SYTYCS (So You Think You Can Ski)

@Siard wellicht de combinatie van onvoldoende druk op het dalbeen en te weinig voorwaarts druk. 90% van je lichaamsgewicht moet op de ski zitten die het laagste staat op de berg (de dalski dus). Dan is het gewoonweg onmogelijk dat die gaat slingeren. Oefening daarop: je bergski optillen maar de tip tegen de grond duwen. Dan zit sowieso bijna al je gewicht op de dalski.

Een gebrek aan voorwaartse druk zal er ook wel iets mee te maken hebben. Je ski wordt eigenlijk voortdurend weggekatapulteerd van de sneeuw door allerlei oneffenheden op de piste. Door de voorwaartse druk ga je de ski tegen de sneeuw duwen waardoor die niet weg kan. Voorwaartse druk begint met een goede basishouding: https://www.wintersporters.be/tips-en-tricks/basishouding-sk… . Die basishouding is meestal heel nonchalant of zelf onbestaand bij toeristen. Nochtans is het effectief de basis van goed skiën. Want door de goeie houding heb je een correcte belasting van je ski’s en de voorwaartse druk.

Je skiet ook in een Z-patroon (althans dat lijkt zo vanuit deze beelden). Dat houdt in dat je bij elke bocht telkens erg kort draait, traverseert, opnieuw snel draait, etc. Dat is één van de meest voorkomende en grootste fouten in het skiën. Een goed patroon heeft de vorm van een S, waarbij je lang genoeg in de bocht blijft. Je gaat dus in je bocht sturen, lang genoeg naar beneden blijven skiën in de hellingslijn (en dus versnellen), en vervolgens uitsturen en bergop skiën om je snelheid te controleren. Een goede oefening daarvoor is de fase in de hellingslijn (wanneer je ski’s dus recht naar beneden gericht zijn) verlengen door een aantal seconden te tellen. Insturen, 1, 2, uitsturen, bergop skiën en repeat. Wat ook belangrijk is is het besef dat je in de bocht eigenlijk niet mag vertragen! In de bocht moet je versnellen. Vertragen doe je door na de bocht bergop te gaan skiën (“bergwaarts wenden”).

Je skimaatjes doen trouwens hetzelfde, de man in het wit is een overduidelijke Z-skiër en wat ik noem een “heupzwaaier”: hij gooit z’n heup de hoek om waardoor de ski’s moeten volgen. Dus volg zeker hun raadgevingen en tips niet. ;)

Beste tip die ik je kan geven: volg nog wat les. Hoe beter je techniek, hoe meer genot je uit het skiën zal halen.

@Siard Lastig te beoordelen natuurlijk, maar zwabberski’s zijn 9.9 van de 10 keer het gevolg van inderdaad te weinig druk op de voorkant. Naar voren hangen in de skischoenen is niet helemaal de juiste oplossing, het beste is om in een centrale positie te staan. Er zijn denk ik filmpjes genoeg te vinden die je laten zien hoe een basishouding eruit hoort te zien (centraal boven je bindingen, armen licht gebogen naar voren).
Als tip: probeer eens heel extreem naar voren te hangen (eenvoudige helling, rustig skiënd) en dan bochtjes draaien en voel wat dat doet. Bochten draaien zal dan merkbaar lastig gaan. Vervolgens dezelfde oefening heel extreem achterover hangend. Daarna proberen te skiën in de basishouding, rustige bochten terwijl je genoeg druk probeert te houden op de voorkant.
Als ik het filmpje bekijk ben ik namelijk ook benieuwd wat je bovenlichaam doet, ik vermoed dat er ook het een en ander aan overrotatie is.

