Hoe snel ga jij?

Mooi onderwerp dit! Ik houd wel van een beetje snelheid.
Ben het met Rogier eens. Een beetje ervaren skier gaat al snel zo’n 70-80 kmh als je de ski’s lekker laat lopen. Heb je echt een mooi glijdstuk, dan is 100 kmh ook haalbaar. Maar dan gaat inderdaad je positie tellen, het soort ski’s, of je gewaxed hebt, enz. Op slalomski’s een snelheid van 100 kmh halen vind ik erg knap. SL ski’s zijn hier niet voor gemaakt en worden dan verschrikkelijk onrustig. Daar wordt ik zelfs bang van ;-)
Wil je nog harder, dan is het raadzaam om ski’s te nemen die voor deze snelheid gemaakt zijn. Ik ski reuzenslalom op ski’s van 1.81-1.86m. Daarmee halen we (met bochten!) een snelheid van zo’n 60-80 kmh. Voor de super-g zijn mijn latten 2.01m (en in de World Cup wordt er nu al een langere lengte geskied, en volgend jaar geldt dat voor iedereen). Die ski’s zijn ook heel anders qua opbouw: minder getailleerd, minder flex, minder torsie, dikker. Kortom: veel stabieler op hoge snelheid, en gemaakt om lange bochten mee te trekken. Ga je nog een stap verder, dan zit je bij de afdaalski’s van minimaal 2.10m (en ook die worden sinds dit jaar in een langere lengte geskied).
Met de super-g en afdaalski’s kun je veel hogere snelheden halen, ook de gemiddelde wintersporter. Vergelijk het met het verschil tussen een Fiat 500 en een Ferrari. In de Ferrari heb je veel minder snel het idee dat je hard gaat.
Maar wil je écht hoge snelheden halen, dan komt er meer bij kijken dan simpelweg glijden. Dan is de juiste afdaalpositie belangrijk, moet je goed leren glijden (en dat is echt een kunst!), is de structuur van het belag belangrijk en is de juiste wax belangrijk.
Bochten remmen trouwens niet per definitie af. Het ligt een beetje aan de omstandigheden en discipline, maar een goede skier weet uit bochten een voorwaartse versnelling te krijgen. Verder is de piste in Kitzbühel, en bijvoorbeeld ook in Wengen waar Clarey zo snel ging, super hard geprepareerd. Daar worden de meeste wintersporters niet vrolijk van, want dat is bijna blank ijs. En ook die pistepreparatie zorgt ervoor dat we in de wedstrijd zo veel harder kunnen dan daarbuiten. Verder speelt natuurlijk ook mee dat je dan de piste voor jezelf hebt, en dat de gevaarlijke punten goed beveiligd zijn.

Ik heb een aantal jaar geleden de twintips op marktplaats gezet en ga nu op skiboards de berg af. Vorig jaar met 112km/u volgens de app op mijn Iphone. Sinds dit jaar gebruik ik een GPS Bril en kom ik met moeite (op dezelfde gear) boven de 80km/u uit… de smartphone-meting heb ik maar van mijn PR-lijst afgehaald ;-)

Desalniettemin heb ik na het lezen van dit topic weer motivatie om nog harder te gaan!

- Skiboarder - Revel8

Op slalomski’s een snelheid van 100 kmh halen vind ik erg knap. SL ski’s zijn hier niet voor gemaakt en worden dan verschrikkelijk onrustig. Daar wordt ik zelfs bang van

geertje is een watje… moet je ook snowblades gebruiken hahahahhaaa

Die 115 van mij zal idd niet kloppen. Daar ben ik ondertussen wel uit.

De rest mij nog een vraag: De mensen die zeggen dat ze hier 80km/h halen. Hebben die profi spullen op zak? Of gaan deze mensen in werkelijkheid ook maar 40km/h?

Dat kan, op de foto die ik postte ging ik 70 en dat was een snelheid waar ik af en toe wel eens over ga op de piste.

Die 115 van mij zal idd niet kloppen. Daar ben ik ondertussen wel uit.

De rest mij nog een vraag: De mensen die zeggen dat ze hier 80km/h halen. Hebben die profi spullen op zak? Of gaan deze mensen in werkelijkheid ook maar 40km/h?

Gast338 op 31 jan. 2013 11:32

80 Is goed te halen hoor en daar hoef je niet rechtdoor naar beneden voor te gaan (kan wel :D). Een mooie blauw/rode strakke piste en carven maar!
Wat naar mijn mening wel een gevaar is van de nieuwe GPS-rage, zijn de beginners/licht gevorderde skiërs/boarders die puur voor het hoogste getalletje gaan… op een gegeven moment komt de snelheid boven je techniek en kunnen uit. Dus bouw het rustig op.

- Skiboarder - Revel8

Met vlot doorskien haal ik ca. 80km/h. Hard een steile rode af "in bochten"heb ik de 100 net niet gehaald. Dit gaf aanleiding om het nog eens te proberen, de "magische grens"had ik immers net niet gehaald. Daarna dezelfde piste nog een gedaan met de skipunten naar onder en in racehouding zo hard als ik durfde, resultaat was ruim 110km/h. Dit alles op de GPS gemeten. Iets harder had nog wel gekund, maar durfde ik niet i.c.m. het materiaal.

mijn record is 90 km per uur met skie’s, ik ben 10 jaar oud.

Over de nauwkeurigheid van de smartphone apps:

Sommige GPS tracker apps kijken wat beter naar de snelheden overigens:

http://support.alpinereplay.com/customer/portal/articles/172…

Bij deze moet je je getrackte gegevens dus uploaden, waarnaar er een controle wordt uitgevoerd om rare waarden te filteren.

Wat naar mijn mening wel een gevaar is van de nieuwe GPS-rage, zijn de beginners/licht gevorderde skiërs/boarders die puur voor het hoogste getalletje gaan

BertV op 31 jan. 2013 18:51

Eens, doet me denken aan mijn duiktijd in de tropen, met name Amerikanen:
Het eerste wat ze vroegen als je boven kwam "How deep have you been" ?
Wij vroegen aan elkaar: "Heb jij ook dat zeepaardje gezien ?"

Zorgwekkende ontwikkeling:
Na de weg, lijkt nu ook op de piste "snelheid" erg belangrijk te worden …
Eerlijk gezegd zal het mij een zorg zijn, temeer dat ik uit andere ervaringen met GPS weet dat de nauwkeurigheid van dit soort apparatuur nogal eens te wensen over laat, vooral als het om snelheid en hoogte gaat.
Ook het nut van het meten van je snelheid ontgaat me.

Rob

Vandaag op de piste in brixen 69 km/h gemeten op de rennstrecke. Piste 7. Was met verse sneeuw dus dat kan bij geprepareerde piste nog wat sneller.

Übung macht den meister!!!

@ R.C. Grootveld:

  • "hoe snel was jij"
  • “hoeveel hellingshoek had jij” – “ik kon met m’n handen de sneeuw raken in de bocht”
  • "hoeveel pistekm heb jij gedaan"
  • "hoeveel hoogtekm heb jij gedaan"
  • "hoeveel zwarte heb jij gedaan"

etc, etc, etc …

véél mensen die één van de belangrijkste punten van wintersport missen …

Ik heb mijn Navman op een gegeven moment bewust uitgezet, omdat je inderdaad geneigd bent om steeds iets sneller te willen.

Je vergeet de belangrijkste:
hoelaat stond je bij de lift

@Lars:
En lekker geskied vandaag?
Uh nee, moest de hele tijd m’n AaiOnDing vasthouden om te kijken hoe hard ik ging …

Rob

Zo hebben we idd al een Duitser door het lint zien gaan omdat z’n opname niet gelukt was (batterij plat) … dan heb je ze toch niet allemaal op een rijtje … maar goed, iedereen zijn plezier :).

Moet zeggen dat ik het dit jaar wat rustig gehouden heb volgens Sports Tracker, mijn snelste laps zaten rond de 49 km/uur, maar dit is wel over een lengte van 1 tot 2 km. Wellicht dat er wat pieken tussen zitten van 60. Ik snowboard overigens.

Een maat van mij die pas voor het tweede jaar skiet ging echt als een speer die berg af, denk dat hij wel de 60 of 70 aangetikt heeft.

Vraag aan de lokale Wouten of ze hun speedgun is voor een wetenschappelijk doel
willen uittesten hé ;-).

Met de app Snowciety heb ik tijdens m’n wintersport 95 km/h, 105 km/h en de top was 112 km/h gemeten!

The ski is the limit

Laatst 2 apps naast elkaar gedraaid. Snow tracks en cardiotrainer, beide voor Android.

Snow tracks gaf een top van 86km/u, cardio trainer 62 km/u.

Ik geloof de langzaamste. Snelheden van 100km/u die ik hier lees geloof ik niet zo. Het lijkt al gauw erg snel op zo’n latjes, maar steek je hoofd maar eens uit het raam als je 100 rijdt, zo hard waait het niet als je skied!
;-)

Heb ooit eens bij zo’n snelheidsmeter in Les Portes du Soleil mijn snowboardsnelheid gemeten. Was een blauwe piste, ik ging kaarsrecht naar beneden en haalde 65km/h. Voor mijn gevoel was het eerder 80/90 km/h.
Iedereen die 80km/h met zo’n appje roept geloof ik niet.

Ik heb zelf ook geprobeerd een app te maken die speciaal voor snowboarden en skiën was, Na het ontwikkelen van de app, en deze ook daadwerkelijk testen op de piste viel het me allemaal flink tegen. De hoogtes verschillen makkelijk 100 a 150 meter met de hoogte waar je daadwerkelijk op staat. Ook is je Gps niet accuraat, als je stil staat daalde ik soms met 50 meter en klom in dit ook weer omhoog. Dit kwam omdat ik de app zo geprogrammeerd had dat de batterij iets langer mee kon. 1 keer in de 5 sec een update vragen ipv 1 keer per sec. in theorie zou dit geen verschil moeten zijn.
De app is nooit uitgebracht omdat ik vind dat de GPS in de telefoon;s niet accuraat genoeg zijn. hij werkt goed om je de weg te wijzen maar snelheid en hoogte opvragen in de bergen is andere koek.

De apps die mensen gebruiken zijn ook inaccuraat hier is niks aan te doen. daarom zal geen enkele run hetzelfde zijn.

@Gast619 het gaat in mijn geval om ski’s die volgens mij sneller gaan als een snowboard en om een zwarte piste waar ik 1 streep naar beneden ga. Ik geloof echt wel dat je 100 haalt aangezien de proffessionals 130 halen

The ski is the limit

Ik ga die app vrijdag wel ff uitproberen in Laax, ben benieuwd. Ga wel met snowboard, omdat ik in 3 dagen niet beide kan doen. Ga weekje later nog wel naar Winterberg om te skien, maar ik denk dat daar geen snelheidsrecords te verbreken zijn…

Ik heb zelf ook geprobeerd een app te maken die speciaal voor snowboarden en skiën was, Na het ontwikkelen van de app, en deze ook daadwerkelijk testen op de piste viel het me allemaal flink tegen. De hoogtes verschillen makkelijk 100 a 150 meter met de hoogte waar je daadwerkelijk op staat. Ook is je Gps niet accuraat, als je stil staat daalde ik soms met 50 meter en klom in dit ook weer omhoog. Dit kwam omdat ik de app zo geprogrammeerd had dat de batterij iets langer mee kon. 1 keer in de 5 sec een update vragen ipv 1 keer per sec. in theorie zou dit geen verschil moeten zijn.
De app is nooit uitgebracht omdat ik vind dat de GPS in de telefoon;s niet accuraat genoeg zijn. hij werkt goed om je de weg te wijzen maar snelheid en hoogte opvragen in de bergen is andere koek.

De apps die mensen gebruiken zijn ook inaccuraat hier is niks aan te doen. daarom zal geen enkele run hetzelfde zijn.

RalphMeertens op 9 mrt. 2013 16:23

Applicaties zoals Afdaling en AlpineReplay gaven bij mij altijd bijna de juiste hoogte aan. Stond bij het bergstation waar de hoogte op stond, en de apps zaten er een paar meter naast of soms zelfs correct. Dat vind ik best acceptabel!

Ik heb afgelopen week elke dag sportstracker aangehad op mijn iPhone. Vooral omdat het leuk is om achteraf je route terug te zien. Ik doe dit ook altijd op de racefiets.

Hoewel ik geen bijzonder goede skier ben, en vaak wordt ingehaald, heb ik volgens sporttracker toch regelmatig snelheden van 70 à 80 km/u gehaald. Eenmaal zelfs 160 km/u, maar dat was nadat ik op een zwarte piste bij Arabba, na een onverwacht hobbeltje, een paar tellen airborne was. :-)

Die 160 was natuurlijk (hopelijk) een meetfout, maar snelheden boven de 70 heb ik zo vaak gemeten dat ik hier wel in geloof.

Al met al vind ik het een goede beslissing van mezelf om een helm te dragen. Op de racefiets draag ik ook een helm. En daar haal ik in een afdaling ook wel dergelijke snelheden, gemeten met een wielsensor.

Afgelopen week in VT twee keer op zaterdag op een lege rode piste vol naar beneden. Volgens snowtreks 120 en 129 km per uur. Dit is in een rechte lijn, volledig in de hokken, op de Salomon Enduro 850, lengte 183 met 3 lagen titanium en dus wel een beetje gemaakt om hard te gaan. De gemeten snelheid klopt beter op het moment dat je een rechte lijn gaat en de tweede keer ging het echt harder dan de eerste keer. Wel eens dat de nauwkeurigheid te betwisten is en dat de afwijking met grote bochten groter wordt.

Tjah, nog steeds ‘Wie-heeft-de-grootste’ :-P

De pro downhillers halen snelheden tot wel 130 km/u (soms hoger). Dit doen ze op ski’s van minimaal 200cm en op een parcours wat bijna een ijsbaan is. Iedereen die beweert dat ze deze snelheden halen op 1. kortere ski’s dan 200cm en 2. een niet speciaal voor downhill geprepareerde piste moet nog even bij zichzelf te rade gaan.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex: inderdaad

Grappig dat net dié Salomon de revu passeert :). In januari ook even geprobeerd … hoe moeilijk het ook is om te geloven, in vergelijking met een rasechte racelat is dat ding nog gewoon een dweil.

Maar goed, zolang mensen blij zijn en (alleen) zichzelf (hopelijk niet) zeer doen… ;-)

[mention=“1022”]@Alex[/mention]: inderdaad Grappig dat net dié Salomon de revu passeert :). In januari ook even geprobeerd … hoe moeilijk het ook is om te geloven, in vergelijking met een rasechte racelat is dat ding nog gewoon een dweil. Maar goed, zolang mensen blij zijn en (alleen) zichzelf (hopelijk niet) zeer doen… ;-)

Lars3 op 27 mrt. 2013 15:32

+1 Het gaat uiteindelijk om de ‘smile-on-your-face’ aan het einde van de run. Of dat nou op of buiten de piste is :-)

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie