Bereikbaarheid moeilijk?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Arabba

Neuh, Alta Badia is zeker niets moeilijk. Dat stuk met die rotsen kan misschien wat beklemmend werken, maar dat is ook heel mooi.

De pas vanuit Martigny naar Aosta (dus voor Cervinia) is niet lastig. De weg is breed en goed, een paar haarspeldbochten uiteraard maar met veel ruimte in de bochten en hij is eigenlijk best rustig. Bovenop ga je door een lange tunnel, dat rijdt heerlijk. Aan de Italiaanse kant is het iets minder breed, maar echt prima te doen. 2 jaar geleden had ik heel veel sneeuw toen ik naar beneden moest maar dat ging prima.

Wat ook een optie is, is onderweg overnachten. Dan begin je meer uitgeslapen aan het laatste stuk.

Cervinia is meer klimmen, Alta Badia heeft iets meer smalle stukken. Beiden vind ik echt prima te doen, maar goed, dat is persoonlijk. Misschien is de Posbank oprijden nog wel lastiger met al die fietsers en motorrijders ;).

@Meindert, wat maakt dat je zo op ziet tegen ver rijden en bergpassen?

Roy83 op 30 sep 2018 21:46

@Roy83 Ik denk dat onze voorkeur uitgaat naar Alta Badia . Ziet er ook heel mooi uit. en is wat dichterbij.
Mijn vrouw heeft denk ik niet de mogelijkheid om 9 maart te gaan. Het zou dyus toch 2 maart worden. Is het dan heel druk in Badia? Heb gezien dat de meeste hotels daar al vol zitten. Of anders in Bardonecchia.? We zitten dan toch nog wel in een vakantie periode.

Als je rust wilt, ga dan naar Bardonecchia.
Alta Badia is heerlijk, maar de populariteit begint duidelijk zijn stempel te drukken. Er komen ook ruim voldoende Duitsers, Belgen en Nederlanders die week, want het is voor deze regio’s de vakantiepiek. Reken dus op verbuckelde verbindingspistes na 12:00u. Ik had mijn ouders geen plezier gedaan door ze na 14u van de Lagazuoi af te sturen, en had er zelf ook weinig lol in met het door de mierenhoop crossen. En dat was dus na de grote vakantieweken. Ècht druk is het er nog steeds niet in vergelijking met bijvoorbeeld Zell am See, Saalbach of Serfaus, maar aanmerkelijk drukker dan vier jaar geleden.

En dan nog een laatste waarschuwing: In die drukke periode zijn de passen en grensovergangen erg druk. Dus files over de Fernpass, Brennerpass en rondom München. Daar zul je de reis op aan moeten passen. Een effectieve reistijd van 15u is niets bijzonders dan. Kun je op vrijdag al vertrekken scheelt dat, maar zorg dan nog steeds dat je de Fernpass al over bent dan, want vanaf een uur of 8 's ochtends begint het filefeest.
De route over Frankrijk heeft rond Lyon een knelpunt, of wil tussen Basel en Bern-Fribourg file opleveren. Daarnaast is de rit de Mauriënne vallei wat filegevoelig (richting de Fréjustunnel), maar bij lange na niet zo erg als de rit door Oostenrijk.

@Meindert

Probeer eens Hotel Ladinia (***+) in la Villa, 150 meter van lift naar uitgebreid skigebied Alta Badia.

Ik heb wel géén ervaring in die periode (2 x eind januari, begin februari) qua drukte.
Op dit vlak moet je bij @Bennie en @Roy83 zijn denk ik.

vraagje aan @Bennie: Wat bedoel je met rotswanden richting La Villa, reden jullie dan niet over Kiens/Bruneck en zo naar La Villa( iets verder dan de lift Piculein naar Kronplatz?

Born to run. B.S.

The older I get, the better I was

Als je toch 2 maart gaat én rust is belangrijk, dan is Bardonecchia misschien een betere keus. Groot genoeg voor jullie en lekker rustig.