@Arnh lessen heb ik persoonlijk niet zo’n goede ervaring mee… In Tsjechië geven ze toch weer hele andere tips dan in Oostenrijk, en in Oostenrijk weer heel anders dan ik op YouTube zie. Ookal zullen ze allemaal hetzelfde bedoelen, het is al met al wat verwarrend :P.
@Hessel de basispositie heb ik vaker gehoord inderdaad. Het begint bij het begin zeggen ze ook wel. Als de basis niet goed is, is het vervolg vaak ook niet goed. Zal in dit geval dan wel hetzelfde zijn, ik ga er mee aan de slag! Wat betreft mijn lichaamshouding kan ik nog dit stukje film laten zien (vanaf 0:30)

In ieder geval ga ik met de tips volgende week aan de slag en eventueel post ik nog wel een filmpje waar ik helemaal op te zien ben. :)

Stay frosty

@Siard Op welk vlak geven ze andere tips?

Het tweede filmpje toont inderdaad dat je basishouding niet echt goed zit. Je roteert duidelijk het bovenlichaam. Heel typische fout: na je bocht roteer je de schouders richting de berg in een poging om die dalski naar boven te trekken. Als je uw dalski naar boven trekt duw je er niet op. ;)
Er zit met andere woorden geen enkel gewicht op de dalski, wat de slingerende ski’s verklaart uit de eerste video.

Aan deze video zal je heel wat hebben:

En er is dat het risico dat je af en toe ineens achterstevoren op de helling staat. Herkenbaar?

@Arnh Concrete voorbeelden kan ik niet noemen, aangezien Tsjechië een hele tijd geleden is en Oostenrijk ook al weer zo’n 4 of 5 jaar xD. Ik weet nog wel dat we in Oostenrijk oefeningen deden voor een bepaalde houding o.i.d, terwijl in Tsjechië de nadruk op een hele andere houding was gelegd. Het meest concrete wat ik kan bedenken is dat in Tsjechië veel gezegd werd dat je echt naar voren moest (in de schenen) hangen. In Oostenrijk werd dit deels ontkracht en werden hiervoor weer andere oefeningen gebruikt. In dit filmpje wordt dat uit Tsjechië ook ontkracht maar nét weer anders verteld dan in Oostenrijk…
Ik ga in de vakantie gewoon eens lekker beginnen met een goede basispositie, lijkt me een goed uitgangspunt. Vanuit daar weer verder opbouwen!
@GiGi vast wel eens gebeurd, maar niet dat ik me zo snel kan herinneren. Gebeurt dus niet regelmatig, gelukkig. :P

Stay frosty

lessen heb ik persoonlijk niet zo’n goede ervaring mee… In Tsjechië geven ze toch weer hele andere tips dan in Oostenrijk, en in Oostenrijk weer heel anders dan ik op YouTube zie. Ookal zullen ze allemaal hetzelfde bedoelen, het is al met al wat verwarrend :P.

Siard op 19 feb 2016 11:49

@Siard je kan ook indoor skilessen (indoorskibaan of roller/borstelbaan) in NL overwegen ? Halen ze dit soort basishoudingfoutjes er direct uit.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

lessen heb ik persoonlijk niet zo’n goede ervaring mee… In Tsjechië geven ze toch weer hele andere tips dan in Oostenrijk, en in Oostenrijk weer heel anders dan ik op YouTube zie. Ookal zullen ze allemaal hetzelfde bedoelen, het is al met al wat verwarrend :P.

Siard op 19 feb 2016 11:49

@Siard je kan ook indoor skilessen (indoorskibaan of roller/borstelbaan) in NL overwegen ? Halen ze dit soort basishoudingfoutjes er direct uit.

Chonn op 19 feb 2016 13:00

dat ken ik inderdaad, is eentje op 5 minuten van mijn huis, alleen ik dacht nooit dat het zo slecht gesteld was met mijn basistechniek… :/

Stay frosty

@Siard
Ik ben absoluut geen expert maar zelfs ik zie in het tweede filmpje dat je te rechtop staat en dus teveel gewicht achterop hebt waardoor je weinig controle hebt op de voorkant (of überhaupt weinig controle). Die basishouding oefenen gaat je zeker helpen. En lessen ook, ik vind je opmerking over lessen wel heel apart, over het algemeen weet de gemiddelde skileraar(es) echt wel waar hij/zij het over heeft en zijn lessen zeer nuttig.

