Leerplicht

Ik ga helemaal niks stressen. Reed voorheen altijd op zondag, lekker rustig. Maar de laatste tijd wat vaker op vrijdag. Vertrek om 12:30 en dan zie ik wel hoe ver ik kom, lekker hotelletje pakken onderweg en ‘s avonds lekker eten, zaterdag op het gemakkie ontbijten en dan de auto in voor het 2e deel. Ik voeg me gewoon naar wat ik wel/niet tegen ga komen.

mama on a mission in the snow

Hier ook zo. Vertrek op vrijdag na school. Lijkt dit jaar iets van 1600 te gaan worden. Paar uur rijden, hapje eten en afhankelijk van waar we zijn pakken we een hotelletje of draaien we de pootjes van de caravan even uit. Zaterdag uitgebreid ontbijt ergens scoren en dan het laatste stuk. Komen altijd heerlijk relaxed aan op deze manier.

Op deze manier al best wat leuke plekjes/restaurants/hotels aangedaan op plaatsen waar we anders nooit zouden komen.

*bericht bewerkt door evr66 op 04 feb 2019 11:28

Edwin van Riel

Wij hebben dit jaar de mazzel dat onze dochter de vrijdag vrij heeft vanwege studiedag. Wij vertrekken vrijdagochtend tond 03.00 uur en rijden direct door naar Bramberg. Hotelovernachting voor 1 nacht en de volgende morgen uitgerust skiën tot we smiddags in appartement kunnen. Vind ik persoonlijk het lekkerste maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Volgens jaar weer naar Konigsleiten en dan hebben we een appartement van zo tot zo dus dan vertrekken we zondag morgen rond 03.00 uur en zijn we smiddags in KL. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om smiddags te vertrekken na school en dan te gaan rijden. A, ik trek de nacht dan niet en B, een paar uur rijden en dan de volgende dag verder te rijden heb ik het idee dat ik twee dagen onderweg te zijn.

Morgenochtend heeft mijn zoon geen vervanging voor zijn juf die er niet is, dus begint hij pas om 10:30u.
Donderdag spijbelen voor het milieu, de maandag ná de krokus een studiedag en op 15 maart wordt er gestaakt
We krijgen geen toestemming om hem de vrijdag voor de vakantie van school te houden. Dat begrijp ik nu wel, want anders redden ze die urennorm helemaal niet meer…

*bericht bewerkt door Jay op 04 feb 2019 22:03

https://www.ad.nl/binnenland/honderden-wetenschappers-steune…

@Elsvr en de leraren waren het er vanmorgen ook al mee eens…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hier hebben de leerkrachten ook begrip voor de reden van de spijbelende leerlingen maar worden ze evengoed gestraft voor het spijbelen op zich.Ze zijn in de meeste scholen wel vrij inventief wat de straffen betreft,geen strafstudie maar iets wat te maken heeft met het milieu bijvoorbeeld,of er was ook een school die de leerlingen niet strafte als ze konden bewijzen dat ze ook meegedaan hadden aan de klimaatbetoging op zondag,en niet enkel op een schooldag.

Als de leerkrachten de leerplichtambtenaar niet verwittigen is er geen ouder die een boete krijgt hoor. Maar goed, ik zie al lang dat je die nuance gewoon niet wil begrijpen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik begrijp vooral dat je graag je gelijk wil halen,terwijl het nu eenmaal gewoon de regels zijn 😊
Jij verwacht dus dat iemand de andere kant op gaat kijken als je iets doet wat tegen de regels is…

@Elsvr het zijn ook regels dat kinderen normaal les moeten krijgen van gediplomeerde leerkrachten en niet bij ziekte/afwezigheid van leerkrachten les krijgen van een stagiaire, naar huis gestuurd worden of verdeeld worden over andere groepen.
Het gaat er om dat je je soms niet te star moet opstellen als school/organisatie. Doe je dat wel, dan moet je ook zorgen dat je zelf altijd biedt wat er van je verwacht wordt. Nou dat kan in NL geen enkele school tegenwoordig. (wat overigens niet de schuld van die scholen is).

Peter Pos

@Elsvr het zijn ook regels dat kinderen normaal les moeten krijgen van gediplomeerde leerkrachten en niet bij ziekte/afwezigheid van leerkrachten les krijgen van een stagiaire, naar huis gestuurd worden of verdeeld worden over andere groepen.
Het gaat er om dat je je soms niet te star moet opstellen als school/organisatie. Doe je dat wel, dan moet je ook zorgen dat je zelf altijd biedt wat er van je verwacht wordt. Nou dat kan in NL geen enkele school tegenwoordig. (wat overigens niet de schuld van die scholen is).

peterpos op 6 feb 2019 22:54

Vergelijking die als een tang op een varken slaat natuurlijk. Het ene is een bewuste keuze, het is andere is vaak noodzaak waarvoor de scholen liever zelf ook niet kiezen.

