Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Update: piste met filmpje dat viraal ging opent terug

Geen enkele moeite metslush en buckels (sterker nog, das gewoon leuk). Maar einde dag, veel vermoeide mensen in uitdagende omstandigheden, das gewoon problemen zoeken. Is het mij niet waard.

evr66 op 05 jan 2024 16:13

Helemaal mee eens. Dalafdalingen zijn leuk als ze rustig zijn en er strak bijliggen, einde dag als je met iedereen tegelijk moet, da’s moet wat. Dan beter gewoon de lift.

Dit is toch voor niemand leuk? https://youtube.com/shorts/cLOAYy6EFWw?si=7Mr5YSyLd2WNFsKU…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Geen enkele moeite metslush en buckels (sterker nog, das gewoon leuk). Maar einde dag, veel vermoeide mensen in uitdagende omstandigheden, das gewoon problemen zoeken. Is het mij niet waard.

evr66 op 05 jan 2024 16:13

Helemaal mee eens. Dalafdalingen zijn leuk als ze rustig zijn en er strak bijliggen, einde dag als je met iedereen tegelijk moet, da’s moet wat. Dan beter gewoon de lift.

Dit is toch voor niemand leuk? https://youtube.com/shorts/cLOAYy6EFWw?si=7Mr5YSyLd2WNFsKU…

Roy83 op 05 jan 2024 16:19

Pfoe nee met zoveel volk is niet leuk meer, maar in de meeste gebieden buiten de vakantieweken maak je het niet snel zo erg mee.

Als er duidenlijke hekken staan vind ik er opmerkelijk veel mensen lopen nog. Is er duidenlijk alternatief voor deze dal afdaling. Dan lijkt me lopen ook een slechte keuze

gulian op 05 jan 2024 16:09

Alternatief is de gondel, en die heeft een middenstation precies waar deze afgesloten piste begint.

Helemaal mee eens. Dalafdalingen zijn leuk als ze rustig zijn en er strak bijliggen, einde dag als je met iedereen tegelijk moet, da’s moet wat. Dan beter gewoon de lift.

Roy83 op 05 jan 2024 16:19

Ik vind het eigenlijk wel mooi, net iets te lang blijven hangen in de apres ski, en dan in de schemering het laatste ijzige stukje rood of blauw naar beneden tobben met zijn allen.

*bericht bewerkt door Thehenk op 05 jan 2024 16:42

Play stupid games, win stupid prizes.

Toch is dat een best wel leuke dalafdaling hoor. Vooral als je begint met de Sportabfahrt en je knalt hem door tot aan de gondel.

Als ik me niet vergis is deze dalafdaling een aantal jaar geleden pas geïntroduceerd. Al bij al nog niet echt een succes gebleken. Meer dicht dan open en al vele slachtoffers in verschillende gradaties. Was waarschijnlijk vanuit marketing overwegingen een goed idee om een dalafdaling naar Zell te introduceren, maar voegt voor weinig toeristen echt iets toe aan het skiplezier. Wellicht zou het beter zijn om hem als zwarte skiroute te classificeren, om zodoende nog wat meer te ontmoedigen voor degenenen voor wie het te hoog gegrepen is.

Als ik me niet vergis is deze dalafdaling een aantal jaar geleden pas geïntroduceerd. Al bij al nog niet echt een succes gebleken. Meer dicht dan open en al vele slachtoffers in verschillende gradaties. Was waarschijnlijk vanuit marketing overwegingen een goed idee om een dalafdaling naar Zell te introduceren, maar voegt voor weinig toeristen echt iets toe aan het skiplezier. Wellicht zou het beter zijn om hem als zwarte skiroute te classificeren, om zodoende nog wat meer te ontmoedigen voor degenenen voor wie het te hoog gegrepen is.

Patrick1980 op 05 jan 2024 18:14

Een dalafdaling is altijd een meerwaarde voor een skigebied, zelfs wanneer deze afdaling niet meteen naast de lift eindigt.
Mensen die dalafdalingen op het einde van de dag minder genegen zijn, hebben meestal de mogelijkheid om per lift naar het dal te gaan. Voor sommige skiërs (waaronder mezelf) is het een leuke afsluiter van de dag en (zoals reeds eerder aangehaald) liggen dalafdalingen er 's morgens vaak uitstekend bij. Ik kan moeiteloos een aanzienlijke reeks skigebieden opnoemen waar de dalafdalingen er trouwens tot 's avonds redelijk tot goed bijliggen. We bezoeken alleen niet altijd de meest bekende en beruchte skigebieden.

PS: deze dalafdaling was in april 2022 tijdens ons laatste bezoek al gesloten, maar al bij al bleek ze nog geopend tot ongeveer half maart (zoals de meeste dalafdalingen in het Zillertal). De afdaling dan meteen katapulteren tot een mislukking lijkt me vooralsnog voorbarig.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 05 jan 2024 19:02

Geen enkele moeite metslush en buckels (sterker nog, das gewoon leuk). Maar einde dag, veel vermoeide mensen in uitdagende omstandigheden, das gewoon problemen zoeken. Is het mij niet waard.

evr66 op 05 jan 2024 16:13

Helemaal mee eens. Dalafdalingen zijn leuk als ze rustig zijn en er strak bijliggen, einde dag als je met iedereen tegelijk moet, da’s moet wat. Dan beter gewoon de lift.

Dit is toch voor niemand leuk? https://youtube.com/shorts/cLOAYy6EFWw?si=7Mr5YSyLd2WNFsKU…

Roy83 op 05 jan 2024 16:19

Mooiste moment van de dag haha 👌💯
Zijkant van de piste en gas erop
Heerlijk

(Disclaimer voor de moraalridders; ja ja niet te hard en iedereen voorrang geven)

Sportieve groet, Luuk

Zou het een verschil maken als aangegeven zou zijn waarom de betreffende piste gesloten is? Bv. Gevaarlijk want: ijsvorming / onvoldoende sneeuw / gevaar op lawines etc.

Het is heeeel druk in Zell, zou me niks verbazen als een aantal stupide mensen hebben gedacht ‘we proberen het wel, geen zin om een half uur te wachten om beneden te komen’.

Wij hebben vanuit de gondel gekeken: glimmend ijs en onderaan hele stukken geen sneeuw. Niet te doen dus.

Zou het een verschil maken als aangegeven zou zijn waarom de betreffende piste gesloten is? Bv. Gevaarlijk want: ijsvorming / onvoldoende sneeuw / gevaar op lawines etc.

ErikM op 05 jan 2024 21:16

Dit vind ik altijd bijzonder, dicht is toch dicht? Anders gaan mensen hierom hun eigen afwegingen maken.

Click. Click. Peace

Zou het een verschil maken als aangegeven zou zijn waarom de betreffende piste gesloten is? Bv. Gevaarlijk want: ijsvorming / onvoldoende sneeuw / gevaar op lawines etc.

ErikM op 05 jan 2024 21:16

Dit vind ik altijd bijzonder, dicht is toch dicht? Anders gaan mensen hierom hun eigen afwegingen maken.

Rogier op 05 jan 2024 21:31

Ben ik helemaal met je eens. Denk echter wel dat het in dit geval misschien beter had geweest.

Denk wat veel mensen bij deze piste aanspreekt is dat ze de piste van in de gondel duidelijk kunnen zien liggen en zien dat er ‘een mooie witte piste’ tot beneden in het dal ligt. Dat is ook duidelijk aan de grote getallen mensen die zich erop begeven.

Als er dan enige duiding is, waren er misschien minder mensen die zich waagden.

Zou het een verschil maken als aangegeven zou zijn waarom de betreffende piste gesloten is? Bv. Gevaarlijk want: ijsvorming / onvoldoende sneeuw / gevaar op lawines etc.

ErikM op 05 jan 2024 21:16

Dit vind ik altijd bijzonder, dicht is toch dicht? Anders gaan mensen hierom hun eigen afwegingen maken.

