kun je als ouder wat van vinden, maar strikt genomen sta je met leerplichtige kinderen gewoon niet in je recht als je ze thuis houdt, ook al is het voor maar 1 dag per jaar. En ‘we willen eerder op wintersport’ is gewoon geen geldige reden om verlof te krijgen.

De suggestie om de planning van de studiedagen bespreekbaar te maken via de MR is een goede. De MR is daar nl instemmingsplichtig op. Als MR-lid van de school van mijn kinderen weet ik echter dat het niet zo simpel is om die planning rond (of veranderd) te krijgen. Studiedagen zijn vaak dagen waarop het personeel samen aan de slag gaat, en waarbij vaak ook externe sprekers/trainers aanwezig zijn. De school is dus ook van hun beschikbaarheid afhankelijk. Daarnaast heeft een school een urennorm, en een extra dag vrij drukt daar relatief zwaar op.

Wij hebben als MR wel geadviseerd om - ook vanwege het draagvlak bij ouders - de studie dagen zo veel mogelijk op een voor ouders logische manier aan vakanties of feestdagen vast te plakken. Daar houdt de school voor volgend schooljaar voor zover mogelijk rekening mee, dus dat is tenminste iets;)

Los van bovenstaande vind ik het btw ook heel irritant dat het zo werkt. Het eerste jaar dat we gingen skiën hadden de kids de vrijdag voor de voorjaarsvakantie een studiedag, dat was ideaal. De twee jaar daarna konden we op vrijdag om 12.00u gaan rijden, maar dit jaar moet onze oudste op vrijdag tot 15.15 naar school 😬

Ik zit op een forum… verre reizen met kinderen waar dit vaak aan de orde komt. Daar bleek die optie goed te werken.[post]Henrike op 31 jan 2019 12:59[/post][/quote]

Ik zit ook op het forum inderdaad en daar zie je het vaker. Zo hebben wij 3 weken vrij gekregen om door Azie te reizen. Door middel van een presentatie aan de LPA over onze "studie"reis waren ze om en kregen we toestemming. Ik weet niet of het elk jaar zou lukken, laatste jaren zijn we weer in het hoogseizoen gegaan omdat de beste reisperiode voor ons bezochte landen ook gewoon hartje zomer waren.

Het is natuurlijk wel uitzonderingen, zeker als het om lange periode gaat. Ik denk niet dat je de LPA voor 1a 2 dagen om gaat krijgen anders gaat iedereen dat doen. In het geval van deze ouders was de LPA zeer streng, geen mogelijkheid om te schikken. Wellicht omdat het niet de eerste keer was natuurlijk.

Ieder jaar vraag ik netjes aan of het mogelijk is, dit gebeurd bij ons alleen op de vrijdag voor de voorjaarsvakantie. Ieder jaar mag het niet en reis ik 's nachts richting Oostenrijk, en ieder jaar is maar dan de helft van de school op eens ziek.

Voor de kerstvakantie waren opeens twee klasgenoten van mijn zoon weg, een zat 2 weken voor de kerstvakantie in Indonesie en de andere zat in Amerika. Dit was aangevraagd en dat mocht, nu kan ik weer vragen maar weet nu al dit mag niet. Dus zal ik dit keer mijn zoon ziek melden, vorig jaar reden we ook in de nacht waar we bijna een ongeluk hadden,

De vrijdag is van 8.30 naar 9.45 les gevolgd door pauze, daarna gaat men richting een sporthal voor een uur gymnastiek. Eenmaal terug is het ca. 12.00 uur en de laatste 30 minuten zal er geen les meer gegeven worden.

Volgende week woensdag is er een margedag, waarom men dat niet op de vrijdag voor de voorjaarsvakantie doet is een raadsel. Maar dit keer kies ik voor de veiligheid dus een overnachting in Munchen, dat is voor mij zonder stoppen 8 uur rijden. Zal er een melding gedaan worden jammer, maar dan zal ik ook meldingen doen over de willekeur van de schoolleiding. Niet dat het helpt maar lucht dan wel op.