Ik vond Alta Badia in de week naar carnaval wel wat drukker dan ik gewend ben, maar prima te doen. Inderdaad, wat @bennie zegt klopt, belangrijke verbindingspiste kunnen al wat kapot zijn na de lunch, maar wachttijden waren er bijna niet, zeker niet buiten de SR liften om. Veel drukker hoeft van mij niet.

De drukte in Cervinia zal ook niet enorm zijn, maar de bereikbaarheid van Bardonecchia is denk ik beter. Ik durf je niet te zeggen of die weg hoogtevrees gevoelig is.
@dan58 volgens mij tussen Kronplatz en La Ville ergens, maar ik kan die rotswanden niet zo 1-2-3 vinden op google maps.

*bericht bewerkt door Roy83 op 01 okt 2018 20:04

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dank jullie wel voor de info en tips. We gaan het nogmaals bekijken . Als we een keuze hebben gemaakt laat ik het weten!

@dan58 Dit soort stukjes zijn in het donker best spannend ;) Het lastigste stuk is tussen de tunnels en Piculin.
https://goo.gl/maps/ckUhzkWGf7x
https://goo.gl/maps/7umfv5i43QM2
https://goo.gl/maps/JAvZi9hmi8A2
https://goo.gl/maps/QR49VbqcqDn

Overdag valt de weg ontzettend mee, maar het is er 's avonds of 's ochtends vroeg toch best wel erg donker.
@Meindert Alta Badia is prachtig en we gunnen je de best mogelijke ervaring. In de drukste week van het seizoen is deze ervaring niet optimaal.

Als je rust wilt, ga dan naar Bardonecchia.
Alta Badia is heerlijk, maar de populariteit begint duidelijk zijn stempel te drukken. Er komen ook ruim voldoende Duitsers, Belgen en Nederlanders die week, want het is voor deze regio’s de vakantiepiek. Reken dus op verbuckelde verbindingspistes na 12:00u. Ik had mijn ouders geen plezier gedaan door ze na 14u van de Lagazuoi af te sturen, en had er zelf ook weinig lol in met het door de mierenhoop crossen. En dat was dus na de grote vakantieweken. Ècht druk is het er nog steeds niet in vergelijking met bijvoorbeeld Zell am See, Saalbach of Serfaus, maar aanmerkelijk drukker dan vier jaar geleden.

En dan nog een laatste waarschuwing: In die drukke periode zijn de passen en grensovergangen erg druk. Dus files over de Fernpass, Brennerpass en rondom München. Daar zul je de reis op aan moeten passen. Een effectieve reistijd van 15u is niets bijzonders dan. Kun je op vrijdag al vertrekken scheelt dat, maar zorg dan nog steeds dat je de Fernpass al over bent dan, want vanaf een uur of 8 's ochtends begint het filefeest.
De route over Frankrijk heeft rond Lyon een knelpunt, of wil tussen Basel en Bern-Fribourg file opleveren. Daarnaast is de rit de Mauriënne vallei wat filegevoelig (richting de Fréjustunnel), maar bij lange na niet zo erg als de rit door Oostenrijk.

Bennie op 1 okt 2018 18:38

Dank je wel weer. Een gewaarschuwd skier telt voor 2. Toch maar kijken of mijn vrouw iets kan regelen voor een week later:)

@dan58 Dit soort stukjes zijn in het donker best spannend ;) Het lastigste stuk is tussen de tunnels en Piculin.
https://goo.gl/maps/ckUhzkWGf7x
https://goo.gl/maps/7umfv5i43QM2
https://goo.gl/maps/JAvZi9hmi8A2
https://goo.gl/maps/QR49VbqcqDn

Overdag valt de weg ontzettend mee, maar het is er 's avonds of 's ochtends vroeg toch best wel erg donker.

