'Piste kleuren - inflatie'

Rogier op 03 februari 2011· 38 reacties

null

Elk gebied wil minimaal wat blauwe, wat rode en een aantal zwarte pistes hebben, en de Franse gebieden willen er dan ook nog wat groene pistes bij. En tsja, soms ligt de natuur dan wat tegen, want als een berg steil is, zijn makkelijke pistes lastig te realiseren, en op een vlakke berg…

Zwart of zwart?
Zo zijn de verschillen in zwarte pistes bijvoorbeeld enorm. Natuurlijk is zwart de lastigste gradatie, en dan is ‘the sky the limit’. Maar wat zwart is in het ene gebied is donkerblauw in een ander gebied. Soms zijn de zwarte pistes binnen een gebied zelfs niet te vergelijken qua moeilijkheid en steilte. Zo heeft het Italiaans/Franse gebied Via Latea, zwarte pistes die eerder net aan rood zijn aan de noordzijde en flink steile zwarte pistes aan de zuid zijde. Dat kan een behoorlijke verrassing zijn voor iemand die een tochtje maakt…

null

Makkelijk
Maar ook blauwe pistes hebben soms vervelende verrassingen in petto. Waar de ene blauwe piste een mooie oefenweide is, is de andere al serieus skiën. Wie heeft er ervaring met zo’n onverwachts pittige blauwe?

Waarom?
Waarom zitten er zulke verschillen in moeilijkheidsgradaties van skipistes? Natuurlijk zit er een heel stukje PR bij. Want gebieden moeten er goed uitzien op de piste kaart. En sommige gebieden weten bepaalde pistes dan ook goed te verkopen, denk aan het voorbeeld van de Harakiri of Le Mur.

Een erg leuke reclame, maar is die Harakiri echt wel zo steil? Als ik de graden even omreken ken ik erg veel pistes in die steilte. Er zijn gewoonweg niet echt ‘regels’ voor het vaststellen of iets rood zwart of groen is. Zo kunnen skigebieden zelf op een mooie manier hun piste kaartjes inkleuren.

Wie van jullie kent er pistes die hun kleur niet waard zijn, skigebieden waar ze moeilijk waarderen of juist heel makkelijk, en wie kent er gebieden waar zwart echt wel heel steil is… Ik ben heel erg benieuwd…

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik ga liever van een ‘zwarte’ af in m’n eentje dan met hordes medepistegenoten van een ‘rode’…

in ski amade genoeg van zulke situaties gehad. bijv bij haus/kibling de zwarte 3 is meer een rode en in dezelfde regio is het begin van de rode 31 meer zwart . zal er idd wel bij horen die onduidelijkheid.

Heb de Harakiri paar jaar geleden gedaan, was behoorlijk ijzig, maar afgelopen jaar in Flaine(Frankrijk) een zwarte piste gedaan die niet geprepareerd werd(resultaat grote boekels) en die vond ik een stuk vervelender om te doen. Maar Harakiri is wel de lastigste zwarte in Oostenrijk zover ik tot nu toe heb meegemaakt daar.

Ik heb over het algemeen het idee dat Frankrijk mede doordat ze vier kleuren gebruiken, het allemaal ietsje op schuift. Wat in Oostenrijk zwart is, wil in Frankrijk nog best als rood door kunnen.

Er valt als skigebied natuurlijk wat voor beide kanten te zeggen. Overwaarderen zou wellicht meer ervaren skiërs aantrekken. Onderwaarderen maakt het aantrekkelijker voor kinderen en beginners. Maar een goede balans lijkt het meest logisch.

Zelf maakt het me niet zoveel uit, kan goed genoeg skiën om overal beneden te komen. Of dat nu prachtig carvend op een lekkere blauwe is, of proberen het heel netjes een zwarte af te komen, maakt me niet zoveel uit. Heeft allemaal wel wat, als ik de pistes ken kijk ik niet zo zeer naar de kleur, als wel hoeveel plezier het oplevert.

