Niks eten is oprotten hier!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

In het kader van hoor-wederhoor stel ik voor dat de restauranthouder zijn kant van het verhaal mag vertellen. Hoe kunnen mensen oordelen over de restauranthouder op basis van eenzijdige informatie?

Sorry dat ik een aantal mensen irriteer dat ik de topic starter niet geloof dat de restauranthouder onredelijk lomp was, maar ik ervaar erg vaak dat klaagverhalen van overtreders niet kloppen.

Aldus een atheistische niet-rokende helmdrager :-).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

In het kader van hoor-wederhoor stel ik voor dat de restauranthouder zijn kant van het verhaal mag vertellen. Hoe kunnen mensen oordelen over de restauranthouder op basis van eenzijdige informatie?

Sorry dat ik een aantal mensen irriteer dat ik de topic starter niet geloof dat de restauranthouder onredelijk lomp was, maar ik ervaar erg vaak dat klaagverhalen van overtreders niet kloppen.

Aldus een atheistische niet-rokende helmdrager :-).

Constant op 11 feb. 2013 19:58

als je hem kan contacteren graag. Een kale met een blauw ski-vest. Al betwijfel ik dat hij nog herinnerd wie we waren, zullen wel niet de enige zijn…

Om het dan over een andere boeg te gooien, wat doen jullie dan tijdens de middag? Kan me niet voorstellen dat men iedere keer gaat eten in bar/café. En wat met eigen voorzieningen? Heb in Zell maar 1 punt gevonden waar je kon gaan zitten zonder meer en je eten kon nuttigen (jammer genoeg op de laatste dag), dit was aan de lift van areitbahn 1

Tja die mensen willen ook geld verdienen.

En als je alleen voor het uitzicht komt kan je ook in de sneeuw gaan zitten.

Persoonlijk erger ik me wel aan mensen die hun eigen eten opeten in een restaurant.

Wat een geweldig topic is dit, een of andere Belg die zich genaaid voelt omdat zijn jengelende zoontje z’n broodje pindakaas niet op het terras mag eten en dat schijnt dan half NL en BE te moeten weten. Vervolgens een Oostenrijkse koddebeier in Nederlandse dienst die z’n licht er over mag laten schijnen en daarna die Constant, waar ik overigens geheel mee eens ben, die een gefrustreerde Belg nog eens even flink af mag zeiken. Als je dit in het NRC i.p.v de zaterdagochtend column van Youp van 't Hek plaatst gaat half Nederland zich benatten van het lachen. Niet sluiten deze topic maar tot eind mei openhouden.

Gast458 op 11 feb. 2013 20:50

Beste ‘gast bijdrage’ van de dag :D

Ik weet nog dat er in Zell am ziller bij de rosenalm vroeger zo een ss’er met een vuilniszak rondliep(drukke dagen), als die man zag dat je wat aan het eten was wat ze daar niet verkochten dan trok hij het uit je handen en ging het zo de zak in, en terecht!
Wees gewoon niet zo’n aso hoe zou jij het vinden als mensen hun zelfmeegebrachte spullen zouden gaan eten in jouw restaurant?
Kijk gaat het idd om een klein kindje die een klein koekje eet ok, maar er moet ergens een grens zijn

@SFL neem niet alles zo serieus en je zelf al helemaal niet. Belachelijk en politie maak je op deze manier tot een pleonasme. (Toch moeilijk dat Nederlands he) :D Als je niet wilt dat er om je beroep wordt gelachen zou ik er niet zo mee te koop lopen.
@RV2980 aangezien ik geen zin heb om voor iedereen proviand op mijn rug mee te slepen lunchen we meestal buiten de deur maar vaak niet heel uitgebreid.

Wat een reacties, zou wel leuk zijn om eens te horen hoeveel van de rabiate tegenstanders ook zelf kinderen hebben:

Als ik met mijn zoon/dochter die nog geen 5 jaar oud zijn op een terras zit en ze krijgen een klein hongertje dan krijgen ze van mijn hun plop-koek of een stuk fruit. Punt. Daarnaast drinken ze iets van de kaart (waarvan de helft toch blijft staan maar dan is dat maar zo) zodat ook de uitbater tevreden is. Als de uitbater het nodig vindt om twee ukkies te schofferen dan is dat gewoon een kloothommel van de bovenste plank.