Rogier op 05 jan 2024 21:31

Ben ik helemaal met je eens. Denk echter wel dat het in dit geval misschien beter had geweest.

Denk wat veel mensen bij deze piste aanspreekt is dat ze de piste van in de gondel duidelijk kunnen zien liggen en zien dat er ‘een mooie witte piste’ tot beneden in het dal ligt. Dat is ook duidelijk aan de grote getallen mensen die zich erop begeven.

Als er dan enige duiding is, waren er misschien minder mensen die zich waagden.

Tand op 05 jan 2024 21:49

Volgens @Draak was de pistes niet eens helemaal bedekt met sneeuw dus jouw aanname over wat er vanuit de gondel te zien is klopt niet. Gewoon weg stom om een afzetting te negeren.

Aftellen maar!

Dalafdalingen zijn sws overrated. Eigenlijk zelden beter dan de pistes boven, dus WAAROM? Oak gewoon boven nog een liftje extra in betere omstandigheden en dan de gondel naar beneden. Heb je in 98% van de gevallen betere omstandigheden en minder risico op rottigheid. Dit al helemaal als de dalafdaling afgesloten is.

evr66 op 05 jan 2024 15:58

Hangt toch echt van gebied tot gebied af niet? Kan direct al 5 dalafdalingen voor de geest halen die geweldig zijn… en over t algemeen nog redelijk in de namiddag (fiamme d’oro in alpe lusia, de falcade afdaling in san pellegrino, de james bond afdaling in cortina (start van ra valles), de ried en sylvester in kronplatz) allemaal geweldige afdalingen die over t algemeen niet stuk geskied zijn in de namiddag. (Ik weet het mss teverl dolomieten focus maar das mijn coté he).

Langs de andere kant als ik merk dst het op een dalafdaling op de koppen lopen is pak ik gewoon de lift, op dat vlak absoluut geen ego.

*bericht bewerkt door Asterino op 05 jan 2024 23:35

Zet onderaan deze piste maar gewoon politie neer en geef iedereen die langs dat hek gegaan is een bekeuring of pak de skipas af! Ook als je lopen d beneden komt

🏂

Zet onderaan deze piste maar gewoon politie neer en geef iedereen die langs dat hek gegaan is een bekeuring of pak de skipas af! Ook als je lopen d beneden komt

Martin9 op 05 jan 2024 23:35

Goed idee. Ik vind de discussie hier eigenlijk niet zo relevant. Je ziet dat het hele dal groen is, je weet dat er weinig sneeuw is. Ik denk dan waarom moet je dit negeren. Helemaal afgezet met hekken betekent gewoon no go. En zo te zien zijn er overmoedige skiërs die vallen. Door boetes bescherm je zulke figuren ook tegen zichzelf. Overigens de TikTok reactie van de bergbahnen is wel geniaal

*bericht bewerkt door Kevinski op 06 jan 2024 00:10

Is die reactie ergens openbaar te zien?

Als het goed is sneeuwt het nu. Morgen gaan we weer proberen in Zell op te stappen in de hoop dat het wat rustiger is, maar ik denk dat foto’s maken niet veel nut heeft ivm sneeuw.
Donderdag stonden we om 8:40 bij de lift en begon het feestje al bij de roltrap van de alpenrosebahn: er gingen sneller mensen omhoog dan er boven konden staan… Rond tienen waren we boven en om iets voor 12 stonden we ein-de-lijk bij de prolleralm op de zwarte verbindingspiste gerlos/koningsleiten om even aan te geven hoe druk het bij alle liften was. Voor Nederlandse begrippen skiën we namelijk best aardig door al zeg ik het zelf.

