Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Kerst in Oostenrijk: 'geen skivakantie, wél skiën'

En mogen we voor een dagje op en af gaan ?

als je nou in oberstdorf (Duitsland) een appartement zit, kun je dan wel gaan skiën in Kleinwalsertal (Oostenrijk)? Of kun je überhaupt geen skipas kopen??

@Seb, in mei was er bij de Oostenrijkse grens controle, je moet het bewijs van de gemeente voorleggen dat je daar bent ingeschreven.
Doorreis mocht wel, weet niet hoe ze dat nu gaan doen, misschien horen we morgen meer.

Ja, maar ik denk dat het verschil met toen is dat je nu wel naar die landen mag reizen, maar er gewoon niet zal mogen skiën. Dat maakt de controle iets moeilijker. Tenzij je inderdaad bij de aankoop van een skipas een bewijs moet tonen.

Wij hebben geboekt in de Spaanse Pyreneeën. Ik hoop dat we daar wel nog welkom zijn (om te skiën).

Elly3 op 01 dec 2020 17:35

Helaas door Corana.
Maar als dit zo doorgaat met de hotels dicht dan wordt dit misschien de beste wintersport aller tijden.
Einheimischen skiën toch bijna niet.
Alleen een paar uurtjes met stralende zon.Met bewolkt weer/slecht weer zowiezo niet.(Vergelijk het met mensen die in Zandvoort wonen die gaan ook sporadisch naar het strand.
Niemand op de pistes dus.
Een eens in je leven ervaring.
Veilig racen naar beneden zonder gevaar voor andere en mezelf.
Wanneer mag ik gaan morgen.

Ben benieuwd naar het definitieve oordeel morgen van de oostenrijkse regering.
Hebben zelf een appartement (zweitwohnsitz) aan de piste dus zou erheen kunnen. Skipassen seizoenkaart heb ik in oktober al gekocht.

Marcel Wattel

Ik denk dat veel Oostenrijkers dit de slechtste kerstvakantie ooit gaan noemen. Dat zijn de 2 weken waarin er enorm veel omzet gedraaid wordt, waar hele dorpen en families van leven en wat economisch grote impact heeft. Heel begrijpelijk gezien de gezondheidssituatie, maar ik denk dat er maar weinig Oostenrijkers blij zijn met deze situatie. Dat halve dagje lege pistes zal maar weinig goedmaken denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ben benieuwd wat het betekend voor de caravan en camper bezitters onder ons. Camperaars kunnen zelfsupporting overal staan.
Gaan de campings open?
En…zijn de landen nog oranje of rood voor elkaar? Want dan moet je 2x in quarantaine.

Voor zover ik begrepen heb zullen de campings dicht blijven, wellicht muv de jaarplaatsen.

Edwin van Riel

@evr66 haal die caravan maar van stal… Ik zal wel koken ;-)

It's all about the turns duuuuuude!

Ik ben benieuwd wat het betekend voor de caravan en camper bezitters onder ons. Camperaars kunnen zelfsupporting overal staan.
Gaan de campings open?
En…zijn de landen nog oranje of rood voor elkaar? Want dan moet je 2x in quarantaine.

Edonderweg op 01 dec 2020 19:24

Campings gaan niet open voor toercaravans en campers, maar mogen wel de vaste gasten met jahresplatz ontvangen. Zo begrijp ik het van onze camping.

Helaas door Corana.
Maar als dit zo doorgaat met de hotels dicht dan wordt dit misschien de beste wintersport aller tijden.
Einheimischen skiën toch bijna niet.
Alleen een paar uurtjes met stralende zon.Met bewolkt weer/slecht weer zowiezo niet.(Vergelijk het met mensen die in Zandvoort wonen die gaan ook sporadisch naar het strand.
Niemand op de pistes dus.
Een eens in je leven ervaring.
Veilig racen naar beneden zonder gevaar voor andere en mezelf.
Wanneer mag ik gaan morgen.

Hooykaas op 01 dec 2020 18:39

Nou… van Noordwijkers kan ik zeggen dat die wel heel veel tijd op het strand doorbrengen hoor!

Met lege pistes zullen er ook weinig liften draaien, dat kost klauwen met geld en levert niks op. Maar we zullen het allemaal nog gaan horen, afwachten dus maar.