Als we er op de middag zitten kopen we een kindermenu (die ze ook niet op kunnen eten, maar op middaguur kan ik er gerust in komen dat er verwacht wordt dat er iets gegeten wordt.)

Maar een (sanitair)tussenstopje met een drankje er aan gekoppeld en dan geen koekje mogen eten…ridicuul en op dat moment zou ik ook uit mijn krammen durven schieten ja.

Op geen enkele reis (zomer/winter) is dat ooit een probleem geweest en het lijkt me ook wel logisch. Wat moet je doen? Een ontbijtje bestellen voor de kleine, met een hardgekookt eitje er bij? Of toch maar een "gezond" pakje chips of een snickers?

Of wacht, ik moet vragen of mijn zoon/dochter een plop-koekje mogen eten. Te gek voor woorden.

volledig eens met Wouter

Vanzelfsprekend dat je geen meegebracht waren mag nuttigen in een commercieel terras/restaurant, dat behoeft geen uitleg. Echter de mensen die zo fel reageren hebben volgens mij geen kleine kinderen. Kleintjes eten nu eenmaal niet alles, en dan ben je al blij dat ze ueberhaupt iets eten, elke middag friet, spaghetti of tartiflette proberen te voeren aan een kleuter lijkt me eens kansloze missie. Als je het zwart-wit beschouwt zou dat betekenen dat ouders met kleuters terassen meestal zouden moeten mijden. Da’s slecht voor de uitbaters en slecht voor de klant. Hoe oud is de zoon van topicstarter eigenlijk?

Die uitbater verkoopt vrijwel altijd ook koekjes, snickers of chips, dus er is geen reden om dat uit je rugzak te toveren. De enige reden is dat je geld wilt besparen.

hoeveel van de rabiate tegenstanders ook zelf kinderen hebben:

En waarom menen sommige ouders met kinderen voorrang te hebben of vrijstelling van regels? Gelden regels alleen voor alleenstaanden?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Het hebben van wel of geen kinderen heeft niks te maken met normen en waarden of goed fatsoen. Zelf heb ik 3 kinderen in de leeftijd van 5-12. Toen ze nog zo klein waren dat ze melk dronken en we zaten op een terras of in een restaurant hebben we nooit problemen gehad met personeel over warm water, meestal verzorgden ze dat zelfs.
Ook het opwarmen van een olvarit potje was nooit een probleem en werd meestal gedaan.
Nu heb ik ik ook nog niet vaak babymelk of olvarit op menukaarten zien staan dus de uitbater liep daar ook niks aan mis en in overleg is veel mogelijk.
Als er zaken worden genuttigt die wel of soortgelijk op de kaart staan lijkt het me niet meer dan normaal die daar te kopen en dit heeft niks met leeftijd, ras, seksuele geaardheid, religie, nationaliteit of wat dan ook te maken. Sorry Constant, was huwelijkse staat vergeten :D

Nee Constant…mensen met (kleine) kinderen willen helemaal geen voorrang/vrijstelling. Mensen zonder kinderen kunnen zich wat moeilijker inleven hoe het er in de praktijk aan toegaat met kleinere kinderen.

Op het ene moment hebben ze nog geen honger en als je dan wat aan het drinken bent en je zit wel even lekker, dan krijg je vaak ineens te horen: “Mam/Pap, ik heb nu toch wel een beetje honger”.
Als je dan weet dat je een reep/koekje in je tas hebt zitten, dan geef je dat i.p.v. weer opnieuw in de rij achter de kassa te moeten gaan staan voor 1 snicker. Dat heeft niets te maken met het willen besparen van een euro !!! Bij bediening op het terras kan ik me voorstellen dat zo’n bediende ook niet blij wordt van een bestelling van 1 snicker.

