Stelling: hoe beter je skiet, hoe kleiner het gebied mag zijn

Ik vond het in Solda echt geweldig. Niet te veel km’s maar wel aardig wat variatie en super piste preparatie. Vorige winter daar geweest, volgens de locals tijdens de drukste periode ooit, maar wij vonden het helemaal niet zo druk. Zeker niet vergeleken met SHLF in de krokus/carnavals vakantie :)

@Shane. Rondje rond de kerk.

Hen48

Helemaal eens met dit artikel van Rogier en daarom gaan we binnenkort weer naar Puy Saint Vincent :-) met uitstap naar Pelvoux deze keer. In de kleinere gebieden wordt tenminste nog geskied; in de grotere gebieden is een groot deel van de mensen ‘op vakantie’ of glijden ze in groep de berg af, al dan niet in bedenkelijke toestand. Het is wat kort door de bocht, maar er is wat van aan.

Bij de naam “raketman” zou je dat niet verwachten.

Hen48

Ik ben het helemaal met je eens. Het gaat om het skien en dat kan je het beste op een bekende piste.

Better people, better food... and better beer!

Als ex wedstrijdskier ski ik graag 150km op een dag (even los van het punt dat dat technisch en praktisch gezien onhaalbaar is). Dus: hallo groot gebied.

Hessel op 6 feb 2018 12:39

Vorige week heb ik zonder ook maar 1x te stoppen (mijn broodje at ik in de gondel) of te hoeven wachten 88 km geskied op 1 dag.
Je zit ongeveer 65% van de tijd in de lift omhoog. Hoe kun je dan op 150 km komen?
Zijn de liften in Hochkonig dan zo traag? Op skiline zag ik dat anderen die dag 102 km hadden geskied. Maar… 150…?

En wat betreft de stelling.
Geef mij maar een groter gebied met lekker lange afdalingen.

PS. Nu lees ik pas de toevoeging… Praktisch onhaalbaar. Zag dat filmpje met 167 km. Dat kan toch bijna niet als je geen super snelle liften hebt?

*bericht bewerkt door peterpos op 06 feb 2018 19:13

Peter Pos

Als ex wedstrijdskier ski ik graag 150km op een dag (even los van het punt dat dat technisch en praktisch gezien onhaalbaar is). Dus: hallo groot gebied.

Hessel op 6 feb 2018 12:39

Vorige week heb ik zonder ook maar 1x te stoppen (mijn broodje at ik in de gondel) of te hoeven wachten 88 km geskied op 1 dag.
Je zit ongeveer 65% van de tijd in de lift omhoog. Hoe kun je dan op 150 km komen?
Zijn de liften in Hochkonig dan zo traag? Op skiline zag ik dat anderen die dag 102 km hadden geskied. Maar… 150…?

En wat betreft de stelling.
Geef mij maar een groter gebied met lekker lange afdalingen.

PS. Nu lees ik pas de toevoeging… Praktisch onhaalbaar. Zag dat filmpje met 167 km. Dat kan toch bijna niet als je geen super snelle liften hebt?

peterpos op 6 feb 2018 19:11

150 km kan, mits hele snelle liften. Maar in de meeste gebieden lukt het inderdaad niet.

En @IkBakErNiksVan schreef volgens mij 100-150 kilometer. Dat geeft al aan dat die 150 het uiterste is…

I can stick uphill ice, on my saucer...

En @IkBakErNiksVan schreef volgens mij 100-150 kilometer. Dat geeft al aan dat die 150 het uiterste is…

Shane op 6 feb 2018 19:36

Het was meer een interessevraag hoor. Ik was gewoon benieuwd. Ik ben geen goede skiër. Ga zeker niet zoals die vrouw in het filmpje als een raket naar beneden. Maar als je 2/3 van je tijd in de lift zit. Dan pak je daar dus geen winst op. Hoe kun je dan zoveel meer skiën?

Peter Pos

En @IkBakErNiksVan schreef volgens mij 100-150 kilometer. Dat geeft al aan dat die 150 het uiterste is…

Shane op 6 feb 2018 19:36

Het was meer een interessevraag hoor. Ik was gewoon benieuwd. Ik ben geen goede skiër. Ga zeker niet zoals die vrouw in het filmpje als een raket naar beneden. Maar als je 2/3 van je tijd in de lift zit. Dan pak je daar dus geen winst op. Hoe kun je dan zoveel meer skiën?

peterpos op 6 feb 2018 19:47

Het verschilt enorm wat voor lift je hebt. En dan nog niet eens zozeer de snelheid maar vooral de hellingshoek. Met een hoge hellingshoek kan je in korte tijd heel veel hoogtemeters pakken, daar zit dus de grootste winst. Als je 10minuten in een lift zit zijn er liften waar je 400hm overbrugt maar ook waar je er meer dan 1000hm doet. Dat betekend dat je daarna meer dan 2,5x zoveel af kan dalen. En bij het afdalen heb je inzilke gevallen gewoon een veeel hogere snelheid dan in de lift.