@Siard
Ik ben absoluut geen expert maar zelfs ik zie in het tweede filmpje dat je te rechtop staat en dus teveel gewicht achterop hebt waardoor je weinig controle hebt op de voorkant (of überhaupt weinig controle). Die basishouding oefenen gaat je zeker helpen. En lessen ook, ik vind je opmerking over lessen wel heel apart, over het algemeen weet de gemiddelde skileraar(es) echt wel waar hij/zij het over heeft en zijn lessen zeer nuttig.

Sjees op 19 feb 2016 13:06

Bedankt voor de feedback. De gemiddelde skileraar inderdaad wel. Maar het begon voor mij allemaal in Tsjechië, in het mini gebied ‘Mlade Bucky’, ik vraag me nu toch af in hoeverre die tot de ‘gemiddelde skileraar’ behoren. Daarna in Oostenrijk in het gebied ‘Kreischberg’. Daar hadden ze wel meer verstand er van, geen twijfel daarover mogelijk.
Misschien komt het omdat elke skileraar eigen oefeningen heeft en dus elke oefening anders is.

Stay frosty

Als je inderdaad vlakbij een rollerbaan woont zou ik daar sowieso eens een uurtje les volgen. Ik ben er zeker van dat je op een uur tijd de grootste fouten eruit kan krijgen.

Als je die basishouding niet op punt stelt ben ik ik bang dat je redelijk aan het plafond zit van wat je kan bereiken op ski’s. Dat merk je ook in het eerste filmpje: net wat meer snelheid en je raakt de controle kwijt. Een goede houding is het allerbelangrijkste in het skiën, van daaruit komt al de rest. Hoe beter die houding en je techniek hoe sneller je kan gaan en hoe meer controle je hebt. En belangrijk: het is een pak minder vermoeiend.

Aan deze video zal je heel wat hebben:

Arnh op 19 feb 2016 12:16

Kijk daar hebben we Darren Turner van Elate Media weer! Het mooie van deze instructiefilmpjes vind ik dat ze telkens 1 aspect behandelen en m.b.v. eenvoudige oefeningen je laten voelen hoe je dat kunt verbeteren. Niet spectaculair, maar wel goed te begrijpen en doeltreffend. Ik doe af en toe zo’n oefening op de piste, en dat heeft vooral een positief effect als je begrijpt waar de oefening goed voor is.

Speciaal voor @Siard, bekijk deze instructiesvideos van hetzelfde kanaal ook eens (te vinden via Google/Youtube):

How To Ski Tips - A Dominant Leg
Intermediate Ski Lesson #4.1 - Turn Shape

Had deze video nog op mijn YouTube kanaal staan:

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Oke heel spannend, met mijn beperkte techniek een filmpje posten :)
En ja ik ga wel weer eens les nemen, maar voorlopig nog niet.

Het was op een redelijk makkelijk stukje, dus hoefde ik niet vol in de ankers.

Zie in ieder geval dat ik een extreem brede skivoering heb
Mijn skis zijn niet helemaal parralel, naar mijn idee hoe ik het altijd voel is mijn automatische techniek als ik het moeilijk krijg vooral met de achterkant van mijn dalski te sturen. Ben ik erg hard mee aan het werk om meer de voorkant en bergski te gebruiken.
Verder heb ik de neiging om korte bochten te maken, ik ski het liefste actief.

Verder nog op of aanmerkingen en tips. vind het erg leuk om daarmee aan de slag te gaan volgende keer.

Ben ook wel benieuwd wat jullie van mijn filmpje vinden, tips zijn altijd welkom :)

https://youtu.be/ybWmNdmtzgk

@Christos: allereerst LEKKER dat je geniet van de wintersport en leuk om je filmpje te zien.

De filmer merkt op, ‘‘hij is snel hè die Chris’’…echter ik merk op dat de 2 achter jou uit het niets komen en lopen op dat korte stukje al heel aardig in, dus ‘snel’ is maar hoe je het ziet.

Ik zie dit als lekker doorskiën en zeker niet als knallen. Op het filmpje zelf is in de verte alleen te zien dat je een soort van hele lange carve bochten maakt waarbij ik veel spray waarneem dus eigenlijk stop je de bochten zonder dat je ze echt af maakt vanaf 15 seconden is de spray weg. Dus op het steile stuk carve je niet echt maar rem je op je kanten, daarna laat je de ski’s meer lopen. Om dit als carvebochten op te merken ben ik ook nog niet over uit om eerlijk te zijn. Je leunt een beetje maar als je het zou hebben over een radius dan zijn het hele grote bochten en ze zijn verre van af.

Als je het beeld stopt op 25 seconden denk ik dat je zelf ook ziet dat je houding veel te ver ‘zitten’ is en wat doe je met je stokken?

null

Het zal als kritisch overkomen echter ik vind het top dat je lekker geniet. Om hierover te oordelen dat je een goede tot uitmuntende skiër bent, nee sorry.

@Christos

Het enige wat ik kan zeggen is dat je teveel achterop staat (rücklage). Verder is het eerste deel te ver weg om te beoordelen. Ik ken de helling niet, maar als het redelijk steil daar is zijn echte volledige carvebochten onmogelijk, wat de opspattende sneeuw als gevolg van het rutschen zou verklaren. Echter, in een betere centrale houding zouden ook op wat steilere hellingen volledige carvebochten mogelijk zijn (al zitten er grenzen aan de steilheid waar dat nog mogelijk is).

Tip: skiën met de handen naar voren, stokken met beide handen dwars voor je.

Verder zoals ik al zei is op het laatste stuk weinig anders te zeggen, ook omdat ik nauwelijks bochten zie. Wel lijk je te gaan hangen in je bochten in plaats van te sturen vanuit de voeten.

Oke heel spannend, met mijn beperkte techniek een filmpje posten :)
En ja ik ga wel weer eens les nemen, maar voorlopig nog niet.

Het was op een redelijk makkelijk stukje, dus hoefde ik niet vol in de ankers.

Zie in ieder geval dat ik een extreem brede skivoering heb
Mijn skis zijn niet helemaal parralel, naar mijn idee hoe ik het altijd voel is mijn automatische techniek als ik het moeilijk krijg vooral met de achterkant van mijn dalski te sturen. Ben ik erg hard mee aan het werk om meer de voorkant en bergski te gebruiken.
Verder heb ik de neiging om korte bochten te maken, ik ski het liefste actief.

Verder nog op of aanmerkingen en tips. vind het erg leuk om daarmee aan de slag te gaan volgende keer.

marcelhermus op 10 mrt 2016 21:14

Je grootste verbeterpunt is jouw bovenlichaam. Je stuurt nu met je schouders en dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Je borst blijft te allen tijde naar het dal gericht. Je zult meer door je knieën moeten gaan en gaan werken aan je stokinzet, want dat doe je nu totaal nog niet.

Beter qua tempo even iets inzakken en beter je techniek onder de knie krijgen dan proberen zo vlug mogelijk zoveel bochten te draaien.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas: In het jargon van onze trainingsgroep ben je “in de soep aan het roeren” met je stokken. De stokinzet komt vanuit de elleboog (en zelfs schouder), waardoor de hand waarmee je de stok gaat prikken heel hoog komt terwijl de andere heel laag hangt. Dus draaien ze rondjes, en is de soep klaar als je beneden aan de piste komt ;-).
De stokinzet moet voornamelijk uit de polsen komen, en de handen redelijk stabiel voor je. Ook mogen ze naar mijn gevoel een pak verder vooruit worden gezet.