Maar volgens mij is het ook wel een heeeele aparte tent waar jij zat hoor. Als ze door een geluidsinstallatie gaan lopen schreeuwen: "Hey Blondie, neem nog es wat drinken". Ongelofelijk. Mij zouden ze daar niet meer zien. Er zijn nog genoeg andere tenten waar mensen met iets meer respect behandeld worden. Zal ook te maken hebben met de drukte: voor jou 10 anderen.

Maar dat krijgen ze dan wel weer terug op hun bordje in de rustigere periodes (waarin je hoogstwaarschijnlijk geen commentaar krijgt op het eten van een eigen koekje als je daarnaast aardig wat drankjes besteld)

Uiteindelijk komt het erop neer om het gewoon te vragen.

Meeste zaken zijn op dat vlak absoluut niet onredelijk, hell, ik heb zelfs al een paar keer 1 dessert besteld met de vraag voor extra bestek.
Mijn vriendin heeft namenlijk niet zo’n grote maag maar wil soms wel es wat meeknabbelen.

Maar ik kan me perfect voorstellen dat voor een kind je dat ook kunt vragen, zeker als ze zo klein zijn dat zelfs een kinderportie te veel is.
Hetzelfde zal dan ook wel opgaan voor het eigen koekje/croissantje.

Heb zelfs ook al een paar keer voorgehad dat men gewoon aanbood om extra bestek te brengen, maar goed dat was wel in Schotland.

Het niet vragen staat in mijn ogen gelijk aan zelf in de fout gaan.
Er zullen uitbaters zijn die het sowieso weigeren, maar dat zullen uitzonderingen zijn … doch er zullen er veel meer zijn die doordat je het niet vraagt ze uit principe lastiger gaat doen.
Het moet van 2 kanten komen, jij doet moeite om het te vragen, zij doen moeite om toe te stemmen - iedereen tevreden.

Ik ken gelukkig zoveel nette ouders, dat ik weet dat het een minderheid is die roept "ja, maar ik heb kinderen". :-)

En ik zie heel vaak behulpzame uitbaters die met liefde voor het horecavak zoveel mogelijk gasten inclusief de kleine gastjes een prettig verblijf proberen te bezorgen, vandaar mijn irritatie over dit topic.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Nou Jacqueline, ik heb nog nooit gezien dat ze een kleine bestelling niet af wilden rekenen omdat ze deze te min vonden. Mijn kinderen krijgen de gelegenheid iets te bestellen als wij ook bestellen en moeten 5 minuten later ook niet aankomen met een extra bestelling want dan ga ik ook niet weer in de rij staan. dan gaan ze maar zelf wachten. Wat betreft het schreeuwen geef ik je gelijk ook voor hun gelden normen en waarden en als ze dat tegen mij deden dan kwam ik ook niet meer terug.

Vanzelfsprekend dat je geen meegebracht waren mag nuttigen in een commercieel terras/restaurant, dat behoeft geen uitleg. Echter de mensen die zo fel reageren hebben volgens mij geen kleine kinderen. Kleintjes eten nu eenmaal niet alles, en dan ben je al blij dat ze ueberhaupt iets eten, elke middag friet, spaghetti of tartiflette proberen te voeren aan een kleuter lijkt me eens kansloze missie. Als je het zwart-wit beschouwt zou dat betekenen dat ouders met kleuters terassen meestal zouden moeten mijden. Da’s slecht voor de uitbaters en slecht voor de klant. Hoe oud is de zoon van topicstarter eigenlijk?