Ik ben benieuwd wat het betekend voor de caravan en camper bezitters onder ons. Camperaars kunnen zelfsupporting overal staan.
Gaan de campings open?
En…zijn de landen nog oranje of rood voor elkaar? Want dan moet je 2x in quarantaine.

Edonderweg op 01 dec 2020 19:24

Als je al weigert je aan de dringende reisadviezen te houden (wat adviezen zijn vanwege je grondrechten. De overheid mag niet ingrijpen in je persoonlijke levenssfeer en het staat je vrij het land te verlaten), dan kun je de quarantaine voorschriften toch net zo goed aan je laars lappen…??

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat veel Oostenrijkers dit de slechtste kerstvakantie ooit gaan noemen. Dat zijn de 2 weken waarin er enorm veel omzet gedraaid wordt, waar hele dorpen en families van leven en wat economisch grote impact heeft. Heel begrijpelijk gezien de gezondheidssituatie, maar ik denk dat er maar weinig Oostenrijkers blij zijn met deze situatie. Dat halve dagje lege pistes zal maar weinig goedmaken denk ik.

Roy83 op 01 dec 2020 18:50

Het is gewoon helemaal k*t in het kwadraat!!

Als ik het artikel zo lees zullen Nederlanders bij aankomst in Oostenrijk minstens 5 dagen in quarantaine moeten (er vanuit gaande dat Nederland tegen die tijd nog niet onder de 100 zit).

All jene Einreisenden, die aus Staaten mit einer 7-Tages-Inzidenz von mehr als 100 (pro 100.000 Einwohner) nach Österreich kommen, müssen zehn Tage in Quarantäne. Betroffen wären alle Nachbarstaaten. Nach fünf Tagen solle man sich freitesten können.

Dan is de helft van je skivakantie al voorbij voordat je de piste op mag. Verder zit je dus met de kosten van een coronatest (hoewel deze een stuk goedkoper lijken dan in Nederland bij een commerciele instelling).

@evr66 haal die caravan maar van stal… Ik zal wel koken ;-)

Arjen5 op 01 dec 2020 19:29

Haha, zou mooi zijn Arjen! Heb me trouwens ingeschreven voor l2 in maart. Gaan er gewoon vanuit dat er tegen die tijd weer wat kan 👍🏻

Edwin van Riel

gaat dat rendabel zijn om de liften de laten draaien ,is andere vraag

Ik begrijp deze move van Oostenrijk toch niet helemaal. Ze zijn fel tegenstander van het sluiten van de gebieden, omdat ze - terecht denk ik - van mening zijn dat skien op een veilige manier kan worden vormgegeven in deze tijd. Er zijn tal van maatregelen genomen om dat mogelijk te maken. Maar dan buitenlandse toeristen weren komt in de praktijk bijna op hetzelfde neer omdat ze het mn moeten hebben van de toeristen. Moeten we maar naar Zwitserland, die zijn wel open met kerst.

Als ik het goed lees op ORF wordt morgen bekend gemaakt hoe stapsgewijs uit de lockdown kan worden geraakt. Dit zullen eerst kleine stapjes zijn maar ben benieuwd wat hierover wordt gezegd.

Ik wou dat ik Oostenrijker was… goddelijk lege pistes met de kerst. Sorry, droomde even weg.

Gerben.t.Z op 01 dec 2020 16:47

Daarvoor hoef je geen Oostenrijker te zijn hoor. Wij hebben het geluk dat we ook in Oostenrijk wonen :D

Als je al weigert je aan de dringende reisadviezen te houden (wat adviezen zijn vanwege je grondrechten. De overheid mag niet ingrijpen in je persoonlijke levenssfeer en het staat je vrij het land te verlaten), dan kun je de quarantaine voorschriften toch net zo goed aan je laars lappen…??

Shane op 01 dec 2020 19:38

Als je een reisadvies negeert, omdat je het niet eens bent met dat advies, kun je het nog steeds wel nuttig vinden om in quarantaine te gaan.

Annoying skiers since 2003

Het zullen waarschijnlijk de beste piste omstandigheden zijn sinds jaren met kerst. Maar er zal ook maar een zeer beperkt piste aanbod zijn. Ze zullen niet alles prepareren neem ik aan. Anderzijds zal dit voor de tourskiër ook mogelijkheden bieden.

Het zullen waarschijnlijk de beste piste omstandigheden zijn sinds jaren met kerst. Maar er zal ook maar een zeer beperkt piste aanbod zijn. Ze zullen niet alles prepareren neem ik aan. Anderzijds zal dit voor de tourskiër ook mogelijkheden bieden.

Skizoeker op 01 dec 2020 20:51

uhhhh… Niet alles prepareren… dat is helemaal hemels!!
Toch maar even contact leggen met Onkel Rudi of hij nog een logeerkamertje over heeft ;)

Hoe en waar gaan ze controleren of iemand een tweedeverblijver of een weektoerist is? Aan de ticketverkoop?

Seb op 01 dec 2020 14:48

Ik vermoed dat ze dat nauwelijks of niet zullen gaan controleren. Het aantal mogelijke fraudegevallen zal erg klein zijn.

Als je al weigert je aan de dringende reisadviezen te houden (wat adviezen zijn vanwege je grondrechten. De overheid mag niet ingrijpen in je persoonlijke levenssfeer en het staat je vrij het land te verlaten), dan kun je de quarantaine voorschriften toch net zo goed aan je laars lappen…??

Shane op 01 dec 2020 19:38

Als je een reisadvies negeert, omdat je het niet eens bent met dat advies, kun je het nog steeds wel nuttig vinden om in quarantaine te gaan.

sterko op 01 dec 2020 20:49

Ja, dat kan natuurlijk. Maar die logica ontgaat me een beetje, aangezien ieders argument om wel te gaan is dat je toch niet besmet kunt raken bij het skiën… Bovendien zijn het allebei dringende adviezen en heb ik het idee dat velen denken dat quarantaine wel verplicht is.

Ik heb er overigens verder geen oordeel over. Ik vind het sowieso allemaal veel te ver gaan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@AartvanEs
Kan je mij een bericht sturen? Ben benieuwd hoe je dat hebt gedaan een “Nebenwohnsitz” voor de caravan. Wij hebben ook een vaste jaarplaats op een camping. Lijkt me wel interssant.

*bericht bewerkt door APeters op 01 dec 2020 23:35

Als je een reisadvies negeert, omdat je het niet eens bent met dat advies, kun je het nog steeds wel nuttig vinden om in quarantaine te gaan.

sterko op 01 dec 2020 20:49

Ja, dat kan natuurlijk. Maar die logica ontgaat me een beetje, aangezien ieders argument om wel te gaan is dat je toch niet besmet kunt raken bij het skiën…

Shane op 01 dec 2020 22:50

Volgens mij zegt niemand dat je op wintersport niet besmet kunt raken, alleen dat de kans niet zo groot is en/of dat de kans niet groter is dan in Nederland.
Nou ben ik toevallig zo’n persoon die dat vindt, dus misschien kan ik je uitleggen wat naar mijn mening daarvan de logica is.
Ik wil zeker zijn dat indien ik onverhoopt en hoogst onverwachts, toch het virus mee naar Nederland neem, er niemand door mij besmet raakt.
Ik schat de kans dat ik het virus op wintersport oploop in op minder dan 1%, maar de kans dat ik daarna in Nederland iemand besmet is 0,00%.

Annoying skiers since 2003

@evr66 heb ik ook nog op het lijstje staan. Toch denk ik niet dat ik dit seizoen iets ga boeken, waarschijnlijk wordt het een keer op de bonnefooi…

It's all about the turns duuuuuude!

@evr66 heb ik ook nog op het lijstje staan. Toch denk ik niet dat ik dit seizoen iets ga boeken, waarschijnlijk wordt het een keer op de bonnefooi…

Arjen5 op 02 dec 2020 07:42 [@arjen5](/profiel/arjen5)

Ach, heb hem geboekt onder het motto “weer wat om naar uit te kijken”. Mocht het niet door gaan, weet je bij deze gasten ook, dat je je geen buil zult vallen ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 02 dec 2020 07:54

Edwin van Riel

Vraagje: mogen appartementen en vakantiewoningen dan wel verhuurd worden? En blijven supermarkten open? In dat geval kan er nog steeds sprake zijn van een wintersportvakantie toch?

KarinEs op 01 dec 2020 13:02

Plaats een reactie