Born to Ride

@Matthias123

Dank voor de uitleg. Dat zal het denk ik wel zijn. In Hochkonig heb je volgens mij geen liften die echt steil omhoog gaan. Goed om te weten.

Peter Pos

Het is ook bizar veel @peterpos, wellicht dat je met bijvoorbeeld continue de dalafdalingen in Ischgl een eind komt. Lift is nog geen 10 minuten. Als je voor de langste afdaling van 11 kilometer gaat is de lifttijd zo’n 15 minuten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Helemaal mee eens, ondanks dat ik in de PDS woon en met 600km niet echt klein te noemen is. Vaak vragen gasten aan me, hoe ze zo snel mogelijk in de PDS komen? Dan is het antwoord, daar ben je al in. Reactie… nee Avoriaz, want daar willen ze zo snel mogelijk naar toe. En dus als ze hier opstappen dan nemen ze de kortste weg ernaar toe, waarbij ze al die mooie rustige perfecte pistes die ze tegenkomen links laten liggen. Want ja, ze willen naar de Avoriaz want dat is het centrum van de PDS.

Pas ook nog een groepje meegenomen en daarbij onderweg wel alle pistes gedaan, dus Avoriaz bij lange na niet gehaald :-), maar ze hadden wel een fantastische topdag omdat we zoveel mooie en rustige pistes deden die ze normaal niet doen.

Qua niveau zou ik niet echt een zinnig antwoord hebben (zien alle niveaus overal wel rond skiën), behalve dan dat het niveau aan het begin van het seizoen als de gebieden alleen in de weekenden open gaan (en dus veel tot alleen lokalen), dan ligt het ski niveau loeiend hoog en wordt je achterstevoren, binnenstebuiten, ondersteboven eruit geskied :-)

Life is fun, so enjoy it

Het is ook bizar veel @peterpos, wellicht dat je met bijvoorbeeld continue de dalafdalingen in Ischgl een eind komt. Lift is nog geen 10 minuten. Als je voor de langste afdaling van 11 kilometer gaat is de lifttijd zo’n 15 minuten.

Shane op 6 feb 2018 20:23

Hmm… dus toch nog een keer naar Ischgl. Ben er een paar jaar terug vier dagen geweest. Was niet heel enthousiast, al was de kwaliteit van de pistes geweldig goed. Maar goed, we moesten wel vaak even wachten bij de liften, dus dan ben je je winst weer kwijt ;-)

Peter Pos

Helemaal mee eens, ondanks dat ik in de PDS woon en met 600km niet echt klein te noemen is. Vaak vragen gasten aan me, hoe ze zo snel mogelijk in de PDS komen? Dan is het antwoord, daar ben je al in. Reactie… nee Avoriaz, want daar willen ze zo snel mogelijk naar toe. En dus als ze hier opstappen dan nemen ze de kortste weg ernaar toe, waarbij ze al die mooie rustige perfecte pistes die ze tegenkomen links laten liggen. Want ja, ze willen naar de Avoriaz want dat is het centrum van de PDS.

Pas ook nog een groepje meegenomen en daarbij onderweg wel alle pistes gedaan, dus Avoriaz bij lange na niet gehaald :-), maar ze hadden wel een fantastische topdag omdat we zoveel mooie en rustige pistes deden die ze normaal niet doen.

Qua niveau zou ik niet echt een zinnig antwoord hebben (zien alle niveaus overal wel rond skiën), behalve dan dat het niveau aan het begin van het seizoen als de gebieden alleen in de weekenden open gaan (en dus veel tot alleen lokalen), dan ligt het ski niveau loeiend hoog en wordt je achterstevoren, binnenstebuiten, ondersteboven eruit geskied :-)

Alke op 6 feb 2018 20:28

Daar merk je ook echt dat er veel drukte zit rondom Avoriaz terwijl andere plekken zoveel rustiger zijn. Inmiddels 4x geweest, uiteraard nog niet alles gehad, maar zeker leuke tochten kunnen maken naar de verschillende uithoeken en andere dagen 1 leuke uithoek opzoeken en daar meerdere keren dezelfde pistes nemen. Die mogelijkheden vind ik heerlijk in pds. Maar moet zeggen dat ik altijd buiten de vakanties ga.