Maar wat vooral van belang is, is dat je ergens een grens moet stellen. Als leerling A en B weg mag blijven op vrijdag voor de vakantie, waarom mogen C en D dat dan niet? Het is nogal een glijdende schaal, want als uiteindelijk iedereen de vrijdag voor de vakantie weggaat, moeten we dan ook niet de donderdag vrij gaan nemen. Uiteraard is dit gechargeerd, maar je kan er niet onderuit dat het ongelijkheid creëert puur gebaseerd op een stukje extra gemak en plezier.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@Frankw natuurlijk is dit geen vergelijking die als een tang op een varken slaat. Groepen naar huis sturen of verdelen is ook een bewuste keuze.

Waarom zou je een grens moeten stellen? Alsof je de toekomst van een kind verpest als hij/zij een paar dagen van een schooljaar mist. Laat mensen lekker een dagje eerder op vakantie gaan als ze dat willen. De ontwikkeling van een kind stopt niet als het de schooldeur uitloopt.

Peter Pos

@Frankw natuurlijk is dit geen vergelijking die als een tang op een varken slaat. Groepen naar huis sturen of verdelen is ook een bewuste keuze.

Waarom zou je een grens moeten stellen? Alsof je de toekomst van een kind verpest als hij/zij een paar dagen van een schooljaar mist. Laat mensen lekker een dagje eerder op vakantie gaan als ze dat willen. De ontwikkeling van een kind stopt niet als het de schooldeur uitloopt.

peterpos op 6 feb 2019 23:26

Laat maar, ik weet niet hoeveel schooldagen jij hebt gemist, maar je hebt werkelijk geen woord begrepen van wat ik schreef.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Fijne manier van discussieren Frank. Laat idd maar.

Peter Pos

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik stellen dat @Elsvr en @FrankW geen onderdeel van het verzet zouden zijn geweest 😉. Befehl ist befehl of zoiets…
Maar om te proberen de slechte lezers dan nogmaals mijn standpunt toe te lichten… ik snap dat men de wet volgt en vind dat die aan verandering toe is… (tot hier mijn mening) Tegelijkertijd verbaas ik me ook altijd wel over de willekeur in toepassing van die wet.

Flits bijvoorbeeld niet alleen onderaan een heuveltje waar iedereen net 57 rijdt op een totaal niet gevaarlijke plek (hoef je lekker de auto niet uit). Pak de idiote ouders aan die zebrapaden bij een school met veel te hoge snelheid massaal negeren.
Geef niet alleen de wintersport ouders een boete voor een middagje, maar pak dan ook lekker de ouders die een paar dagen later terugkeren uit Marokko aan.

Nu vanuit de politiek de oproep kwam voor gelijke monniken, gelijke kappen staan er ineens allerlei leraren en wetenschappers op die vinden dat de kinderen wel mogen spijbelen “voor het milieu”. Wat dat dan ook moge zijn. Ook niet echt eerlijk lijkt me…

*bericht bewerkt door Shane op 07 feb 2019 00:03

I can stick uphill ice, on my saucer...

Goh @Shane, gelukkig ging het bij het verzet over iets grotere problemen dan wat zeurende ouders die geen zin hebben om in file te staan en daarom eisen dat hun kinderen een dag extra verlof krijgen :D

Bijna hetzelfde.

@Elsvr het zijn ook regels dat kinderen normaal les moeten krijgen van gediplomeerde leerkrachten en niet bij ziekte/afwezigheid van leerkrachten les krijgen van een stagiaire, naar huis gestuurd worden of verdeeld worden over andere groepen.
Het gaat er om dat je je soms niet te star moet opstellen als school/organisatie. Doe je dat wel, dan moet je ook zorgen dat je zelf altijd biedt wat er van je verwacht wordt. Nou dat kan in NL geen enkele school tegenwoordig. (wat overigens niet de schuld van die scholen is).

peterpos op 6 feb 2019 22:54

Ik hoop dat jij altijd biedt aan je werkgever wat er van je verwacht wordt,in eender welke omstandigheid.En ik neem aan dat jij de dagen dat je ziek bent vrijwillig en onbezoldigd gaat inhalen bij je werkgever,of dat je dan tenminste niet verwacht doorbetaald te worden als je ziek valt,want uiteindelijk krijgt je werkgever dan ook niet waarvoor hij betaalt hè.

Els, dus nu leg jij de verantwoordelijkheid die bij de werkgever ligt neer bij de werknemer. Dat slaat werkelijk nergens op.

Ik ben ZZP’er. Dagen die ik mis door ziekte, die krijg ik idd niet uitbetaald. Daar heb ik bewust voor gekozen. Verkeerd gekozen voorbeeld van je.

Peter Pos

Vraagje,wat gebeurt er met jouw klanten als je ziek bent?Jij zorgt voor een evenwaardige vervanger?Of moeten ze wachten tot je genezen bent?
Zelf behoor ik tot een vrij beroep waar er een groot tekort is aan collegae.Als ik ziek val moeten mijn patiënten dus jammer genoeg wachten tot ik beter ben of zelf op zoek gaan naar een collega die zo vriendelijk is om hen te helpen.Ik kan geen vervanging voorzien want die is er niet.Ik ben heel blij dat ik geen tot zeer weinig patiënten heb die eisen dat ik altijd in elke omstandigheid lever wat zij willen op het moment dat zij het willen.En ik zal dat dus ook nooit van iemand anders eisen.Dat is dan waarschijnlijk het verschil 😊
Ik vind een beetje begrip voor ieders werk dan ook het minste en zal nooit mijn beroep belangrijker vinden dan eender welk ander.Iedereen heeft zijn redenen voor de manier waarop het werk georganiseerd wordt en ik vind het respectloos om je eigen comfort belangrijker te vinden dan iemand anders zijn job.

Waar wil je nou heen met je betoog?

Mijn punt is dat het voor de ontwikkeling van een kind geen enkel probleem is dat het een keer een dagje op school mist.

Mijn tweede punt is dat ik vind dat scholen vaak heel star kunnen zijn als een ouder een keer verlof vraagt, maar aan de andere kant regelmatig niet kunnen bieden wat ze zouden moeten bieden. Dat vind ik een verkeerde houding en heb ik intern vaak genoeg aangegeven.

Ik ben/was zelf (deels) leerkracht. Dus weet waar ik het over heb. Jouw conclusie ‘je eigen comfort belangrijker vinden dan iemand anders job’ vind ik onzinnig. Ik heb het daar helemaal niet over.

En ja, ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag wat er gebeurt als ik ziek ben. In de 30 jaar dat ik werk als freelancer heb ik nog nooit een opdracht niet op tijd kunnen afronden. Sorry. Kan er ook niets aan doen.

Peter Pos

Ik ben heel blij dat ik geen tot zeer weinig patiënten heb die eisen dat ik altijd in elke omstandigheid lever wat zij willen op het moment dat zij het willen.En ik zal dat dus ook nooit van iemand anders eisen

Hier schrijf je dus eigenlijk hetzelfde als waar je Peter op aanvalt. Ik meen overigens dat hij leerkracht is 😉.

*bericht bewerkt door Shane op 07 feb 2019 13:05

I can stick uphill ice, on my saucer...

de werkgever biedt een oplossing aan binnen de mogelijkheden die er zijn; vervanging/stagiaire/verdelen over de klassen/sportdocent voor de groep zetten ipv gymlessen verzorgen etc etc. En hopelijk als laatste optie; een klas naar huis sturen…

als jij als zzp-er ziek bent, hoe ga je dan om met de afspraak die je op die dag hebt staan bij een klant?

Anyway:

het geluid is er dat scholen soepeler moeten omgaan of alle scholen moeten gelijke monniken, gelijke kappen maken met de afspraken en regels… Als je dan zelf voor eigen persoonlijke keuzes staat om je kind(eren) van school te houden voor iets als een vakantie en geen toestemming hebt gekregen of gevraagd, dan kan je de risico´s van een boete of anderszins aangesproken worden ook wel nemen. Elke andere schreeuw in de woestijn zonder bijvoorbeeld de vrije dagen of vakantie planning via de correcte weg ter discussie te stellen is in mijn ogen niet terecht.

Of ja, klagen mag natuurlijk op een forum als dit, want wij zijn zo verwend dat we een wintersport kunnen veroorloven… sommigen zelfs ook nog een zomervakantie of meerdere keren per jaar.

Luxe ´problemen´ en leuk om te lezen en te volgen hoe sommigen hier tegen aan kijken.

Ik ben heel blij dat ik geen tot zeer weinig patiënten heb die eisen dat ik altijd in elke omstandigheid lever wat zij willen op het moment dat zij het willen.En ik zal dat dus ook nooit van iemand anders eisen

Hier schrijf je dus eigenlijk hetzelfde als waar je Peter op aanvalt. Ik meen overigens dat hij leerkracht is 😉.

Shane op 7 feb 2019 13:05

Tegenwoordig alleen nog als invaller in combinatie met mijn andere werk (journalistiek). Tot acht jaar geleden 20 jaar lang in het onderwijs rondgelopen. Vaak discussies gehad over dit onderwerp. Niet specifiek over een dagje eerder om met wintersport te gaan.
Maar ook een middagje vrij om bijv. opa en oma van Schiphol te halen. Of als een kind in een selectieteam zat eerder weg mogen om naar een toernooi te gaan.