Ik zie bovenaan de piste je binnenski eerder de omkanting maken dan de buitenski, wat zou kunnen wijzen op het openen van de heup, maar dat is niet goed zichtbaar op het filmpje.

Persoonlijk ben ik ook geen fan van de overdreven counterrotatie, omdat die je heup als het ware “op slot” zet, en uitnodigt om de kantenwissel vanuit de heup te laten beginnen i.p.v. uit de enkels en knieën.

null

@Marcelhermus: Die stokken sleep je voor een goeie reden mee :-). Als je ze (juist) gebruikt, zal je ook makkelijker de voorkant van je skischoenen vinden en de druk op je punten krijgen.

Je draait inderdaad door rotatie van het bovenlichaam, terwijl je de bocht eigenlijk moet beginnen van onder uit: drukverplaatsing naar de nieuw buitenski, als oefening mag je echt overdrijven met die hoog-laag beweging om het gevoel te krijgen.

@Christos: Ook voor jou: een goeie stokinzet zal je helpen om je voorwaartse balans goed te krijgen, want @Laagvlieger slaat de spijker op de kop. Je moet uit de back seat geraken.

De resolutie van het filmpje is te laag om echt goed te oordelen…

Leuk topic dit. En wat kunnen opvallend veel mensen carven trouwens.

Ook wel grappig om te zien dat men hier erg van de stokinzet en hoog-laag beweging is, echt iets Nederlands volgens mij.

@Thomas en @Morzel
Bedankt voor jullie inbreng. Ga een aantal dingen proberen toe te passen.
Thomas die constante gerichtheid naar het dal is wel een leuke constatering. Ik denk dat het ook met name te maken heeft met wat algehele onrust van mijzelf. Net als met alle andere dingen ben ik eigenlijk voordat ik een bocht heb afgerond al weer bezig met de nieuwe bocht.
Ik wist dat ik werd opgenomen en dacht heel bewust na de eerste paar bochten: ik wordt opgenomen, ik moet iets meer proberen langere bochten te maken. Denk dus ook vooral dat ik eigenlijk altijd met de volgende bocht bezig ben en dus de rust moet gaan vinden.

Wat betreft de stokinzet, ben er al heel lang mee bezig. En mijn armen zijn in plaats van achter me tegenwoordig in ieder geval voor mijn lichaam. Ben er elke skivakantie mee bezig om de stokinzet te maken, maar is nog zeer matig :(

Dan nog een vraag. De laatste dagen van de vakantie probeer ik altijd wat meer te knallen. Maar afgelopen twee jaar merk ik dat ik last van mijn heupen (vooral rechts) krijg. Nu ben ik wel een extreem stijve plank, het plaatje hieronder kom ik tot halverwege mijn scheenbeen met mijn middelvinger bijvoorbeeld.
Maar kan dit ook te maken hebben met een verkeerde techniek?

null

@Thomas: In het jargon van onze trainingsgroep ben je “in de soep aan het roeren” met je stokken. De stokinzet komt vanuit de elleboog (en zelfs schouder), waardoor de hand waarmee je de stok gaat prikken heel hoog komt terwijl de andere heel laag hangt. Dus draaien ze rondjes, en is de soep klaar als je beneden aan de piste komt ;-).
De stokinzet moet voornamelijk uit de polsen komen, en de handen redelijk stabiel voor je. Ook mogen ze naar mijn gevoel een pak verder vooruit worden gezet.

Ik zie bovenaan de piste je binnenski eerder de omkanting maken dan de buitenski, wat zou kunnen wijzen op het openen van de heup, maar dat is niet goed zichtbaar op het filmpje.

Persoonlijk ben ik ook geen fan van de overdreven counterrotatie, omdat die je heup als het ware “op slot” zet, en uitnodigt om de kantenwissel vanuit de heup te laten beginnen i.p.v. uit de enkels en knieën.

null

Morzel op 17 mrt 2016 22:13

Ik moet eerlijk bekennen dat het hem ook wel in de ski zit. Ik kan wel meer vanuit de benen skiën, maar dat ga ik op dergelijke drukke pistes niet doen. De ski (Rossignol 9s WC) heeft zo’n rebound dat je echt goed de ruimte moet hebben om nog dieper te gaan en met het bovenlichaam de punten van de ski’s te volgen.
Daarom kies ik ervoor om op de meeste momenten meer rotaties te maken met het onderlichaam. Stokinzet is zo hoog juist door het absoluut gebonden punt van het bovenlichaam. Je ziet ook op jouw frame dat mijn linker stokinzet ook niet lager kan, tenzij, ik natuurlijk de ski’s meer ga laten lopen zoals hiervoor beschreven.

Het zijn vermoeiende ski’s die op sommige momenten je wel de meest ultieme ervaring geven. Maar om een hele dag te kunnen skiën moet je af en toe je techniek er wel een beetje op aanpassen.

Bedankt voor je tips!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Morzel afhankelijk van hoe zwaar die rugzak van @Christos is kan het ook een klassiek gevalletje ‘rugzak skier’ zijn.

@Christos: Ook voor jou: een goeie stokinzet zal je helpen om je voorwaartse balans goed te krijgen, want @Laagvlieger slaat de spijker op de kop. Je moet uit de back seat geraken.

De resolutie van het filmpje is te laag om echt goed te oordelen…

Morzel op 17 mrt 2016 22:29
Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

December 2015, groene weides met witte lijnen. En wij maar lekker skien in Westendorf

https://youtu.be/_GkVPJ89bK4
110 rood van de Alpenrosebahn naar het middelstation.
De blauwe jas met witte helm ben ik.

@Tim. ziet er best OK uit voor een skileraar… ;)

@Tim.

Lastig oordelen met enkel een achteraanzicht, maar dit is wat ik zie.

  1. Je begint de bocht vanuit je bovenlichaam en heupen; daarna laat je pas je voeten en benen onder je door komen. Vooral in het begin is dat goed te zien.
  2. Voor zover ik het kan beoordelen heb je amper scheendruk bij je bergski. Probeer je bergbeen meer naar achter te halen vanuit je hamstrings, om zo meer scheendruk bij je bergski te krijgen.
  3. Jouw hoogbeweging is enkel omhoog en niet naar voren, hierdoor ‘laad’ je de achterkant van de ski en ga je soms vliegen. Als ik jou was zou ik zeker op deze snelheden meer met tiefentlastung skiën om dit te vermijden.
  4. Je strekt af en toe je dalski weg, vooral na de vallijn tegen het einde van de bocht doe je dit. Hierdoor sta je aan het einde van je bocht vaak in een a-stelling met het gewicht tussen je voeten. Dit zorgt voor verlies van grip, zeker als je op ijs zou skiën. Probeer daarom je dalski niet weg te duwen door het been uit te strekken, maar probeer juist druk die je voelt te absorberen/tegen te houden met je dalbeen. Wat kan helpen is om te skiën met de focus op het ontlasten van het bergbeen.
  5. Het lijkt erop dat je armen te ver naast je lichaam staan, in plaats van voor je lichaam.

December 2015, groene weides met witte lijnen. En wij maar lekker skien in Westendorf

https://youtu.be/_GkVPJ89bK4
110 rood van de Alpenrosebahn naar het middelstation.
De blauwe jas met witte helm ben ik.

Tim. op 18 mrt 2016 14:05

Ik kan me niet aan het idee ontdoen dat je bochten een beetje druppelvormig lijken. Wat ik daarmee bedoel is dat je het eerste deel van de stuurfase direct na de kanten wissel vrij kort houd terwijl je het tweede deel uit lijkt te rekken voordat je in de volgende kanten wissel gaat.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Plaats een reactie