@Meindert Alta Badia is prachtig en we gunnen je de best mogelijke ervaring. In de drukste week van het seizoen is deze ervaring niet optimaal.

Bennie op 1 okt 2018 20:03

Je bent geweldig! Dit soort bochten ken ik. Weet niet hoe je het maakt maar dat is wel heel handig. Overdag geen probleem hoor. Maar inderdaad in het donker is het minder leuk) Ik probeer daarom sowieso zoveel mogelijk overdag te rijden. De heenreis deden we al in 2 keer. ( vrijdag weg) nu willen we ook de terugweg in 2 keer doen. Vind ik denk ik toch prettiger. Gelukkig hebbende filepret van de Fernpass nog niet hoeven meemaken als we bijv. naar Nauders gaan. Dan rijden we om.

@Bennie
oh dit …inderdaad voor iemand met hoogtevrees zoals @Meindert kan ik me voorstellen dat dit wat afschrikt.

Ikzelf ben er op verkneukeld en neem zelfs regelmatig een pas ipv een tunnel …net voor de uitzichten en 't rijplezier( deze zomer nog de Wurzenpass ipv Karawanken tunnel op de grensovergang Oostenrijk/Slovenië op weg naar Kroatië.
(natuurlijk met sneeuwval zal ik dit niet doen)

Born to run. B.S.

Als je rust wilt, ga dan naar Bardonecchia.

Alta Badia is heerlijk, maar de populariteit begint duidelijk zijn stempel te drukken. Er komen ook ruim voldoende Duitsers, Belgen en Nederlanders die week, want het is voor deze regio’s de vakantiepiek. Reken dus op verbuckelde verbindingspistes na 12:00u. Ik had mijn ouders geen plezier gedaan door ze na 14u van de Lagazuoi af te sturen, en had er zelf ook weinig lol in met het door de mierenhoop crossen. En dat was dus na de grote vakantieweken. Ècht druk is het er nog steeds niet in vergelijking met bijvoorbeeld Zell am See, Saalbach of Serfaus, maar aanmerkelijk drukker dan vier jaar geleden.

En dan nog een laatste waarschuwing: In die drukke periode zijn de passen en grensovergangen erg druk. Dus files over de Fernpass, Brennerpass en rondom München. Daar zul je de reis op aan moeten passen. Een effectieve reistijd van 15u is niets bijzonders dan. Kun je op vrijdag al vertrekken scheelt dat, maar zorg dan nog steeds dat je de Fernpass al over bent dan, want vanaf een uur of 8 's ochtends begint het filefeest.
De route over Frankrijk heeft rond Lyon een knelpunt, of wil tussen Basel en Bern-Fribourg file opleveren. Daarnaast is de rit de Mauriënne vallei wat filegevoelig (richting de Fréjustunnel), maar bij lange na niet zo erg als de rit door Oostenrijk.

Bennie op 1 okt 2018 18:38

Dank je wel weer. Een gewaarschuwd skier telt voor 2. Toch maar kijken of mijn vrouw iets kan regelen voor een week later:)

Meindert op 1 okt 2018 20:20

Echt @Meindert, dat zal niet alleen drukte maar ook geld schelen!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@dan58 Bergpassen rijden vind ik zelf ook een genot, ook in de sneeuw. Ik heb dan ook wel wat meer getraind. Elke dag op en neer, weer of geen weer, vanaf Moutiers/Villarly naar Les Menuires en weer terug een winter lang. En wekelijks van Maria Alm de passen over naar Bischofshofen het jaar erop. Echter rijdt de familie duidelijk minder gemakkelijk omhoog en omlaag. Hoewel mijn zusje er met wat coaching ook wel pap van lustte. Erg leuk trouwens om met een grote pick-up de sportwagens de zenuwen op het lijf te rijden in de bochten…

*bericht bewerkt door Bennie op 01 okt 2018 21:14

@Bennie

👍 🚛

Born to run. B.S.
The older I get, the better I was

@Onnem

"ik vind dit niet OK, dit is spam.😁

Zo kan @Bennie of @Roy83 of ikzelf nooit winnen en @Bennie heeft zelfs net al een ander spelletje gewonnen.😝

Born to run. B.S.

Haha ik hoef niet te winnen met Cervinia of Alta Dania hoor, maar ik gun @Meindert gewoon een fijne vakantie. Dat kan ongetwijfeld ook heel goed in bardonecchia, al staan er op t alpinforum ook hele vette reportages van Cervinia :).

Als het de week van 2 maart blijft, dan zou ik in het geval van @meindert misschien idd naar bardonecchia gaan. Wordt t een week later dan zijn er meer opties en gaat t om de balans tussen tijden en skien, die voor Meindert het beste is. Ik weet zeker dat hij in alledrie de gebieden een topvakantie heeft. Misschien is de Seiseralm nog wel een vierde optie (dat is denk ik in de buurt van de snelweg).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je vanuit Seis naar de Seiseralm wil is het inderdaad héél eenvoudig aan te rijden. Ortisei is dat ook, maar dan heb je nog een klimmetje vanaf de grote weg.

@Bennie @Roy83

Het is gelukt! Mijn vrouw kan de 9e gaan. Nu werd de beslissing tussen Alta Dania en Bardonecchia al gemaakt doordat mijn vrouw een ( chronische ontsteking aan haar schouder heeft en sleepliften dus niet gunstig voor haar zijn. Hoe minder des te beter. Dus dan valt Bardonecchia af. Sorry Bennie. We hadden het eerder kunnen bedenken. Zijn nu serieus naar Alta Dania aan het kijken. Kunnen een leuk hotel boeken via het Hotel zelf. ( Miramonti)

null
Daar waar 9.1 staat. Maar wat is een gunstige plek om ze zitten. We gaan met de auto dus even rijden is niet erg

Of Hotel Albergo Posta Pederoa

null

Of andere suggesties natuurlijk.

*bericht bewerkt door Meindert op 02 okt 2018 13:42

@dan58 Bergpassen rijden vind ik zelf ook een genot, ook in de sneeuw. Ik heb dan ook wel wat meer getraind. Elke dag op en neer, weer of geen weer, vanaf Moutiers/Villarly naar Les Menuires en weer terug een winter lang. En wekelijks van Maria Alm de passen over naar Bischofshofen het jaar erop. Echter rijdt de familie duidelijk minder gemakkelijk omhoog en omlaag. Hoewel mijn zusje er met wat coaching ook wel pap van lustte. Erg leuk trouwens om met een grote pick-up de sportwagens de zenuwen op het lijf te rijden in de bochten…

Bennie op 1 okt 2018 21:13

Neem aan dat je daar dan gewoond en gewerkt heb?

La Villa is een goede uitvalsbasis voor Alta Badia. Maar vlak ook zeker San Cassiano of Corvara niet uit als dorp om te verblijven.

La Villa is een goede uitvalsbasis voor Alta Badia. Maar vlak ook zeker San Cassiano of Corvara niet uit als dorp om te verblijven.

GiGi op 2 okt 2018 13:20

Dank je. Het is momenteel al aardig vol daar in de buurt. Ben al aan het kijken.

Dan58 : Probeer eens Hotel Ladinia (***+) in la Villa, 150 meter van lift naar uitgebreid skigebied Alta Badia.

Al nagekeken?

Op je eerst kaartje geeft “9.1” een hotel in de buurt van de lift naar St Croce maar je link geeft een hotel aan in Colfosco, dit is +/- 5 km uit elkaar!
Aan de lift naar St Croce is wel een uitzonderlijk goede ligging om te verblijven, mooie lange blauwe piste met een kerkje bovenaan.

Born to run. B.S.

Dan58 : Probeer eens Hotel Ladinia (***+) in la Villa, 150 meter van lift naar uitgebreid skigebied Alta Badia.