@Rogier goed stuk met een mooie insteek die aan velen “gelukkig” voorbij gaat. Het zou anders in dergelijke gebiedjes snel te druk worden. Zo vind ik bv Aussois met zijn ±50 km (waar ik inmiddels toch al een 30-40 skidagen heb gemaakt in 8 jaar tijd) nog steeds prima “tot eind februari”, rond die periode wordt Val Cenis weer prima vanwege 180° andere oriëntering. Langs de andere kant kom ik ook wel best graag in een wat groter gebied, maar dan ook niet te groot. Zo vind ik Les Arcs nog prima met zijn 200km en L3V met zijn 600 veel te groot, omdat je daar vanwege de tijd die je nodig hebt om van de ene kant naar de andere te komen en weer terug te veel in de uren kruipt, zodat er inderdaad te weinig tijd over blijft om een bepaalde sector goed te doorgronden. (zelfs in een week tijd)
Wat ook wel is, hoe kleiner het gebied hoe gemoedelijker (persoonlijker), zeker als je er enkele jaren komt en de locals leert kennen “zo krijg je vaak de kans om de vergeten wonders (afdalingen) te ontdekken in een gebied”. Zo vind ik bv qua omvang een gebied als Les Arcs en Val Cenis Prima qua doorreistijd zodat er tijd rest om in een bepaalde sector een andere route te skiën en een leuke route meerdere keren te skiën, maar deze zijn gebieden net aan de grote kant (spreiding in de breedte) om de locals te spotten en er een opbouwend contact mee te leggen (tenzij je zelf een ingeweken local bent die hier zijn beroep van heeft gemaakt ;-) ). Als vakantieskiër is dat in gebieden van om en bij de 50 km weer net iets makkelijker, omdat die niet in de breedte van de berg gaan "slechts 2-3 hoofdopties om van de top tot het dal te komen “meestal groen, blauw en rood”, wat ertoe leidt dat je elkaar vanzelf wat vaker tegenkomt op de helling en in de lift en quasi vanzelf contact legt. Iets wat in deze problematiek ook wel kan helpen in het ontdekken van een gebied “shortcut tot succes”, is een paar uurtjes privé les (begeleiding) nemen via de locale skischool met een skileraar of berggids ;-).

*bericht bewerkt door Johan-Lemmens op 06 feb 2018 22:24

Je kunt in L3V natuurlijk ook gewoon een van de deelgebieden kiezen, dan wordt het al een heel stuk kleiner.

Hen48

Je kunt in L3V natuurlijk ook gewoon een van de deelgebieden kiezen, dan wordt het al een heel stuk kleiner.

Hulst op 6 feb 2018 22:35

Tja alleen ben je dan 30% of nog meer extra geld kwijt aan accommodatie en skipas dan dat je een kleiner gebied uitzoekt. Over het algemeen geldt namelijk groter=duurder.

Born to Ride

Het is ook bizar veel @peterpos, wellicht dat je met bijvoorbeeld continue de dalafdalingen in Ischgl een eind komt. Lift is nog geen 10 minuten. Als je voor de langste afdaling van 11 kilometer gaat is de lifttijd zo’n 15 minuten.

Shane op 6 feb 2018 20:23

@Shane Zelfs theoretisch wordt het al lastig in Ischgl, want de 11km afdaling is vanaf de Greitspitze. Dat kost je minimaal drie liften; een gondel, stoeltjes- en sleeplift. Dus die 15min in de lift lukt zeker niet.

*bericht bewerkt door maik100 op 07 feb 2018 09:40

...ski-addict...

Ik was misschien iets te optimistisch @maik100 😀. Maar de Pardatschgratgondel en vervolgens de 7 pakken is wel een heel snelle optie.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zit ik een weekendje in oberjoch of een klein zuid Duits gebiedje, maakt het me ook weinig uit. Dan is de verdeling skiplezier en budgetvriendelijk er gunstig.
Maar een volle week wil toch wel wat meer variatie :)

@Shane Blijft toch (voor bijna iedereen) een theoretisch verhaal. Wil niet weten wat ik zou moeten doen om 100km+ te moeten skien op een dag; bij het idee alleen al gaan mijn bovenbenen spontaan pijn doen! ;-)
Onlangs in Solden met prima omstandigheden zo’n 56km gedaan, was meer dan genoeg!

...ski-addict...

Matthias123. Dat kun je natuurlijk wat skipassen betreft nakijken. Ik weet wel dat er in Les Menuires erg veel accomodaties zijn die zeer betaalbaar zijn. Het is bovendien een skigebied met veel omzet en dus een goede economie. Dat zie je ook in de jaarlijkse investeringen.
Met veel kleinere gebiedjes is het, heb ik eerder gelezen, slecht gesteld met hun bedrijfsresultaten. Dat groter ook duurder is, lijkt me een verkeerde veronderstelling.