*bericht bewerkt door michelr op 31 jan 2019 14:55

@michelr: ik heb ooit eerder hier mijn verhaal gedaan. Over mijn dochter die ik in groep 2 één weekje van school hield. Ik had aangegeven dat ik haar ziek zou melden. Haar juf begreep het prima; haar zus deed dat ook elk jaar (vanwege kosten). Was wel wat lastig qua timing want net voor de CITO"S. Ik heb nog om huiswerk en oefenbladen gevraagd om op vakantie te oefenen als de juf dat nodig achtte maar nee, echt niet nodig.

Op eerste dag terug vertelt dochter in kringgesprek dat ze week daarvoor had geskied. Juf vertelt dit aan directeur, directeur geeft ons aan bij de LPA. Waarschuwing gekregen en daarna ook nooit meer gedaan.

Vorig jaar zat zelfde dochter in groep 8. Bleek een klasgenootje 3 weken verlof te hebben gekregen, vrij kort voor de CITO’s: op bezoek bij een oom en tante in Nieuw Zeeland die ze al 5 jaar niet gezien zou hebben. Ik had toen wel even de neiging om naar de directeur te stappen met de vraag waarom dat wel kon maar dat toen bij mijn dochter de LPA werd ingelicht maar ach…laat ook maar. Totale willekeur.

Deze discussie voelt elke keer als een enorm wespennest waarbij je niet zeker weet waar je van beschuldigd wordt als je je ermee bemoeit: maar ik snap eigenlijk het verschil tussen 1 dag vrij zodat pa en ma niet in de file staan en tussen iemand die zijn familie aan de andere kant van de wereld opzoekt wel.

Je kan het niet eens zijn met de regels maar dat is toch geen willekeur?

Straks krijgen de scholen nog de schuld van eventuele ongelukken…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Stel dat alle scholen de vrijdag voor de vakantie vrijaf zouden geven, dan weet ik zeker dat we dezelfde discussie zouden krijgen over vertrekken op donderdag… Krijgen alle gezinnen vakantieverlof op vrijdag, dan verplaatst de zaterdag file zich naar de vrijdag,

Constant op 1 okt 2012 23:00

Dat is niet helemaal waar. Als de vakantie van de school op vrijdag begint, zullen er nog steeds veel ouders zijn die op vrijdag moeten werken, dat is dus anders dan Hemelvaart.

Verder zou het gewoon beter zijn als er meer vakantie spreiding was, het is toch vreemd, dat die Februari vakantie in Nederland in 2 weken wordt gedeeld, drie zou ook best kunnen.

Het beste blijft natuurlijk als er flex dagen zouden komen.

Al 5 jaar op rij vertrekken we altijd vrijdag middag voor de paasvakantie.
De kinderen gaan s’morgens nog naar school en wij laden dan auto in en pikken onze kinderen wanneer de middagpauze begint op en vertrekken dan. We hebben al elk jaar toestemming gekregen van de directie. Aangezien onze kinderen s’morgens nog op school zijn wanneer de aanwezigheden worden opgenomen maken ze er geen probleem van.
Vorig jaar was er zelfs een leerkracht een halve dag eerder vertrokken om op skireis te gaan.

Deze discussie voelt elke keer als een enorm wespennest waarbij je niet zeker weet waar je van beschuldigd wordt als je je ermee bemoeit: maar ik snap eigenlijk het verschil tussen 1 dag vrij zodat pa en ma niet in de file staan en tussen iemand die zijn familie aan de andere kant van de wereld opzoekt wel.

Je kan het niet eens zijn met de regels maar dat is toch geen willekeur?

Straks krijgen de scholen nog de schuld van eventuele ongelukken…

Roy83 op 31 jan 2019 15:18

Mee eens er is een verschil tussen vakantie gaan of familie bezoeken in een ver land, maar niet tussen drie week vakantie plannen in Amerika of Indonesië omdat het dat moment goedkoper is.

En schuld wil ik niet leggen bij, maar puur de willekeur waarmee de school handelt. Drie week vakantie twee week voor een vakantie wel en een ochtend niet, dat noem ik willekeur.

Daarbij schaf de margedagen af als er een schoolplicht is, dan gaan de kinderen niet naar school maar is officieel wel een schooldag.

*bericht bewerkt door michelr op 31 jan 2019 16:16

Of een kind afwezig is van school vanwege een skivakantie of om ome Joop en tante Mia aan de andere kant van de wereld te bezoeken maakt niks uit. Het kind is afwezig van school en neemt geen leerstof op. Mijn kind is 1 week afwezig geweest in groep 2, klasgenote is 3 weken afwezig geweest in groep 8 (en daarna had ze 2 weken kerstvakantie).

Beide meiden zitten nu in hetzelfde niveau voortgezet onderwijs dus ook daar zit ‘m het verschil niet in denk ik. Voor zover ze dat vergelijk nu en toen konden maken.

Wat directeur mij vertelde 6 jaar geleden is dat OMDAT dochter in kringgesprek vertelde dat ze de week daarvoor had geskied, MOEST de juf dit wel melden aan de directeur. OMDAT de juf dit aan directeur heeft gemeld MOEST de directeur dit ook aan de LPA melden. Het klonk alsof er één of ander “automatisch systeem” werd aangezet door dochter die niemand meer kon stoppen: ze moesten het wel melden aan de LPA. Nou schiet mij maar lek, ze hadden dit best stil kunnen houden.

KNIP

Wat directeur mij vertelde 6 jaar geleden is dat OMDAT dochter in kringgesprek vertelde dat ze de week daarvoor had geskied, MOEST de juf dit wel melden aan de directeur. OMDAT de juf dit aan directeur heeft gemeld MOEST de directeur dit ook aan de LPA melden. Het klonk alsof er één of ander “automatisch systeem” werd aangezet door dochter die niemand meer kon stoppen: ze moesten het wel melden aan de LPA. Nou schiet mij maar lek, ze hadden dit best stil kunnen houden.

Marieke op 31 jan 2019 16:50

Nee niet mee eens. Omdat jouw dochter het vertelde was de Juf ervan bewust dat er ‘bewust’ een ziekte dag was gepland.
Vervolgens is het een keuze van de Juf en later de directeur of ze het wel of niet melden.
Als ze het niet melden houden zijn ze soort van ‘medeplichtig’, ergens zijn ze verplicht om het te melden.

Dat wil niet zeggen dat ik diezelfde beslissing ook genomen had, maar als iemand het wel meldt kan je het diegene moeilijk kwaad nemen. Zij doen niets fout, ze melden alleen iets wat ze verplicht zijn te melden.

Is dit post 1 t/m 50 voortdurend op repeat (al 7 jaar)?

Is dit post 1 t/m 50 voortdurend op repeat (al 7 jaar)?

Hessel op 31 jan 2019 16:59

Ach zolang de discussie op een respectvolle manier gebeurd, dan is er toch niks mis mee toch???

Op het moment dat je beslist om je kind een dag eerder van school te houden omdat je niet in de file op de 61 wilt staan, dan begrijp ik dat volledig. Dat neemt niet weg dat de school de plicht heeft om ongeoorloofd verzuim te melden bij de leerplichtambtenaar. Vervolgens de school verwijten dat ze zich aan de regels houden is natuurlijk niet fair.
Ik heb het ook een keer gedaan en heb toen de juf gezegd dat onze dochter dan en dan niet op school zou zijn omdat we eerder wilden vertrekken. Ik heb haar niet ziek gemeld, gewoon verantwoordelijkheid genomen voor mijn beslissing. Veel later kreeg ik een telefoontje van de lpa en een boete van €125,-, daar heb ik me ook niet onderuit gekletst, maar gewoon eerlijk gezegd wat onze beweegredenen waren. Nog een heel genoeglijk gesprek gehad met hem over zijn werk.
Tja, dat ik niet in de file stond en dat we zaterdag in alle rust lessen konden boeken en ski’s konden huren was mij dat geld wel waard.
Ik geloof dat recidive wel zwaarder wordt bestraft. Tja, dat zijn de regels. Ik ben altijd blij met de jaren dat er de vrijdag voor de voorjaarsvakantie een studiedag gepland staat.

KNIP

Wat directeur mij vertelde 6 jaar geleden is dat OMDAT dochter in kringgesprek vertelde dat ze de week daarvoor had geskied, MOEST de juf dit wel melden aan de directeur. OMDAT de juf dit aan directeur heeft gemeld MOEST de directeur dit ook aan de LPA melden. Het klonk alsof er één of ander “automatisch systeem” werd aangezet door dochter die niemand meer kon stoppen: ze moesten het wel melden aan de LPA. Nou schiet mij maar lek, ze hadden dit best stil kunnen houden.

Marieke op 31 jan 2019 16:50

Nee niet mee eens. Omdat jouw dochter het vertelde was de Juf ervan bewust dat er ‘bewust’ een ziekte dag was gepland.
Vervolgens is het een keuze van de Juf en later de directeur of ze het wel of niet melden.
Als ze het niet melden houden zijn ze soort van ‘medeplichtig’, ergens zijn ze verplicht om het te melden.

Dat wil niet zeggen dat ik diezelfde beslissing ook genomen had, maar als iemand het wel meldt kan je het diegene moeilijk kwaad nemen. Zij doen niets fout, ze melden alleen iets wat ze verplicht zijn te melden.

JBL op 31 jan 2019 16:56

Kan zijn dat je mijn eerdere bericht niet (goed) gelezen hebt maar ik heb de juf en directeur maanden vantevoren al gezegd dat dochter afwezig zou zijn. Juf begreep het zelfs volkomen (haar zus deed dat ook, nla bla bla). Huiswerk of oefeningen waren niet nodig want dochter deed het prima etc etc.

En dan toch op maandagochtend wanneer 5-jarige dochter aangeeft (‘uitgelokt’ door juf?) op wintersport te zijn geweest dit doorgeven aan de directeur? Die ook al wist dat ik dochter zou ziekmelden. Waarom niet meteen zeggen: als u dat doet melden we dit aan de LPA?

Ik vermoed dat het toch zal geweest zijn omdat je dochter het aan de volledige klas verteld heeft dat ze geen andere keuze meer had dan het te melden.Stel dat ze dat niet gedaan had en een van de andere kinderen vertelt dat thuis,ouders komen verhaal halen in de school omdat zij misschien wel een boete gehad hebben enz…
Moraal van het verhaal,zorg dat je kinderen zwijgen als je toch zoiets wil doen 😂

Misschien elsvr. Maar dan hebben ze het anders aan mij uitgelegd ;-)

Ach, er was geen man overboord. Ik wist ook wel dat het niet mocht maar vind het soms toch wel vreemd om te lezen hier dat er scholen zijn die wel heel makkelijk vrjj geven.

Maar was is nou het hele probeem? Wij kijken altijd hoe laat het laatste kind vrij is en daarna gaan we die vrijdag een paar uur rijden, overnachten we en zaterdag het laatste stukje. We zijn een keer pas om vier uur vertrokken (dan kun je nog makkelijk zes of zeven uur rijden) en dit jaar hebben we de mazzel dat we al om 9 uur in de ochtend weg kunnen. Meestal huur je van zaterdag tot zaterdag, dus waarom moet dan de hele vrijdag vrij zijn?
Ik snap echt wel dat dat makkelijker is, maar je gaat toch geen leugens op school vertellen? Leuk voorbeeld voor je kinderen ook.

@Anki, het ligt eraan waar je overnacht en hoelang je er over moet doen om daar te komen, voor mij is dat München waar ik tot 21:00 uur kan inchecken. Om dit te halen moet ik eerst 860 km rijden, zonder stop en ander op onthoudt ben ik rond de 7 uur kwijt. Maar je moet tanken misschien een extra sanitaire stop, je weet (nog) niet wat voor weer het onderweg wordt. Blijft het droog of gaat er sneeuw vallen, en als er neerslag is hoeveel. Hoe druk zal het worden, zal ik in een file terecht komen en hoelang.

Ik kan wachten tot zoonlief vrij is en dan als een gek richting München gaan rijden, dan moet ik hopen dat hij om 12.30 direct uit school komt. Snel instappen en 860 km rijden, wc of iets dergelijks pas als er getankt moet worden. EN dan hopen dat ik voor 21:00 uur bij het hotel ben.

Of een kind afwezig is van school vanwege een skivakantie of om ome Joop en tante Mia aan de andere kant van de wereld te bezoeken maakt niks uit. Het kind is afwezig van school en neemt geen leerstof op. Mijn kind is 1 week afwezig geweest in groep 2, klasgenote is 3 weken afwezig geweest in groep 8 (en daarna had ze 2 weken kerstvakantie).

Beide meiden zitten nu in hetzelfde niveau voortgezet onderwijs dus ook daar zit ‘m het verschil niet in denk ik. Voor zover ze dat vergelijk nu en toen konden maken.

Wat directeur mij vertelde 6 jaar geleden is dat OMDAT dochter in kringgesprek vertelde dat ze de week daarvoor had geskied, MOEST de juf dit wel melden aan de directeur. OMDAT de juf dit aan directeur heeft gemeld MOEST de directeur dit ook aan de LPA melden. Het klonk alsof er één of ander “automatisch systeem” werd aangezet door dochter die niemand meer kon stoppen: ze moesten het wel melden aan de LPA. Nou schiet mij maar lek, ze hadden dit best stil kunnen houden.

Marieke op 31 jan 2019 16:50

Ik geloof niet dat een kind drie weken afwezig is en dat dat alleen met de meester of juf is overlegd. Dit is hoogstwaarschijnlijk gewoon met leerplicht overlegd en daarna akkoord gegeven.

Verder zijn er gewoon een paar dingen die je nadrukkelijk moet onthouden, krijg je ‘toestemming’ van directeur of juf/meester, zorg dan in elk geval dat andere kinderen en ouders het niet te horen krijgen. Op welke manier dan ook, want dan gaan er ineens allerlei automatisch processen lopen vanwege damage control.

En neem niet aan omdat Pietje het mag, dat jij het ook mag. Er zijn vaak zoveel voorwaarden of zaken die hiermee te maken hebben. Je moet wel erg goed geïnformeerd zijn om van de hoed en de rand te weten en op basis daarvan je gelijk te halen. Verder is het puur wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@Anki, het ligt eraan waar je overnacht en hoelang je er over moet doen om daar te komen, voor mij is dat München waar ik tot 21:00 uur kan inchecken. Om dit te halen moet ik eerst 860 km rijden, zonder stop en ander op onthoudt ben ik rond de 7 uur kwijt. Maar je moet tanken misschien een extra sanitaire stop, je weet (nog) niet wat voor weer het onderweg wordt. Blijft het droog of gaat er sneeuw vallen, en als er neerslag is hoeveel. Hoe druk zal het worden, zal ik in een file terecht komen en hoelang.

Ik kan wachten tot zoonlief vrij is en dan als een gek richting München gaan rijden, dan moet ik hopen dat hij om 12.30 direct uit school komt. Snel instappen en 860 km rijden, wc of iets dergelijks pas als er getankt moet worden. EN dan hopen dat ik voor 21:00 uur bij het hotel ben.

michelr op 31 jan 2019 22:20

Je kan ook een ander hotel boeken. Er staat nergens dat je per se in München moet overnachten. Ik vind het mooi hoe er vooral problemen worden aangedragen, die zelf gecreëerd worden. Ik snap dat iedereen het maximale eruit wil halen, maar doorgaans gaat het om meer dan het maximale.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@Anki, het ligt eraan waar je overnacht en hoelang je er over moet doen om daar te komen, voor mij is dat München waar ik tot 21:00 uur kan inchecken. Om dit te halen moet ik eerst 860 km rijden, zonder stop en ander op onthoudt ben ik rond de 7 uur kwijt. Maar je moet tanken misschien een extra sanitaire stop, je weet (nog) niet wat voor weer het onderweg wordt. Blijft het droog of gaat er sneeuw vallen, en als er neerslag is hoeveel. Hoe druk zal het worden, zal ik in een file terecht komen en hoelang.

Ik kan wachten tot zoonlief vrij is en dan als een gek richting München gaan rijden, dan moet ik hopen dat hij om 12.30 direct uit school komt. Snel instappen en 860 km rijden, wc of iets dergelijks pas als er getankt moet worden. EN dan hopen dat ik voor 21:00 uur bij het hotel ben.

michelr op 31 jan 2019 22:20

Ok, maar waarom moet je dan perse in Munchen overnachten bij een hotel waar je tot 21 uur kunt inchecken? Je hebt toch wel meer keuzes?
Je kunt ook kijken hoe laat je kunt vertrekken en tot waar je dan tot een uur of 9 kunt rijden. Of je kiest een hotel met 24 uurs incheckservice.

*bericht bewerkt door Anki op 31 jan 2019 22:24

Ik zou hier niet zo moeilijk over doen. Ik heb het een keer gedaan en dit eerlijk verteld op school. De reactie was letterlijk “ik begrijp het, maar moet het wel aangeven in het systeem” zo lang dit incidenteel is zijn er zelden gevolgen.

Het ligt er dus maar net aan waar je je prioriteiten legt.

Ligt dat bij het omzeilen van de files, het hotel waar je op tijd aan wil komen? Of kijk je wanneer je schoolplichtige kinderen vrij hebben en is dat je vertrekpunt?

Persoonlijke keuzes met persoonlijke gevolgen.

@Anki, het ligt eraan waar je overnacht en hoelang je er over moet doen om daar te komen, voor mij is dat München waar ik tot 21:00 uur kan inchecken. Om dit te halen moet ik eerst 860 km rijden, zonder stop en ander op onthoudt ben ik rond de 7 uur kwijt. Maar je moet tanken misschien een extra sanitaire stop, je weet (nog) niet wat voor weer het onderweg wordt. Blijft het droog of gaat er sneeuw vallen, en als er neerslag is hoeveel. Hoe druk zal het worden, zal ik in een file terecht komen en hoelang.

Ik kan wachten tot zoonlief vrij is en dan als een gek richting München gaan rijden, dan moet ik hopen dat hij om 12.30 direct uit school komt. Snel instappen en 860 km rijden, wc of iets dergelijks pas als er getankt moet worden. EN dan hopen dat ik voor 21:00 uur bij het hotel ben.

michelr op 31 jan 2019 22:20

Ok, maar waarom moet je dan perse in Munchen overnachten bij een hotel waar je tot 21 uur kunt inchecken? Je hebt toch wel meer keuzes?
Je kunt ook kijken hoe laat je kunt vertrekken en tot waar je dan tot een uur of 9 kunt rijden. Of je kiest een hotel met 24 uurs incheckservice.

Anki op 31 jan 2019 22:23

Als je de vrijdag gaat rijden doe je dit om de drukte voor te zijn toch?? Anders kan je net zo goed de zaterdag rond 5 uur vertrekken en hopen dat je op tijd aankomt op plek van bestemming.

Of je rijdt een uurtje of 5 en dan hopen dat de dag erna mee zal vallen met de files. Als je kiest voor beide opties snap ik het wegrijden op een vrijdag niet als je toch in dezelfde drukte terecht zal komen als dat je op een zaterdag gaat vertrekken.

@Anki, het ligt eraan waar je overnacht en hoelang je er over moet doen om daar te komen, voor mij is dat München waar ik tot 21:00 uur kan inchecken. Om dit te halen moet ik eerst 860 km rijden, zonder stop en ander op onthoudt ben ik rond de 7 uur kwijt. Maar je moet tanken misschien een extra sanitaire stop, je weet (nog) niet wat voor weer het onderweg wordt. Blijft het droog of gaat er sneeuw vallen, en als er neerslag is hoeveel. Hoe druk zal het worden, zal ik in een file terecht komen en hoelang.

Ik kan wachten tot zoonlief vrij is en dan als een gek richting München gaan rijden, dan moet ik hopen dat hij om 12.30 direct uit school komt. Snel instappen en 860 km rijden, wc of iets dergelijks pas als er getankt moet worden. EN dan hopen dat ik voor 21:00 uur bij het hotel ben.

michelr op 31 jan 2019 22:20

Je kan ook een ander hotel boeken. Er staat nergens dat je per se in München moet overnachten. Ik vind het mooi hoe er vooral problemen worden aangedragen, die zelf gecreëerd worden. Ik snap dat iedereen het maximale eruit wil halen, maar doorgaans gaat het om meer dan het maximale.

FrankW op 31 jan 2019 22:21

Wat is de reden om op een vrijdag te vertrekken, de drukte vermijden. Overnachting voor Würzburg betekend file rond München en even verderop afslag richting Kufstein, daarom München.

Plaats een reactie