Nieuwe liften in 2010-2011

Rogier op 20 augustus 2010· 22 reacties

Om skigebieden draaiend (en veilig) te houden zijn investeringen noodzakelijk. Veel gebieden vernieuwen en verbeteren hun liften dan ook zo vaak mogelijk, als de financiën het toestaan. Een beknopt overzicht van nieuwe liften in 2010-2011 in de Alpen.

Puy Saint Vincent
Ik begin met mijn ‘thuis-gebied’ Puy saint Vincent in de Zuid Franse Alpen waar, eindelijk, de twee hoogste liften vervangen worden. De zeer steile en ‘gevaarlijke’ sleeplift ‘Rocher Noir’, die verboden was voor boarders, miniski’s, monoski’s en kinderen, wordt vervangen door een stoeltjeslift waardoor iedereen kan genieten van de mooie rode blauwe en zwarte piste die vanaf de Rocher Noir naar beneden slingeren. Ook de Roche Noir Off-piste lijnen worden zo makkelijker te bereiken voor iedereen.

Ook wordt de zeer oude (houten) stoeltjeslift van de La Pendine vervangen, deze tergend langzame en koude lift die naar de top van het gebied voert wordt vervangen door een moderne lift die ook bij slechter weer (storm/wind) aan kan blijven staan, mensen sneller en comfortabeler vervoerd. Puy Saint Vincent toont met deze veranderingen aan op zijn eigen schaal (gezellig en kleinschalig met genoeg skikilometers) te kunnen concurreren met de grote jongens.

null

Les Deux Alpes
Les Deux Alpes komt met een supersnelle nieuwe lift die maar liefst 2000 mensen per uur kan vervoeren in de La Fee sector.
Een andere opvallende verbetering in Les Deux Alpes is de 1 miljoen euro investering in nieuwe bewegwijzering van het gebied. De slechte bewegwijzering was vaak een kritiekpunt van dit gebied. Moderne matrixborden en meer dan 500 wegwijzers worden in het gebied geplaatst. Ook heeft het station besloten om twee extra Catex lawinetrigger installaties te instaleren.

Pralogan
Het mooie gebiedje van Pralogan krijgt volgend jaar twee nieuwe liften. Twee zeer oude liften worden vervangen door een nieuwe ultramoderne zeszitter en een snelle vierpersoonsbank.

null

Les Arcs
Les Arcs komt met twee nieuwe liften. Waarvan een kleine lift die simpelweg nieuw-bouw met het gebied verbindt en kinderen sneller in de kinderweides brengt. Met 1500 mensen per uur blijft het een zeer effectieve lift…
Tussen 1600 en 1800 komt een lift die het Apocalypse snowpark zal bedienen, voor de freestylers wordt het makkelijker en tukken sneller om weer terug in het park te zijn. Deze lift zal een kleine 150 hoogtemeters overbruggen en vervoert 1200 wintersporters per uur.
Verder komt er een ‘magisch’ touw wat de verbinding tussen de Arcabulle lift en Arcs 2000 een stuk makkelijker maakt.
Ook zal er 5,2 kilometer meer pistes door sneeuwkanonnen bedient kunnen worden.
In totaal kosten deze investeringen zo’n 9,1 miljoen Euro.

Gstaad
Gstaad heeft grootse plannen in 8 jaar investeert dit gebied zo’n 160 miljoen Zwitserse Franken (ca 121 miljoen euro) in het gebied. Dit jaar komt er een zeer snelle nieuwe lift die draait tussen Chalberhöni en Vorderes Eggli, die een lift uit 1960 vervangt. Het verschil in personen per uur is indrukwekkend, van 800 naar 1800. Dankzij deze lift is het hoogste punt op de Vorderes Eggli zo goed te bereiken.
Ook komt er een nieuwe gondel tussen Rougemont - La Videmanette, komende jaren is er elk jaar nieuws te verwachten in Gstaad.

null

Hochkönig
Het Oostenrijkse Hochkoning komt met een nieuwe cabinelift en drie zespersoon stoeltjesliften. En dankzij nieuwe sneeuwkanonnen is zo goed als het hele gebied onder het bereik van kunstsneeuw. Tot vorig jaar was het deelgebied bij Hintermoos niet bereiken vanuit Hinterthal en andersom. De nieuwe cabinelift maakt daar een eind aan. Sowieso wordt het hele Hintermoos-deel verbouwd, twee oude liften worden vervangen door een ultra moderne zeszitter. En voor komende jaren heeft Hochkönig meer grootse plannen.

Pejo
In het relatief onbekende Italiaanse gebied Pejo komt een nieuwe lift waardoor dit gebied wat 25 jaar geleden sloot een nieuw leven wordt ingeblazen. Pejo is onderdeel van de beroemde ‘Super Skirama Dolomiti Adamello Brenta’. Een nieuw klein poederparadijsje?

Wie weet er nog meer gebieden waar gebouwd en verbouwd wordt? Laat een reactie achter of stuur informatie naar rogier@wintersporters.nl

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

In Solden wordt de Gaiskogelbahn vervangen (http://ext.soelden.com/livecams/bau_bst/bau_bst1.htm…), ook op de Koningsleiten wordt gebouwd (http://www.koenigsleiten-bahnen.com/) en ook in Ischgl komt er een extra lift bij (http://baubericht.ischgl.com/).

In Neukirchen/Bramberg wordt een nieuwe gondel gerealiseerd, live te volgen via: http://www.wildkogelbahnen.at/webcam/smaragd/bild.htm…

In Pra Loup zijn ze ook bezig met een nieuwe gondel. Ik weet niet of die extra is of ter vervanging.

Ik zie trouwens dat de liftpassen goed te betalen zijn in Puy Saint Vincent :-) Zijn er ook nog betaalbare hotels / appartementen in de buurt?

@ Alex, zekers. Check http://www.paysdesecrins.com/hebergements/ Als je er niet uitkomt geef het dan door, kan ik verder tips geven. Om welke periode zou het gaan?

de bewegwijzering in les2alpes was inderdaad hoognodig aan vervanging toe. dit was voor mij 2 jaar geleden een grote irritatie. als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld courchevel weet je dat het ook anders kan… ik ben overigens eergisteren nog in les2alpes geweest met de racefiets vanuit le bourg d’oisans, via la bérarde. Ik was helemaal naar de knoppen toen ik boven was, maar dat terzijde.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

@ Kilometervreter, daar kan ik me zeker iets bij voorstellen, wel een vreselijk mooie beklimming via La Berarde. Enne een goede voorbereiding om ‘kilometers te vreten’ op je volgende skitrip zo’n klim :-)

Vergeet Ischgl niet: http://baubericht.ischgl.com/

te snel gelezen… was al vermeld natuurlijk!

De aloude Maierl I, II en III banen in Kirchberg (Oostenrijk) worden vervangen door een gondel (10EUB)en een stoeltjeslift (8KSB). Zie http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=35635… voor foto’s.

Ergens eerste kwartaal 2011. We zijn nog zoekende. Hoe is het daar overigens in de voorjaarsvakantie qua drukte?

Het blijft voorjaarsvakantie maar de drukte valt mee en er valt goed ‘omheen’ te skiën, als je op slimme tijden skiet. maar dat geld voor elk gebied.

Rogier

Spijtig genoeg heb ik ook ergens een artikel de afgelopen dagen gelezen dat er skigebieden sluiten. Wegens geen personeel/financieel aan de grond.
Enkele jaren geleden zeiden ze dit ook van Alpe D’huez. Hier zouden ze zwaar in het rood gaan en zoeken een overnemer. Weet iemand er meer over?

Klopt er zijn her en der (vooral kleine) gebieden die sluiten, vaak zijn moderne veiligheids eisen te hoog (dit wegens een steeds duidelijkere ‘claim’-cultuur bij ongelukken). Kleine gebieden kunnen simpelweg niet genoeg veiligheidsmensen inhuren en hun liften niet vaak genoeg vervangen. Heel erg jammer want vaak zijn deze kleine gebiedjes heel erg de moeite waard!
Dat skigebieden in het rood staan is de normaalste zaak van de wereld, vaak leggen lokale overheden heel veel geld bij, wat niet dom is, want een hele lokale economie draait dankzij skigebieden, zo verliest het skigebied misschien wat geld, maar alle dorpen en steden leven erop…
Over Alpe d’Huez, er gingen gesprekken over overnames (waar ik het verdere verhaal niet van ken) maar verdwijnen dat zal dit gebied echt niet zomaar doen!

Rogier

In silvretta montafon willen ze het voormalig silvretta nova gebied met het hochjoch gebied combineren. Bouw van de lift begint volgend jaar!

@Carl en Rogier: Super St. Bernard in Zwitserland is er bijvoorbeeld zo een die het misschien niet meer gaat redden. Moet de lift vervangen om veiligheidseisen, maar geen geld (iets van 750.000 euro is er nodig) om te vervangen. Als het geld er niet komt is het over en sluiten. En dat terwijl het zo’n leuke berg is op een dag dat het net gedumpt heeft.

In Schladming wordt de dubbele mitterhaus sleeplift vervangen voor een 8-zitter, hierdoor ontstaat er een piste van 250 meter breed.
In Brand wordt de oude Paludbahn (2-zitter) vervangen voor een langere en 8-zitter.

Heel heel jammer, heb hele goede herinneringen aan Super St Bernard… Maar helaas gaat iedereen (in ieder geval veel) wintersporters het liefst naar de grote gebieden…

Ook in het zillertal-arena komen een aantal nieuwe liften: http://www.zillertalarena.at/de/arena/winter/news.html?PHPSE…

Ik was even in Reutte vorige week, daar zijn ze bezig met een nieuwe gondel naar de Hahnenkamm (niet te verwarren met Kitzbühel).

dit zijn ook goede sites als het om liften gaat(liftmerken: doppelmayer,garaventa, poma, leitner en BMF enz): http://www.remontees-mecaniques.net/
http://www.seilbahntechnik.net/nl/start.htm
http://www.bergbahnen.org/start.php
http://www.sommerschi.com/forum/index.php
http://www.alpinforum.com/forum/index.php

p.s. wat ook leuk is om naar te kijken is naar pistenbully sites(merken: pistenbully, prinoth, leitner en formatic enz.), zoals:
http://damage-dameuses.bbfr.net/
http://www.dameuses.com/
http://www.snow-groomer.com/index.php
http://www.trakkemaskin.no/

De Maierl is een overwegend tweepersoons stoeltjeslift.

De lift bestaat uit drie aparte liften die samen de totale afstand overbruggen vanuit Kirchberg naar de Ehrenbachhöhe midden in het skigebied.

De Maierl II is inmiddels niet meer in gebruik, het berg- en dalstation staat er nog wel. In de skiperiode 2010 / 2011 zal je de Maierl II en de Maierl III niet meer vinden, de Maierl I en II zullen worden vervangen door een 10-EUB lift met stoelverwarming. De Maierl III zal worden vervangen door een achtpersoons stoeltjeslift.

Bron : Wikipedia
Foto’s :

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie