Wandelgebied Italie

Nu mijn ouders de 55 gepasseerd zijn, vinden ze het skiën wat minder leuk worden. Ze willen echter wel graag naar de sneeuw, om aldaar mooie wandelingen te maken, lekker te lunchen en eventueel een dagje op de latten te staan.

De keuze is (gezien de voorjaarsdrukte) gevallen op Zwitserland (Grindelwald, Zermatt, echter prijzig!) of Italië. Ik ben hier echter wat minder bekend.

Hebben jullie tips voor gebieden met mooie winterwandelmogelijkheden in Italie?

Als je naar val Gardena gaat en in een van de dorpjes, st Christina, Selva etc gaat zitten kun je daar prachtig wandelen af en toe een lift naar boven. Op de Seiseralm is het voor wandelaars helemaal mooi een plateau op hoogte, arreslede tocht, langlaufen en heel makkelijke blauwe pistes.

Dienten Die Alte schule

Dank je. Nog andere ervaringen/tips?

Italië:
zowat élk dorp in de centrumgebieden van Dolomitisuperski bieden alternatieven voor niet-skiërs. Dus: één vd dorpjes die Elly3 noemde, maar ook Corvara, Colfosco, La Villa, Pedraces, … bieden tamelijk wat mogelijkheden om zowel in de vallei als hogerop rond te wandelen.
Daarnaast zijn de pistes meestal gewoon makkelijk te noemen: blauw of lichtrood moet geen belemmering zijn. En als je de locals (op leeftijd) nog ziet skiën … dan is 55+ nog "zeer jong" te noemen :).

Wat al genoemd is inderdaad, Italië is sowieso het goede land om een wintervakantie te hebben (en minder wintersport): Prachtige omgeving, heerlijk eten en makkelijke supergoed geprepareerde pistes.

St Ulrich is een heel schattig dorpje (ook winkeltjes en zo) en je kunt gemakkelijk naar de Seiseralm. Het is wel verder weg van het (al dan niet mooiere) grotere gebied en meer uitdaging wat skiën betreft. Als je hier voorkeur aan geeft kun je beter in bijvoorbeeld Selva gaan zitten, maar dat is weer een iets minder leuk dorpje. Je kunt sowieso een dagje naar het andere deel, maar dan moet je wel een tijdje met de bus en zo.

Serfaus

Ik sluit me helemaal aan bij Val Gardena en Alta Badia. Vaker mooi weer dan aan de noordkant van de Alpen. Op de Seiseralm kun je dagenlang heerlijk wandelen. Uitstapjes naar St. Christina en Selva zijn prima te doen. Ik kom al meer dan 10 jaar in dit gebied om te skieen. Perfect :-)

Plaats een reactie