Allemaal in mijn ogen plausibele redenen om verlof te geven. Je leert niet alleen binnen de schoolmuren. De gedachte dat je alleen op school leert is een beetje dom vind ik.

Peter Pos

Oma en opa ophalen op Schiphol een plausibele reden,echt?! Ze zien oma en opa dan toch wel als ze terug thuis zijn neem ik aan.
Je kan er ook altijd voor kiezen om je kinderen thuisonderwijs te geven,dan moet je met niemand rekening houden.
Als je je kinderen inschrijft op een school onderteken je een schoolreglement,daar ga je dus mee akkoord en is niet vrij in te vullen.
@Shane,ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt.Ik ben het niet eens met zijn stelling dat de school bij ziekte enkel vervanging mag voorzien door iemand met een gelijkaardig diploma.Als die er niet zijn op dat moment moet de school een andere oplossing zoeken,daar ging mijn vergelijking over.Hij eist dat er geleverd wordt wat hij wil op het moment dat hij het wil,dus les enkel door mensen met het juiste diploma en vakantie op de momenten die hem uitkomen.

Het gaat niet om opa en oma. Het gaat om Schiphol. Voor een kind op de basischool is dat iets heel bijzonders. Daar kun je als leerkracht nog zoveel over vertellen. Door er zelf heen te gaan en rond te kijken leer en ervaar je veel meer.

Verder vind ik het jammer dat je een draai aan mijn woorden gaat geven om je eigen gelijk te halen. Ik eis helemaal niets van scholen. Al helemaal niet dat ik wil dat er geleverd wordt op momenten dat ik dat wil. Beetje jammer dat je op zo’n manier te werk gaat. Geef anders maar eens aan waar ik die flauwekul geschreven heb.
Dat er regels zijn waar scholen zich aan moeten houden, dat heb ik niet bedacht hoor. Maar goed, daar zul jij vast ook wel weer een mooie draai aan kunnen geven om maar je gelijk te halen.

Peter Pos

sommigen vinden het vreemd dat men uberhaupt een kind van school vrij stelt voor persoonlijke redenen als een vakantie, bezoek aan een vliegveld, sport etc etc

dan is de reden ook niet plausibel uit te leggen. De fundamentele andere insteek is hier absoluut aan de orde en met welke logische redenen je dan ook wil beargumenteren, begrip zal er nooit zijn. Gedacht wordt dan dat er gedraaid wordt met woorden om ze in het eigen perspectief te kunnen beredeneren, wat toch niet zal gaan lukken want de basis gedachte wordt niet gezamenlijk gedeeld…

Als iedere school nu gewoon drie ‘baaldagen’ per schooljaar per kind zou geven welke je kunt opgeven zonder uitleg ben je overal van af. Ik heb dat altijd gedaan in mijn management tijd bij alle teams waar ik mee werkte. Is een prima oplossing, scheelt bergen tijd, geld, irritatie en bureaucratie. En ja, dan zal er altijd nog wel iemand de grenzen oprekken, het zij zo. Het zou alleen hier al 25 pagina’s vermaeck schelen. Daar gaat geen kind zijn/haar toekomst mee ruïneren en hoeven leerkrachten/scholen zich niet verplicht te voelen om kinderen/ouders aan te geven want dat is echt niet wat je wilt als school.

@Nemrah mooi geschreven. Klopt ook wel. Al vind ik het niet prettig als iemand dingen beweert die ik helemaal niet zo geschreven heb.

Maar goed, voor mij is school een middel die je helpt bij je ontwikkeling en geen doel. Zo zie ik mijn rol als leerkracht ook. Je kan dingen via mij leren, maar je kan nog veel meer leren via andere wegen.

Peter Pos

regels zijn er om te breken of te omzeilen :)
iedereen heeft het al gedaan en iedereen zal het blijven doen.

dank, ik probeer een beetje nuance aan te brengen zonder te veel mijn eigen mening te geven.

De vraag die je je als opvoeder mag stellen is dan ook of je je kind mee wil geven hoe om te gaan met dit soort situaties. Uiteindelijk geef je je kind een voorbeeld dus je geeft altijd iets mee… Wees je dus ook bewust van welk voorbeeld je stelt en vraag je niet af waar bepaalde acties die direct of indirect hiermee verbonden zijn vandaan komen. Elke manier is overigens zo te draaien dat het voor het individu positief beleefd wordt. Echter zullen de gevolgen anders zijn omdat de samenleving, leerplicht of de school waar je aan verbonden bent, andere regels/afspraken hanteren… De gevolgen overzien, bewust keuzes maken en accepteren wat er daarna gebeurt is een wezenlijk onderdeel in deze discussie en in de juiste keuze maken.

Plaats een reactie