Maar kan wel begrijpen dat het voor beginners vervelend en zelfs eng kan zijn als een blauwe geen blauwe meer is of een rode zelfs een zwarte. Maar goed als je wat voorzichtigheid in acht neemt, moet je overal beheerst naar beneden kunnen komen.

Je ziet weleens drukke dalafdalingen die dan nog net aan blauw zijn gemaakt. Voor een gebied natuurlijk fijn als iedereen naar beneden kan skiën. Maar dan aan het eind van de dag op een wat moeilijker stukje, moet je haast off-piste gaan om alle stuntelende en vermoeide mensen te kunnen ontwijken ;)

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

De moeilijkheidsgraad van een piste hangt mede (of wellicht juist) af van de sneeuwsituatie. Bij wat minder sneeuw wordt een rode piste gedurende de dag steeds ‘zwarter’, omdat daar door veel meer mensen op geskied wordt (ijsvorming/buckels). De zwarte pistes zijn dan ideaal: vaak veel betere sneeuw, rustiger en dus gemakkelijker en beter te beskien.

Ik ga al sinds 91 of zo bijna jaarlijks naar Les 2 Alpes, als je de skiplannetjes van toen naast die van nu legt, zie je dat sommige pistes zelfs durven variëren van kleur. De piste die nu La Fée 1 heet, was vroeger nog een rode (en heette toen Les Gours), nu is hij al een paar jaar blauw…

Wikipedia meldt op haar site de verschillende ‘stijlheden’ met daarbij de piste-kleur. Maar mijn ervaring is dat het per land toch wel erg verschilt.

Zwart in Italie heb ik eigenlijk nooit zwart gevonden als je ooit al in Frankrijk geskied hebt. Hoogstens rood. Goed voorbeeld is de Saslong afdaling in Val Gardena, die heeft een paar steile stukken, maar zou in Frankrijk nooit meer dan rood zijn.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

In Val Thorens zijn er genoeg ‘blauwe’ pistes die net zo een een rode kleur morgen krijgen…

Ooit 1e keer skien in St. Francois Longchamps kwam ik op een groene piste een pittige (voor mijn gevoel) zwarte ijsplaat tegen. Mensen gingen er gillend en schreeuwend vanaf (oh la la c’est trop dur pour une verte!!!).

Liever een zwarte geprepareerde dan een blauwe buckel !

ik vind het altijd weer apart wat een psychologische uitwerking zo n bordje heeft op mensen …
zag beginners die helemaal dichtklapten toen ze een rood bordje zagen op een piste die beduidend eenvoudiger was dan de blauwe waar ze net afkwamen

@Sisco, klopt helemaal. Van zodra mijn vriendin een zwart bordje naast de piste ziet, kan ze niet meer skien (hoewel ze dat perfect doet). Ik zeg haar voor te grappen dan maar dat het donkerblauw is, maar echt helpen doet dat niet :) Maw, we doen enkel zwart als ik weet dat ze er vlot zal af geraken zonder ongelukken.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ben dit jaar 2x van de hairakiri afgeweest is wel steil maar de zwarte 3 in kaltenbach mag er ook zijn en de dalafdaling is smiddags ook leuk met al die buckels

Soms zitten er stukjes zwart in een rode piste en andersom dus wat dat betreft vind ik dat je niet zo maar uit kan gaan van een kleur. Blauw is wel vaak een stuk beter te doen dan rood of zwart. De harakiri vond ik zelf wat tegenvallen wat betreft moeilijkheid. Je moet er natuurlijk niet met een noodgang van af gaan want steil is ie natuurlijk wel.
Ik denk dat over het algemeen pistes in Frankrijk steiler zijn dan in Oostenrijk.

De Sarenne bij Alpe d’Huez wordt de langste zwarte piste van Europa genoemd. (16km) Trekt natuurlijk veel aandacht, maar e vertellen er niet bij dat de tweede helft van de piste een pad is, waar je met een snowboard bijna stil op staat.

Als je als beginner in de 3Vallees van Courchevel naar Meribel wilt via de blauwe piste Pic, dan kom je ook voor een onwelkome verrassing te staan…

Al jaren ggan wij naar Mayrnhofen Zillerthal.

Vroeger was de afdaling van de Ahorn een zwarte afdaling.

Nu,sinds een paar jaar,is dezelfde afdaling een rode geworden.

Schijnt dat de bergen slijten ,na een tijdje :)

Mvg, de lukke

@sophie, was dat in flaine La Corbalanche? of de Diamond Noir?

in le corbier klopt er niks van de pistekleuren…rood is blauw, blauw kan weer rood of soms zwart zijn. Ook worden de pistes niet goed aangegeven, niet fijn voor een beginneling. Maar ja, uiteindelijk moet je natuurlijk toch de pistes afkomen, en niet de babyheuveltjes bij het dorp:-)
:-)

@ Paul:
Als ik me niet vergis was het de Aigle Noir. Corbalanche ook gedaan, maar Noir staat me nog goed bij.

In Les trois vallees zijn een aantal geprepareerde zwarte pistes waarvan ik me afvraag of ze nu wel echt het label zwart verdienen. Bv. Les suisses…

Wat dan wel weer fijn is! Het is lekker rustig, en de pistes blijven langer mooi en goed dan sommige rode en blauwe pistes :)

In Frankrijk zijn er ook gebieden die hun gebied moeilijker op de kaart laten lijken.
Mijn eerste skivakantie zijn we per ongeluk een zwarte piste afgegaan, onze skilerares was verdwaald in het gebied en moest ons beginnersklasje de zwarte piste tussen St. Jean d’Arves en Le Corbier laten afgaan. De piste is genaamd de Augert. Hij heeft (had) boekels, maar alle skiers met minder dan een week ski ervaring zijn er vanaf gekomen zonder ongelukken. Dus hoe zwart kan dat zijn.

Terwijl de Diamant Noir in Flaine of de Super Diablo in L2A nog steeds een te zwaar hapje lijken.

@An: De Suisses en de Turcs in Courchevel zijn wat mij betreft pistes die bij uitstek het predicaat Zwart verdienen. Ik heb heel wat jaren ervaring, maar deze banen zijn echt heel pittig. Liggen bijna altijd in de schaduw en zijn erg ijzig, bovendien stijl.

@Alex: Super Diablo vind ik minder pittig dan Suisses en Turcs. Ik vind het een heerlijke racebaan

Les Vautours in Risoul is zwarter dan zwart. Le grand ubac in Vars daarentegen staat op de kaart als zwart maar is eerder lichtrood.

iemand die de grand couloir in les deux alps gedaan heeft?

Mijn ervaring met de Mur Suisse (op de Frans-Zwitserse grens in de Portes du Soleil) is dat het eerste supersteile stuk aan het begin van het seizoen beter te doen is dan later. Komt wellicht omdat hij dan nog minder ‘afgeschraapt’ is door boarders en skiërs die naar beneden roetsjen ipv bochtjes te maken. De eindeloze buckels na het eerste stuk zijn mooi, maar in de Portes du Soleil zijn een paar andere zwarte pistes die minder bekend zijn en minstens zo mooi/uitdagend.

Leuke reclame :-)

Een zwarte buckelpiste met goede sneeuw vind ik makkelijker dan een rode ijsplaat. Zwarte die ijzig zijn kunnen echt tricky worden.

Naast de speedski helling in Les Arcs ligt een steile zwarte die heel kaal en ijzig was na wekenlang geen sneeuw te hebben gehad. Na een rustig begin dook ik ietwat overmoedig de vallijn met als resultaat een onschuldig slippertje. Normaal ben je 2m verderop al weer op de been, maar door de ijzige bulten vloog ik elke 2s weer de lucht in en kreeg ik mijn ski’s niet in de sneeuw om de vaart te remmen. Dan is zo’n piste best lang ;-)

De Mur is breed en daardoor relatief makkelijk. Vond persoonlijk Le Tunnel in Alpe d’Huez erg leuk, maar ook die waaiert snel breed uit. Couloirs zwarte pistes!

De Harakiri is inderdaad helemaal niet moeilijk.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie