Op welk merk en type ski skiet u?

K2 Rictor

Bevallen perfect zeker in de poeder

Black Diamond Stigma 174 (2009)

Rossi’s Z10 Mutix. Soepele armen voor het korte werk of bij slecht zicht en carbon armen voor het carven bij hoge snelheid. Fijne all-mountain ski, bij hoge snelheden(70+) erg stabiel. Het enige minpuntje is het drijfvermogen offpiste, de lat is onder de voet te smal.

Ben al op zoek naar floaters voor de poederdagen.

Ik Ski op Salomon Lord ski’s van 185 CM.

Heerlijke ski’s! zeker met de 210 CM Rocker in de verse sneeuw!

Heb dit jaar geskied op de Rossignol Zenith 9.5, in de lengte 154cm. Hele fijne en veelzijdige ski, die overal goed in is, maar (uiteraard) nergens in uitblinkt. Je kunt er heerlijk mee slalommen, het draagvermogen in slush puppy sneeuw is uitstekend en de ski blijft redelijk stabiel op hoge snelheden. Precies de ski die ik zoek/nodig heb.

Atomic Blog @ 185
K2 domain @ 169
Rossi S2 @ 170

Blog voor pow en verse sneeuw en tot mijn grote verbazing erg goed op de piste railed turns als een malle, de achterkant is vrij slap (iets TE) waardoor je hem ook makkelijk de bocht uit kunt drukken. Ben zelf 179 en de ski is dus best lang. Door een fout van de shop hebben ze de binding op -6 gezet wat ik dit seizoen ga laten veranderen naar 0 of -1. Ski is verder echt superawesome.

Rossi s2. Prima twin voor beginnner/licht gevorderden. Superlichte ski door cap constructie. Goede kantengrip. Heeft wel wat pop verloren. 92 onder voet dus zelfs in de nieuwe sneeuw komt de ski er redelijk vanaf. Medium stijf.

K2 domain heb ik nog niet geskied, maar ben erg benieuwd naar hoe ze skiën. Ze hebben geen tot heel weinig camber en vrij veel rocker. Zijn symmetrisch. Benieuwd of ze op de piste ook overeind blijven.

Rossignol T-power Viper sx
Alweer enkele jaren oud maar zeer tevreden over!

Atomic Nomad Blackeye Ti 171

dat is niet ok, das geen ski :P

@ Newschooler … bedoelde overigens Burton Custom.
Overigens wel een heerlijk boardje!!

k2 charger

Vraagje; wat ben je aan vaste lasten kwijt aan ski’s (onderhoud e.d.)? Dat huren is allemaal leuk en aardig namelijk, maar op 'n gegeven moment wil je toch je eigen spul :).

Elan SLX

Ik op Kastle fx84 en mx78, super tervreden!!

Vorig jaar de Nordica Hot Rod nitrous CA 1m70 gekocht vanwege zijn goed klassering als super cruser over een breed snelheidsgebied en gewichtsrange (zit zelf op 105 kg). Ben er zeer tevreden over, maar moet wel zeggen dat ik eigenlijk te weinig ervaring heb in het vergelijken van skies.
Harrie

@bernard, afhankelijk van waar je het onderhoud laat doen natuurlijk ;)
Nederland en bv Oostenrijk onloopt elkaar niet zoveel maar zit tussen de 15 en 40 euro afhankelijk wat je precies wil laten doen

Is het al bijna januari?

Elan Speedwave 14 uit 2008, met lengte 176cm (ben zelf 1m90). Zalige ski op de piste, zeer stabiel bij alle snelheden, ook op ijsplaten; Misschien wel wat meer drijfvermogen nodig in poeder, want vrij smal onder de schoen (70)

Kopen is goedkoper.

Huren kost je 100-150euro per week.

Goede ski’s koop je al vanaf 300euro.

Onderhoud is 20-30euro per keer, dat doe ik zelf na iedere 2-3 weken skien.

Na de derde week heb je het er al uit. Bij mij dus al na anderhalf seizoen.

Tevens hebben ski’s nog een (geringe)restwaarde. Maar na 3-4 jaar kun je ze vaak nog kwijt voor 100euro ofzo.

Goede tweedehands ski’s koop je vaak al voor 150euro, net zo duur als 1 week huren. Tel uit je winst.

Praktijkvoorbeeldje:

  • Fischer worldcup sc’s gekocht voor 480€ in 2008
  • 2008-2009: 28 skidagen
  • 2009-2010: 23 skidagen
  • 2010-2011: 29 skidagen
  • totaal: 80 skidagen
  • huurprijs voor 80 dagen (ideaal over weken opgedeeld) voor soortgelijke skies = 13 weken @ 120€ = 1560€
  • eigen prijs voor 80 dagen (koopprijs + 20€ gemiddelde kost per week aan onderhoud of eigen materiaal) = 740€
  • huidige herverkoopwaarde 120-150€

Fazit: 1560 vs 620 (740-120) €

Da’s puur monetair gesproken. Gevoel komt daar nog bij. Ik ken m’n latten, weet wat ze kunnen, wat ze gedaan hebben, hoe ze geven en nemen… Supergrote evoluties zijn er in dit segment skies niet gebeurd (slalom racers) dus ik mis niet veel tov de nieuwste technieken. Dit jaar gaan ze nog zeker mee voor weer een 25-tal skidagen. Het verschil loopt dus alleen maar op.

Heeft er iemand ervaring met de ski Salomon enduro 84?

Salomon X-wing X9

Dynafit Stoke!

head Xenon 9

Salomon X-Wing Tornado Ti en Volkl AC50

Dit jaar sta ik op de Noridca Unleashed Hell met de Marker Duke en de Hell and Back (deze laatste als ‘lichtere’ toerski).

Click. Click. Peace

Ski: Atomic GS 11
Bindingen : Atomic 310
Schoenen : B 9.2

atomic gs 10 suppercross

Huurski’s. Laat me weer verrassen en de keuze afhangen van de kleur en print op de plankjes

Head IRXC 1100, eind maart 2009 gekocht voor 400 Euro, was een einde-seizoen-aanbieding. Toen ben ik nog snel even gaan lente skiën, wat een enorm verschil met mijn eerste ski’s!

null

Vorig jaar weer helemaal verslingerd geraakt aan skiën na jarenlang veel snowboarden. De afgelopen paar jaar daarom op wat oudere Atomic GS 11.21 geskied. Voor komend seizoen mezelf echter verwend met nieuwe 2012 Atomic D2 Race GS

null

Plaats een reactie