Gast626 op 12 feb. 2013 09:29

5 jaar

De topic-starter maakt het zelf ook allemaal wel een beetje onduidelijk. Ik denk dat de meeste mensen, op enkele uitzonderingen na reageren op zijn eerste bericht, waarin hij toch heel duidelijk de vraag stelt:
" maar in dit geval kan je daar ook enkel toekomen voor het uitzicht. Ben je gebonden consumpties te nuttigen?? " Nou het antwoord op die vraag is voor mij heel duidelijk, natuurlijk hoor je op een terras iets te nuttigen, lijkt me niet meer dan normaal. Dat kan ieder volwassen mens toch zelf wel bedenken. Maar een kind schofferen is een andere zaak, dan had ik naar de eigenaar gevraagd en daar mijn beklag gedaan. En ik denk dat die alleen maar blij geweest was met zo’n melding, want geen enkele uitbater wil een ober die klanten wegjaagt. En als je de eigenaar niet te pakken kon krijgen had je het misschien per e-mail/telefoon of zo kunnen melden. Ik vind het niet netjes om een restaurant zo op een openbaar forum te schofferen omdat een ober zich niet op een fatsoenlijke manier kon gedragen. De eigenaar weet daar misschien helemaal niets van. Zeker als mensen niet klagen, dan duurt het veel te lang voordat hij beseft dat deze man schade aanricht.
Toen ik vorig jaar bij mij in het dorp bij de eigenaar heb geklaagd over een wel zeer onbeschofte ober werden er korte metten gemaakt. De betreffende man werd op stel een sprong de laan uit gestuurd. Het bleek dat mijn klacht niet de eerste was en ik werd vriendelijk bedankt voor de melding.

Je moet de plek zien om het volledig verhaal te kunnen krijgen vrees ik. Je hebt de zaak, dan heb je het terras en dan is er een panorama plek gemaakt. Of dit hoort bij de zaak weet ik niet, het is gewoon het hoogste punt van de berg. Er komen ook gewoon mensen foto’s nemen, dus …

En of het een ober was betwijfel ik, ik ken niet veel obers die met een (dure spyder) ski jas aan het werken zijn. Het was idd druk en ook daarom dat ik niet direct aan iemand vroeg of dit kon. Het meeste dat buiten werd geconsumeerd was self-service van binnen de zaak (waar het restaurant gedeelte was). Eten moest je binnen halen en met plateau naar buiten brengen. De drank was buiten zelf aan de bar te bestellen.

Maar ik zou nu ook wel eens willen weten aan ieder die mij afschoot, jullie gaan dan toch ook de zaak binnen voor een sanitaire stop. Neem je dan ook iets om te eten/drinken, want dan bevuil je ook de zaak met je schoenen, etc…

Zo, het topic even opgeruimd. Als je niets te melden hebt over het onderwerp van dit topic, niet reageren. Ruzie zoeken en zwart maken doen jullie maar op het schoolplein.

MAND!

Als we een sanitaire stop maken dan zijn er volgens mij 3 mogelijkheden:
1 er staat aangegeven dat er betaald moet worden tenzij je een consumptie hebt genomen
2 bij benzine tank stations bijv. is er vaak een tourniquet dus betaald iedereen
3 bij onduidelijkheid vragen en meestal is het dan gratis
Dit geldt ook voor de kinderen

RV…ik begrijp je helemaal. En nogmaals…ik denk echt dat je net een verkeerde tent getroffen hebt.
Wij komen al in Oostenrijk sinds onze zoon 3 (bijna 4) was. Die namen we tot een uurtje of 18.00 mee naar de apres-ski. Stond ie op een barkruk (ja, ja…we maakten die kruk daarna weer schoon) mee te dansen op "Pizzahut". Die lui achter de bar vonden dat geweldig en gooiden steeds zakjes chips naar hem.

Een normale limonade werd daar in 1/2 liter glazen geschonken (wat ik ook belachelijk vind, want daar laat je kleine kind 3/4 van staan en daar krijg je ook geen geld voor terug). Ik nam voor hem 2 van die kleine pakjes appelsap mee. Die mensen daar snapten ook wel dat je een kind van 3 niet blij maakt met een 1/2 liter appelsap in zo’n groot glas.

Er zijn dus genoeg uitbaters die het wel snappen. Als je niet moeilijk doet over een kleine kinderconsumptie die uit eigen zak genuttigd wordt (wat verdien je nou aan een klein kind in 2 urrtjes tijd), hou je de ouders ook tevreden. Die blijven langer hangen, bestellen meer drankjes en komen de dagen erna weer terug…kassa.

Op het ene moment hebben ze nog geen honger en als je dan wat aan het drinken bent en je zit wel even lekker, dan krijg je vaak ineens te horen: "Mam/Pap, ik heb nu toch wel een beetje honger".
Als je dan weet dat je een reep/koekje in je tas hebt zitten, dan geef je dat i.p.v. weer opnieuw in de rij achter de kassa te moeten gaan staan voor 1 snicker. )

Jacquelien op 12 feb. 2013 10:02

Het zijn kinderen, geen prinsessen die op hun wenken bedient moeten worden. Alleen ouders die kinderen niet aan kunnen bedienen ze bij de eerste piep. Je kleine duidelijk kunnen maken dat ze ff moeten wacht hoort ook bij de opvoeding.

In antwoord op de vraag, als ik een café of restaurant betreed voor een sanitaire stop, dan bestel ik er altijd iets, al is het een kop koffie.

In alle andere gevallen, als je iets netjes vooraf vraagt, dan is er best veel mogelijk.

Je hebt de zaak, dan heb je het terras en dan is er een panorama plek gemaakt.
Als je op het eerder genoemde “gammele krukje” gaat zitten, dan zit je duidelijk op het terras van de uitbater. Vind je dat je teveel betaalt voor het zitten op zo’n krukje, dan is er maar één optie, niet op het betreffende terras gaan zitten.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Gast025…Het is jou nooit overkomen dat je ergens langer bleef hangen dan gepland ? Dat je nog even zo lekker zat dat het geplande half uurtje een uurtje werd ???

Mij regelmatig en dan snap ik dat een kind na een uur ineens wel iets lust.

Ik kan nergens in het originele bericht lezen of deze man een werknemer of de eigenaar was. Ik zou de eigenaar even aangesproken hebben die, daar ga ik vanuit, een grotere ondernemerszin heeft en wat de rest van de week een hoop frustratie gescheeld zou hebben.
De frustratie van de werknemer kan ik begrijpen alleen hoe dat zijn mond uitkomt is niet "gastvrij".
Zijn uiting "abhauen" lijkt me een monloog, daar waar een dialoog een oplossing kan bieden.

@Jacqueline: wat weerhoud je er dan van om opnieuw naar de kassa te lopen om iets te kopen? In een restaurant in een ski-gebied hebben ze altijd wel iets te snacken voor kinderen.

Toen ik nog jong was en dat is niet eens zolang geleden, kreeg je als kind nog wel eens "nee" te horen bij "lekkere trek" of ongepaste situaties. Maar ook als je je kind wilt verwennen, want het is vakantie, dan is de gang naar de kassa gepaster dan de greep uit de rugzak.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als we een sanitaire stop maken dan zijn er volgens mij 3 mogelijkheden:
1 er staat aangegeven dat er betaald moet worden tenzij je een consumptie hebt genomen
2 bij benzine tank stations zit er vaak een tourniquet dus betaald iedereen
3 bij onduidelijkheid vragen en meestal is het dan gratis
Dit geldt ook voor de kinderen

Easyrider op 12 feb. 2013 10:46

Sanitaire stop tijdens skiën wel te verstaan.

Dat is nou precies de clou Jacquelien, als het personeel en de eigenaar het goed vinden, is er toch niks aan de hand. En als er mits met respect wordt aangegeven dat ze het niet ok vinden is het normaal dat je er ook aan houd.

Misschien moeten jullie collectief in hongerstaking gaan :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Als er een restaurant in de buurt is ga ik naar binnen en betaal ik, neem een consumptie of vraag en meestal is het dan gratis. Soms zijn er openbare toiletten in de buurt van de lift.
Als het ergens is waar geen toilet in de buurt is en je moet nodig dan is er maar 1 optie, snel de bosjes in. Moet je alleen niet zeuren als je betrapt wordt en je een boete krijgt.

Plaats een reactie