Overstap van snowboard naar ski...

Skiën is easy to learn, hard to master. Boarden is hard to learn, easy to master…

Gast239 op 4 apr. 2013 23:50

wijze woorden van gast239…:D

Waarom zou ik stoppen met boarden en gaan skiën?
Dan kan ik niet meer de piste af schrapen en bulten meer maken, midden op de piste gaan zitten achter heuveltjes, kan ik in een keer wel van smalle paadjes af, kan ik geen onverwachte moves meer maken en mede skiërs laten schrikken, ben ik niet meer als laatste bij de lift weg zodat niemand meer op me hoeft te wachten. En als klap op de vuurpijl hoef ik geen baggy pant meer aan kan ik eindelijk een lekker strak jackie aan.
Of ben ik nu bevooroordeeld? :D

Easyrider op 6 apr. 2013 17:10

ja, ja dat ben je:D

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ja, inderdaad…
Die baggy pants zitten namelijk heerlijk :-)

Ja, inderdaad…
Die baggy pants zitten namelijk heerlijk :-)

TimT op 8 apr. 2013 21:24

maar daar moet dan wel weer een stomme kontbeschermer onder:D

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Haha, die gebruik ik niet, mijn reet zelf is al groot genoeg :-)

Haha, maar zo’n baggy pants kan je toch ook aan als skiër?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Een echte liefhebber staat open voor beide, maar wat je het prettigst vind is persoonlijk.

Ik ben begonnen met snowboarden, maar na 1 week veel vallen, vloeken en frustratie nu overgestapt op skiën.
Man, wat is dat een verademing. Je klikt je schoenen 1 keer in de binding en je hoeft er de hele dag niet meer uit, vallen is verleden tijd en in plaats van doodop beneden komen ski ik fris de lift weer in voor een nieuwe run.
Voor mij geen snowboard meer!

Ik ben juist begonnen met snowboarden na ca. 8 jaar skien door de hele dag in die irritante schoenen te zitten zat te zijn, branderige voeten en pijnlijke voeten. Dus samen met mijn vader de overstap gemaakt op een snowboard en het gaat ons goed af, maar dat komt deels omdat wij veel aan (core)stability oefeningen doen. Mijn vader ging na 2 aanwijzingen in Bottrop de hele hal door met maar 1 val :(

Het is even wennen, maar een leuke nieuwe uitdaging. En als iemand nog een tip heeft voor de branderige en pijnlijke voeten, graag! Dan kan ik in ieder geval beiden of terugstappen.

Andere schoenen?

Andere schoenen?

joepiedepoepie op 3 dec. 2013 22:11

+1

Gang is alles

Probeer het eerst eens met een zooltje op maat.
In de meeste schoenen (ski of snowboard maakt niet uit) zit een standaard zooltje wat niet de bolling van je voet volgt.
Aan het eind van de dag krijg je daardoor last van vermoeide voeten.

Übung macht den meister!!!

Ik snowboard sinds 1996 en ik heb de laatste (10) jaren de indruk dat ik er niet veel meer aan vind sinds ik zeer goed kan boarden.
Het ongemak van:

  • platte verbindingstukken
  • bindingen aan/uit
  • pistezitten
    wegen voor mij niet meer op tegen de voordelen (zekerheid om zonder vallen zwart naar beneden te kunnen komen, in alle weersomstandigheden probleemloos afdalen, …)

Voor het opkomende skiverlof heb ik dus nog eens ski’s gehuurd. Op een schaal van 10 schat ik mezelf als snowboarden in op 8-9, als skier op 6.

Nu ben ik toch aan het twijfelen om m’n board niet mee te nemen. Wat als er heel de week een vers pak sneeuw ligt? Wat als de omstandigheden slecht zijn? In die gevallen voel ik me in ieder geval veel meer op m’n gemak op m’n board.

Gewoon meenemen!
Ik heb dat andersom. Als ik ergens nog nooit geweest ben, verken ik het gebied altijd eerst op de ski. Ik pak mijn snowboard pas als ik zeker ben.

Grappig, ik krijg ook de indruk dat snowboarden op z’n retour is. Ik hoor meer ervaren snowboarders klagen over de vlakke stukken, voeten los en zitten in de sneeuw. Off-piste is voor skiërs ook steeds interessanter met brede freeriders.

Dan kan ik niet meer de piste af schrapen en bulten meer maken, midden op de piste gaan zitten achter heuveltjes… (etc)

Easyrider op 6 apr. 2013 17:10

Als dit een vooroordeel is, waarom zie ik het dan werkelijk nog steeds???
Met name dat zitten midden op de piste. Als snowboarders weten dat dat zo’n stigma is, waarom doen ze het dan?
Maargoed, ik wil het topic niet kapen voor een boarden versus skiën discussie. Daar zijn er al zat van :)

Ik snowboard sinds 1996 en ik heb de laatste (10) jaren de indruk dat ik er niet veel meer aan vind sinds ik zeer goed kan boarden.

Ik snap niet dat iemand die er al zo lang geen plezier/voldoening uithaalt nog steeds snowboard en niet al lang over is op ski’s

Het ongemak van:

  • platte verbindingstukken
  • bindingen aan/uit
  • pistezitten

Ben zelf een snowboarder maar kom steeds de bovenstaande argumenten tegen, waarom mensen boarden minder vinden. heb er zelf nooit last van
platte verbindingstukken, er zijn zoveel methodes om je zelf voort te bewegen op een snowboard voor platte stukken en/of vals plat, laatst ben ik een lege rode piste omhoog gegaan (+/-400 meter) met mijn board nog aan, vermoeiend? ja, maar ik wou het gewoon proberen om te zien als het kan, zag meerdere het doen wanneer het een klein stukje opliep en ik wou weten als het ook op steiler terrein kan.
bindingen aan/uit, sorry maar de enige keer dat mijn bindingen aan en uit gaan is wanneer ik een stoeltjeslift in ga of uit kom, je staat dan toch in de rij en er staan toch altijd skiers en boarders in de weg na een lift waardoor je daar eerst voorbij moet voor je aan de afdalingen kan beginnen.
pistezitten, na een lift geef ik me zelf met mijn achterste been een zetje waarna ik al glijdend mijn voet vast maak zonder te zitten, en wanneer je valt moet je altijd opstaan daar zit geen verschil in tussen skiers en boarders, vallen is opstaan.

On-topic, mijns inziens moet je vooral de keuze laten afhangen van wat jezelf prettig vind en niet omdat de rest anders is.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Net terug van 5 dagen Obertauern, en jawel op mijn snowboard :-)
Uiteraard weer een paar keer vlakke stukken gehad maar verder een heerlijke tijd gehad op mijn vertrouwde board, skiën is niks voor mij.

Eigenlijk zou ik iedere vakantie les moeten nemen om het boarden te verbeteren, maar het schiet er iedere keer bij in.

Voor dit seizoen zit het er helaas al weer op, heb er een jaar naar uitgekeken en voor je het weet zit het er weer op :-(

Plaats een reactie