Op welk merk en type ski skiet u?

Fischer Viron 8.8 C-Line.

Naar verhouding een korte ski maar toch stabiel als t wat harder gaat. Meest ideaal voor de kortere bocht.

Niks boven de Fischer progressor 10+ voor mij!!zowel op als buiten de piste superr!
Wim

K2 Appache

Sneeuw+Bergen=Skieen!

Na jaren van huren nu op zoek naar goede slalomski. Ga voor de Elan race slx. heeft iemand hier ervaring mee?

Hoe oud ben je en hoe goed kan je skiën? Wordt het je enige ski?
Kheb er een paar weken mee geskied maar vond ze te zwaar worden als je al es buiten de piste gaat en de hele dag door skied. Maar ik ben dan ook al een jonge 50-er eh ;-)

Ik ben 45 ski al 20 jaar (altijd huur) vaak meerdere keren per jaar om diverse skies te proberen. afgelopen jaar heb ik 1 week op de Elan geskied en is mij heel goed bevallen. Wil graag weten wat anderen van deze ski vinden voor ik hem aanschaf! Alvast bedankt.

@ Rob:
heb een tijd lang op de race SLX geskied. Tamelijk vergevingsgezind. Leuk voor het korte werk, technisch zuiver nodig voor lang/snel werk (duh, te verwachten bij een slalom-lat). Heeft mij veel plezier gebracht en vertrouwen gegeven waardoor ik m’n techniek ook weer op een hoger niveau kon brengen.

Als je conditie en techniek goed is, kan je hem zeker gebruiken voor dagen aan een stuk door te trekken. Als één van de twee minder is kan het vermoeiend worden.

Wel een duidelijke ski voor verzorgde pistes. Off-piste heeft hij nul komma nul drijfvermogen.

Hey lars, Thanx voor de feedback. Ik heb er afgelopen jaar zoals gezegd 1 week op geskied maar niet off piste! Ik vond het een heerlijke ski en wil nu eindelijke eens gaan kopen want in de afgelopen jaren heb ik heel wat sport shops gesponserd! Nu nog even op zoek naar de beste koop! ik zag ze bij de Ski outlet in venray voor 499, maar kon ze in Oostenrijk zelf voor 445 krijgen.

Ik ski vanaf dit jaar op Orion FX explosive carve ski’s. De keuze hiervoor is eenvoudig: ik heb geen zin om voor die paar keer per jaar vele honderden euro’s aan dure merkski’s uit te geven. Ik zie hierboven soms prijzen van boven de 500 euro! Er bestaan vele andere, goedkopere merken die minstens zo goed of nog beter zijn.
Op deze site staan alleen al 284 merken!.
http://www.exoticskis.com/ExoticSkis/list.aspx?pageIndex=0&a…
Orion is van oorsprong bulgaarse fabriek die enkele jaren terug is overgenomen door Amer sports (Salomon en Atomic). Voor deze merken worden er daar per jaar 1 miljoen(!) ski’s gemaakt. Daarnaast maken ze nog altijd ski’s onder hun eigen naam. Orion dus.

Eerlijk is eerlijk, er zullen goede skis tussenzitten maar hoeveel mensen hebben de tijd en kennis om tussen die 284 merken te zoeken naar wat ze willen?

Een voorbeeldje: ik ken Carpani skis van horen zeggen en ben wel geïnteresseerd in de F3 SL. Maar: prijs, onbekend; beschikbaarheid, onbekend; zelf testen, heel moeilijk. En zo zijn er dan nog een paar honderd te gaan ;-).

Is nieuw voor mij, en inderdaad de Fischer: €800…pfff…wel gieren als je de vertaalfunctie van je link opzet en dan de tekst leest :-)
Maar je kan moeilijk eerst een paar van die onbekende ski’s gaan testen, toch??

@ Lars en Wim: klopt! Testen van al die merken wordt idd wat lastig. De link is ook alleen maar een opsomming van de hoeveelheid merken die er te krijgen zijn. In mijn geval kon ik de Orion’s gewoon hier in Nederland kopen en had ik de mogelijkheid om te testen. Tot nu toe ben ik er zeer tervreden over en was nog geen 200 euro kwijt.

@ Matthieu:
als je er natuurlijk aan kan geraken, waarom dan ook niet?

Overigens, als ik prijzen van 800€ of zo zie passeren, dan denk ik toch ook wel even dat iets niet goed zit. Voor de prijsberekening hierboven heb’k ook nog even terug in m’n rekeningen moeten zoeken. De “niet verplichte verkoopsprijs” van m’n Fischers lag op 759€. Uiteindelijk heb’k die voor 480€ gekocht en ik denk niet dat de verkoper verlies heeft gedraaid ;-). Mensen die dan toch bij de grote merken willen blijven kunnen volgens mij dan ook beter goed uitkijken en in het voor- of naseizoen een goede slag slaan.

@Lars: misschien hier even vermelden bij welke dealer je zoiets geregeld krijgt en hoe je dat doet…gewoon afbieden…? Zou me sterk verbazen!Ook even vermelden hoeveel procent korting je misschien krijgt als lesgever of als sponsoring ed. wat een "gewoon skiër" natuurlijk niet kan krijgen…

@ Wim:
Voor de duidelijkheid: ik ben geen lesgever of (semi-)professionele sporter maar een "gewone" wintersporter en krijg dus géén korting omwille van speciaaltjes.

Prijsverschil is gevolg van wachten tot op de juiste moment (buiten hoogseizoen; in mijn geval vér voor het hoofdseizoen) en een goede relatie met de verkoper (vertrouwd skigebied en regelmatig goed contact).

Locatie: bij gewone skishop in Kühtai.

@ wim het zelfde hier hoor. Ik heb ook van de zomer nieuwe skies gekocht van seizoen 2010/2011 originele prijs a 800 euro huidige prijs 400. Dat terwijl atomic deze technisch ongewijzigd met alleen een nieuw printje weer op de markt zet. Tel uit je winst.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus: en ook in belgië gekocht?
Ga ik ook es proberen, en laat jullie iets weten, is toch nog geen "hoogseizoen" eh…

het verschilt per winkel wanneer er uitverkoop is. bij de een voor de zomer, de ander in het najaar of begin winter als de nieuwe collectie’s weer binnenkomen. kwestie van de winkels die je kent goed in de gaten houden.
de winkels bij snowworld hebben bijvoorbeeld al vanaf juni uitverkoop terwijl van bemmelen wintersport eind september met de opruiming begint.
hoe dan ook: een voordeel van 50% is heel vaak haalbaar. en wat bartus zegt; de techniek veranderd niet veel. alleen het uiterlijk.

Tja, als iemand die Fischer progressor 10+ voor mij dan aan 50% kan aankopen (editie 2010-2011) mag mij altijd een seintje laten hoor!!!

@Wim: zoals bij veel luxegoederen is het een kwestie van uitkijken, praten en kiezen. Bedenk trouwens goed dat voor een ietwat serieuze shop die ook verhuur doet, het net de verhuur is die het meeste zal opbrengen (voor de skies!). Een beetje aan handige klantenbinding doen kan dan op termijn meer opbrengen dan de volle pot vragen bij aankoop. Je komt dan sneller terug voor familie/kennissen/vrienden, onderhoud, etc.

Een snelle rekening:

  • per verkocht paar skies kan een shop in een klein skigebied misschien 50% winst maken (ALS hij de voorgestelde verkoopsprijs volgt, voor aftrek lonen etc.). Neem gemiddeld een 250à300 euro per paar. Een shop die’k goed ken verkoopt op een topweek een goede 30 paar skies. Rustige weken geraakt hij net aan 5 paar. Daarmee rekent hij zichzelf bij de betere verkopers in het gebied. Reken dat het skiseizoen een goede 20 weken aanhoudt (6 top, 14 rustig). – 250 paar verkocht ~ 62500-75000€ winst (voor kosten).

  • Diezelfde shop doet ook verhuur. Tijdens topweken ongeveer 120 paar, tijdens slechte weken een 30tal. Reken 120€/paar voor een week verhuur (aan de dure kant dus). – 136800€. Hij moet z’n skies echter aankopen voor de verhuur. Stél dat het allemaal latten zijn die hij aan de fabrieksprijs kan inkopen (250-300€). Dan kost dat hem tussen de 30 en 36000. Reken dus een winst voor aftrek van kosten aan de goede kant van de 100000€.

En dan praten we nog niet over de bijkomende dingen. Kleding, botten, etc, etc…

sorry hoor maar botten?!? Ik ben u even kwijt. 100% NL hiero :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

ah, right, "skischoenen" :p

Ja, kwil jullie best geloven, en rekenkundig zal het wel juist zijn, maar in realiteit…??nog nooit (ski 30jaar) gezien dat je een paar (top)ski’s van vorig seizoen aan 50%kan kopen, zelfs niet in Andorra;-)
Zoals hierboven aangehaald,mag iedereen me contacteren…

Ik weet niet of ik zoiets hier mag posten, maar de mijne komen bij de intersport in Nijmegen NL vandaan. Deze winkel verzameld gedurende de zomer alle overgebleven skie/snowboard spullen van 5 alle vestigingen welke dan gedurende de zomer tegen sterk gereduceerde tarieven aangeboden worden.

Zo heb ik dus de atomic nomad blackeye Ti van seizoen 2010/2011 voor 400 euro

En tada!!! Een linkje naar het huidige model, prijs in US dollars

http://www.skiessentials.com/browse.cfm/2012-atomic-nomad-bl…

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus: thx voor de tip.
Heb even de link geopend en kom op €579…
is zowat 30%, is natuurlijk ook niet mis!
BTW: ook super latje die Atomic Nomad, heb ik ook een weekje getest…alleen de print en kleur vond ik niks…;-)

@Wim, tja lage dollar he :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Wim: Ik heb mijn Salomon Tornado TI’s ook gekocht met 50% korting bij Duivesteijn Wintersport (bij de indoorbaan in Landgraaf). Bij mij ging het ook om een model van het vorige seizoen (dat overigens niet gewijzigd werd voor het nieuwe seizoen). Ik denk dat haast alle skishops dit soort aanbiedingen hebben. :-)

Het zal dan 50% van de (onrealistische) adviesprijs zijn en niet van de winkelprijs in het hoogseizoen. Maar dan nog heb je al gauw 30% korting of hoger als je spullen van vorig seizoen koopt. Volgens mij (en menig winkelier) krijg je de meeste korting op oude spullen aan het einde van het seizoen en iets minder aan het begin van het volgende seizoen.

@Constant:
er zijn genoeg shops die die adviesprijs mooi aangeven … zolang er mensen zijn die knetter genoeg zijn om 800€ voor een paar latten neer te leggen ;-).

Tja zeg, 10% krijg je in iedere winkel eh, daar moet je nog niet naar vragen…prijzen zijn kunstmatig opgeschroefd.
@Ben, inderdaad daar staan aanbiedingen van -50%…spijtig, maar men Fischers zijn daar niet bij…;-)

Plaats een reactie