Terug niet heel veel beter: om iets voor vieren bij de lift en uiteindelijk na half vijf beneden. Bij het middelstation stonden meer mensen in de rij en konden er logischerwijs minder mensen per gondel naar beneden. Ik denk dat dat één van de redenen was om toch die afdaling te gaan nemen. De lift was vast niet ineens gestopt maar het zag er niet naar uit dat ze hun eindtijd gingen halen…

De desbetreffende piste was echt glimmend ijs. Bij ons was hij nog niet zo druk als op het filmpje, ik maar qua tijd zal het nooit veel gescheeld kunnen hebben gezien de tijd dat het donker wordt. (toch die mensen die dachten de laatste lift te missen?)

Onderaan flinke stukken stenen en (donker)bruin door de piste heen, ik zou er ook met oud materiaal niet vanaf gegaan zijn. Het stukje umleitung bij het steilste stuk was op plekken helemaal kaal en zeker onmogelijk te skiën.

*bericht bewerkt door Draak op 06 jan 2024 01:49

Pff … dat klinkt echt verschrikkelijk … Winterberg taferelen qua drukte … ben toch blij dat ik zelf niet aan de traditionele vakantieweken gebonden ben. Dat verklaart dan in ieder geval wel waarom zo veel mensen het er op waagden.

Zet onderaan deze piste maar gewoon politie neer en geef iedereen die langs dat hek gegaan is een bekeuring of pak de skipas af! Ook als je lopen d beneden komt

Martin9 op 05 jan 2024 23:35

Goed idee. Ik vind de discussie hier eigenlijk niet zo relevant. Je ziet dat het hele dal groen is, je weet dat er weinig sneeuw is. Ik denk dan waarom moet je dit negeren. Helemaal afgezet met hekken betekent gewoon no go. En zo te zien zijn er overmoedige skiërs die vallen. Door boetes bescherm je zulke figuren ook tegen zichzelf. Overigens de TikTok reactie van de bergbahnen is wel geniaal

Kevinski op 06 jan 2024 00:09

Daar heb je goed over nadedacht zeg…
Onderaan een boete geven en dan zeggen omdat het voor hun te beschermen is… 🤦‍♂️

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

https://www.tiktok.com/@myzillertalarena/video/7320262027958…
Hier is die reactie. Overigens sneu dat het allemaal via TikTok moet maar misschien wordt ik met 38 te oud voor deze ongein.
Iedereen die ( net als ik overigens) gebonden is aan de vakantie moet gewoon om leren gaan met drukte. Dan denk ik dat het Zillertal ook nog iets extremer is. Zoek anders een ander gebied uit. Als ik tegenwoordig met die drukte om me heen kijk is boetes geen verkeerd ding. Uiteraard bedoel ik ook bescherming voor de ander maar ook echt voor zichzelf. Sommige denken veel te hebben meegemaakt, maar echt het is nog niet de helft en tegenwoordig is het echt bijna altijd top doordat ze zoveel kunnen.

Zou het een verschil maken als aangegeven zou zijn waarom de betreffende piste gesloten is? Bv. Gevaarlijk want: ijsvorming / onvoldoende sneeuw / gevaar op lawines etc.

ErikM op 05 jan 2024 21:16

Dit vind ik altijd bijzonder, dicht is toch dicht? Anders
gaan mensen hierom hun eigen afwegingen maken.

Rogier op 05 jan 2024 21:31

Ben ik met je eens, maar de praktijk laat zien dat de sluiting massaal wordt genegeerd. Wellicht draagt het aan draagvlak bij als de reden wordt vermeld. Ik weet het niet; ik vraag het met hardop af.

Zet onderaan deze piste maar gewoon politie neer en geef iedereen die langs dat hek gegaan is een bekeuring of pak de skipas af! Ook als je lopen d beneden komt

Martin9 op 05 jan 2024 23:35

Goed idee. Ik vind de discussie hier eigenlijk niet zo relevant. Je ziet dat het hele dal groen is, je weet dat er weinig sneeuw is. Ik denk dan waarom moet je dit negeren. Helemaal afgezet met hekken betekent gewoon no go. En zo te zien zijn er overmoedige skiërs die vallen. Door boetes bescherm je zulke figuren ook tegen zichzelf. Overigens de TikTok reactie van de bergbahnen is wel geniaal

Kevinski op 06 jan 2024 00:09

Daar heb je goed over nadedacht zeg…
Onderaan een boete geven en dan zeggen omdat het voor hun te beschermen is… 🤦‍♂️

Snowball op 06 jan 2024 02:58 [@Snowball](/profiel/snowball)

Bovenaan staat al aangegeven dat de piste dicht is toch? Dat is mensen beschermen.
Daarna, dus beneden, kan je mensen aanspreken op dom gedrag en eventueel een consequentie daaraan verbinden.
Overigens denk ik wel dat de meeste die zo naar beneden zijn gegaan nu wel door hebben dat pistes niet voor niks afgesloten zijn.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 06 jan 2024 10:06

Dalafdalingen zijn sws overrated. Eigenlijk zelden beter dan de pistes boven, dus WAAROM? Oak gewoon boven nog een liftje extra in betere omstandigheden en dan de gondel naar beneden. Heb je in 98% van de gevallen betere omstandigheden en minder risico op rottigheid. Dit al helemaal als de dalafdaling afgesloten is.

evr66 op 05 jan 2024 15:58

Hangt toch echt van gebied tot gebied af niet? Kan direct al 5 dalafdalingen voor de geest halen die geweldig zijn… en over t algemeen nog redelijk in de namiddag (fiamme d’oro in alpe lusia, de falcade afdaling in san pellegrino, de james bond afdaling in cortina (start van ra valles), de ried en sylvester in kronplatz) allemaal geweldige afdalingen die over t algemeen niet stuk geskied zijn in de namiddag. (Ik weet het mss teverl dolomieten focus maar das mijn coté he).

Langs de andere kant als ik merk dst het op een dalafdaling op de koppen lopen is pak ik gewoon de lift, op dat vlak absoluut geen ego.

Asterino op 05 jan 2024 23:32

Ik denk dat ik eigenlijk alleen die naar Falcade een echte dalafdaling vindt? De rest, voor zover ik ze ken, zijn normale afdalingen, waarbij je toevallig tot het dal skiet. Maar welke definitie mijn hoofd hier nou voor hanteert weet ik niet precies :).

Ik denk vooral als het eigenlijke gebied hoger ligt (op een Col Margarita bijv) en er dan 1 afdaling terug naar t dorp ligt? Op Kronplatz is skiën maar het dal aan alle kanten de norm.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zou het een verschil maken als aangegeven zou zijn waarom de betreffende piste gesloten is? Bv. Gevaarlijk want: ijsvorming / onvoldoende sneeuw / gevaar op lawines etc.

ErikM op 05 jan 2024 21:16

Dit vind ik altijd bijzonder, dicht is toch dicht? Anders gaan mensen hierom hun eigen afwegingen maken.

Rogier op 05 jan 2024 21:31

Precies, dicht is dicht.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Zou het een verschil maken als aangegeven zou zijn waarom de betreffende piste gesloten is? Bv. Gevaarlijk want: ijsvorming / onvoldoende sneeuw / gevaar op lawines etc.

ErikM op 05 jan 2024 21:16

Dit vind ik altijd bijzonder, dicht is toch dicht? Anders gaan mensen hierom hun eigen afwegingen maken.

Rogier op 05 jan 2024 21:31

Precies, dicht is dicht.

kesman op 06 jan 2024 10:22

Dicht is dicht, dus dan wordt het off-piste. Maar je kan off-pisteskiërs toch in principe wel op specifieke gevaren zoals extreem ijzig waarschuwen? Dat doe je bij lawinegevaar toch ook?

Zet onderaan deze piste maar gewoon politie neer en geef iedereen die langs dat hek gegaan is een bekeuring of pak de skipas af! Ook als je lopen d beneden komt

Martin9 op 05 jan 2024 23:35

Goed idee. Ik vind de discussie hier eigenlijk niet zo relevant. Je ziet dat het hele dal groen is, je weet dat er weinig sneeuw is. Ik denk dan waarom moet je dit negeren. Helemaal afgezet met hekken betekent gewoon no go. En zo te zien zijn er overmoedige skiërs die vallen. Door boetes bescherm je zulke figuren ook tegen zichzelf. Overigens de TikTok reactie van de bergbahnen is wel geniaal

Kevinski op 06 jan 2024 00:09

Daar heb je goed over nadedacht zeg…
Onderaan een boete geven en dan zeggen omdat het voor hun te beschermen is… 🤦‍♂️

Snowball op 06 jan 2024 02:58 [@Snowball](/profiel/snowball)

Bovenaan staat al aangegeven dat de piste dicht is toch? Dat is mensen beschermen.
Daarna, dus beneden, kan je mensen aanspreken op dom gedrag en eventueel een consequentie daaraan verbinden.
Overigens denk ik wel dat de meeste die zo naar beneden zijn gegaan nu wel door hebben dat pistes niet voor niks afgesloten zijn.

Sjaak27 op 06 jan 2024 10:00

Boven word gewaarschuwd. Als je de mensen wil beschermen (tegen ongelukken dus) dan doe je dat gelijk na het waarschuwen en niet beneden als ze hun nek al hebben kunnen breken op de afgesloten piste.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Je kunt niet alle beterwetende toeristen “redden”. Enige dat ik me afvraag, meer in het algemeen: deze afdaling was er vroeger niet begreep ik, is een dalafdaling in de vorm van een steile zwarte piste (zonder eenvoudiger alternatief) qua ontwerp nou echt een heel briljant plan? Lijkt op te lopen tot zon 35 graden, das gewoon stevig, zeker in combinatie met ijs.

null

*bericht bewerkt door evr66 op 06 jan 2024 12:46

Edwin van Riel

Dalafdalingen zijn sws overrated. Eigenlijk zelden beter dan de pistes boven, dus WAAROM? Oak gewoon boven nog een liftje extra in betere omstandigheden en dan de gondel naar beneden. Heb je in 98% van de gevallen betere omstandigheden en minder risico op rottigheid. Dit al helemaal als de dalafdaling afgesloten is.

evr66 op 05 jan 2024 15:58

Hangt toch echt van gebied tot gebied af niet? Kan direct al 5 dalafdalingen voor de geest halen die geweldig zijn… en over t algemeen nog redelijk in de namiddag (fiamme d’oro in alpe lusia, de falcade afdaling in san pellegrino, de james bond afdaling in cortina (start van ra valles), de ried en sylvester in kronplatz) allemaal geweldige afdalingen die over t algemeen niet stuk geskied zijn in de namiddag. (Ik weet het mss teverl dolomieten focus maar das mijn coté he).

Langs de andere kant als ik merk dst het op een dalafdaling op de koppen lopen is pak ik gewoon de lift, op dat vlak absoluut geen ego.

Asterino op 05 jan 2024 23:32

De dal afdaling in Alpe Lucia heb ik zelf een keer gedaan nadat het de dag ervoor geregend had. Toen lag hij er niet al te best bij. Was een ijspiste geworden waar je best wel wat mensen heftige uitglijers zag maken.

Ze hadden er wel een bord erg ijzig bij gezet.
(Wel een leuke afdaling inderdaad. Eerder die week was hij einde van de dag ook nog prima)

Is er denk ik een jaar of 6/7 nu? Heeft inderdaad hele steile stukken op het eind. Staat ook vol op de zon, dus überhaupt wordt het sneller slecht. Ik denk dat die echt gemaakt is, omdat ze perse een dalafdaling willen hebben. Daarentegen is het wel echt een leuke piste als hij er goed bij ligt.

Na even opzoeken: 8 jaar.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 06 jan 2024 12:53

@evr66 was inderdaad vroeger niet zo, er was wel min of meer een off piste variant van wat ik toen hoorde. Zelf toen nooit gedaan overigens. Maar is een pittige piste idd.

Plaats een reactie