Al nagekeken?

Op je eerst kaartje geeft “9.1” een hotel in de buurt van de lift naar St Croce maar je link geeft een hotel aan in Colfosco, dit is +/- 5 km uit elkaar!
Aan de lift naar St Croce is wel een uitzonderlijk goede ligging om te verblijven, mooie lange blauwe piste met een kerkje bovenaan.

dan58 op 2 okt 2018 13:35

Ja ik had het Hotel al bekeken. Zeer mooi maar ook wat boven ons budget.
Ik heb de link verwijderd. Die klopte niet. Dank je. Ik weet niet zeker waar Miramonti ligt of Albergo posta. Kan het niet goed zien op de kaart.

Je hebt een hotel Miramonti net ten noorden van La Villa en eentje in Corvara… (Google is my friend). Van Albergo Posta zijn een aantal varianten (de een heet ‘hotel Posta’, de ander ‘Osteria Posta’ of Zirn Posta), dat zoekt wat minder makkelijk.

Maar het is allemaal niet zo relevant. Gewoon in de beschikbare mogelijkheden zoeken bij Booking, Trivago, altabadia.org en je hebt flinke coverage.

Je hebt een hotel Miramonti net ten noorden van La Villa en eentje in Corvara… (Google is my friend). Van Albergo Posta zijn een aantal varianten (de een heet ‘hotel Posta’, de ander ‘Osteria Posta’ of Zirn Posta), dat zoekt wat minder makkelijk.

Maar het is allemaal niet zo relevant. Gewoon in de beschikbare mogelijkheden zoeken bij Booking, Trivago, altabadia.org en je hebt flinke coverage.

GiGi op 2 okt 2018 13:52

Daar waar de 9.1 staat dat is het Hotel wat ons wel wat lijkt. Is dat de ligging bij St Croce die een goede ligging heeft?

Je hebt een hotel Miramonti net ten noorden van La Villa en eentje in Corvara… (Google is my friend). Van Albergo Posta zijn een aantal varianten (de een heet ‘hotel Posta’, de ander ‘Osteria Posta’ of Zirn Posta), dat zoekt wat minder makkelijk.

Maar het is allemaal niet zo relevant. Gewoon in de beschikbare mogelijkheden zoeken bij Booking, Trivago, altabadia.org en je hebt flinke coverage.

GiGi op 2 okt 2018 13:52

ja het klopt. Die van 9.1 is de goede. Die andere is wat ouder.Neem aan dat het allemaal wel bij elkaar in de buurt ligt. Zeker als je met de auto bent of de bus neemt.

Die van 9.1 zou ik niet een ‘goede ligging’ noemen. Ook niet slecht hoor, maar het kan beter.

Hotel Greif ligt mooi gesitueerd in Corvara. Wat rustiger, maar met een kwartiertje wandelen sta je in het centrum. En een eigen pendeldienst die ook goed / regelmatig rijdt. Via Tui hebben ze een behoorlijk goede deal. Let wel op dat je de skipas upgrade naar Dolomiti Superski.

Hotel Greif ligt mooi gesitueerd in Corvara. Wat rustiger, maar met een kwartiertje wandelen sta je in het centrum. En een eigen pendeldienst die ook goed / regelmatig rijdt. Via Tui hebben ze een behoorlijk goede deal. Let wel op dat je de skipas upgrade naar Dolomiti Superski.

Bennie op 2 okt 2018 14:18

Zeker een mooi hotel. Maar ook boven het budget. Dat krijg je al je 2 X op wintersport gaat. Dus we moeten wat concessies doen.

Als je anders even de exacte data geeft (9-16 maart, toch?) en het exacte gezelschap en wat je aan verblijf (hotel HP?) wil uitgeven (totaal of p.p.), dan kunnen we concreet mee zoeken… Mag ook in PB.

Plaats een reactie