Hen48

Matthias123. Dat kun je natuurlijk wat skipassen betreft nakijken. Ik weet wel dat er in Les Menuires erg veel accomodaties zijn die zeer betaalbaar zijn. Het is bovendien een skigebied met veel omzet en dus een goede economie. Dat zie je ook in de jaarlijkse investeringen.
Met veel kleinere gebiedjes is het, heb ik eerder gelezen, slecht gesteld met hun bedrijfsresultaten. Dat groter ook duurder is, lijkt me een verkeerde veronderstelling.

Hulst op 7 feb 2018 11:23

Een dagpas in L3V is 61 euro, daar kan je in kleine gebiedjes vaak een dag of 3 voor terecht. Een weekpas kost 300 euro, daar heb je in de kleine gebiedjes vaak een jaarkaart voor. Dat ze moeite hebben met rondkomen in de kleine gebiedjes komt doordat het er zo rustig is, in combinatie met de veel lagere skipasprijzen. Daarnaast kent een gebied als L3V gewoon een veel langer seizoen daar de enorme hoogte, dat geeft gewoon een veel langere periode waarin veel inkomsten gegenereerd kunnen worden. In L3V is het t/m de Dutchweek begin mei relatief druk terwijl de kleine gebiedjes vaak vanaf maart al een heel eind uitgestorven zijn.

Born to Ride

Even terug naar de stelling van Rogier… “deels mee eens” ;)

Een paar van de leukste skivakanties die ik heb gehad zijn in kleinere gebieden geweest, juist omdat ik sommige afdalingen door en door kende, of wist dat in de ochtend deze piste er lekker bij lag en in de middag de andere.
Of net die ene uitdagende piste net zo lang herhalen tot je hem naar je gevoel perfect af komt…
In een kleiner gebied het gevoel krijgen dat je het op je duimpje kent kan zeker bijdragen aan je ski-plezier.

En ja, ook in grotere gebieden heb ik heerlijke vakanties gehad. Uitstippelen welke tochten leuk kunnen zijn en hoe je op een dag (of in een ochtend) van A naar B kunt en weer terug - bij voorkeur op tijd en zonder in een skibus te hoeven stappen. Zeker als ik die gebieden vaker bezoek krijg ik dat gevoel voor de lekkere pistes ook, maar niet zo snel als bij een kleiner gebied. In grotere gebieden zijn de afwisseling en keuzemogelijkheden fijn, en bij goede omstandigheden verspreiden de vele mensen zich mooi over het gebied en kun je de drukte wel vermijden. Liggen grotere gebieden over het algemeen ook hoger en daarmee meer sneeuwzeker? Zoja dan is dat zeker een punt waar vooral goede skiers heel blij van worden :D

De sfeer en gemoedelijkheid, vaak wat persoonlijker aandacht in kleinere gebieden zijn denk ik voor zowel een goede als minder goede skier zeker pluspunten en worden gewaardeerd ongeacht het niveau.

Dus ja, een goede skier beleeft zeker veel plezier aan kleine gebieden (en misschien zelfs meer dan een minder goede skier). En nee… een goede skier beleeft ook zeker veel plezier aan grote gebieden (en soms zelfs meer dan in een klein gebied).

@Matthias123.In feite pleit je nu min of meer voor het grotere gebied. Overigens hadden we het over het kleinere gebied beperkt tot Les Menuires/Saint Martin de Belleville. Daar gelden dan weer lagere prijzen voor een dagpas, met legio goede pistes tot op grote hoogte, aan welk gebied je in beginsel voor een week meer dan genoeg hebt.

Hen48

@Matthias123.In feite pleit je nu min of meer voor het grotere gebied. Overigens hadden we het over het kleinere gebied beperkt tot Les Menuires/Saint Martin de Belleville. Daar gelden dan weer lagere prijzen voor een dagpas, met legio goede pistes tot op grote hoogte, aan welk gebied je in beginsel voor een week meer dan genoeg hebt.

Hulst op 7 feb 2018 13:35

Ik kan even niet volgen waar ik nu voor de grotere gebieden pleit? De veel duurdere skipassen en veel drukkere pistes pleiten er in ieder geval niet voor?

Born to Ride

Ik hou ook van kleine rustige gebieden. Verleg vaak ook eens. Een week in een skigebied is soms wat lang. Koop zelden pakketreis en regel hotel, transport en skipas zelf. Ik ga ook soms toeren. Dan heb je zelf geen pas nodig.
Een week skien en af en toe veranderen van vallei en hotel is best leuk.

Kan me er helemaal in vinden, vroeger wou ik groot, grootser en nog meer km’s… hoe meer ervaring je krijgt hoe minder belangrijk dat wordt en je veel meer geniet van de kleine rustige gebieden…

Kan me er helemaal in vinden, vroeger wou ik groot, grootser en nog meer km’s… hoe meer ervaring je krijgt hoe minder belangrijk dat wordt en je veel meer geniet van de kleine rustige gebieden…

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie