Hoe snel ga jij?

overigens, is de salomon 850 geen dual-titanium? :p

Voor iedereen die nu nog steeds denkt 100 km/u of meer te doen (terwijl je dus gewoon een laaglander met een hobby bent en niet een topper in het FIS Worldcup circuit): See you in Sochi!!
Jullie Olympische nominatie is geregeld hoor. ;-)

LOL @Hans

When life gets too complicated.... SKI

Volgens de BMW X-drive Champ Slope in Zillertal arena haalde ik 91km/h. En dat is berekend over de afstand en tijd, dus niet met appjes e.d.

Dit zijn overigens lange bochten (6 stuks).

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Bij wereldbekerwedstrijden worden regelmatig snelheden van 140+km/h gehaald, die afdalingen zijn niet super steil en er zitten bochten in, dus als een amateur rechtuit naar beneden op een steile piste gaat is 100+km/h zeker mogelijk…

Ongetwijfeld. Ik denk dat @Hans alleen maar wilde aangeven wat het Nederlandse niveau is voor wat betreft het Olympische skiën. Bij ons haal je al een nominatie als je op de provinciale weg wordt geflitst… :P

Beste Gast 239: het ontgaat je echt volledig hè? ;-)
Lees nu die 4 pagina’s in dit topic nog eens terug…
Ja, bij de wereldbekerwedstrijden (extreem ijzige pistes, hobbeltjes weggewerkt, aangepaste ski’s, talent, training, geen anderen die op de piste in de weg kunnen skiën, enzovoort) worden met gemak hogere snelheden gehaald.
En mijn zojuist gegeven opsomming positieve factoren zijn nu net bij de amateur juist niet aanwezig.

Overigens ben ik van mening dat het veelal (let op: veelal, niet altijd) een "speciaal soort wintersporter" is die opgewonden raakt van hoge snelheden. Nogal eens komt het voor op plekken waar het eigenlijk helemaal niet kan (begin deze week een topic voorbij zien komen met een filmpje uit Zell am See…). Maar de drang tot hard gaan wint het nogal eens van het besef dat eigen en andermans veiligheid altijd voorop moet staan.
Wil je harder dan hard? Ga (in een gecontroleerde omgeving) wedstrijd-skiën.

@ Hans, jaloers? Waarom wil je mensen verbieden hard te skien? Er zijn genoeg situaties waar het veilig kan (dus niet zoals in het filmpjes bij Zell am See).

Nee, ik kan ga niet vaak (veel) harder dan 100km/h, wel ga voluit op de kanten(carvend) een rode of zwarte piste af. Mijn snelheden komen dan al regelmatig in de buurt van die 100km/h.

Jaloers? Waarop?
Op iemand die zichzelf en zijn snelheid schromelijk overschat?

Wat zou jouw remweg zijn als je 100 km/u skiet?
Kan je dan zeggen dat het veilig kan?

Jou reactie illustreert denk ik precies wat er in dit topic al vele malen is aangevoerd. Bedankt daarvoor ;-)

@Gast239 Gelul. Met je standaard piste latjes ga je dit soort snelheden gewoon niet halen.

When life gets too complicated.... SKI

jij misschien niet alex…

Als je een accurate meting van je maximale snelheid wil doen moet je de rauwe data van je gps-ontvanger bekijken, in de tijd voor de iphone gebruikte ik daarvoor NoniGpsPlot. Je hebt kunt dan de individuele metingen uitlezen en een realistischer snelheid berekenen door de uitschieters eruit te halen. Lees volgende maar eens (gps accuracy, fact, fiction and common sense) http://cincyhalfmarathon.com/GPS%20Accuracy.pdf

En ja, ook als toerist haal je prima 90 kmh als je 'm laat lopen op een lang stuk. Of dat verstandig (of leuk) is is een ander verhaal.

Hans kan waarschijnlijk zelf niet zo goed skiën en denkt dan dat het niet mogelijk is om dit soort snelheden te bereiken, maar het is gewoon haalbaar!

Laten we zonder elkaar te kennen het niet over elkaars skiniveau hebben. Elk bericht wat in dit topic over het skiniveau van andere gebruikers gaat zal vanaf nu verwijderd worden. In het bijzonder berichten van anonieme gebruikers.

Click. Click. Peace

Hans kan waarschijnlijk zelf niet zo goed skiën en denkt dan dat het niet mogelijk is om dit soort snelheden te bereiken, maar het is gewoon haalbaar!

Gast485 op 28 mrt. 2013 22:12

Hans heeft zich nog nooit afgevraagd: "hoe hard ga ik nu eigenlijk?".
Zo belangrijk vind ik hard gaan als ik ski, ongeacht hoe goed ik nou wel of niet kan skiën ;-)

Waar ik dan wel aan denk? "Wat een mooie omgeving", "Heerlijke sneeuw" en dat soort dingen.

Ik heb het al eerder gezegd: het gaat soms om een "een bepaald soort wintersporter". Ik denk dat de reactie van gast 485 die stelling bevestigt.

Heerlijk verlaten pistes afknallen(carven), dat is voor mij ook de fun van het skien. Ja, dan gaat het ook om snelheid en techniek.

Skigebieden kies ik bewust uit op drukte, liever een klein rustige gebied(welke een gezamelijke skipas met andere gebieden) dan een overvol industrieskigebied.

Ja, die snelheden zijn verantwoordt op lege pistes. Ja, het moet hard gaan. Ja, een deel van het plezier hangt van de snelheid af.

Nee, ik slalom niet in racehouding tussen de mensen door op een blauwe piste. Nee, tijdens het skien draag een geen spijkerbroek en Unoxmuts.

@Hans, een bepaald soort wintersporters…?
Ik proef hier een soort van , ik sta boven dat soort mensen, maar iedereen moet doen wat die leuk vindt, daarbij hoort dan ook met hoge snelheden skiën maar om dan te zeggen dat het een bepaald soort wintersporters is getuigt van een bepaalde arrogantie

@Hans
Wat is nu het probleem? Eerst suggereer je dat 100+ niet haalbaar is (enkel voorbehouden aan toppers), dan een verhaal dat het niet verantwoord is (betekent dat nu dat het wel haalbaar is?)

100+ is haalbaar. Voorwaarde: Goed materiaal, lege steile en harde piste met mooie uitloop, fatsoenlijke techniek. Is het leuk? Ja. Is het gevaarlijk? Ja ook. 100 is erg hard dus je hebt behoorlijk wat veiligheidsmarge nodig qua uitloop (dus piste leeg en overzichtelijk, geen bomen of stenen/rots of klifje dichtbij)

'k denk dat verschillende mensen in dit topic over verschillende dingen praten:

  • ééns een paar meter een topsnelheid halen
    vs
  • consistent, gecontroleerd snel skiën.

Het eerste noem’k niet bepaald iets om trots over te zijn of hard over te roepen. Het tweede is dan een andere kunst. Met alle uitspraken die’k hoor op ski-fora moet de piste gewoon bezaaid zijn met mensen die diep-rood of zwart afknallen in volle controle. In de praktijk zie’k misschien 2 of 3 op de honderd dat doen.

In Italië kan je de carabinieri soms wel overhalen tot een grapje (en een paar speedgun metingen). Dan gaan je ogen toch wel even open (eerder ook al gezegd). Of probeer eens in de herfst een training mee te pikken op de gletschers. Dan hang je als amateur gewoon je skies op uit frustratie … totdat je ziet hoe het materiaal is geprepareerd en hoeveel maanden training die mannen/vrouwen hebben.

En het gaat allemaal voorbij aan het belangrijkste: gewoon lol hebben op de piste en op het einde van de dag met een smile tot achter je oren bij pot&pint verder genieten.

Er zal best incidenteel iemand de 100 halen, maar ik denk eerder dat er sprake is van hoge snelheid (80,90), en minder van snelheden die bij de profs niet zouden misstaan.

Wat betreft het verhaal "bepaald soort wintersporters": Daar waar ik met m.i. argumenten kwam waarom die snelheden eerder wens dan werkelijkheid zijn (materiaal, omstandigheden, talent etc) kwam er o.a. één met als enige argumentatie dat het iets met mijn ski-kwaliteiten te maken zou hebben. Dan ben je dus niet meer bezig met het verhaal of circa 100 en harder haalbaar is voor een amateur, maar dan ben je bezig om de discussie weg te halen van feitelijke argumenten.
Mag iedereen weten wat ie leuk vind? Ja. Heb ik moeite met mensen die hard willen? Vaak.
Ik heb iets teveel slachtoffers gezien die dwars doormidden geskied zijn. Misschien dat dat er mee te maken heeft.
Ik denk dat er een hoop zijn die zich niet realiseren dat bij hoge snelheden (waarbij 100+ een uitzondering blijft, maar goed 80 of 90 is ook best pittig) je niet gelijk stil staat, je niet zomaar kan uitwijken naar welke richting dan ook, en dat dit alles te maken heeft met of je nu wel of niet bezig bent met verantwoordelijk gedrag. en dan kom ik idd op "een bepaald soort wintersporter".

Arrogantie? Vast wel, boeit mij niet en dat is vast ook arrogant van mij ;-) Ik verbaas mij nogal eens over het onverantwoorde gedrag van mensen op de piste.

Ook ik ga wel eens snel naar beneden. Daarbij heb ik niet de illusie dat ik de snelheden van de profs aanstip, en ik weet dat er achter iedere hobbel bijvoorbeeld een kind kan liggen.
En zelfs met alle beheersing die ik zou kunnen hebben (ik kan waarschijnlijk niet skiën, weet je nog? ;-) ) vraag ik mij af of ik ten alle tijden een botsing zou kunnen vermijden.

Al met al blijf ik van mening dat extreem hoge snelheden (100+) met normaal materiaal, normale kwaliteiten, en een normale piste er niet inzitten.
Daarnaast moet iedereen die met hoge snelheid (onder de 100, maar wel flink hard) wil skiën nog eens nadenken of de snelheid wel past bij kunnen en omgeving.
Tenslotte denk ik dat zij die echt hard willen ((die magische 100+ grens) serieus moeten overwegen of de openbare reguliere piste geschikt is voor iets dat in wezen een wedstrijd-element in zich heeft.

Zou op het autosportliefhebbersforum er ook een discussie bestaan of 250 km/u haalbaar is op de A16?

@Lars
Materiaal is wel een puntje. Die gasten op de gletscher staan vaak op langere latten met veel minder radius (reuzeslalom/sg/dh). Totaal anders dan een consumentenlat. Op slalomlatjes (kleine radius) kun je die snelheid niet kwijt, schieten gewoon onder je weg.
Dat gezegd, heb op twintips (die van mij zijn redelijk stijf, lange radius) 100+ geskied, op een standaard rode piste. Wel leeg, vroeg in de ochtend. Het kan niet overal. Er zijn genoeg plaatsen waar ik bang wordt van die snelheid. Eigenlijk zijn er maar weinig plaatsen waar je zo hard kunt dat het voor het gevoel veilig is. Moet zeggen, heb wel een wedstrijdverleden, daardoor heb ik een wat ander beeld dan de vakantieskier. Maar 100+ is mogelijk, zij het met wat kanttekeningen

Dit is gewoon een besmet topic geworden. Wat @Hans. (en ik) ook al zegt: Het gaat om de fun.

Een aantal van ons probeerden e.e.a. te ontkrachten wat voor sommigen schijnbaar aanleiding is om mensen persoonlijk te gaan bejegenen. De anonimiteit van de mensen draagt niet echt bij aan de de vibe, maar daar heb ik me al een keer over uitgesproken.

When life gets too complicated.... SKI

Ja laten we het weer over snelheden hebben ipv of het wel of niet haalbaar is, ik ging samen met mijn ski´s 178 kmpu, … tussen Wurzburg en Munchen dat wel…

Nog een dingetje over de apps: vorig jaar haalde een collega volgens zijn app 100+ terwijl ik hem op hetzelfde moment vrolijk voorbij kwam slalommen. Dan weet ik in ieder geval dat het nooit zo hard gegaan kan zijn…Het ging wel redelijk hard, maar 100+ was qua materiaal gewoon onmogelijk.

Beste Hans,

Ben het niet helemaal met je eens. Als je hard van een piste afskied (carvend), dit kan natuurlijk niet als de piste bomvol is, dan kijk je veel verder voor je uit dan normaal. Als het goed is zie je dan dus ook eerder wat er voor je gebeurd, en kan je zover mogelijk van anderen mensen uit de buurt blijven. Dit kan natuurlijk alleen als je de techniek hiervoor beheerst en dus ten alle tijden je skies onder controle hebt. Ik zie ook genoeg gekken van de piste af komen die veel te hard gaan voor hun kunnen en hun skies gewoon niet onder controle hebben, en 9 van de 10 keer zijn dat degene die de ongelukken veroorzaken.

Beste Hans,

Ben het niet helemaal met je eens. Als je hard van een piste afskied (carvend), dit kan natuurlijk niet als de piste bomvol is, dan kijk je veel verder voor je uit dan normaal. Als het goed is zie je dan dus ook eerder wat er voor je gebeurd, en kan je zover mogelijk van anderen mensen uit de buurt blijven. Dit kan natuurlijk alleen als je de techniek hiervoor beheerst en dus ten alle tijden je skies onder controle hebt. Ik zie ook genoeg gekken van de piste af komen die veel te hard gaan voor hun kunnen en hun skies gewoon niet onder controle hebben, en 9 van de 10 keer zijn dat degene die de ongelukken veroorzaken.

@Gast495 Volgens ben je het wel met @Hans eens, maar heb je het over iets anders dan wat hij benoemt.

When life gets too complicated.... SKI

Wat een topic. :) Ik hou ervan heerlijk hard te gaan, maar de laatste jaren is dat jammer genoeg niet meer mogelijk wegens vele overvolle pistes. De meeste mensen halen 50km/h zonder dat men dit beseft en voor beginners kan dit zeker op overvolle pistes leiden tot ongelukken. Ik krijg steeds meer de indruk dat helmen een averechts effect krijgen. Men lijkt zekerder en durft harder gaan omdat men zich veiliger voelt. Ik leerde skiën toen ik 4 jaar was en toen droeg niemand een helm, maar was iedereen veel voorzichtiger! Ik sluit bij deze af: Geniet van het moment van een lege piste en doe je ding (niets is heerlijker), is het druk, hou het rustig! Laten we samen nog jaren genieten en haal die 100km/ op een veilige manier, want het is echt niet zo gigantisch moeilijk die te halen.

Volgens mij android telefoon had ik een max van 91 km/h
En een gemiddeld van 64 km/h,
(snowboard)

Plaats een reactie